Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Test żarówek H7

Reflektory Twojego samochodu są tak dobre, jak dobra jest żarówka w ich wnętrzu. A tę od czasu do czasu trzeba wymienić – przeczytaj, które H-siódemki najlepiej oświetlają drogę.  

Roman Skąpski, Joachim Deleker 2014-10-27
Lampa Golf IV

Pora roku, w której noc jest znacznie dłuższa od dnia to czas poważnej próby dla samochodowych reflektorów. Właśnie teraz, zimą, Twoje bezpieczeństwo zależy od nich jak mało kiedy, bo jeśli wybierasz się w dalszą drogę, nie unikniesz jazdy po zmroku. Przed największym wyzwaniem stają reflektory starszych aut, zwłaszcza tych wyposażonych w żarówki H4, które świecą słabiej niż H-siódemki. Te drugie emitują strumień świetlny o wartości 1500 lumenów, czyli świecą o połowę jaśniej niż żarówki H4.

Na szczęście w H-czwórki wyposaża się dzisiaj niewiele samochodów, głównie najtańszych; większość nowych współczesnych aut ma w każdym reflektorze jedną żarówkę H7 www.auto-motor-i-sport.pl n styczeń 2013 85 do świateł drogowych i jedną w roli świateł mijania. Jest jeszcze opcja najnowocześniejsza, w której mroki nocy rozpraszają lampy ksenonowe.

Jeśli chcesz, żeby reflektory Twojego samochodu lepiej oświetlały drogę – albo i tak musisz wymienić żarówki (pamiętaj – zawsze obydwie równocześnie) – możesz mieć kłopot z wyborem, bo w sklepach i na stacjach benzynowych towaru jest mnóstwo. Producenci nęcą hasłami w rodzaju „z efektem ksenonów”, jedni żądają za żarówki kilkanaście zł, inni sprzedają swoje produkty w marketach budowlanych za kilkadziesiąt złotych.

Na pewno unikać trzeba żarówek barwionych, od nieznanych producentów, które dają kolorowe światło, ale mają słaby zasięg i oślepiają innych kierowców. Można je znaleźć głównie w Internecie. Uważać trzeba też na szczególnie tanie produkty „markowe” – nie jest to może zjawisko w dużej skali, ale trafiają się słabej jakości podróbki z Dalekiego Wschodu.

Reflektor ustawiony o 1/10 stopnia wyżej niż trzeba, daje o 20 luksów więcej światła, ale bardzo oślepia innych.

Wraz z ekspertami Dekry sprawdziliśmy w laboratorium trzynaście żarówek kilku producentów. Aby je porównać, wszystkie zamontowaliśmy w reflektorze VW Golfa IV. Uzyskane wyniki tylko do pewnego stopnia można odnosić do innych samochodów.

Inaczej niż w wypadku żarówek H4, w „siódemkach” to reflektor ma decydujący wpływ na przebieg granicy między światłem a ciemnością, dlatego ta sama żarówka zamontowana w różnych reflektorach może inaczej rozkładać światło na drodze. Ale takie różnice jak w naszym reflektorze wystąpiłyby też w każdym innym. Po prostu – dobra H7 zawsze będzie rzucać światło daleko i równomiernie, a zła nie stanie się lepsza w innym aucie.

Test wykazał różnice w jakości – jedna żarówka nie nadaje się do niczego, trzy można polecić z pewnymi zastrzeżeniami, pięć z czystym sumieniem, a cztery są po prostu bardzo dobre. Najtańsze zapewniają wprawdzie światło o natężeniu wymaganym przez przepisy, ale źle rozkładają je na drodze, bo zwoje żarnika są nierówne. Punkty zbierają za to markowe żarówki, przy których produkcji utrzymywane są najwyższe standardy jakościowe. I chociaż nie gwarantują „100 procent więcej światła” (tak niektórzy producenci zachwalają swoje produkty) i niestety więcej kosztują, to jednak – jeśli chcesz, żeby reflektory Twojego samochodu najlepiej jak to możliwe rozpraszały mroki nocy – sięgaj właśnie po żarówki dobrych marek.

Nie wymieniaj na ksenony
Pamiętaj, żeby żarówki zawsze wymieniać parami. Gdy jedna się przepali, dni tej drugiej z reguły też są policzone. Wymieniając obydwie masz pewność, że będą dawały światło o tej samej jasności i barwie oraz że będą miały tę samą trwałość. Odradzamy zamianę żarówek halogenowych na ksenonowe lampy wyładowcze.

Ich montaż jest nieopłacalny i uciążliwy, bo aby sprostały wymogom technicznym, reflektory ksenonowe muszą być wyposażone w spryskiwacze oraz w tzw. dynamiczną regulację zasięgu światła w czasie rzeczywistym. Niezbędne są też czujniki nachylenia wzdłużnego nadwozia na osi przedniej i tylnej ze sterownikiem. Ich montaż w warunkach warsztatowych jest praktycznie niemożliwy.

Tak testowaliśmy
Test żarówek przeprowadziliśmy w laboratorium wraz z ekspertami Dekry. Żeby zbadać rozkład światła, reflektor Golfa IV montowaliśmy na goniometrze (przyrząd do mierzenia kątów), ustawiając te same parametry dla każdej żarówki. Precyzja ma przy tym ogromne znaczenie – podczas drugiego pomiaru żarówki Philips Eco Vision, ustawiając reflektor o 0,7 stopnia wyżej, uzyskaliśmy o 20 metrów większy zasięg światła, a średnia wartość ważona okazała się dwa razy wyższa. Reflektor zamontowany w taki sposób bardzo mocno oślepiał. Goniometr jest sterowany komputerowo, fotokomórka rejestruje światło, komputer analizuje dane i przedstawia rozkład światła mijania obu reflektorów na nawierzchni drogi. Pomiary wykonano zgodnie z normą ECE.

Cokół żarówki
Jego niedokładny montaż zmienia rozkład światła emitowanego przez żarówkę. Gdy trzonek nie będzie prostopadły do osi symetrii żarówki lub gdy będzie obrócony względem osi symetrii, geometria żarówki będzie zła i w konsekwencji spowoduje oślepianie nadjeżdżających oraz da mniej światła przed autem nawet o 50%.

Żarnik i bańka
Tu najważniejsza jest dokładność montażu i wykonania elementów. Od usytuowania i wykonania żarnika („skrętki”) zależy przebieg granicy światło- cień (oślepianie) i właściwe wydłużenie strumienia świetlnego po prawej stronie. Końcówka bańki szklanej musi być nieprzepuszczalna dla światła, gdyż inaczej spowoduje bezpośrednie oślepianie.

Jasność
Natężenie światła (luks – lx) jest to gęstość powierzchniowa strumienia świetlnego (jasność). Jest najlepsze w pobliżu źródła światła. Na odległość 10 m osiąga 50 lx, na 20 m już mniej – 30 lx. W tych strefach, pomimo asymetrii źródeł światła, kierowca pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka może być przez chwilę oślepiony.

Zasięg światła
Reflektory bada się pod kątem rozkładu i natężenia światła przy zasięgu strumienia świetlnego 50 m i maksymalnym 75 m, gdzie jasność sięga już tylko 3 lx (70 m). Na taką odległość mają być oświetlane prawy pas jezdni i prawe pobocze, natomiast część strumienia świetlnego sięgającego lewej strony jezdni jest krótsza o 30 m.

O co chodzi w tabelce?
Strumień świetlny – jest mierzony w tzw. kuli Ulbrichta (fot. obok), jest miarą
jasności. Rodzaj reflektora nie ma znaczenia. Napięcie prądu podczas testu wynosi 13,2 wolta. Wszystkie wartości zmierzone podane w tabelach odnoszą się do świateł mijania, wszystkie leżą w granicach tolerancji 1500 lumenów +/- 10%.

Natężenie światła – fotokomórka mierzy z odległości 25 m rozkład światła, który komputer pokazuje w formie graficznej. Dla porównań ważne są wartości 75P (75 m przed reflektorem, na prawym pasie drogi), 50P (50 m, po prawej stronie) i 50W (50 m na wprost przed samochodem).

Średnia wartość – obliczana według wzoru: (2x75P)+50P+50W. Podwójna wartość 75P odpowiada dużemu znaczeniu tego parametru dla kierowcy.

Oślepianie – parametr badany na lewym pasie drogi, jest miarą rozłożenia światła, geometrii żarnika i właściwego natężenia światła.

Żarówka   Bosch Plus 90 Osram Night Breaker Plus Philips
Extreme
Vision +100%
White
Hammer
+50%
Beru Powerlight
+50%
 
Kategoria maks./min. wartość wg ECE 112          
Moc (wat) 58 56,0 57,3 56,1 56,4 56,9
Strumień świetlny (lumen) 1500+/–10% 1530 1534  1502  1483  1440
Natężenie światła 75P (luks) >16,16 23,18 19,04 21,72  22,25  20,89
Natężenie światła 50P (luks) >16,16 36,1 32,6 34,7  34,9  34,6
Natężenie światła 50W (luks) >8,16 23,7 15,73 17,46  21,90  15,88
Średnia wartość ważona (luks) - 106,1 86,4 95,6  101,3  92,3
Oślepianie <0,56  0,64 0,61 0,74  0,54  0,50
Rozkład światła    * * * * *  * * * * *  * * * * *  * * * * *  * * * * *
Ocena końcowa   szczególnie warta polecenia szczególnie warta polecenia szczególnie warta polecenia szczególnie warta polecenia warta polecenia
    Droższa niż standardowa żarówka, ale to dobrze wydane pieniądze. Rozkład światła wzorcowy, równomierny, światło jest jasne jak w dzień - dzięki 1530 lumenom jest to druga pod względem jasności żarówka w teście. Największy zasięg światła, dobrze oświetla też drogę przed samym autem. Najlepsza żarówka firmy Osram ma świecić na 35 m i dawać o 90% więcej światła niż zwykła. Badania tylko częściowo to potwierdzają. Jednak żadna żarówka nie świeci jaśniej (1534 lumeny), rozkład światła jest bardzo dobry i równomierny, a zasięg daleki. Producent twierdzi, że ta żarówka daje 100% więcej światła niż standardowa. Nieprawda. Jednak jej światło ma daleki zasięg i jest bardzo jasne oraz równomiernie rozkłada się na jezdni. Bardzo dobra wydajność skraca jej żywotność – to cena za jasne świecenie. White Hammer to mało poważna nazwa, brzmi jakby ta żarówka miała oślepiać. Nic z tych rzeczy – lepszy zasięg ma tylko Bosch Plus 90. Rozkład światła też jest bardzo dobry. Wszystkie zmierzone wartości są w granicach tolerancji. Najlepsza żarówka no name. Wersja Powerlight jest trochę lepsza od standardowej – rozkład światła jest bardziej równomierny, zasięg świecenia nieco większy. Ale żarówka ta nie świeci o 50% jaśniej, jak obiecuje producent. Uzyskała pozytywną ocenę ze względu na dobre rozłożenie światła.

Naszym zdaniem
Zwykła wymiana żarówek może znacznie poprawić jakość reflektorów. Wprawdzie buńczuczne zapewnienia producentów o większej o 100 procent wydajności żarówek w porównaniu ze standardowymi nie znalazły potwierdzenia w faktach, ale produkty Boscha, Osram i Philipsa o zwiększonej mocy opłaca się kupić. No name White Hammer też wart jest polecenia.

Żarówka Blue Hammer
Xenon-Effekt
Bosch
Pure Light
Standard
Philips
Vision +50%
Philips
Blue Vision
Ultra
Kategoria maks./min. wartość wg ECE 112      
Moc (wat) 57,2 57,2 56,9 57,1
Strumień świetlny (lumen) 1416 1440 1494 1381
Natężenie światła 75P (luks) 19,73 17,37 18,33 21,51
Natężenie światła 50P (luks) 31,4 29,2 32,5 32,2
Natężenie światła 50W (luks) 21,40 20,56 15,08 22,00
Średnia wartość ważona (luks) 92,2 84,5 82,2 97,2
Oślepianie 0,45 0,56 0,55 0,71
Rozkład światła  * * * *  * * *  * * * *  * * * *
Ocena końcowa warta polecenia warta polecenia warta polecenia warta polecenia
   Rzekomy efekt ksenonów jest uzyskiwany poprzez pokrycie żarówki niebieskim filtrem. Z tego powodu światło staje się bardziej białe, ale nie jaśniejsze. Jego rozkład, zwłaszcza blisko auta, jest prawidłowy. To dobra żarówka i najlepsza spośród tych niedrogich. Jej światło rozkłada się równomiernie i jest jasne do ponad 40 m, ale zasięg nie jest zbyt daleki. Ta standardowa żarówka Boscha spełnia wszystkie prawne wymogi, nie ma słabych stron, ale też brak jej szczególnych zalet. Typowa H7 na pierwszym wyposażeniu wielu aut. Należy do standardowych żarówek Philipsa, o zwiększonej mocy. Ilość emitowanego światła jest wystarczająca, jego jasność dobra, podobnie jak równomierny rozkład na drodze. Nie oślepia innych kierowców i ma długą żywotność. Jej zakup to dobry wybór. Modne niebieskie zabarwienie ma sprawić, że żarówka będzie świeciła bielszym światłem. I rzeczywiście tak jest, ale kosztem jego jasności. Rozkład światła nie jest tak zadowalający, jak w wypadku Extreme Vision, ale zasięg okazuje się bardzo dobry. Trochę za mocno oślepia.

 

Żarówka Dela Osram
Original
Line
Philips
Eco Vision
Eufab
Profilicht
Kategoria        
Moc (wat) 56,9 56,9 53,1 57,1
Strumień świetlny (lumen) 1397  1440 1382 1432
Natężenie światła 75P (luks) 17,03  20,89 16,33 13,68
Natężenie światła 50P (luks) 27,9  34,6 28,3 21,8
Natężenie światła 50W (luks) 15,63  15,88 14,62 22,26
Średnia wartość ważona (luks) 77,5  92,3 75,5 71,4
Oślepianie 0,50  0,50 0,62 0,44
Rozkład światła  * * *  * * * * * * * *
Ocena końcowa warunkowo
warta polecenia
warunkowo
warta polecenia
warunkowo
warta polecenia
nie warta
polecenia
  Chociaż świeci światłem o jasności tylko 1397 lumenów, w reflektorze Golfa IV dała światło jednorodne, ale niezbyt jasne i ciepłe. Rozkład – w porządku, znacznych wad brak, wszystkie wartości w granicach tolerancji. Ale odbiega od standardów markowych produktów. Standardowa żarówka firmy Osram nie jest zła, ale rozczarowuje. Porządnie oświetla drogę – i nic ponadto. Zasięg światła jest przeciętny, najlepiej oświetla drogę do 50 metrów przed autem, co jest takim sobie wynikiem. Wśród standardowych markowych żarówek ta jest trzecia. Oszczędzanie energii w samochodowych żarówkach? Philips próbuje tej sztuki zapewniając moc tylko 53 watów. Dlatego ta żarówka nie świeci zbyt jasno. Rozdział światła dobry, ale nie wytrzymuje porównania z innymi żarówkami Philipsa. Ma nieco większą żywotność. Mieliśmy w laboratorium dwie żarówki Eufab – każda uzyskała inny wynik, co jest skutkiem nietrzymania standardów żarnika. Strumień światła w miarę dobry, jasność w punkcie 50W – też, poza tym wszystkie wyniki poniżej przeciętnej. To marna żarówka.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ja nawet nie wiedziałem, że ich podrabiają, tam opisywali na stronce jak sprawdzić szybko czy to ich żarówka w sensie po opakowaniu.

    grrrreg, 2016-03-21 09:00:57
  • avatar
    zgłoś
    Pewnie że widziałem i myślę że jest to bardzo dobra sprawa. No chyba że wiem że jest to pewne źródło a tych pewnych dystrybutorów można wyszukać tutaj http://www.czyoryginal.pl/#distMap. Zarówno stacjonarne jak i online.

    alek, 2016-03-15 21:20:21
  • avatar
    zgłoś
    U mnie już niedługo rok stuknie od wymiany i żarówka wciąż świeci bardzo dobrze. Słyszeliście o tej akcji osram że można sprawdzić sobie na stronce czy się oryginalną żarówkę kupilo?

    grrrreg, 2016-03-14 08:54:21
  • avatar
    zgłoś
    Również używam Osram - Night Breaker i mogę polecić ze względu na poprawioną widoczność w stosunku do poprzednich. Nie testowałem innych marek, więc się nie wypowiem na ich temat. 
    Natomiast na samej stronie Osram można zobaczyć porównania jak świecą zwykłe halogeny, a jak Night Breakery, jeżeli ktoś jeździ poza miastem dużo to warto.

    makumba, 2016-01-25 17:31:37
  • avatar
    zgłoś
    Zdecydowanie markowe, u mnie najlepiej jak dotąd sprawdzały się żarówki Philipsa (+30%, +50%). Po wymianie naprawdę widziałem efekt wow. Tylko proszę, nie bierzcie tej wiochy, niebieskich żarówek, które słabiej świecą od normalnych :)

    AR159, 2016-01-24 22:07:08
  • avatar
    zgłoś
    Zgadzam się to żarówki godne polecenia, które są doskonałą wizytówką firmy Osram stawiającej na innowacyjność w tworzeniu produktów. 

    Danio8, 2015-05-25 13:29:46
  • avatar
    zgłoś
    Dlatego ja stawiam na markowe żarówki, ostatnio wymieniałem na osram. Zdecydowałem się na nich bo są liderami na rynku i pionierami nowych rozwiązań.

    grrrreg, 2015-05-20 22:58:53
  • avatar
    zgłoś
    Reflektory bez dobrej żarówki są bezużyteczne. Sprawdź, które żarówki H7 najlepiej oświetlą Ci drogę.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-27 13:35:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij