Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Systemy bezpieczeństwa - trzecie oko

PCS, LDA, RSA i AHB – z tych liter prawdopodobnie dałoby się ułożyć tysiąc słów. Toyota układa z nich skróty systemów wspomagających kierowcę – oferowanych w różnych kombinacjach od Aygo po Avensisa. 

Roman Popkiewicz 2016-07-21
Toyota - systemy bezpieczeństwa

Systemy wspomagające, np. ostrzegania o zmianie pasa ruchu czy rozpoznawania znaków drogowych nie są niczym nowym, nowej jakości nabiera natomiast skuteczność ich działania. Kiedy testowaliśmy systemy Toyoty (wykorzystując Avensisa) zdarzyło się, że auto nie dostrzegało ledwo widocznych pasów na jezdni (kierowcy też trudno było je dostrzec) i wtedy układ po prostu przez chwilę nie działał, nie zdarzyło się natomiast, by system popełnił błąd w rozpoznawaniu znaków drogowych.

  
1. KAMERA
Ogląda przestrzeń przed autem – jest swego rodzaju trzecim okiem kierowcy
2. LASER
Pozwala obliczyć odległości do obiektów na drodze oraz ich prędkości
Toyota Safety Sense
System korzysta z urządzenia znanego np. w lotnictwie, wykorzystującego kamerę i czujniki laserowe. Te ostatnie służą tylko systemowi zapobiegania kolizjom. Jednak sercem systemu jest jego sterowanie – to ono decyduje o skuteczności i wymaga zaawansowanych algorytmów. „Oczy” systemu są umieszczone w najkorzystniejszym miejscu auta z punktu widzenia widoczności, czyli przy górnej krawędzi przedniej szyby. 

 

System Toyoty widzi świat poprzez kamerę, która wykrywa obiekty w odległości do 100 metrów przed autem, oraz specjalny czujnik laserowy, który błyskawicznie i bardzo precyzyjnie określa względne prędkości tych z nich, które znajdują się 10-15 metrów przed autem. Toyota podaje zakresy prędkości, przy jakich poszczególne systemy działają i kiedy są najbardziej skuteczne – dość powiedzieć, że wszystko jest zestrojone do prędkości typowo miejskich, czyli tych, przy których ma miejsce najwięcej tzw. zdarzeń drogowych.

OSTRZEŻENIE O RYZYKU KOLIZJI (PCS) OSTRZEŻENIE O NIEZAMIERZONEJ ZMIANIE PASA RUCHU (LDA)
Flagowy system w pakiecie Toyoty. Ostrzega o niebezpieczeństwie, wzmacnia siłę hamowania, jeśli kierowca hamuje zbyt słabo, może też zahamować samoczynnie. Do 30 km/h potrafi całkowicie uniknąć kolizji. Stopień czułości systemu można ustawić.  „Widzi” białe i żółte pasy na jezdni (ciągłe i przerywane) i ostrzega kierowcę, kiedy auto zaczyna zmieniać pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu. Przydatne np. w chwili zagapienia się – chyba każdy z nas miał takie. 

Bardzo dobrze są rozwiązane sposoby ostrzegania kierowcy, kluczowe dla skuteczności systemu. Mianowicie: układ zwraca uwagę, ale nie odwraca jej. Zarówno informacje wizualne, jak i dźwiękowe są wyraźne i jednocześnie „nieinwazyjne”, tzn. nie zaskakują kierowcy i nie rozpraszają jego uwagi, co jeszcze kilka lat temu było dość powszechne. 

Nawet ostateczne ostrzeżenie, czyli to pochodzące od „układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia”, jakim jest pojawienie się czerwonego ekranu między zegarami razem z sygnałem dźwiękowym, jest odbierane dokładnie tak jak miało być, czyli „hamuj!”.

ROZPOZNAWANIE ZNAKÓW DROGOWYCH (RSA) AUTOMATYCZNE ŚWIATŁA DROGOWE (AHB)
Działa już od prędkości 10 km/h, rozpoznaje ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania z ich odwołaniami. Bardzo przydatne w warunkach, kiedy kierowca musi koncentrować się na wielu rzeczach naraz, np. podczas jazdy po nieznanym mieście. System samoczynnie zmienia światła drogowe na mijania, kiedy na drodze pojawia się inny samochód. Rozpoznaje zarówno światła pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka, jak i tych jadących w tym samym kierunku.

Trzy systemy Toyota Safety Sense są dostępne we wszystkich wersjach jako standard. Automatyczne światła drogowe  oferowane są w wersji Premium i Prestige. 

W tym roku ten system trafił do kolejnych dwóch modeli – RAV4 i Prius. Otrzymał też nowe funkcje w postaci aktywnego tempomatu, który samoczynnie dostosowuje prędkość auta do prędkości poprzedzającego pojazdu, a także funkcję zapobiegania kolizji z pieszym.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>PCS, LDA, RSA i AHB – z tych liter prawdopodobnie dałoby się ułożyć tysiąc słów. Toyota układa z nich skróty systemów wspomagających kierowcę – oferowanych w różnych kombinacjach od Aygo po Avensisa.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/technika/Systemy-bezpieczenstwa-trzecie-oko,22713,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-07-21 14:01:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij