Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
2.7

Test żarówek H4 i H7

Reflektory nie zawsze świecą dobrze, a jeśli nawet, to z czasem ich wydajność słabnie. Żarówki warto więc zmieniać, nie tylko gdy się przepalą. Jakie wybrać i jak ustrzec się przykrych niespodzianek, pokazuje nasz test żarówek H4 i H7.

Roman Skąpski, Joachim Deleker 2015-01-20
Test żarówek H4 i H7

Halogenowe żarówki H4 montuje się najczęściej w małych autach albo w starszych modelach, m.in. dlatego, że są tańsze. H7 wykorzystuje się w droższych samochodach, ale ich reflektory muszą mieć po dwa odbłyśniki, bo w przeciwieństwie do żarówek H4 H-siódemki mają tylko jeden żarnik. H7 są mniejsze od klasycznych H4, więc działają jak mały grzejnik – 92% energii elektrycznej zamieniają w ciepło, tylko marna resztka staje się światłem.

Wolframowy drucik w ich wnętrzu może się rozgrzać nawet do 3000˚ C. Jednak o wydajności reflektora decyduje jakość zestawu żarówka-odbłyśnik. I tu pierwsza niespodzianka naszego testu. Wielki okrągły reflektor małego VW Upa z żarówką H4 (producentem jest firma Hella) emituje znacznie jaśniejsze światło (pokazują to i pomiary, i odczucia subiektywne) niż mniejszy reflektor Forda Focusa z żarówką H7. W tym drugim przypadku najważniejsza była zapewne stylistyka, a nie efektywność świecenia. Niestety, nie jest to przypadek odosobniony, co potwierdzają badania wielu reflektorów z małymi odbłyśnikami.

H4 nie świecą tak jasno jak H7, ale lampy w VW Up! pokazują, że mogą być bardzo dobre

Na testowy warsztat wzięliśmy żarówki różnego rodzaju, starając się oddać bogactwo rynkowej oferty. Obok tzw. long life oraz standardowych wybraliśmy produkty renomowanych marek, jak Bosch, GE, Osram i Philips, a także żarówki tanie oraz te świecące bardzo białym światłem. Odkryliśmy generalną zasadę – albo żarówka świeci jasno, albo długo. Naraz jednego i drugiego mieć się nie da. Żarówki z etykietą „long life” dają światło mniej białe, a więc nie tak jasne, za to działają cztery razy dłużej niż żarówki standardowe. W mieście takie słabsze światło wystarczy, ale poza nim nie.

Najwięcej światła, w wypadku H4 i H7, emitują żarówki wysoko wydajne (świecące jaśniej). Na drugim końcu skali uplasowała się japońska MTEC (H4) z niebieską bańką, której zasięg światła jest o połowę krótszy, a jasność wynosi zaledwie jedną trzecią tej, jaką mają najlepsze żarówki.

Ponieważ jasność światła emitowanego przez reflektor Focusa (z żarówkami H7) jest mniejsza niż w małym VW Upie (H4), żadna H7 nie uzyskała w teście maksymalnej noty w kategorii jasność światła. Różnice w cenie pomiędzy żarówkami mogą wynosić nawet sto procent, zależnie od tego czy kupuje się je w internecie czy w salonie samochodowym. Jeśli sami wymieniamy żarówkę, powinniśmy potem pojechać do warsztatu, by sprawdzić ustawienie świateł. Drobiazgowa regulacja jest konieczna, żeby naprawdę skutecznie rozświetlały jesienno-zimowy mrok.

Tak testowaliśmy
Test zgodnie z normą ECE R 112 przeprowadzili eksperci Dekry. Reflektory VW Upa (żarówki H4) i Forda Focusa (H7) zamontowano na goniometrze, wyposażono w żarówki i ustawiono według zaleceń producenta. Prawidłowość ustawienia kontrolowało dwóch ekspertów. Fotokomórka rejestrowała światło, dane (ok. 9000 dla każdego rodzaju żarówek) przekazywano do komputera. Na ich podstawie tworzył on graficzny obraz rozłożenia światła z obydwu reflektorów (dla świateł mijania). Zewnętrzna linia ciemnozielonego obszaru na grafice oznacza granicę widzialności – do tego miejsca widać przedmioty oświetlane przez reflektory. Świateł drogowych nie badano. Pomiary wartości strumienia światła wykonano w kuli Ulbrichta.

 

To oznaczają dane w tabelkach
Strumień świetlny, mierzony w tzw. kuli Ulbrichta, jest miarą jasności. Rodzaj reflektora nie ma znaczenia. Napięcie prądu podczas testu wynosi 13,2 wolta. Wszystkie wartości zmierzone podane w tabelach odnoszą się do świateł mijania.

Natężenie światła – fotokomórka mierzy z odległości 25 m rozkład światła, komputer pokazuje go w formie graficznej. Dla porównań ważne są wartości 75 P (75 m przed reflektorem, na prawym pasie drogi), 50 P (50 m, po prawej stronie) i 50 W (50 m na wprost przed samochodem).

Maksymalna jasność – mierzona tuż przed samochodem. Parametr ważny w mieście, poza nim – bez znaczenia.

Średnia wartość – obliczana według wzoru: (2x75 P)+50 P+50 W. Podwójna wartość 75 P odzwierciedla duże znaczenie tego parametru dla kierowcy.

Oślepianie – parametr badany na lewym pasie drogi, jest miarą rozłożenia światła, geometrii żarnika i właściwego ustawienia reflektorów.

 

Żarówki H7
Kategoria Wartość wg ECE R 112 dla świateł mijania BOSCH
PURE LIGHT
CENA 38 ZŁ
BOSCH
PLUS 90
CENA 79 ZŁ
OSRAM
ULTRALIFE
(3x LIFETIME)
CENA 45,60 ZŁ
OSRAM
NIGHT BREAKER
UNLIMITED
CENA 71 ZŁ
Moc (wat) maks. 58 56,5 55,2 56,8 56,1
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1370 1530 1441 1449
Maksymalna jasność (luks) - 103 107 113 106
Natężenie światła 75 P (luks) min. 16,16 9,2 9,8 4,8 8,5
Natężenie światła 50 P (luks) min. 16,16 26,6 31,6 22 35,5
Natężenie światła 50 W (luks) min. 8,16 8,9 9,3 5,2 8,7
Średnia wartość (luks) - 54 60 37 61
Oślepianie (luks) maks. 0,56 0,36 0,40 0,55 0,50
Zasięg (metry)   72 83 69 79
Ocena
Zasięg (max. 5) 4 5 3 5
Jasność (max. 5) 3 4 2 4
Rozkład światła (max. 5) 4 5 3 5
Trwałość żarówki (max. 5) 4 3 5 3
Ocena końcowa   polecana bardzo polecana polecana bardzo polecana
           

 

Żarówki H7
Kategoria Wartość wg ECE R 112 dla świateł mijania PHILIPS
COLOR VISION
CENA 112,05 ZŁ
PHILIPS
X-TREME
VISION +130%
CENA 95 ZŁ
GE
MEGALIGHT
ULTRA +120 %
CENA 77 ZŁ
Moc (wat) maks. 58 56,5 56,5 55,2
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1413 1466 1538
Maksymalna jasność (luks) - 97 101 123
Natężenie światła 75 P (luks) min. 16,16 5,5 6,3 4,5
Natężenie światła 50 P (luks) min. 16,16 26,3 29,9 27,3
Natężenie światła 50 W (luks) min. 8,16 6,1 8,1 5,1
Średnia wartość (luks) - 43 51 41
Oślepianie (luks) maks. 0,56 0,42 0,49 0,45
Zasięg (metry)   74 78 77
Ocena
Zasięg (max. 5) 4 5 5
Jasność (max. 5) 2 3 4
Rozkład światła (max. 5) 4 5 4
Trwałość żarówki (max. 5) 3 3 3
Ocena końcowa   polecana bardzo polecana polecana
         

 

Żarówki H4
Kategoria Wartość wg ECE R 112 dla świateł mijania BOSCH
XENON SILVER
CENA 65 ZŁ
BOSCH
PLUS 90
CENA 67 ZŁ
OSRAM
ORIGINAL
CENA 20 ZŁ
OSRAM
NIGHT BREAKER
UNLIMITED
CENA 58,99 ZŁ
Moc (wat) maks. 58 67,4 66,3 61,5 56,1
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1180 1200 995 1449
Maksymalna jasność (luks) - 143 168 135 106
Natężenie światła 75 P (luks) min. 16,16 29,3 22,2 25,9 8,5
Natężenie światła 50 P (luks) min. 16,16 34,4 28,5 30,9 35,5
Natężenie światła 50 W (luks) min. 8,16 38,4 34,8 36,1 8,7
Średnia wartość (luks) - 131 108 119 61
Oślepianie (luks) maks. 0,56 0,62 0,64 0,49 0,50
Zasięg (metry)   75 67 71 79
Ocena
Zasięg (max. 5) 5 3 3 4
Jasność (max. 5) 5 5 2 4
Rozkład światła (max. 5) 5 5 3 4
Trwałość żarówki (max. 5) 3 3 5 4
Ocena końcowa   bardzo polecana polecana polecana polecana
           

 

Żarówki H4
Kategoria Wartość wg ECE R 112 dla świateł mijania PHILIPS
LONG LIFE
ECO VISION
CENA 58 ZŁ
PHILIPS
X-TREME
VISION +130%
CENA 64,90 ZŁ
MTEC
SUPER WHITE
CENA 80,49 ZŁ
HAMMER
BLUE LIGHT
CENA 32 ZŁ
Moc (wat) maks. 58 66,5 67,3 64,6 66,7
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1040 1105 605 1020
Maksymalna jasność (luks) - 134 162 89 128
Natężenie światła 75 P (luks) min. 16,16 24,6 36,1 1,4 21,6
Natężenie światła 50 P (luks) min. 16,16 30,2 41,4 3,4 23,5
Natężenie światła 50 W (luks) min. 8,16 29,5 32,2 4,6 27,5
Średnia wartość (luks) - 117 146 11 94
Oślepianie (luks) maks. 0,56 0,54 0,63 0,38 0,56
Zasięg (metry)   70 81 37 65
Ocena
Zasięg (max. 5) 3 5 0 2
Jasność (max. 5) 3 5 0 2
Rozkład światła (max. 5) 3 5 0 3
Trwałość żarówki (max. 5) 5 3 3 4
Ocena końcowa   bardzo polecana bardzo polecana niepolecana warunkowo polecana
           

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeżeli kupujemy tanią żarówkę istnieje ryzyko rozszczelnienia reflektora lub odbarwieni go (dlatego czasem jest jakby taki żółty osad). Warto też się upewnić czy mamy oryginał, jeżeli już kupujemy markową. Osobiście korzystam z Osram, w porównaniach wypada lepiej od konkurencji, cena przystępna.

    makumba, 2016-01-25 17:27:29
  • avatar
    zgłoś
    Gdzieś czytałem że właśnie większość kierowców kieruje się ceną przy wyborze żarówek. Niestety trwałość żarówek nie idzie w parze z niską ceną. Jeśli chodzi o tą wytrzymałość to jak dla mnie górą są Osram. Dzisiaj jest też od groma podróbek niestety i według mnie lepiej takie rzeczy kupować w sklepie stacjonarnym.

    alek, 2016-01-24 21:05:03
  • avatar
    zgłoś

    Podpinam się pod to co mówi hlaski. Lepiej jest nie oszczędzać na żarówkach.
     
    Te najtańsze zawsze mi się po miesiącu palą :-)
    Paluch686, 2016-01-18 11:04:01
  • avatar
    zgłoś
    Podpinam się pod to co mówi hlaski. Lepiej jest nie oszczędzać na żarówkach.

    zyhys, 2016-01-15 19:56:47
  • avatar
    zgłoś
    Wybierając żarówki do samochodu warto postawić na produkty renomowanych marek, jako, że od tego zależy nie tylko nasze bezpieczeństwo, ale i innych kierowców. Marnej jakości żarówki albo oślepiają, albo nie doświetlają drogi, szybciej się zużywają, wytwarzane światło męczy oczy, itp - tutaj trochę informacji na ten temat https://nocar.pl/blog/dlaczego-warto-kupowac-markowe-zarowki/. Najlepsze żarówki produkują m.in. Bosch, Osram i Philips.

    bartekk90, 2016-01-14 13:54:24
  • avatar
    zgłoś
    Też mam osramy (ultralife), sporo osób mi polecało tę markę więc jak się jedna stara mi przepaliła to wymieniłem. Jak na razie nie mam żadnych zastrzeżeń, świecą jasno, do jazdy po mieście w zupełności wystarczają, mam nadzieję, że będą tak trwałe jak obiecuje producent.

    kordekk, 2015-03-17 22:11:11
  • avatar
    zgłoś
    tak, proszę tylko zwróćcie uwagę na to jakie żarówki kupujecie, tanie chińskie zalewają rynek a naprawdę nie ma co tego szajsu kupować bo trzeba będzie często wymnieniać. Sprawdziłem w swoim aucie żarówki osramu i naprawdęponad roku jeżdże i jeszcze pojeżdzę.

    hlaski, 2015-03-15 21:21:24
  • avatar
    zgłoś
    <p>Reflektory słabo świecą? Może to nie wina samej lampy, a żarówek. Jakie wybrać i jak ustrzec się przykrych niespodzianek, pokazuje nasz test żarówek H4 i H7.</p><br /><br /><a href="/technika/test-zarowka-test-zarowek,18793,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-01-20 10:06:27
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij