Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Z drogi na tor wyścigowy

Płyny eksploatacyjne są dziś tak zaawansowane technologicznie, że z takich samych mogą korzystać zarówno auta drogowe, jak i wyścigowe.  

2014-05-06

Samochody wyczynowe są eksploatowane w sposób szczególny. Wysokie prędkości, duże przeciążenia i niezwykle duże skoki temperatur to norma. Wydaje się więc logiczne, że w autach sportowych powinno się stosować specjalny olej do silnika i w skrzyni biegów oraz płyny – chłodzący i hamulcowy. Chodzi przecież o to, żeby skuteczniej smarować zarówno silnik, jak i skrzynię biegów oraz szybciej odprowadzać ciepło z silnika i układu hamulcowego.

Ze względu na konieczność uzyskania możliwie największej wydajności silnika, auta wyścigowe tankuje się paliwem o wysokiej liczbie oktanowej, które spala się szybciej i dokładniej. W praktyce okazuje się, że zwykły Golf GTI korzysta z tych samych płynów, co Golf GTI startujący w pucharze Volkswagen Castrol Cup.

Olej silnikowy
Niezależnie od tego, jaki masz samochód i gdzie nim jeździsz, musisz regularnie, czyli zgodnie z zaleceniami producenta, wymieniać olej w silniku. Olej z upływem czasu traci swoje właściwości smarne, co jest szczególnie niebezpieczne dla silnika pracującego w wysokich temperaturach. Wymianę najlepiej zaplanować przed nadejściem upałów, bo właśnie wtedy silnik nagrzewa się szybciej i intensywniej.

W wypadku oleju silnikowego Castrol EDGE 5W-30 – wykorzystywanego zarówno w Golfie wyścigowym, jak i drogowym – lepkość w temperaturze 40 °C wynosi 70 mm²/s, a w 100 °C (typowa temperatura pracy) zaledwie 12 mm²/s. Podczas codziennej eksploatacji ważne jest regularne (minimum co 1 tys. km) kontrolowanie poziomu oleju. Jeśli jest go zbyt mało, pracuje intensywniej i szybciej się zużywa. Ilość oleju ma też bezpośredni wpływ na temperaturę pracy silnika, ponieważ przejmuje on aż 30% powstającego ciepła.

50% O tyle spada ciśnienie oleju, na skutek działania siły odśrodkowej, podczas pokonywania jednego z szybkich zakrętów Toru Poznań.

Optymalny stan oleju w silniku wynosi (na bagnecie) 3/4. Zbyt niski poziom oleju niesie ze sobą ryzyko zassania powietrza do układu smarowania. Brak smarowania współpracujących ze sobą (wirujących i trących o siebie) elementów silnika czy turbosprężarki powoduje ich trwałe uszkodzenie. Jazda przez kilka lub kilkanaście sekund bez smarowania silnika może doprowadzić do jego zatarcia.

Cena 5 l oleju Castrol EDGE 5W-30 wynosi 137 zł.

Olej w skrzyni biegów
Wyścigowy Golf GTI korzysta z 6-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni DSG. Zmodyfikowano jedynie oprogramowanie komputera sterującego jej pracą, aby biegi przełączało się jeszcze szybciej. Układ napędowy doposażono w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu.

Skrzynia biegów smarowana jest w pełni syntetycznym olejem przekładniowym Castrol Transmax Dual o lepkości, wg SAE, 75W. Ten sam olej stosuje się w aucie „cywilnym”. Różnica polega na częstości wymian – w autach wyścigowych czynność tę wykonuje się mniej więcej co 1100 km, w normalnych warunkach co 60 tysięcy kilometrów.

Podczas wymiany zużywa się ok. 7 litrów oleju (cena 1 l to 33 zł). Zalety oleju Castrol Transmax Dual to utrzymywanie stałej lepkości w całym okresie eksploatacji, wyśmienita stabilność termiczna, bardzo dobre właściwości płynięcia w niskich temperaturach. Ważną cechą oleju Castrol Transmax Dual jest także to, że jest bezpieczny dla wszelkich uszczelnień w przekładni, co przy tak zaawansowanej konstrukcji jest niezwykle istotne.

Płyn chłodzący
Ze względu na zwiększoną ilość wydzielanego ciepła zarówno przez silnik, jak i skrzynię biegów (wymiennik ciepła skrzyni DSG jest chłodzony cieczą) w pucharowym Golfie przebudowano układ chłodzenia. Doposażono go w dwie chłodnice.

Pojemność układu zwiększyła się o około 3 l i w wyścigowym aucie wynosi 9 litrów. Niezmieniony pozostał wypełniający go płyn – Castrol Radicool SF, którego temperatura wrzenia jest wystarczająco wysoka i wynosi aż 175 °C.

Zaawansowany pakiet dodatków zapewnia odpowiednie smarowanie elementów pompy cieczy chłodzącej, a także utrudnia powstawanie wapniowych osadów. Castrol Radicool SF może być wykorzystywany jako płyn wielosezonowy. W samochodzie eksploatowanym w normalnych warunkach wymienia się go raz na 6 lat. W aucie wyścigowym wytrzymuje zaledwie jeden sezon. Litr koncentratu kosztuje 29 zł. Rekomendowane proporcja wody destylowanej i koncentratu wynosi 50/50%.

Paliwo
Zarówno w sporcie, jak i w codziennym użytkowaniu znakomicie zdaje egzamin powszechnie dostępne paliwo BP Ultimate PB98. Dzięki wysokiej liczbie oktanowej spala się ono dokładniej (bez spalania stukowego) niż zwykła benzyna PB95. Zasilany nią silnik jest też lepiej chroniony ze względu na większy pakiet dodatków uszlachetniających. Paliwo BP Ultimate usuwa aż 95% szkodliwych osadów, które powstają na elementach silnika (zawory, tłoki). Dodatkowo silnik jest lepiej chroniony przed korozją.

Na podstawie testów paliwa, przeprowadzonych w różnych cyklach jazdy, BP ustaliło, że po zatankowaniu jednego standardowego zbiornika benzyną Ultimate 98 można przejechać nawet do 39 km więcej niż na benzynie PB95. Średnio na zbiorniku zasięg zwiększa się o 21 km. Z ramki obok dowiesz się czy tankowanie droższego paliwa się opłaca.

Uwzględniając większy zasięg, zatankowanie 50-litrowego zbiornika benzyną Ultimate 98 zamiast PB95 kosztuje tylko o 1,57 zł więcej.

Płyn hamulcowy
Podczas ostrych hamowań na torze tarcze w samochodzie rozgrzewają się do temperatury 450-500 OC. Zacisk hamulcowy i znajdujący się w nim płyn hamulcowy osiągają temperaturę 160-180O C. Dla bezpieczeństwa w pucharowym Golfie GTI stosuje się płyn hamulcowy Castrol React SRF Racing, którego temperatura wrzenia wynosi aż 320 °C. Jest to płyn klasy DOT 4, dlatego można go stosować prawie w każdym samochodzie, bez konieczności wymiany uszczelek i przewodów hamulcowych.

Kierowcy, którzy preferują sportowy styl jazdy, mieszkają w górzystym terenie lub często podróżują z przyczepą powinni się nim zainteresować. Odstraszać może cena – 292 zł za 1 litr. Dla porównania, do zwykłych aut stosuje się płyn hamulcowy Castrol Brake Fluid o temperaturze wrzenia 260 OC. 1 litr tego płynu kosztuje 29 zł.

Michał Hutyra

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij