Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Z zygzakiem w herbie

Oglądając ten pojazd na ulicy trudno uznać go za wyjątkowy. Leon, jak Leon - kolejny produkt Seata. Jedynie charakterystyczny zygzak na tylnym słupku podpowiada, że coś się tutaj święci.

2012-10-12
System audi w Seacie Leon Wzmacniacze mocy, subwoofer oraz zwrotnica znajdują się w bagażniku.

Budowa systemu audio w tym samochodzie jest prosta. Składa się on z trójdrożnego systemu odseparowanego podłączonego do dwukanałowego wzmacniacza o budowie podwójnego monobloka, subwoofera z dodatkową membraną bierną zasilanego cyfrowym monoblokiem oraz radioodtwarzacza typu deck. Do istotnych, lecz niewidocznych z zewnątrz elementów należy ukryty we wnętrzu wzmacniacza procesor dźwięku DSP oferujący: korektor parametryczny, zwrotnicę aktywną oraz przesuwnik czasowy. Najpierw przyjrzymy się radioodtwarzaczowi.

Konserwatywny z wyglądu Nakamichi CD 700 nie posiada zdejmowanego panelu czołowego, kolorowego wyświetlacza, a nawet nie odtwarza plików mp3. Dlaczego więc jego cena wynosi prawie 7000 zł? Odpowiedź brzmi - bo reprodukowany dźwięk jest tego wart. Aby to osiągnąć, firma Nakamichi wymyśliła sporo "dziwnych" patentów i rozwiązań. Choćby taki, jak Traverse, czyli własne opracowanie napędu dysku CD i głowicy odczytującej. A wszystko po to, aby zapewnić ciągłość odczytu płyty podczas jazdy po wyboistych drogach, bez stosowania zgubnego dla jakości dźwięku bufora pamięci. Ciekawy jest także sposób załadunku płyty: jest ona przenoszona na pozycję odczytu za pomocą specjalnego mechanizmu, natomiast położenie lasera jest stałe. Zupełnie na odwrót niż we wszystkich innych radioodtwarzaczach CD. Ponadto Nakamichi korzysta z 24-bitowych przetworników Burr Brown PCM 1704. W celu ograniczenia do minimum strat w sygnale, wszystkie funkcje przełączające (radio/CD, pomijanie barwy tonów) są realizowane na oddzielnych miniaturowych przekaźnikach.

Kolej na głośniki - unikalne Utopia Beryllium. Linia Utopia Be to trzy zestawy głośników i dwa typy subwooferów. Szczególnie ciekawy jest zestaw trójdrożny Utopia Be N7, czyli ten, który zastosowano w Leonie. Posiada on nietypowy głośnik średniotonowy o nazwie 3W2, który ma płaską charakterystykę przenoszenia i miniaturowe rozmiary. Kolejną ciekawostką są filtry, mające wyznaczać nowy standard w przetwornikach klasy High End, co pozwala na ustawienie poziomu głośności każdego z głośników oraz na regulację częstotliwości w jakiej pracują. Dzięki temu mamy możliwość dokładnego dostrojenia systemu Utopia w dowolnym aucie. Subwoofer widoczny w Leonie to model Utopia Be 21 WX.

I na koniec - podłączenia i regulacje. Pierwszym z użytych w Leonie wzmacniaczy jest Focal FP Dual Monitor. Połączony jest z radioodtwarzaczem niezależnymi liniami sygnałowymi. Pierwsza z nich to klasyczny interkonekt; istnieje też dodatkowe koaksjalne łącze cyfrowe. Można korzystać z obu, a bezpośredni przełącznik znajduje się w pilocie zdalnego sterowania umieszczonym bezpośrednio pod radioodbiornikiem. Korzystając z łącza cyfrowego można dokonywać dokładnej obróbki dźwięku dzięki procesorowi DSP wbudowanemu we wzmacniacz Dual Monitor. Wszelkie nastawy wprowadzone są za pośrednictwem np. laptopa z wgranym programem Dual Manager, dostarczanym wraz ze wzmacniaczem. Program ten definiuje podział pasma, koryguje charakterystykę przenoszenia oraz umożliwia wprowadzanie korekcji czasowo-fazowej. Drugi ze wzmacniaczy to cyfrowy monoblok Focal FP 1.800. Zasila on subwoofer z dodatkową membraną bierną (głośnik bez układu napędowego). Taka konstrukcja zapewnia mocny i głęboki bas bez przerostu jego ilości nad jakością.

Do najmocniejszych stron należy zaliczyć wspaniały bas głęboki dobiegający z przodu kabiny i integrujący się bardzo dobrze z basem średnim, szeroką scenę dźwiękową z wyraźnymi pozornymi źródłami dźwięku oraz wyważoną dynamik ę, która nie pozostawia słuchacza z dzwonieniem ciszy w uszach, lecz w łagodny i naturalny sposób wpisuje się w obraz odtwarzanej muzyki.

Tak "uzbrojony" Leon to jedno z najlepiej brzmiących aut, jakie słyszałem na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy, a z pewnością od czasu europejskich finałów Sound Off.

Tekst i zdjęcia: Jędrzej Nosal

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 56 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Oglądając ten pojazd na ulicy trudno uznać go za wyjątkowy. Leon, jak Leon - kolejny produkt Seata. Jedynie charakterystyczny zygzak na tylnym słupku podpowiada, że coś się tutaj święci.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij