Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
2.8

Test żarówek H4 i H7

Reflektory nie zawsze świecą dobrze, a jeśli nawet, to z czasem ich wydajność słabnie. Żarówki warto więc zmieniać, nie tylko gdy się przepalą. Jakie wybrać i jak ustrzec się przykrych niespodzianek, pokazuje nasz test żarówek H4 i H7.

Test żarówek H4 i H7

Halogenowe żarówki H4 montuje się najczęściej w małych autach albo w starszych modelach, m.in. dlatego, że są tańsze. H7 wykorzystuje się w droższych samochodach, ale ich reflektory muszą mieć po dwa odbłyśniki, bo w przeciwieństwie do żarówek H4 H-siódemki mają tylko jeden żarnik. H7 są mniejsze od klasycznych H4, więc działają jak mały grzejnik – 92% energii elektrycznej zamieniają w ciepło, tylko marna resztka staje się światłem.

Wolframowy drucik w ich wnętrzu może się rozgrzać nawet do 3000˚ C. Jednak o wydajności reflektora decyduje jakość zestawu żarówka-odbłyśnik. I tu pierwsza niespodzianka naszego testu. Wielki okrągły reflektor małego VW Upa z żarówką H4 (producentem jest firma Hella) emituje znacznie jaśniejsze światło (pokazują to i pomiary, i odczucia subiektywne) niż mniejszy reflektor Forda Focusa z żarówką H7. W tym drugim przypadku najważniejsza była zapewne stylistyka, a nie efektywność świecenia. Niestety, nie jest to przypadek odosobniony, co potwierdzają badania wielu reflektorów z małymi odbłyśnikami.

H4 nie świecą tak jasno jak H7, ale lampy w VW Up! pokazują, że mogą być bardzo dobre

Na testowy warsztat wzięliśmy żarówki różnego rodzaju, starając się oddać bogactwo rynkowej oferty. Obok tzw. long life oraz standardowych wybraliśmy produkty renomowanych marek, jak Bosch, GE, Osram i Philips, a także żarówki tanie oraz te świecące bardzo białym światłem. Odkryliśmy generalną zasadę – albo żarówka świeci jasno, albo długo. Naraz jednego i drugiego mieć się nie da. Żarówki z etykietą „long life” dają światło mniej białe, a więc nie tak jasne, za to działają cztery razy dłużej niż żarówki standardowe. W mieście takie słabsze światło wystarczy, ale poza nim nie.

Najwięcej światła, w wypadku H4 i H7, emitują żarówki wysoko wydajne (świecące jaśniej). Na drugim końcu skali uplasowała się japońska MTEC (H4) z niebieską bańką, której zasięg światła jest o połowę krótszy, a jasność wynosi zaledwie jedną trzecią tej, jaką mają najlepsze żarówki.

Ponieważ jasność światła emitowanego przez reflektor Focusa (z żarówkami H7) jest mniejsza niż w małym VW Upie (H4), żadna H7 nie uzyskała w teście maksymalnej noty w kategorii jasność światła. Różnice w cenie pomiędzy żarówkami mogą wynosić nawet sto procent, zależnie od tego czy kupuje się je w internecie czy w salonie samochodowym. Jeśli sami wymieniamy żarówkę, powinniśmy potem pojechać do warsztatu, by sprawdzić ustawienie świateł. Drobiazgowa regulacja jest konieczna, żeby naprawdę skutecznie rozświetlały jesienno-zimowy mrok.

Tak testowaliśmy
Test zgodnie z normą ECE R 112 przeprowadzili eksperci Dekry. Reflektory VW Upa (żarówki H4) i Forda Focusa (H7) zamontowano na goniometrze, wyposażono w żarówki i ustawiono według zaleceń producenta. Prawidłowość ustawienia kontrolowało dwóch ekspertów. Fotokomórka rejestrowała światło, dane (ok. 9000 dla każdego rodzaju żarówek) przekazywano do komputera. Na ich podstawie tworzył on graficzny obraz rozłożenia światła z obydwu reflektorów (dla świateł mijania). Zewnętrzna linia ciemnozielonego obszaru na grafice oznacza granicę widzialności – do tego miejsca widać przedmioty oświetlane przez reflektory. Świateł drogowych nie badano. Pomiary wartości strumienia światła wykonano w kuli Ulbrichta.

 

To oznaczają dane w tabelkach
Strumień świetlny, mierzony w tzw. kuli Ulbrichta, jest miarą jasności. Rodzaj reflektora nie ma znaczenia. Napięcie prądu podczas testu wynosi 13,2 wolta. Wszystkie wartości zmierzone podane w tabelach odnoszą się do świateł mijania.

Natężenie światła – fotokomórka mierzy z odległości 25 m rozkład światła, komputer pokazuje go w formie graficznej. Dla porównań ważne są wartości 75 P (75 m przed reflektorem, na prawym pasie drogi), 50 P (50 m, po prawej stronie) i 50 W (50 m na wprost przed samochodem).

Maksymalna jasność – mierzona tuż przed samochodem. Parametr ważny w mieście, poza nim – bez znaczenia.

Średnia wartość – obliczana według wzoru: (2x75 P)+50 P+50 W. Podwójna wartość 75 P odzwierciedla duże znaczenie tego parametru dla kierowcy.

Oślepianie – parametr badany na lewym pasie drogi, jest miarą rozłożenia światła, geometrii żarnika i właściwego ustawienia reflektorów.

 

Żarówki H7
Kategoria Wartość wg ECE R 112 dla świateł mijania BOSCH
PURE LIGHT
CENA 38 ZŁ
BOSCH
PLUS 90
CENA 79 ZŁ
OSRAM
ULTRALIFE
(3x LIFETIME)
CENA 45,60 ZŁ
OSRAM
NIGHT BREAKER
UNLIMITED
CENA 71 ZŁ
Moc (wat) maks. 58 56,5 55,2 56,8 56,1
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1370 1530 1441 1449
Maksymalna jasność (luks) - 103 107 113 106
Natężenie światła 75 P (luks) min. 16,16 9,2 9,8 4,8 8,5
Natężenie światła 50 P (luks) min. 16,16 26,6 31,6 22 35,5
Natężenie światła 50 W (luks) min. 8,16 8,9 9,3 5,2 8,7
Średnia wartość (luks) - 54 60 37 61
Oślepianie (luks) maks. 0,56 0,36 0,40 0,55 0,50
Zasięg (metry)   72 83 69 79
Ocena
Zasięg (max. 5) 4 5 3 5
Jasność (max. 5) 3 4 2 4
Rozkład światła (max. 5) 4 5 3 5
Trwałość żarówki (max. 5) 4 3 5 3
Ocena końcowa   polecana bardzo polecana polecana bardzo polecana
           

 

Żarówki H7
Kategoria Wartość wg ECE R 112 dla świateł mijania PHILIPS
COLOR VISION
CENA 112,05 ZŁ
PHILIPS
X-TREME
VISION +130%
CENA 95 ZŁ
GE
MEGALIGHT
ULTRA +120 %
CENA 77 ZŁ
Moc (wat) maks. 58 56,5 56,5 55,2
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1413 1466 1538
Maksymalna jasność (luks) - 97 101 123
Natężenie światła 75 P (luks) min. 16,16 5,5 6,3 4,5
Natężenie światła 50 P (luks) min. 16,16 26,3 29,9 27,3
Natężenie światła 50 W (luks) min. 8,16 6,1 8,1 5,1
Średnia wartość (luks) - 43 51 41
Oślepianie (luks) maks. 0,56 0,42 0,49 0,45
Zasięg (metry)   74 78 77
Ocena
Zasięg (max. 5) 4 5 5
Jasność (max. 5) 2 3 4
Rozkład światła (max. 5) 4 5 4
Trwałość żarówki (max. 5) 3 3 3
Ocena końcowa   polecana bardzo polecana polecana
         

 

Żarówki H4
Kategoria Wartość wg ECE R 112 dla świateł mijania BOSCH
XENON SILVER
CENA 65 ZŁ
BOSCH
PLUS 90
CENA 67 ZŁ
OSRAM
ORIGINAL
CENA 20 ZŁ
OSRAM
NIGHT BREAKER
UNLIMITED
CENA 58,99 ZŁ
Moc (wat) maks. 58 67,4 66,3 61,5 56,1
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1180 1200 995 1449
Maksymalna jasność (luks) - 143 168 135 106
Natężenie światła 75 P (luks) min. 16,16 29,3 22,2 25,9 8,5
Natężenie światła 50 P (luks) min. 16,16 34,4 28,5 30,9 35,5
Natężenie światła 50 W (luks) min. 8,16 38,4 34,8 36,1 8,7
Średnia wartość (luks) - 131 108 119 61
Oślepianie (luks) maks. 0,56 0,62 0,64 0,49 0,50
Zasięg (metry)   75 67 71 79
Ocena
Zasięg (max. 5) 5 3 3 4
Jasność (max. 5) 5 5 2 4
Rozkład światła (max. 5) 5 5 3 4
Trwałość żarówki (max. 5) 3 3 5 4
Ocena końcowa   bardzo polecana polecana polecana polecana
           

 

Żarówki H4
Kategoria Wartość wg ECE R 112 dla świateł mijania PHILIPS
LONG LIFE
ECO VISION
CENA 58 ZŁ
PHILIPS
X-TREME
VISION +130%
CENA 64,90 ZŁ
MTEC
SUPER WHITE
CENA 80,49 ZŁ
HAMMER
BLUE LIGHT
CENA 32 ZŁ
Moc (wat) maks. 58 66,5 67,3 64,6 66,7
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1040 1105 605 1020
Maksymalna jasność (luks) - 134 162 89 128
Natężenie światła 75 P (luks) min. 16,16 24,6 36,1 1,4 21,6
Natężenie światła 50 P (luks) min. 16,16 30,2 41,4 3,4 23,5
Natężenie światła 50 W (luks) min. 8,16 29,5 32,2 4,6 27,5
Średnia wartość (luks) - 117 146 11 94
Oślepianie (luks) maks. 0,56 0,54 0,63 0,38 0,56
Zasięg (metry)   70 81 37 65
Ocena
Zasięg (max. 5) 3 5 0 2
Jasność (max. 5) 3 5 0 2
Rozkład światła (max. 5) 3 5 0 3
Trwałość żarówki (max. 5) 5 3 3 4
Ocena końcowa   bardzo polecana bardzo polecana niepolecana warunkowo polecana
           

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Trochę można teraz znaleźć sklepów z przyzwoitej jakości ledami za małe pieniądze, ale też nie brakuje słabizny. Ja mam zaufanie do produktów które sprzedają w internecie na stronie motoledy.pl. Porządna trwałość, jeżdżę na ich żarówkach już długo i nie mam z nimi żadnych problemów. Ciągle ta sama jakość światła, dobrze reagują nawet na mocno niskie temperatury, co w mojej historii jako kierowcy już różnie bywało.
    ~robert11, 2017-05-04 16:37:13
  • avatar
    zgłoś
    Jak nie wiadomo jakie lampy wybrać do swojego samochodu to najlepiej trochę poszukać po internecie i poczytać o różnicach pomiędzy różnymi homologacjami. Ten http://zarowkopedia.pl/oznaczenia-zarowkach-samochodowych-powinienes-wiedziec/ wpis rozwiewa wszelkie wątpliwości. Ja osobiście od dłuższego czasu używam H9 zamiast H7 i świecą owiele jaśniej i jak narazie służą mi przeszło rok czasu i wszystko z nimi wporządku, z tym, że kupowałem je od sprawdzonej firmy, a nie jakieś chońskie podróbki, które potrafią się przepalić po 2 tygodniach.
    ~Radek, 2017-04-27 13:14:34
  • avatar
    zgłoś
    Mógłbym dobre słowo napisać o żarówkach ledowych jakimi handlują na stronie motoledy.pl. Solidna jakość, duża moc, wygodne światło, które faktycznie potrafi dość dużą przestrzeń rozjaśnić. Kupiłem tutaj swego czasu lampę do pracy na koparce i różnica jest kolosalna. Dużo lepiej widzę gdzie kopię, jak kopię itp. Światło jest wygodne dla oczu, nie ma takiego efektu zaślepiającego i zamazującego jak przy klasycznych lampach.
    ~artiss, 2017-04-13 16:06:54
  • avatar
    zgłoś
    Эта процедура может занять от одного до семи дней в зависимости от скорости работы работников консульства. Недавно ко мне подошел руководитель отдела персонала и спросил, как правильно провести утреннюю планерку, что она должна в себя включать? Ламинат следует укладывать до цоколя мебели, такой способ дает возможность демонтажа в случаи необходимости. В этом случае нужно обратиться за помощью к специалистам. При этом почти все помещение визуально просматривается, а его элементы образуют своеобразную линию, призванную притягивать и вести из передней в гостиную. Кроме того, на остекленном балконе можно разместить, в отдельном утеплённом ящике, и запас купленных летом овощей, которые прекрасно сохранятся, даже если на улице настанет холод. Хостинг стоит недорого, доменное имя тоже. Качество Красноярской мебели, как мы уже говорили, напрямую зависит от применяемых при ее изготовлении материалов. Однако даже без дополнительных растяжек, жёстких сайлентблоков и стабилизаторов, результат управляемости порадует многих. Но поиски профессионального специалиста того стоят. Юрий Бурлан по вертикали поколений завершил эту коллективную работу, создав свой прорыв - описание восьмеричности Мироздания. Мощность пароварки влияет прежде всего на скорость образования пара и скорость приготовления соответственно. Радиатор, внутреннего блок является испарителем. Применимость того или иного типа машин определяется конкретными условиями выполняемых работ и глубиной резки. Изготавливаются такие двери из стекла триплес (это закаленное, безопасное стекло). Но все имеет свои пределы, и иногда приходится переходить на специальные оснастки для ловли троллингом. К минусам можно отнести не стабильность качества, раз на раз не приходится. Проволочные каркасы, в том числе и шапочки, оказывают тормозное или возбуждающее рефлекторное действие. Кроме того, теперь монументальные постройки могут находиться и в частной собственности. Потому что в нём происходит конденсация рабочей смеси (или, скорее, газа). Выбирая видеорегистратор, равно как и любую другую вещь, каждый человек, подбирает его по критериям, которые соответствуют его личным предпочтениям. Обнаружить белые дыры чрезвычайно сложно. Так же и дома, например, на кухне или столовой, стол и стулья должны сочетать в себе качество и эстетическую привлекательность, стиль. Написание хорошей и интересной статьи с помощью которой можно привлечь целевую аудиторию на сайт. Например, 200 грамм горячей воды и чайная ложка молотого перца перед сном. Секс — основная тема наших мыслей. Все виды и модели винтовых компрессоров обладают множеством преимуществ перед другими видами компрессоров. Отсутствие секса или слишком бурная половая жизнь, а также мастурбация не оказывают влияния на акне и тем более не вызывают их. Вопреки распространенному мнению о том, что искусственная кожа не дышит, в структуре современных материалов присутствуют сквозные поры, которые обеспечивают свободный воздухообмен. Начиная с яслей, детского сада : подъём в 7. насос масляный ваз 21063 купер дискавери ат3 31х105х15 в жуковском микросхему lm2596s 50 в екатеринбурге кабели коаксиальные комбинированные в спб керосин авиационный тех спецификаций
    ~WilliamFut, 2017-01-06 11:17:47
  • avatar
    zgłoś
    Wszystkie te żarówki z plusem bardzo szybko się przepalają i jazda na nich przez cały dzień nie ma sensu chyba, że ktoś ma światła dzienne albo za dużo pieniędzy. Ciekawe dlaczego nie testowano żarówek Tungsram (europejski kuzyn General Electric), kładą one na łopatki wszystkie te markowe i reklamowane produkty jeśli chodzi o trwałość a jakość światła też jest dla wielu z nich konkurencyjna i to wszystko w cenie H4 to 4.70zł, H7 8,30zł Tak czy siak śmieszą mnie ludzie płacący za żarówki po 60zł i więcej za marketingowy shi. Patrząc po komentarzach nasuwa se pytanie, lepiej nie oszczekać czy może lepiej nie myśleć...?
    ~Janek, 2016-12-27 12:57:14
  • avatar
    zgłoś
    Jeżeli kupujemy tanią żarówkę istnieje ryzyko rozszczelnienia reflektora lub odbarwieni go (dlatego czasem jest jakby taki żółty osad). Warto też się upewnić czy mamy oryginał, jeżeli już kupujemy markową. Osobiście korzystam z Osram, w porównaniach wypada lepiej od konkurencji, cena przystępna.

    makumba, 2016-01-25 17:27:29
  • avatar
    zgłoś
    Gdzieś czytałem że właśnie większość kierowców kieruje się ceną przy wyborze żarówek. Niestety trwałość żarówek nie idzie w parze z niską ceną. Jeśli chodzi o tą wytrzymałość to jak dla mnie górą są Osram. Dzisiaj jest też od groma podróbek niestety i według mnie lepiej takie rzeczy kupować w sklepie stacjonarnym.

    alek, 2016-01-24 21:05:03
  • avatar
    zgłoś

    Podpinam się pod to co mówi hlaski. Lepiej jest nie oszczędzać na żarówkach.
     
    Te najtańsze zawsze mi się po miesiącu palą :-)
    Paluch686, 2016-01-18 11:04:01
  • avatar
    zgłoś
    Podpinam się pod to co mówi hlaski. Lepiej jest nie oszczędzać na żarówkach.

    zyhys, 2016-01-15 19:56:47
  • avatar
    zgłoś
    Wybierając żarówki do samochodu warto postawić na produkty renomowanych marek, jako, że od tego zależy nie tylko nasze bezpieczeństwo, ale i innych kierowców. Marnej jakości żarówki albo oślepiają, albo nie doświetlają drogi, szybciej się zużywają, wytwarzane światło męczy oczy, itp - tutaj trochę informacji na ten temat https://nocar.pl/blog/dlaczego-warto-kupowac-markowe-zarowki/. Najlepsze żarówki produkują m.in. Bosch, Osram i Philips.

    bartekk90, 2016-01-14 13:54:24
  • avatar
    zgłoś
    Też mam osramy (ultralife), sporo osób mi polecało tę markę więc jak się jedna stara mi przepaliła to wymieniłem. Jak na razie nie mam żadnych zastrzeżeń, świecą jasno, do jazdy po mieście w zupełności wystarczają, mam nadzieję, że będą tak trwałe jak obiecuje producent.

    kordekk, 2015-03-17 22:11:11
  • avatar
    zgłoś
    tak, proszę tylko zwróćcie uwagę na to jakie żarówki kupujecie, tanie chińskie zalewają rynek a naprawdę nie ma co tego szajsu kupować bo trzeba będzie często wymnieniać. Sprawdziłem w swoim aucie żarówki osramu i naprawdęponad roku jeżdże i jeszcze pojeżdzę.

    hlaski, 2015-03-15 21:21:24
  • avatar
    zgłoś
    <p>Reflektory słabo świecą? Może to nie wina samej lampy, a żarówek. Jakie wybrać i jak ustrzec się przykrych niespodzianek, pokazuje nasz test żarówek H4 i H7.</p><br /><br /><a href="/technika/test-zarowka-test-zarowek,18793,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-20 10:06:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij