Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Test reflektorów: Droższe nie zawsze są lepsze

Prawie do każdego auta można dokupić droższe reflektory. Tylko czy rzeczywiście dają więcej światła? I na które warto wydać nieraz kilka tysięcy złotych? W 15 samochodach sprawdzamy różne rodzaje świateł.

2014-07-03

Podejrzewamy, że spontaniczny powrót elektronów z poziomów wzbudzonych na niższe poziomy energetyczne i związana z tym emisja fotonów nie są na tyle ekscytujące, byście chcieli o tym dalej czytać.

A właśnie w wyniku tego zjawiska powstaje światło emitowane z reflektorów ksenonowych i LED-owych, stosowanych w wielu autach. Od jakości reflektorów zależy bezpieczeństwo. Ponad 90 procent bodźców człowiek odbiera za pomocą swoich „czujników świetlnych”, czyli oczu.

Do kierowcy niemal wszystkie ważne informacje docierają właśnie tą drogą. To wystarczające powody, żeby dobre widzenie, czyli w wypadku samochodów dobre reflektory, potraktować jako rzecz wyjątkowo ważną. Producenci aut wiedzą, że kierowcom zależy na dobrym widzeniu w nocy i za reflektory lepsze od przeciętnych każą sobie dodatkowo płacić.

Tylko czy taka inwestycja się opłaca i czy rzeczywiście seryjne reflektory zawsze okażą się gorsze? Właśnie to sprawdzamy w tym teście. Żeby dociec prawdy, 15 samochodów posłaliśmy na tor Hockenheim.

Było wśród nich Audi A8 z LED-owymi światłami Matrix, które uważa się dziś za najlepsze rozwiązanie w autach produkowanych seryjnie. W odróżnieniu od innych systemów adaptacyjnych wykorzystujących LED-y, reflektory Audi nie mają elementów poruszanych mechanicznie. System reflektorów A-ósemki dopasowuje światło do aktualnej sytuacji na drodze poprzez zamierzone wygaszanie poszczególnych diod.

Ponieważ każdy reflektor ma ich po 25, z matematycznego rachunku wynika, że istnieje 966 milionów konfiguracji diod świecących i wygaszonych w danej chwili. Żeby stwierdzić, czy to rzeczywiście coś daje, na drodze do porównania wzięliśmy także Audi A8 z reflektorami ksenonowymi.

BMW z trochę innymi LED-ami

LED-owe reflektory oprócz Audi A8 ma także BMW 4, tyle że w nim światło jest dostosowywane do sytuacji drogowej mechanicznie. Również w tym wypadku dla lepszego porównania wzięliśmy do testu BMW „czwórkę” z seryjnymi ksenonami.

Ostatnim przedstawicielem frakcji samochodów z diodami luminescencyjnymi jest w tym gronie Peugeot
308, który w wersji Allure w LED-y wyposażany jest seryjnie. Do pary daliśmy mu kompaktową „308” z reflektorami z halogenowymi żarówkami H7.

Adaptacyjne światła ksenonowe mogą mieć również Mercedes A, Opel Astra i Volkswagen Golf, z których każdy, dla porównannia, wystąpił w duecie z modelem wyposażonym w seryjne halogeny.

Dacia i Hyundai dają radę

Ale czy można mieć dobre światła za nieduże pieniądze? Na to pytanie zamierzamy odpowiedzieć testując Dacię Duster (H7) i Hyundaia i10 (H4).

Na czym polega różnica? H4 to żarówki typu bilux, które mają dwa żarniki – jeden działa jako światło drogowe, drugi jako światło mijania. Żarówka H7 ma natomiast jeden żarnik i zależnie od rodzaju reflektora działa jako światło drogowe lub mijania.

Przykład Peugeota 308 pokazuje, że LED-y nie zawsze muszą być lepsze od tradycyjnych reflektorów.

Zaleta jest taka, że jeśli zaświeci się światło drogowe, mijania pali się nadal, a ilość światła zwiększa się. Szczególnym przypadkiem są reflektory BMW i3. Ten pokazowy, elektryczny model jest seryjnie wyposażany w staromodne reflektory halogenowe.

Za dopłatą można mieć LED-y, ale tylko jako światła mijania lub do jazdy dziennej; w roli drogowych występuje żarówka H7, dająca żółtawe światło. W zestawieniu z białym światłem LED-ów (za dopłatą) wydaje się ona wyjątkowo mało efektywna. Ale jak to wygląda w szczegółach – opisujemy obok.


Ocena: plusplus- bardzo dobra  plus- dobra  0-zadowalająca minus- wystarczająca minusminus- niedostateczna

Audi: LED-owe Matrixy są najlepsze w teście

Dopłata 4470 zł. W A8 z silnikiem 6-cylindrowym seryjne są ksenony.

Xenon Plus

Seryjne reflektory w A8 z silnikiem sześciocylindrowym spisują się bardzo dobrze. Droższe wersje, włącznie z hybrydową, mają seryjnie LED-y bez systemu Matrix. Ksenony nie świecą wprawdzie aż tak jasnym i białym światłem jak diody, ale emitują jego bardzo równomierny strumień, sięgający na dużą odległość. Jasność tego światła mogłaby być lepsza, ale w czasie jazdy przy złej pogodzie okazuje się wystarczająca.

  oświetlenie drogi plusplus        jasność światła plus  wrażenia na drodze plus

LED -y Matrix

Na tym polega przewaga dzięki technice – A8 ma najlepsze reflektory, jakie dzisiaj można kupić. Matrixy świecą światłem jasnym jak dzienne, przejście między obszarem jasnym a ciemnym jest miękkie, światło równomierne i prawie pozbawione plam. Ale najważniejsza jest funkcja dopasowująca świecenie do warunków w danej chwili – działa ona perfekcyjnie, oświetlając i zaciemniając obiekty na drodze.

   oświetlnie drogi plusplus    jasność światła plusplus   wrażenia na drodze plusplus

BMW: Nie tak doskonałe jak światła w A8

Dopłata 8375 zł. BMW 4 seryjnie wyposaża się w ksenony.

Ksenony doświetlające zakręty

Oprócz seryjnych reflektorów ksenonowych BMW 4 ma opcjonalne reflektory adaptacyjne (2557 zł) z systemem zmiennego rozkładu światła oraz asystenta świateł drogowych (661 zł). Ksenony emitują równomierny i szeroki strumień światła o wysokiej jasności. Dość nerwowo pracujący system doświetlania zakrętów bardziej irytował niż pomagał. Dobrze działa asystent świateł drogowych.

oświetlenie drogi plusplus     jasność światła plus  wrażenia na drodze plus

LED -y adaptacyjne

BMW także jest pionierem w wykorzystaniu diod, ale nie robi tego aż tak doskonale, jak Audi A8. Światło (drogich) LED-ów jest bardzo jasne i białe, ale ma plamy, a na krawędziach oświetlanego obszaru pojawiają się rozpraszające wzrok załamania – utrudnia to widzenie drogi podczas jazdy. Także system adaptacyjny nie działa tak miękko i bezbłędnie jak w wypadku LED-owych Matriksów w A8.

oświetlenie drogi plusplus     jasność światła plusplus  wrażenia na drodze plus

Mercedes: Ksenony w Klasie A świecą lepiej

Dopłata 5400 zł. Intelligent light system sprawdza się w Mercedesie A.

Halogeny

Reflektory halogenowe w autach kompaktowych są standardem nawet w droższych modelach. W Klasie A w każdym reflektorze znajdują się dwie żarówki H7, po jednej do świateł mijania i drogowych. Cztery źródła bardzo dobrze oświetlają drogę, jasność i zasięg świateł mijania okazują się zadowalające; drogowe zdają się, w ocenie subiektywnej, sięgać niewiele dalej. Światło na drodze rozkłada się równomiernie

oświetlenie drogi plus     jasność światła 0  wrażenia na drodze plus

Intelligent light system

Jedyny zarzut jaki można postawić sprzedawanemu za 5400 zł systemowi oświetlenia do Klasy A to nierównomierne rozłożenie światła z ciemną plamą pośrodku pola widzenia kierowcy. To bardzo denerwujące, dlatego obniżyliśmy ocenę w kategorii „wrażenia podczas jazdy”. Za to bardzo płynnie działa funkcja doświetlania zakrętów. Ponadto światło ksenonów Mercedesa A ma pierwszorzędną jasność.

oświetlenie drogi plus     jasność światła plusplus  wrażenia na drodze plus

Opel: Opłaca się wybrać reflektory ksenonowe

Dopłata 5200 zł. Seryjnie Astra ma w wyposażeniu halogeny.

Halogeny

Reflektory z dwiema żarówkami H7 ma seryjnie każdy Opel Astra. I świecą tylko przeciętnie. Być może winna jest geometria odbłyśnika, bo Mercedes A i VW Golf też są wyposażane w H7, a znacznie lepiej oświetlają drogę. Światło emitowane przez reflektory Astry jest żółtawe i nierównomiernie rozkłada się na asfalcie. Podczas jazdy przeszkadzają ciemniejsze plamy i jedynie przeciętny zasięg światła.


oświetlenie drogi 0     jasność światła 0  wrażenia na drodze minus

Reflektory adaptacyjne

Ponieważ standardowe reflektory halogenowe Astry są bardzo przeciętne, warto zainteresować się lampami oznaczonymi w cenniku wyposażenia dodatkowego jako AFL. Te ksenonowe reflektory nie świecą wprawdzie aż tak jasno, jak podobne lampy w autach konkurencyjnych,ale ich światło jest równomierne i ma wystarczający zasięg, a sam mechanizm doświetlania zakrętów działa płynnie i skutecznie.

oświetlenie drogi plusplus     jasność światła plus  wrażenia na drodze plus

Peugeot: LED-y tylko do najdroższej wersji

Dopłata 11 500 zł. W Peugeocie seryjne reflektory okazują się lepsze od opcjonalnych

Halogeny

Standardowo reflektory Peugeota 308 mają cztery źródła światła w postaci żarówek H7, jednak (jak w Astrze) kształt ich odbłyśnika nie jest raczej najlepszy. Zasięg świateł drogowych oraz mijania okazuje się niewielki, także jasność światła mogłaby być lepsza. Na pochwałę zasługuje za to równomierne rozłożenie strumienia świetlnego, które czyni jazdę po zmroku przyjemną i pomaga zdobyć autu ocenę zadowalającą.

 oświetlenie drogi plus     jasność światła plus  wrażenia na drodze 0

Diody LED

LED-y są dostępne tylko do wersji Allure (droższej od podstawowej Access o 11 500 zł) i w niej seryjne. Świecą światłem białym i jasnym, ale duża asymetria świateł mijania, ciemne plamy oraz ostra granica światło/cień przeszkadzają w jeździe. Dobre są za to światła drogowe, które mają daleki zasięg. LED-owym reflektorom brak funkcji doświetlania zakrętów, więc nie warto tylko z ich powodu kupować najdroższej wersji Peugeota 308.

oświetlenie drogi plus     jasność światła plusplus  wrażenia na drodze 0

VW: Bardzo dobre reflektory ksenonowe

Dopłata 2010 zł. Seryjne światła też okazują się bardzo dobre.

Halogeny

Na przykładzie Golfa widać, że dobre halogeny wcale nie muszą być wiele gorsze niż reflektory ksenonowe. Wprawdzie jasność ich światła i jego kolor nie są tak dobre jak w wypadku ksenonów, ale równomierność i zasięg okazują się więcej niż dobre. Światła drogowe są skierowane nieco za wysoko, co trochę przeszkadza podczas jazdy, ale poza tym reflektorom Golfa nie ma czego zarzucić.

oświetlenie drogi plusplus     jasność światła plus  wrażenia na drodzeplus

Reflektory ksenonowe

Tak naprawdę reflektory ksenonowe Golfa (kosztujące 1350 zł ekstra) w pełni kompletne stają się dopiero po dokupieniu (za dodatkowe 660 zł) tzw. asystenta świateł drogowych (dynamic light assist). Zasięg światła jest bardzo daleki. Na pochwałę zasługuje równomierne i dalekie światło drogowe, doświetlanie zakrętów jest skuteczne, a sam mechanizm działa płynnie.

oświetlenie drogi plusplus     jasność światła plusplus  wrażenia na drodzeplusplus

Światła w niedrogich autach też mogą być dobre

Dacia Duster z bardzo dobrymi lampami H7

Niedrogie nie musi znaczyć złe – tak w każdym razie jest w wypadku świateł Dacii Duster. Duża powierzchnia reflektorów i to, że (typowo dla SUV- -ów) są umieszczone wysoko sprawia, że droga przed samochodem jest dobrze widoczna. Wprawdzie światło nie jest szczególnie jasne, ale bardzo jednorodne, a nieco ciemnych plamek pojawia się tylko tuż przed autem. Świetne są światła drogowe – mają duży zasięg i nie świecą za wysoko.

oświetlenie drogi  plus    jasność światła plus   wrażenia na drodze plusplus

Hyundai i10 – lampy H4 spisują się jak trzeba

Rozwiązania high-tech nie zawsze są niezbędne, czasami, by dobrze oświetlić drogę przed autem, wystarczają żarówki H4. Światła Hyundaia są jasne, ich zasięg okazuje się wystarczający, a funkcja doświetlania zakrętów (wraz z LED-ami do jazdy dziennej seryjne w wersji Premium, droższej od najtańszej Access o 10 tys. zł) sprawdza się w praktyce. Światła drogowe mają duży zasięg i świecą równomiernie.

oświetlenie drogi  plus    jasność światła plus   wrażenia na drodze plusplus

LED-y w małym BMW i3 nie zachwycają

BMW i3 z LED -ami i z lampami H7

W wypadku elektrycznego i3 BMW poszło inną drogą. Seryjnie wyposaża samochód w halogeny, a za dopłatą (3887 zł) oferuje LED-y w charakterze świateł do jazdy dziennej oraz jako światła mijania. Innych funkcji diody w BMW i3 nie pełnią; w światłach drogowych zastosowano żarówki H7 umieszczone poniżej głównych reflektorów. Światło tych ostatnich sięga niewiele dalej niż białych LED-ów w roli świateł mijania, a jego żółtawa poświata psuje dobre wrażenie LED-ów.

oświetlenie drogi  plusplus   jasność światła plusplus  wrażenia na drodze 0


Naszym zdaniem
Nie ma reguły
Fakt, że najlepsze w teście okazały się LED-y Matrix w Audi A8 nie jest niespodzianką. Świecą tak skutecznie, że trudno sobie wyobrazić, co więcej mogłoby w przyszłości dać zastosowanie lasera. LED-owe reflektory BMW też są wyrafinowane technicznie, ale nie świecą aż tak efektywnie jak te w A8. Bardzo dobrze natomiast wypadają światła VW Golfa. Dowodzą, że ksenony wcale nie muszą być gorsze niż LED-y. Pod pewnymi względami to samo można powiedzieć o reflektorach Mercedesa i Opla. Z kolei same LED-y nie zawsze okazują się lepsze, co pokazuje przykład Peugeota. Miłą niespodziankę sprawiają Hyundai i Dacia, które udowadniają, że za pomocą prostych środków można stworzyć reflektory bardzo dobrze oświetlające drogę przed autem. Widać, że gdy idzie o jakość samochodowych świateł, nie ma jednej reguły.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    to może być prawda, zawsze należy sprawdzić. Ale w przypadku żarówek ja sprawdziłem i wyjątkiem są tu żarówki OSRAM, które mają długą żywotność, sprawdziłem w praktyce. Zwykłe spalały mi się po pół roku.

    hlaski, 2015-04-26 13:03:13
  • avatar
    zgłoś
    Prawie do każdego auta można dokupić droższe reflektory. Tylko czy rzeczywiście dają więcej światła? I na które warto wydać nieraz kilka tysięcy złotych? W 15 samochodach sprawdzamy różne rodzaje świateł.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-07-03 14:54:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij