Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Test systemów bezpieczeństwa: Mercedes Klasy E, Volvo XC60, BMW Serii 7 i Honda Accord

Samodzielne hamowanie czy też powrót na właściwy pas ruchu – takie manewry samochody wykonują dziś bez udziału kierowcy. W teście „auto motor i sport” badamy na ile niezawodne są systemy bezpieczeństwa w BMW 7, Hondzie Accord, Mercedesie E i Volvo XC60.  

2009-09-16

W krajach Europy Zachodniej co szósty wypadek, w którym uszczerbku doznają pasażerowie jest spowodowany najechaniem na samochód poprzedzający lub zaparkowany. Powodem również co szóstego wypadku bywa zjechanie z właściwego toru jazdy, bez jakiejkolwiek zewnętrznej przyczyny. Udział tego rodzaju zdarzeń w wypadkach z ofiarami śmiertelnymi wynosi nawet więcej niż jedną trzecią. To wystarczające powody, by producenci podjęli środki zaradcze i na skomplikowane sytuacje na drodze przygotowali zaawansowane technicznie systemy bezpieczeństwa. Coraz bardziej wyrafinowane czujniki pozwalają samochodom coraz wyraźniej „widzieć” co dzieje się dookoła, pomagając kierowcy uniknąć wypadku.

Samochody potrafią dzisiaj samodzielnie hamować, utrzymywać właściwy tor jazdy i ostrzegać kierowcę o niebezpiecznych sytuacjach na drodze. Szczególnie bogato wyposażony jest w takie wynalazki nowy Mercedes klasy E – może mieć system Pre-Safe II (z opcją pełnego hamowania), system neutralizujący „martwe pole” widzenia obok auta, asystenta utrzymywania obranego toru jazdy, system widzenia w nocy oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy.

Konkurenci Mercedesa nie zasypiają jednak gruszek w popiele. Np. Volvo jak zawsze wysoko stawia poprzeczkę w sprawach bezpieczeństwa i jako jedyny producent oferuje seryjnie system awaryjnego hamowania w mieście (City Safety). Urządzenie ostrzegające przed niezamierzonym zjazdem z właściwego pasa ruchu czy też aktywny asystent hamowania przy prędkościach wyższych niż 30 km/h szwedzki producent wprowadził na rynek już dawno.

Samochód nie hamując ani trochę i tylko częściowo ostrzegając kierowcę o zbliżającej się kolizji najeżdża na nieruchomą przeszkodę. Gdy grozi najechanie na pojazd jadący z przodu, „siódemka” hamuje z opóźnieniem o wartości tylko 0,29 g. Cały system jest łatwy w obsłudze dzięki przyciskom uruchamiającym bezpośrednio poszczególne funkcje.
   

Honda oferuje seryjnie do Accorda, ale tylko w najdroższej wersji, systemy awaryjnego hamowania CMBS oraz aktywnego powrotu na właściwy tor jazdy LKAS, co jest dosyć wysokim standardem jak na model tej klasy. BMW także stwarza możliwość dokupienia do „siódemki” bogatego pakietu aktywnego bezpieczeństwa, który nie zawiera jednak samodzielnego systemu hamowania przed obiektami nieruchomymi. We wszechstronnym teście bezpieczeństwa, w którym symulowano kolizje z określonymi przeszkodami elektroniczne systemy musiały udowodnić, że potrafią zapobiec wypadkowi oraz to, że są przydatne w drogowej praktyce. Najlepsze urządzenia mogły otrzymać po pięć „gwiazdek bezpieczeństwa”.

Tak testowaliśmy

Do testu asystentów hamowania „auto motor i sport” wykorzystało składaną atrapę (firmy Continental) oraz znormalizowaną przeszkodę stojącą, wykonaną z pianki z elementami metalu. Po serii kalibrującej systemy, testowe auta musiały najeżdżać na przeszkody z różnymi prędkościami.

System pomiarowy GPS rejestrował powstające przy tym opóźnienia, ocenie poddawano największe. W każdej z dyscyplin, po spełnieniu ściśle określonych kryteriów, można było zdobyć maksymalnie pięć gwiazdek. Łączną ocenę testową obliczono wg następującego klucza: 30% za opóźnienia podczas najazdu na przeszkodę nieruchomą, 20% za opóźnienia zmierzone podczas najazdu na przeszkodę ruchomą, 20% za obsługę i sygnały ostrzegawcze oraz po 10% za systemy utrzymujące auto na obranym torze jazdy, ostrzegające przed zmianą pasa ruchu i wspomagające widzenie w ciemności.

Asystent hamowania: Volvo wyznacza standardy

Automatyczne systemy hamowania awaryjnego muszą wykazać swoją sprawność w dwóch sytuacjach – zatrzymując samochód przed przeszkodą nieruchomą oraz taką, która porusza się z prędkością 50 km/h i nagle zaczyna hamować.

Wyposażone w system City Safety Volvo XC60 podczas awaryjnego hamowania prezentuje niezwykłą skuteczność – z prędkości 25 km/h wielki SUV zatrzymuje się automatycznie w odległości 30 cm od nieruchomej przeszkody. XC60 jest tym samym lepszy niż obiecuje samo Volvo, które gwarantuje zatrzymanie się przed przeszkodą, jeśli różnica prędkości między obiektami nie będzie większa niż 15 km/h. Przy prędkości większej niż 30 km/h City Safety przestaje działać. Wtedy Volvo hamuje automatycznie przed nieruchomą przeszkodą, korzystając ze zwykłego tempomatu, z opóźnieniem wynoszącym 0,3 g. W wypadku hamowania przed przeszkodą poruszającą się w odległości 15 m przed naszym Volvo (pełne hamowanie z prędkości 50 km/h) XC60 uzyskując opóźnienie o wartości 0,7 g znowu zapewnia sobie bezdyskusyjne zwycięstwo w teście.

 
Jeśli prędkość pojazdu nie przekracza 25 km/h, system City Safety, hamując z całą siłą, skutecznie zapobiega najechaniu na nieruchomą przeszkodę. Gdy zbyt blisko zbliży się do pojazdów jadących przed nim – także mocno hamuje. Moment, w którym Volvo ma ostrzegać o niebezpieczeństwie można ustalić precyzyjnie.
   

E-klasa nie bardzo może dotrzymać tu kroku. Jednak z prędkości 50 km/h przed stojącą przeszkodą Mercedes hamuje najbardziej efektywnie i demonstruje kilkustopniowe działanie systemu Pre-Safe II. W praktyce oznacza to, że: 2,6 s przed spodziewanym zderzeniem system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wzrokowym, sekundę później uruchamia pierwszy stopień hamowania z opóźnieniem o wartości 0,4 g (tak jak w dotychczasowym Pre-Safe I), by po kolejnej sekundzie zahamować z całą siłą (0,6 s przed uderzeniem, 1 g) i znacznie zmniejszyć energię zderzenia. W ten sposób E-klasa potrafi zredukować o ponad 30% przeciążenia działające na pasażerów.

Jednak podczas testu precyzyjne czujniki E-klasy nie za każdym razem dawały rozkaz do rozpoczęcia pełnego hamowania. Ta precyzja czujników ma zapobiegać przypadkom niepotrzebnego hamowania z pełną siłą. W wypadku przeszkody poruszającej się przed autem, hamulce E-klasy działały tylko z opóźnieniem typowym dla tempomatu regulującego odległość od poprzedzającego auta (około 0,3 g).

Także Honda spełnia oczekiwania efektywnie hamując i wyraźnie informując o niebezpieczeństwie. Niezależnie czy przeszkoda jest nieruchoma, czy znajduje się w ruchu – Accord hamuje z opóźnieniem w granicach 0,3 g typowym dla tempomatów, bez jakichkolwiek nadzwyczajnych umiejętności w dziedzinie hamowania awaryjnego.

Wytracając prędkość z opóźnieniem sięgającym 0,3 g, niezależnie czy hamuje przed przeszkodą nieruchomą, czy przed znajdującą się w ruchu, system bezpieczeństwa Hondy Accord wywiązuje się ze swojego zadania. Asystent hamowania zmniejsza energię uderzenia. Dzięki przyciskom na kierownicy jest też łatwy w obsłudze.
   

To, że BMW będzie próbowało zatrzymać się przed jadącą przeszkodą z przeciętnym opóźnieniem (0,3 g) można było wyczytać w jego danych fabrycznych. W wypadku obiektów nieruchomych „siódemka” nie mobilizuje dodatkowych sił. Irytujące jest natomiast, że gdy tempomat jest wyłączony, jej system, jako jedyny w teście, nie wydaje żadnych skutecznych sygnałów akustycznych i optycznych ostrzegających przed kolizją, mimo że zgodnie z zapisem w instrukcji obsługi auta – powinien to robić.

Układ monitorowania "martwych pól": Najlepszy w Mercedesie

Systemy ostrzegawcze podczas zmiany pasa ruchu musiały udowodnić, że potrafi ą rozpoznać niebezpieczną sytuację oraz że informują o niej kierowcę jednoznacznie i czytelnie.

Asystent zmiany pasa ruchu w Mercedesie klasy E pracuje bez zarzutu – mały trójkącik w lusterkach zewnętrznych informuje na postoju kolorem pomarańczowym, że urządzenie jest gotowe do działania. Podczas jazdy, gdy nie grozi niebezpieczeństwo, trójkącik staje się bezbarwny. Jednak gdy tylko czujniki z tyłu auta „namierzą” pojazd znajdujący się bardzo blisko z boku albo taki, który zbliża się z dużą prędkością, trójkąt przybiera czerwony kolor. Jeśli mimo to kierowca włączy kierunkowskaz, migać zacznie nie tylko czerwony trójkącik, ale pojawi się sygnał dźwiękowy informujący o bezpośrednim zagrożeniu kolizją. System w Mercedesie E bardzo dobrze spełnia swoje zadanie, dlatego należy go uznać za najlepszy w teście.

 
Wielostopniowy system Pre-Safe podczas zagrożenia kolizją daje sygnał do hamowania z opóźnieniem o wartości 1 g. System działa jednak z dużą ostrożnością, żeby za wszelką cenę uniknąć błędnej oceny sytuacji i zbędnego hamowania. Menu obsługujące systemy bezpieczeństwa E-klasy jest dosyć zawiłe.

   

W BMW ostrzegawczy trójkąt pobłyskuje z kolei dość dyskretnym światłem, dlatego nie zawsze można go rozpoznać kątem oka. Ale w „siódemce” brakuje dźwiękowego sygnału. Ostrzegawcze drgania kierownicy można omyłkowo wziąć za sygnał przekroczenia linii rozdzielającej jezdnie (asystent utrzymywania toru jazdy).

Mimo wszystko, skuteczna informacja o niebezpiecznej zmianie pasa ruchu dociera do kierowcy. System BLIS (Blind Spot Information System) w Volvo ostrzega za pomocą świecącego na pomarańczowo trójkąta, że z boku znajduje się inny pojazd. Mała kamera pod lusterkiem zewnętrznym nie mierzy jednak różnicy prędkości obydwu aut, jak robią to systemy radarowe. Dlatego BLIS jest prostym rejestratorem aktualnego stanu rzeczy, nie zaś urządzeniem, które ostrzega przed bezpośrednim niebezpieczeństwem; nie czyni tego nawet wtedy, gdy kierowca mimo wszystko włączy kierunkowskaz lub wręcz zacznie zjeżdżać samochodem na sąsiedni pas.

Asystent utrzymywania pasa ruchu: Honda sama "odkręca" kierownicę

Żeby urządzenie pomyślnie zdało test, musi rozpoznać, że samochód opuścił obrany tor jazdy, ostrzec kierowcę i skutecznie przeciwdziałać.

System LKAS w Hondzie jako jedyny w teście samodzielnie kieruje auto z powrotem na właściwy pas ruchu. Na dłuższą metę sygnał dźwiękowy irytuje W BMW 7 wzorcowy wskaźnik i przyjemnie powściągliwe drgania kierownicy; brakuje jednak funkcji automatycznej korekcji toru jazdy
   

Kierowca Accorda, gdy tylko opuści obrany tor jazdy czuje jak kierownica delikatnie i „sama z siebie” odkręca się z powrotem we właściwą stronę. Gdyby ten rzeczywiście skuteczny system, zwany LKAS (Lane Keeping Assistant) jednocześnie powodował drgania kierownicy, zamiast denerwująco piszczeć, mógłby uchodzić za wzorcowy. Zarówno w Mercedesie klasy E, jak i w BMW serii 7 kierownica dyskretnie drga, jeśli kierowca w sposób niezamierzony zacznie zjeżdżać z obranego toru jazdy, jednak kierownica nie wraca automatycznie do poprzedniego położenia.

Volvo wysyła trochę zbyt natarczywy sygnał dźwiękowy, a niezawodność jego systemu pozostawia co nieco do życzenia. Doświadczenie zaś uczy, że systemy bezpieczeństwa, które irytują kierowcę, wyłączane są przez niego raz na zawsze.

Systemy "widzące" w nocy: Żaden nie jest doskonały

W wypadku systemów ułatwiających widzenie w ciemności ważne są dwa kryteria testowe – efektywne, ale nie rozpraszające kierowcy zwiększenie pola widzenia oraz zdolność rozpoznawania pieszych.

W systemie BMW pieszy jest bardzo wyraźnie widoczny na obrazie rejestrowanym przez kamerę, mimo to system nie identyfikuje go jako człowieka poruszającego się w poprzek drogi W Mercedesie biała ramka wokół pieszego na poboczu świadczy, że system rozpoznał go jako żywą istotę
   

Systemy ułatwiające widzenie w nocy zamontowane w Mercedesie klasy E i w BMW serii 7 są znacznie lepsze niż stosowane wcześniej, ale i tak mają słabe strony. Urządzenie na podczerwień, rozpoznające temperaturę obiektów, bardzo dobrze pokazuje sylwetki pieszych wyświetlając je na szybie przed kierowcą BMW. Odwzorowanie drogi jest zadziwiająco kontrastowe nawet po deszczu, który wyrównuje temperaturę „namierzanych” obiektów. Niestety, system nie zakwalifikował naszego testowego piechura jako osobę.

Automatyczny system rozpoznawania pieszych zainstalowany w E-klasie, chociaż nie był wolny od słabości, okazał się nieco lepszy. Urządzenie Mercedesa z aktywną podczerwienią pokazuje też nieco ostrzejszy obraz. Tylko żeby go ujrzeć, kierowca zamiast na drogę musi popatrzeć na ekran umieszczony na tablicy rozdzielczej.

Podsumowanie

Test pokazuje, że Mercedes klasy E to jedno z najlepszych aut pod względem działania systemów bezpieczeństwa. Najprzyjemniej zaskakuje Volvo XC60. Tylko nieznacznie ustępuje Mercedesowi i podobnie jak on uzyskuje cztery gwiazdki – dzięki systemowi City Safety. Gdyby dodać do siebie zalety obydwu samochodów, mogłyby zasłużyć nawet na piątkę. Po trzy gwiazdki dla Accorda i „siódemki” to wyróżnienie dla Hondy i mała klęska BMW.

Od całkowicie nowej luksusowej limuzyny można wymagać lepszych systemów z najwyższej półki. To, że w teście jakieś urządzenie raz nie zadziałało, to jeszcze nie dramat – w końcu nikt nie zwolnił kierowcy od odpowiedzialności, chodzi tylko o to, by mu pomagać najczęściej jak to możliwe. Wypadek, którego dzięki testowanym urządzeniom dało się uniknąć zwraca koszty zainstalowanych systemów. I pamiętajmy, że zwykłe samochody w ogóle nie „oferują” takiej pomocy.

Dane Mercedes Klasa E Volvo XC60 BMW Serii 7 Honda Accord
CENY
Tempomat regulujący odległość od poprzedzającego auta 11 044 zł (pakiet) 7370 zł (pakiet) 9221 zł seryjnie
System awaryjnego hamow. przy niedużych prędkościach (City Safety)  - seryjnie - -
Układ monitorowania „martwych pól” lusterek zewnętrznych 11 044 zł (pakiet) 2270 zł 3027 zł -
Asystent utrzymujący obrany tor jazdy 11 044 zł (pakiet) 7370 zł (pakiet) 2701 zł seryjnie
System ułatwiający widzenie w ciemności 6420 zł - 10 245 zł -
Czujnik rejestrujący zmęczenie kierowcy seryjnie seryjnie  - -
Czujniki na wyposażeniu Radar bliskiego i dalekiego zasięgu, kamera Radar dalekiego zasięgu, laser, kamera Radar bliskiego i dalekiego zasięgu, kamera Radar dalekiego zasięgu, kamera
WARTOŚCI ZMIERZONE
Maks. opóźnienie przed nieruchomą przeszkodą (< 30 km/h) 4 m/s² 9,8 m/s² - 3,6 m/s²
Maks. opóźnienie przed nieruchomą przeszkodą (50 km/h) 9,5 m/s² 2,8 m/s² - 3,6 m/s²
Maks. opóźnienie przed ruchomą przeszkodą (50 km/h) 3 m/s² 6,8 m/s² 2,8 m/s² 2,5 m/s²
OCENA (max. 5)
Automat. hamow. przed nieruchomą przeszkodą (< 30 km/h) 3 5 1 3
Automat. hamow. przed nieruchomą przeszkodą (50 km/h) 5 3 1 3
Automat. hamowanie przed ruchomą przeszkodą (50 km/h, utrzymywanie stałej odległości, ACC włączone) 3 5 3 3
Asystent zmiany pasa ruchu 4 3 4 4
Asystent utrzymywania obranego toru jazdy 5 4 4 -
System ułatwiający widzenie w ciemności 3 - 3 -
Obsługa/wskaźnik 4 5 5 3
Ocena końcowa 4 4 3 3
         
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 191 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Czy systemy bezpieczeństwa są lepsze w luksusowej limuzynie niż w aucie klasy średniej? Sprawdzi to nasz test systemów bezpieczeństwa.</p><br /><br /><a href="/technika/test-systemy-bezpieczenstwa-bezpieczenstwo-Mercedes-Klasa-E-Volvo-XC60-BMW-7-seria-7-Honda-Accord,18801,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-21 15:26:16
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij