Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Technologiczne nowości w Volkswagenach

Silnik gasnący zawsze, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu, dwulitrowy diesel o mocy, jaką dziś mają silniki 3.0, bagażnik „otwierany nogą” – oto najnowsze wynalazki na przykładzie aut VW.

Michał Hutyra 2015-03-01
VW Golf technika

Środek lasu, 20 km od Wolfsburga. To tu na torze Ehra-Lessien VW testuje swoje najnowsze wynalazki techniczne, które wkrótce pojawią się w nowych autach. Atmosfera jak z filmów szpiegowskich – odbierają nam telefony, każą podpisać listę obecności. Dopiero teraz możemy przekroczyć bramę.

Za nią czekają auta wyposażone w prototypowe urządzenia i inżynierowie, którzy z pasją o nich opowiadają. Nas może to dziwić, ale tu walka o zmniejszenie emisji CO2 choćby o jeden gram jest traktowana niezwykle poważnie. Właśnie dlatego system start/stop (montowany w Passacie B8, który właśnie wchodzi do sprzedaży) wyłącza silnik nie tuż po zatrzymaniu się auta, lecz jeszcze przy prędkości 7 km/h, a wkrótce będzie się wyłączał przy 15 km/h. To nie koniec – trwają prace nad start/stopem, który uruchomi się za każdym razem, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu! Niższa emisja CO2 oznacza niższe spalanie, co każdy kierowca odczuje w portfelu. Przyszłość w motoryzacji to bardziej racjonalne zarządzanie energią i większa wydajność silników.

Nowy 2.0 TDI o mocy 240 KM (w Passacie), z jednostkową mocą 120 KM/litr jest najmocniejszym 4-cylindrowym dieslem VW. Mimo to apetyt na jeszcze mocniejszy silnik nie słabnie. Trwają prace nad dieslem o mocy 272 KM, w którym układ turbodoładowania został wspomożony sprężarką o napędzie elektrycznym, tzw. Electric Booster. Ponadto zwiększono ciśnienie doładowania układu biturbo oraz ciśnienie wtrysku common-rail. Kolejne modyfikacje to zmienne sterowanie zaworami i optymalizacja wymiany mieszanki.
 
Noga z gazu i silnik gaśnie
Technologia ta będzie polegać na wyłączeniu silnika spalinowego zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Dzisiaj w takich sytuacjach silnik zostaje odłączony od skrzyni (funkcja tzw. żeglowania). Po rozszerzeniu funkcji start/stop na dowolne prędkości samochód będzie mógł częściej poruszać się bezemisyjnie. Ponowny rozruch silnika połączonego z dwusprzęgłową przekładnią (DSG) następuje poprzez generator rozruchowy – RSG.
 

 

Laser do otwierania bagażnika
System otwierania bagażnika, w którym kierowca ruchem nogi pod zderzakiem uruchamiał czujnik, a ten powodował odblokowanie klapy nie zdążył się jeszcze upowszechnić, a już wymyślono lepszy. W drzwiach bagażnika zostanie umieszczony laserowy rzutnik, który po zbliżeniu się użytkownika do tylnej części auta na jezdni wyświetli kształt stopy. Wystarczy na 1 s na nim stanąć, aby uruchomić mechanizm otwierania bagażnika. Zamknięcie go będzie wymagało wciśnięcia przycisku i oddalenia się od auta na kilka metrów.
 
 
10-stopniowa skrzynia DSG
Konstrukcyjnie przekładnia DSG10 bazuje na przekładni DSG7. Nowa skrzynia potrafi przenieść moment obrotowy o wartości 550 Nm i ma niewielkie rozmiary. Biegi 1. i 2. zestopniowano krótko, w taki sposób, że auto płynniej rusza. Z kolei biegi od 3. do 9. pozwalają wykorzystać maksymalną siłę napędową silnika (przyspieszanie). 10. bieg o długim przełożeniu obniża prędkość obrotową jednostki napędowej. Wszystko to powoduje zmniejszenie zużycia paliwa.
 

Materiały odbijające ciepło
Estetyka i funkcjonalność to ważne cechy samochodowej tablicy rozdzielczej. Jasne kolory lepiej wyglądają, ale powodują powstawanie refleksów na szybie. Ciemna deska jest pod tym względem lepsza, ale mocno się nagrzewa.
Do barwienia nowego tworzywa (o nazwie slush), z którego powstaje tablica, wykorzystuje się specjalne pigmenty zamiast używanej dotąd sadzy, która pochłania całe promieniowanie słoneczne (UV + VIS + NIR). Zastosowanie pigmentacji z tlenków metali pozwoliło mocno odbić dolny zakres promieniowania podczerwonego (NIR), odpowiedzialnego za nagrzewanie się powierzchni. W przypadku szklanych dachów stosuje się niskoemisyjne szkło termoizolacyjne. Na szkło nakładana jest powłoka tlenków (indu lub cyny z fluorem) o grubości około 400 nm.
Warstwa ta chroni przed promieniowaniem słonecznym. Przepuszcza promieniowanie krótkofalowe, czyli światło, a zatrzymuje promieniowanie długofalowe, czyli podczerwień. W sumie wnętrze auta w lecie mniej się nagrzewa, zimą zaś wolniej oddaje ciepło (do 15%).
 
 
Ogrzewanie sprężonym powietrzem
W autach elektrycznych więcej energii potrzeba na ogrzanie wnętrza niż na schłodzenie. Dzieje się tak, ponieważ silniki elektryczne podczas pracy w zasadzie nie emitują ciepła, które można by wykorzystać do ogrzewania. Ba, nie mają nawet tradycyjnej chłodnicy. Do ogrzewania wykorzystuje się elektryczną nagrzewnicę, która jest bardzo energochłonna i tym samym zmniejsza zasięg e-samochodu nawet o 30%. Stąd prosty pomysł, by do ogrzewania elektrycznego auta zastosować pompę ciepła, która mogłaby wykorzystać elementy układu klimatyzacji. Pompa ciepła działa na podobnej zasadzie jak lodówka. Różnica polega na tym, że lodówka chłodzi wnętrze, na zewnątrz oddając ciepło, natomiast pompa ciepła pobiera powietrze z zewnątrz, spręża je, co powoduje wzrost jego temperatury, i kieruje do wnętrza.
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 36 390 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Silnik 2.0 TDI o mocy prawie 300 KM, 10 biegów w skrzyni DSG, czy deska rozdzielcza odbijająca ciepło - takie nowości technologiczne mogą niedługo znaleźć się w Volkswagenach.</p><br /><br /><a href="/technika/technika-technologia-nowosci-Volkswagen,18787,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-19 12:48:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij