Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Tego nie wiedziałes o hamulcach!

Hamulce to najważniejszy z układów każdego samochodu, bo odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy. Są nieprawdopodobnie odporne na ekstremalne temperatury i przeciążenia. Zobacz, ile muszą znieść i co potrafią.

Michał Hutyra 2016-06-13
  1. 2500 KM - mniej więcej taką moc mają hamulce Porsche 911 4S. Dla porównania – silnik tego modelu osiąga 385 KM. Moc hamulców 60-konnej Skody Fabii wynosi ok. 1000 KM. Dlaczego siłę hamulców można (oczywiście w dużym uproszczeniu) wyrazić w koniach mechanicznych? Bo wytracanie prędkości to nic innego jak przeciwieństwo rozpędzania, które jest związane z mocą silnika. Hamulce – te dopiero mają moc!
  2. WYŚCIG Z CZASEM - jeśli prędkość auta wzrośnie dwukrotnie, droga hamowania zwiększy się cztery razy. To wiemy z fizyki. Podczas pełnego hamowania klocki hamulcowe są przyciskane do tarcz z siłą jednej tony. Sportowe Porsche GT3 RS 4.0 do 300 km/h rozpędza się w czasie 41,0 s. Hamowanie z takiej prędkości do zera trwa zaledwie 6,5 s, a droga hamowania wynosi tylko 270 m! Hamulce Porsche osiągają wówczas opóźnienie 12,89 m/s2. To 1,3 raza tyle, ile wynosi siła grawitacji.
  3. 1000 STOPNI - taką temperaturę osiągają węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe podczas maksymalnego hamowania. Tarcze stalowe znoszą temperatury do 700 C. W czasie hamowania rozgrzewa się cały układ hamulcowy, również płyn hamulcowy (higroskopijny, czyli pochłaniający wilgoć z otoczenia). Zbyt duża zawartość wody w płynie spowoduje, że zacznie się on gotować, a powstałe pęcherzyki zapowietrzą układ hamulcowy.
  4. CHŁODZENIE - podczas hamowania energia ruchu poprzez tarcie jest zamieniana na ciepło. Zbyt duża ilość ciepła może powodować przegrzanie hamulców, a to z kolei prowadzi do spadku skuteczności ich działania (fading). Układ hamulcowy jest chłodzony strumieniem powietrza, kierowanym wprost na tarcze. W autach rajdowych WRC powietrze dodatkowo schładza się za pomocą mgiełki wodnej. Kształt wycięć w obręczach kół projektuje się w taki sposób, aby szybko odprowadzały ciepło na zewnątrz. Dodatkowo montuje się tarcze z nacięciami lub z otworami.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Hamulce to najważniejszy z układów każdego samochodu, bo odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy. Są nieprawdopodobnie odporne na ekstremalne temperatury i przeciążenia. Zobacz, ile muszą znieść i co potrafią.</p><br /><br /><a href="/technika/Tego-nie-wiedziales-o-hamulcach,22534,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-06-13 16:17:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij