Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Technika Porsche: 911 (991) od podszewki

Sportowe auta zawsze chcą być pierwsze, i to nie tylko na wyścigowym torze. Porsche od 50 lat ściga się na wynalazki techniczne i należy do awangardy w tej dziedzinie. Temu wyzwaniu ma też sprostać nowe Porsche 911 Carrera.

2015-01-22
Technika Porsche 911

1. Mocniejsze silniki
Czy silniki nowej Carrery mają być mocniejsze, czy raczej oszczędniejsze od montowanych w poprzednim modelu? W Porsche takich dylematów rozstrzygać nie lubią, więc nowe jednostki mają i większą moc (nawet o 15 KM), i mniej palą (o 16%). Aby to osiągnąć, o 4 mm zmniejszono skok tłoka, co pozwoliło skrócić cylindry. Pojemność silnika zmalała z 3,6 do 3,4 l – po raz pierwszy Porsche zastosowało downsizing w 6-cylindrowym bokserze. Moc silnika zwykłej Carrery wzrosła z 345 do 350 KM (przy 7400 obr/min, zamiast 6500), zaś moc jednostki napędowej Carrery S – z 385 KM do 400 KM (przy 7400 obr/min, zamiast 6500).  

2. Skrzynia o większej liczbie biegów
Porsche 911 (991) to pierwsze auto osobowe z 7-biegową mechaniczną skrzynią biegów. Przełożenia od 1. do 6. zestopniowano pod potrzeby sportowej jazdy, prędkość maksymalna (289 km/h) jest osiągana na „6”. Siódmy bieg daje możliwość jazdy przy zmniejszonych obrotach silnika, co zwiększa komfort jazdy na dalekich dystansach i pozwala zredukować zużycie paliwa. Aby kierowca nie zagubił się w gąszczu dostępnych przełożeń, Porsche zastosowało rodzaj blokady – wybranie 7. biegu jest możliwe tylko wtedy, gdy uprzednio załączone były biegi 5. i 6. Wyświetlacz na obrotomierzu podaje, na którym biegu kierowca podróżuje.

3. Lepsza gospodarka energią
Po raz pierwszy w Carrerze chłodzenie silnika i skrzyni biegów jest regulowane wspólnie. System chłodzenia ma dwa obiegi uruchamiane zależnie od temperatury płynu chłodzącego w silniku. Podczas startu termostat zapobiega krążeniu cieczy chłodzącej w zimnym silniku, ten szybciej się rozgrzewa, zmniejsza się jego tarcie wewnętrzne i spada zużycie paliwa. Podczas jazdy termostat reguluje temperaturę do poziomu gwarantującego najlepszą efektywność duetu moc–zużycie benzyny. Oszczędności wynoszą 0,2 l/100 km. Carrera zamienia też energię kinetyczną w elektryczną (rekuperacja), co pozwala odzyskać kolejne 0,15 l/100 km, z kolei system start/stop zmniejsza zużycie o 0,6 l/100 km.

4. Żeglowanie, czyli mniejsze spalanie
Carrera może „żeglować” (z dwusprzęgłową skrzynią PDK) i oszczędzać paliwo (do 1 l/100 km). „Żeglowanie” to sytuacja, gdy silnik nie napędza kół np. w czasie jazdy na lekkim spadku drogi, ale pracuje na biegu jałowym. Energia kinetyczna auta jest wykorzystywana do pokonywania oporów jazdy, inaczej niż podczas toczenia się pojazdu, kiedy to paliwo nie jest spalane, ale auto wyraźnie zwalnia – kto zwalniać nie chce, musi nadrobić straconą prędkość zużywając benzynę. „Żeglowanie” włącza się, gdy moc napędu nie jest potrzebna lub gdy kierowca stale lekko hamuje. Silnik jest ponownie łączony z przekładnią, gdy kierowca doda gazu, mocniej wciśnie hamulec albo zmieni bieg na niższy.

5. Energooszczędny układ kierowniczy
Po raz pierwszy w Porsche 911 zastosowano elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Jego przewaga nad hydraulicznym przejawia się m.in. w zmniejszeniu zużycia benzyny o 0,1 l/100 km (układ ten zużywa energię tylko wtedy, gdy jest wykorzystywany przez kierowcę, a statystycznie, kierowca przez 90% czasu jedzie prosto). Nowy układ zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Już przy małych prędkościach kierownica wraca automatycznie do położenia centralnego, podczas hamowania na nawierzchni o różnej przyczepności „szturchnięcie” na kierownicy podpowiada kierowcy, w którą stronę powinien ją skręcić, by auto pozostało na pożądanym torze jazdy.

6. Donośniejsze brzmienie silnika
Potężną moc i osiągi musi być słychać. I to musi je słyszeć kierowca – by radość z jazdy była pełna. Sound Symposer to wynalazek, dzięki któremu za przyciśnięciem guzika kierowca wpuszcza do kabiny sportowy dźwięk silnika. System wzmacnia naturalny „sound” jednostki napędowej Carrery i Carrery S. W kanale akustycznym znajduje się membrana wyłapująca drgania, które powstają pomiędzy przepustnicą, a filtrem powietrza. Drgania te dzięki regulowanej klapce znajdującej się przed membraną przenoszone są do wnętrza auta, w okolice tylnej półki. Przyciskiem „sport” kierowca może Sound Symposer aktywować lub dezaktywować.

7. Wyrafinowana aerodynamika
Kluczowe dla aerodynamiki „911” są opływowa karoseria, nowy tylny spoiler i system chłodzenia, który nie wymaga dużych otworów zapewniających dopływ powietrza – dzięki temu podwozie można było zabudować tworząc niemal całkowicie gładką powierzchnię. Przekrój otworów zapewniających przepływ powietrza zmniejszono – udało się zachować współczynnik oporu powietrza poprzedniej Carrery (0,29), mimo iż nowy model wymagał wydajniejszego chłodzenia – bo wzrosły moc silnika i efektywność hamulców. Swój udział w tym miało też obniżone o 10 mm seryjne zawieszenie (sportowe jest nawet o 20 mm niższe).

8. Stabilniejszy układ jezdny
Carrera ma nowy układ jezdny. Zwiększony o 10 cm rozstaw osi zapewnia większą stabilność podczas szybkiej jazdy, a 46 mm więcej między przednimi kołami Carrery (52 mm u Carrery S) poprawia prowadzenie w zakrętach. Przednią oś skonstruowano na nowo – ma wykonane z lekkich stopów kolumny McPhersona, lżejsze od tradycyjnych o 2 kg. Belka przedniej osi jest też sztywniejsza i odporniejsza na uderzenia. Mniejsze są amortyzatory z przodu, dzięki czemu ich działanie stało się bardziej precyzyjne; wzrosła zdolność zawieszenia do niwelowania efektu „nurkowania” nadwozia przy gwałtownym hamowaniu – stąd krótsza droga hamowania. Wielowahaczową tylną oś także skonstruowano na nowo, poprawiając stabilność i precyzję prowadzenia kół.

9. Lżejsze nadwozie
Karoseria nowej Carrery niemal w połowie jest wykonana z aluminium. Sztuka polega jednak na tym, by mimo mniejszego ciężaru nadwozie nie straciło sztywności i gwarantowało bezpieczeństwo. Dlatego wiele kluczowych dla bezpieczeństwa elementów wykonano ze stali wysokogatunkowej. Dzięki wykorzystaniu aluminium, magnezu i tworzyw sztucznych masa auta zmniejszyła się o 35 kg, a Carrery ze skrzynią biegów PDK – nawet o 45 kg; i to przy rozstawie osi nowego modelu większym o 10 cm niż u poprzednika; zwiększył się także rozstaw kół (o 46 mm). A przecież na wyprodukowanie większego auta potrzeba więcej materiału.

10. Szybsza jazda w zakrętach
Zdolność do szybkiej i bezpiecznej jazdy w zakrętach to dla auta sportowego sprawa honoru. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) pozwala cieszyć się ekstremalnie dynamiczną jazdą przy jak najmniejszych przechyłach nadwozia i wysokim komforcie podróżowania. PDDC podczas jazdy na wprost dezaktywuje stabilizatory, a na nierównej nawierzchni pozwala na zmianę sztywności i maksymalnego ugięcia elementów sprężystych. Podczas wjazdu w zakręt czy szybkiej zmiany toru jazdy system potrafi niemal całkowicie zrównoważyć przechyły nadwozia. Dzięki zmniejszonemu kątowi wychylenia, opony zawsze znajdują się w optymalnym położeniu względem asfaltu, dzięki czemu prędkość jazdy w zakręcie wzrasta, a to pozwala uzyskiwać lepsze czasy przejazdu na torze.

11. Większy spoiler
Wyrafinowany tylny spoiler nowej „911” swoją wysokość i kąt pochylenia dostosowuje do położenia rozsuwanego dachu auta. Na przedniej krawędzi spoilera znajduje się element zapewniający optymalny przepływ powietrza. Podczas jazdy z maksymalną prędkością pozwala on wytworzyć siłę docisku (880 niutonów) działającą na tył auta. Część powierzchni spoilera, ważną z punktu widzenia aerodynamiki, poszerzono z 898 mm do 1137 mm. Spoiler wysuwa się automatycznie przy prędkości 120 km/h, chowa zaś przy 80 km/h, ale specjalnym przyciskiem można go wysunąć także podczas wolniejszej jazdy.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 482 030 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Kiedy pierwsze Porsche 911 pojawiło się na rynku, wywołało sensację. Jak auto z całym ciężarem na tyle może się prowadzić? I faktycznie jeździło kiepsko. Po 50 latach "911" to jeden z najlepiej prowadzących się aut sportowych. Co jest zasługą takich właściwości jezdnych? O tym w tekście.</p><br /><br /><a href="/technika/technika-Porsche-911,18572,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-10 13:06:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij