Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Test bagażników i uchwytów rowerowych: W mocnym uścisku

Sprawdzamy, jak najwygodniej przewieźć rowery autem. Chociaż najczęściej wozi się je na dachu, nie jest to jedyny sposób ich transportu. Przedstawiamy zalety i wady trzech rozwiązań.  

Michał Hutyra 2015-02-27

Na haku, na pokrywie samochodowego bagażnika albo na dachu – każdy sposób przewozu rowerów okaże się dobry, choć nie dla każdego. Np. podnoszenie roweru górskiego nad dach wysokiego vana może być trudne dla niewysokich cyklistów. W naszym teście zwracamy uwagę na solidność mocowania rowerów, zabezpieczenie przed kradzieżą oraz przed uszkodzeniem auta i roweru, a także na łatwość montażu. Prezentujemy po dwa warianty cenowe każdego rozwiązania.

Na haku

Thule Easy Fold
To Mercedes wśród bagażników, wykonany bardzo estetycznie i gotowy do użycia natychmiast po wyjęciu z pudełka. Nieduże wymiary sprawiają, że łatwo go przechowywać w garażu lub w piwnicy. Bez problemu zmieści się też do samochodowego bagażnika. Podłączenie go do wiązki haka holowniczego wymaga użycia przejściówki z 7- na 13-pinową.

Wadą bagażnika Easy Fold jest spory ciężar, ale z drugiej strony pozwala to mocno go obciążyć (50 kg). Można więc przewozić na nim rowery elektryczne, ale warto wtedy dokupić rampę najazdową. Rowery po zamontowaniu są całkowicie nieruchome. Thule przewidziało rynienki na koła i wygodne elastyczne paski, które nie zrobią krzywdy nawet wrażliwym na zadrapania obręczom kół rowerowym. Uchwyty blokujące ramę mają wygodne pokrętła regulacyjne i są wyposażone w zamek antykradzieżowy. Mocowanie do kuli haka samochodowego również jest zabezpieczone przed kradzieżą za pomocą zamka.

Do bagażnika w samochodzie łatwo się dostać, bo całą konstrukcję na rowery odchyla się jednym naciśnięciem nogą.

 Czas montażu bagażnika: 1 min.
Czas montażu roweru: 50 s
Cena: 2499 zł

Stelvio Tilting 2
Tilting 2 jest propozycją z zupełnie innej półki cenowej. To usprawiedliwia jego nieco toporne wykonanie. Na zmontowanie bagażnika trzeba zarezerwować sobie przynajmniej pół godziny i wspomóc się domowym zestawem narzędzi, ponieważ nie wszystkie śruby da się przykręcić wielofunkcyjnym kluczem, który jest w zestawie. Obsługa bagażnika też jest nieco specyficzna. Do kuli haka montuje się specjalny adapter i do niego przykręca bagażnik. Po zdemontowaniu bagażnik zajmuje sporo miejsca i to jest jego największa wada. Zaletą jest odchylana konstrukcja i niska masa własna. Przed przypadkowym opadnięciem bagażnika chroni taśma, którą zaczepia się o górną krawędź tylnej klapy auta.

Aby połączyć samochodową instalację elektryczną z bagażnikiem, nie trzeba stosować przejściówek. Uchwyt do mocowania ramy jest niemal taki sam jak w droższym Thule, niestety brak zamka zabezpieczającego rowery przed kradzieżą, więc trzeba użyć akcesoryjnej linki. Koła mocowane są do rynienek parcianymi paskami.

Czas montażu bagażnika: 3 min.
Czas montażu roweru: 2 min.
Cena: 590 zł

Naszym zdaniem
Bagażnik na hak to najlepsze rozwiązanie. Niestety, jeśli Twoje auto nie jest wyposażone w hak, trzeba go zamontować, co znacznie podnosi koszt takiego sposobu transportu rowerów. Montaż haka kosztuje od 650 zł (za uniwersalny zestaw) do nawet 2,5-3,5 tys. zł za hak elektrycznie wysuwany. Wysoki koszt to jedyna, ale istotna wada. Rowery jadą za samochodem, są częściowo zasłonięte od wiatru, więc auto zużywa tylko minimalnie więcej paliwa. Jeździe nie towarzyszy też nadmierny hałas, a dostęp do bagażnika jest swobodny. Trzeba natomiast pamiętać o zakupie trzeciej tablicy rejestracyjnej, a to kosztuje dodatkowe 65 zł.

Na dachu

Inter Pack Lotos
Nadaje się do przewożenia rowerów każdego typu, szczególnie tych o niestandardowym kształcie ramy. Jednoślad jest „zakleszczony” w uchwycie za koła, a dodatkowo zabezpieczony stalową linką w gumowym oplocie. Pełni ona funkcję dodatkowego zabezpieczenia przeciwkradzieżowego. Montaż roweru sprowadza się do umieszczenia go w szynie i dociśnięcia tylnego ramienia uchwytu, trwa to dosłownie kilkanaście sekund. Mocowanie samego uchwytu do belek jest bardzo wygodne i nie wymaga używania narzędzi. Lotos jest bardzo precyzyjnie i porządnie wykonany. Pomyślano nawet o możliwości złożenia ramion, kiedy akurat nie wieziemy roweru. Zmniejsza to opór aerodynamiczny.

Czas montażu bagażnika: 4 min.
Czas montażu roweru: 15 s
Cena: 599 zł

Taurus BikeUp
BikeUp to jeden z najtańszych, klasycznych uchwytów, który pozwala przewozić rower na dachu; jego główne elementy wykonano z mocnego i lekkiego aluminium. Uchwyt można montować do belek każdego rodzaju, również tych aerodynamicznych (są szersze). Ma regulowane rynienki, na których stawia się oponę i gumowo-plastikowe paski, które są dość bezpieczne dla droższych, węglowych rawek rowerowych. „Kleszcze” mają szeroki zakres regulacji, dlatego BikeUpem można przewozić nawet rowery górskie, z grubą ramą. Uchwyt wyposażono w zamek, który chroni rower przed kradzieżą. Niestety sam uchwyt można łatwo ukraść, ponieważ do belek montuje się go wyłącznie śrubkami wtopionymi w wygodne „motylki”. Do ich odkręcania nie są potrzebne narzędzia.

Czas montażu bagażnika: 5 min.
Czas montażu roweru: 1 min. 15 s
Cena: 179 zł

Naszym zdaniem
Rowery najczęściej przewozi się na dachu auta. Niezbędne są do tego belki dachowe, do nich można montować różne rodzaje uchwytów – w lecie rowerowe czy kajakowe, w zimie narciarskie oraz boks dachowy. Ponadto, wraz z powiększaniem się rodziny można rozszerzać zestaw o kolejne uchwyty. Transport rowerów na dachu ma również wady. Podczas montażu rower trzeba podnieść wysoko, ponad dach. To trudne zadanie dla niskich osób i tych, które jeżdżą autami o wysokim nadwoziu (vany, SUV-y). Rowery przewożone na dachu uniemożliwiają wjazd do garażu, powodują większy hałas oraz wzrost spalania nawet o 2 l/100 km.

Thule RaceWay 2B
RaceWay jest bardzo przemyślnie wykonany (niemal w całości powleczono go gumą) i, choć może nie jest to najważniejsze, nadano mu ciekawą stylizację. Montaż polega na rozłożeniu bagażnika i oparciu go na zderzaku (dół) oraz na tylnej szybie (góra). Następnie zwalnia się blokadę linek i kotwiczy je na tylnej klapie w czterech punktach. Napinanie linek odbywa się za pomocą wygodnych pokręteł (osobne dla każdej linki). Naprawdę żadna filozofia. Co ważne, bagażnik po wyjęciu z pudełka jest od razu gotowy do użycia. Rowery wiesza się na specjalnie wyprofilowanych rynienkach i mocuje do bagażnika w trzech miejscach za pomocą elastycznych gum. Rower, chociaż zwisa swobodnie, jest odpowiednio unieruchomiony. Nie zagraża drugiemu przewożonemu rowerowi ani lakierowi samochodu.

Bagażnika nie da się ukraść bez otwarcia tylnej klapy. Skutecznie też zabezpiecza przed kradzieżą rowery – stalową linką oplata ramę, a jej zaczep zamyka się na zamek. Szkoda tylko, że rowery zasłaniają tablicę rejestracyjną i tylne światła.

Czas montażu bagażnika: 55 s
Czas montażu roweru: 20 s
Cena: 1225 zł

Inter Pack Padova
Bagażnik, przed założeniem na auto, trzeba najpierw złożyć; sam montaż do samochodu jest szybki i intuicyjny. Konstrukcję należy oprzeć na zderzaku i na tylnej szybie. Następnie, parcianymi paskami zakończonymi klamrami, mocuje się go do pokrywy samochodowego bagażnika. W zestawie znajdują się tzw. przelotki, przez które przewleka się pas trzymający bagażnik rowerowy, a następnie wrzuca je do bagażnika samochodu, gdzie blokują się od wewnątrz. Paski są na tyle długie, że Padovę można wykorzystać także na autach z nadwoziem typu liftback, w których tylna szyba ma naprawdę spore rozmiary.

Samo mocowanie bagażnika do auta trwa chwilę, więcej czasu zabiera okiełznanie długich pasków. Przed wyruszeniem w drogę warto każdy z nich (łącznie 6 sztuk) pozwijać, bo pęd powietrza może spowodować, że porysują lakier auta. Montaż rowerów na bagażniku nie jest skomplikowany. Jednoślady stawia się na rynience, dopina do niej koła i dodatkowymi paskami przypina ramę każdego roweru do bagażnika.

Czas montażu bagażnika: 1 min. 40 s
Czas montażu roweru: 30 s
Cena: 469 zł

Naszym zdaniem
Największą zaletą bagażników montowanych na tylną klapę jest to, że pieniądze wydajemy tylko raz. Użycie takiego bagażnika nie wymaga zakupu dodatkowych akcesoriów, poza przekładkami chroniącymi rowery przed obijaniem się o siebie (29 zł/szt.). Rowery najczęściej nie mają zabezpieczeń przed kradzieżą. Jednoślady przewożone z tyłu auta są częściowo osłonięte od wiatru i nie powodują znaczącego wzrostu hałasu czy zużycia paliwa. Jest też duża szansa, że bez ich zdejmowania uda się autem wjechać do garażu. Niestety, korzystanie z bagażnika samochodowego okazuje się praktycznie niemożliwe. Zagrożony jest także lakier auta.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dzień dobry, na dobry początek.
     
    Przeczytałem przedmiotowy artykuł i  zaniepokoił mnie absolutny brak ze strony jego autora tj. p. Michala Hutyra informacji, iż takiego rodzaju bagażniki są niedopuszczone w PL z uwagi, iż zasłaniają tablicę rejesytracjyną. Ponadto w artykule widoczna jest fotka - kilka razy powielana - , gdzie widnieje na takim bagażniku trzecia tablica, co równiez jest niedopuszczalne tj. dorabianie sobie tablic, etc. ... Takie traktowanie tematu jest trochę niepoważne z uwagi, iż jakaś część osób czytających artykuły motoryzacyjne - Wasze lub inne gazety, etc. - domniema, iż osoby piszące mają wystarczający poziom wiedzy, a tutaj niespodzianka, a tym bardziej przykra, gdyż naraża ona ludzi na konsekwencje :(
     
    Słowo co do "niedopuszczalności" aby było jasne: Owszem można je montować, ale w taki sposob aby nie zastłaniały tab. rej.
     
    Ładnie jest opisywane co i jaki i przyozdabiane fotografiami, gdzie jednak niektóre wprowadzają w błąd czytelników !.
     
    Powstaje pytanie dlaczego zabrakło tego "problermu" w artykule, a na jego poczet zamieszczono fotkę z trzecią blachą ?.
     
    Jeżeli nie sprawi to państwu problemu, to proszę o udzielenie odpowiedzi, a i zapraszam innych "czytaczy" do dalszej dyskusji.
     
    Dziękuję.
     
    Z poważaniem,
     
    prawie, że stały czytelnik, a interesjący się prawem.
     
    PS
    Wasza tzw. konkurencja posługuje się np. zwrotem "droga dwupasmowa", gdzie prawidłowo powinno być "droga dwupasowa". ... ;). takie błędy rażą i to bardzo, a przecież zanim pójdzie do druku to się sprawa wszystko czy jest zapięte na ostatni guzik.

    qwerty13, 2014-08-17 13:15:37
  • avatar
    zgłoś
    Sprawdzamy, jak najwygodniej przewieźć rowery autem. Chociaż najczęściej wozi się je na dachu, nie jest to jedyny sposób ich transportu. Przedstawiamy zalety i wady trzech rozwiązań.  Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-07-25 14:59:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij