Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

207 SW, 308 SW, 508 SW i Partner – cztery kombi

Sprawdzamy, jaki sens ma oferowanie czterech samochodów typu kombi przez jednego producenta. Każdy z nich należy do innej klasy, różnią się także pod względem ceny. Do walki na bagażniki stają Peugeoty 207 SW, 308 SW, 508 SW i Partner.

2011-10-13

 

Ta sama wersja nadwoziowa (kombi: trzy klasyczne plus kombivan) i podobne jednostki napędowe - 1.6 VTi o mocy 120 KM lub bardziej ekonomiczna, więc przyjazna dla portfela, 1.6 HDI o mocy 112 KM. Jednak każdy jest przeznaczony dla innego odbiorcy.

Teoretycznie, porównanie bagażników czterech Peugeotów to niezbyt skomplikowane zadanie. Najbardziej obszerny przedział bagażowy powinien mieć ten samochód, który jest największy. Tylko co brać pod uwagę - wymiary zewnętrzne? A może rozstaw osi? Najprostsze wydaje się porównanie danych technicznych - objętości bagażników. Choć i tu pojawiają się niejednoznaczności. Ważniejsza jest jego wielkość przy standardowym ustawieniu foteli czy po ich złożeniu? A jak wygląda sama czynność pakowania bagażu, oraz powiększanie objętości (składanie foteli). Czy dostęp do wnętrza jest identyczny? Warto też uwzględnić aspekt cenowy.

 

Gdyby porównać samą pojemność bagażnika, to przy standardowym położeniu foteli zwycięzcą okaże się Partner. Objętość przestrzeni ładunkowej do wysokości półki wynosi aż 675 litrów. Co ciekawe, kombivan Peugeota nie jest wcale najdłuższy. Przegrywa zarówno z 308 SW, jak i 508 SW. Nie ma też największego rozstawu osi (większy ma 508 SW). Za to nadwozie Partnera jest najwyższe (1,8 m) i najszersze. Pod względem wysokości całkowitej przerasta aż o 25 cm drugiego w tej konkurencji Peugeota 308 SW. Podobną wysokość jak 308 SW ma także 207 SW, za to najniższy jest w tym towarzystwie 508 SW (148 cm). Różnice w szerokości nie są aż tak spektakularne. Tuż za Partnerem plasuje się 508 SW, z pokaźnym jak na kombi klasy średniej bagażnikiem o pojemności 518 l. Niewiele mniejszy "kufer", bo zaledwie o 10 litrów, ma kompaktowy 308 SW. 207 SW dzieli od nich niemal 200-litrowa przepaść. Wziąwszy jednak pod uwagę, że jest to mały, miejski samochodzik - 337-litrową pojemność należy uznać za całkiem przyzwoitą.

Sytuacja zmienia się diametralnie po złożeniu tylnych foteli i powiększeniu bagażnika. Liderem nadal jest Partner, choć w jego przypadku złożenie foteli wymaga użycia największej siły oraz kosztuje najwięcej zachodu (ręczne składanie kanapy dzielonej w stosunku 1/3 do 2/3). Po wykonaniu tej operacji nagrodą jest przedział bagażowy rekordowo duży, o pojemności aż 3000 litrów. Ponadto można położyć na płasko oparcie przedniego fotela, a wtedy da się Partnerem przewozić przedmioty o długości nawet 2,5 metra. Jeśli ktoś prowadzi firmę przewozową, remontowo-budowlaną albo niewielki sklep i samodzielnie go zaopatruje, będzie na pewno zachwycony.

 

Teraz kolej na Peugeota 508 SW. Już z zewnątrz widać, że w konkurencji pt. pojemność bagażnika nie okaże się faworytem. Jego dach wyraźnie opada ku tyłowi i wraz z mocno pochyloną szybą ogranicza wielkość bagażnika. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy (łatwo tę czynność wykonać nawet od strony bagażnika) otrzymuje się przestrzeń o objętości 1556 litrów. Co ciekawe, mniejszy i krótszy o 31 cm 308 SW może pochwalić się "kufrem" o 180 litrów większym. Jak to możliwe? Otóż "308" ma szerszą kabinę, a tylna część nadwozia jest bardziej "napompowana" i kończy się niemal pionowo. Dzięki temu przestrzeń wewnątrz może być wykorzystana do maksimum, niczym w okręcie podwodnym. Konkurencję powiększonych bagażników ponownie zamyka 207 SW, z wynikiem 1258 l. W jego przypadku oparcie kanapy składa się razem z siedziskiem, tworząc płaską podłogę. To aż, i tylko, 300 litrów mniej niż w przypadku dużo większego i dużo droższego (o 30 000 złotych) Peugeota 508 SW.

Gdyby przyjrzeć się bagażnikom przez pryzmat ceny podzielonej na litry pojemności, okazuje się, że najkorzystniejszy wynik uzyskuje Peugeot Partner (24 zł). Drugi w kolejności byłby 308 SW (40 zł), trzeci - 207 SW (49 zł). Najdroższy zaś pod względem ceny jednego litra bagażnika jest 508 SW (58 zł). Trzeba jednak pamiętać, że Partner ma najgorzej wykończony bagażnik - zwykłą zmywalną wykładziną PCV; w 508 SW zastosowano zaś wysokogatunkową wykładzinę dywanową oraz siatki do mocowania przewożonych ładunków.

Partner, oprócz amatorów small businessu i osób nieskorych do przepłacania za nowe auto, może przyciągać wielodzietne rodziny. Tak samo zresztą jak 308 SW. W obu autach (w 308 w wersji Active; w Partnerze, za 3500 zł, od wersji Trendy) można mieć dwa dodatkowe fotele montowane w trzecim rzędzie, ale ucierpi na tym bagażnik. W obu samochodach zajęcie dodatkowych miejsc wymaga nieco gimnastyki. Czynność ta jest zdecydowanie łatwiejsza w 308 SW, ponieważ jego tylne fotele da się składać, przesuwać i wyjmować. Niestety, przy komplecie pasażerów bagażnik praktycznie nie istnieje. W Partnerze zaś nawet przy siedmiu osobach na pokładzie znajdzie się miejsce na drobny bagaż.

Partner ma jeszcze jednego asa w rękawie - przesuwane drzwi boczne po obu stronach nadwozia (od wersji Trendy). Dzięki nim dostęp do tylnych foteli, a także zapinanie dziecka w foteliku nie są niczym kłopotliwym. Duży rozstaw osi sprawia, że pod względem ilości miejsca na nogi Peugeocik ten jest prawdziwym liderem. Po przesunięciu przedniego fotela maksymalnie do tyłu, odległość między siedziskiem tylnej kanapy a oparciem przedniego fotela to rekordowe 23 cm. O tak przestronnym wnętrzu mogą tylko pomarzyć pasażerowie "207". To auto w sam raz dla rodzin typu 2+2 (dwoje dorosłych i dwoje dzieci). Przy skromnych 10 cm do dyspozycji, tylko maluchy nie będą narzekały na brak miejsca na wysokości kolan. Zaskakuje natomiast fakt, że to zaledwie 3 cm mniej niż w ogromnym 508 SW, z największym rozstawem osi (większym o niemal 28 cm niż w 207 SW). Co ciekawe, ilość miejsca na nogi z przodu w obu samochodach jest prawie identyczna. Równie blado w tej kategorii wypada 308 SW, ale tylko wtedy, gdy podróżuje nim 7 osób. Wówczas każdy musi robić miejsce każdemu. Pasażerowie drugiego rzędu pasażerom trzeciego rzędu, zaś osoby jadące z przodu muszą myśleć o miejscu na nogi dla osób siedzących z tyłu. Podróż jest więc możliwa na niezbyt dużych odległościach.

Jeśli chodzi o komfort, liderem okazuje się 508 SW. Ma najbardziej komfortowo zestrojone zawieszenie, najwygodniejsze fotele i najbogatsze wyposażenie, którego elementy w pozostałych modelach albo nie występują, albo wymagają dopłaty. Na tle pozostałych jest też najbardziej prestiżowy, a to dla wielu rzecz ważna. Równie dobrze na drodze radzi sobie 207 SW. Świetnie trzyma się drogi i z prawdziwą pasją pokonuje zakręty. Pozycja za kierownicą, jak na malucha, jest wyśmienita. 308 SW najbardziej lubi drogi o gładkiej jak stół nawierzchni. Wraz z pojawieniem się nierówności pojawiają się kłopoty - dudnienie z okolic tylnego zawieszenia. W ekstremalnych sytuacjach ma się wrażenie odrywania się kół od nawierzchni. Wszystkiemu jest winne sztywne zawieszenie, przenoszące duże obciążenia, gdy w samochodzie zasiada na przykład siedmiu pasażerów. Ładowność 308 SW to 570 kg. Co ciekawe, kombivan Partner potrafi unieść na swoich kołach o prawie 200 kilogramów więcej, ale nie ma on żadnego problemu z "tłukącym się" zawieszeniem. Ma natomiast najgorzej wyprofilowane, a przez to najmniej wygodne, fotele. Jego nadwozie najbardziej przechyla się na zakrętach, a po przekroczeniu 130 km/h praktycznie nie można swobodnie rozmawiać (podobnie jest w 207 SW). Choćby z tego powodu lepiej omijać nim autostrady. Partner może pochwalić się największą ilością schowków (13) i uchwytów na napoje (6) oraz najlepszą widocznością z wnętrza - dzięki wysokiej pozycji za kierownicą (o dobre 10 cm wyżej montowane fotele). Najgorsza widoczność jest w 508 SW.

Różne jest też podejście do bezpieczeństwa przewożonych ładunków. Siatkę oddzielającą bagażnik od kabiny pasażerskiej mają w standardzie 508 SW oraz 308 SW. W Partnerze wymaga ona 350-złotowej dopłaty, zaś do "dwieściesiódemki" SW nie oferuje się jej wcale.

Okazuje się, że duży nie zawsze może więcej. Wynik końcowy jest zaskakujący. Jeśli auto ma przewozić w miarę komfortowo i ludzi, i bagaż, kombi Peugeota musimy ustawić w takiej oto kolejności: 308 SW, Partner, 207 SW, 508 SW. Na ostateczną klasyfikację duży wpływ miała też cena.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 10/2011

Dane techniczne

  308 SW 1.6 HDi Access Partner 1.6 HDi Trendy 207 SW 1.6 HDi Access 508 SW 1.6 HDi Access
Poj. skokowa cm31560156015601560
Układ napędowy
Moc maksymalna92 KM90 KM92 KM112 KM
Przy obrotach (/min)4000400040003600
Maksymalny moment obrotowy (Nm)230215230240
Przy obrotach (/min)1750175017501500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa skrzynia mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4500/1815/15554380/1860/18004164/1720/15304813/1853/1476
Rozstaw osi (mm)2708272825402817
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)60605072
Wymiary i masy
Masa własna (kg)1378140712021425
Dopuszczalne obciążenie (kg)570765516655
Poj. bagażnika (l)508/1736375/3000337/1528518/1556
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km5,36,45,25,9
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km4,04,83,54,2
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km4,55,34,24,8
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km119140110125
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)177160182188
Ceny i wyposażenie
Przednie i boczne poduszki pow.tak/ taktak/ 900tak/ 1100tak/ tak
Kurtyny pow./boczne pod. z tyłu1200/b.d.b.d./ b.d.b.d./ b.d.tak/ b.d.
ABS/ESPtak/ taktak/ 3250tak/ 1900tak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktaktak
Klimatyzacja manualnataktaktaktak
Lakier metalizowany1900 zł1900 zł1800 zł2200 zł
Komputer pokładowytaktaktaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ 600tak/ b.d.tak/ b.d.tak/ 1400 (w pakiecie)
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktaktak
Obręcze z lekkich stopów2300 (16") złb.d.b.d.2300 (16") zł
Uzasadnienie
UzasadnienieNajbardziej wszechstronny ze wszystkich. W wersji Active nawet 7-osobowy. Po wyjęciu wszystkich foteli ma większy bagażnik niż „508”. Na co dzień wygodny, elegancki i w rozsądnej cenie.W kategorii wielkość bagażnika bije rywali nie o głowę, lecz o dwie. Choć Partnerowi II generacji bliżej do vana niż do furgona, na tle pozostałych i tak jest najbardziej siermiężny.Jak na malucha zaskakuje przestronnością zarówno kabiny, jak i bagażnika. Ma też wyjątkowo duży talent do jazdy. Przed „508” znalazł się właściwie tylko dzięki niższej o 30 000 zł cenie.Najlepszy z punktu widzenia kierowcy. Ma najwygodniejsze fotele, najwięcej „bajerów” i jest najbardziej urodziwy. Mocno ścięty tył ogranicza pojemność bagażnika. No i ta cena...
Cena
Cena wersji porównywalnych70 300 zł72 750 zł61 900 zł90 100 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Oczywiście masz rację. Kręcić nosem mogą tylko ci, którzy nigdy jeszcze nie kupili sobie (i może nie kupią) żadnego Peugeota
    airmatic, 2011-12-07 23:47:28
  • avatar
    zgłoś
    Moim zdaniem właśnie jest sens oferowania 4 kombiaków od jednego producenta. Na początku tego roku miałem przyjemność kupić po raz pierwszy samochód moim rodzicom. Wybór padł na 207 SW Premium... a dlaczego?? bo jeżdżą głównie 1-2os. tym samochodem, a lubią urlopować "campingowo po europie" więc plecak na ekwipunek jest potrzebny. Tu dochodzimy do sedna sprawy, czemu 207 SW a nie 308 SW ?? bo 308 jest większe, a to im nie było potrzebne... W cenie trzystaósemki trendy miałem premiumkę 207... a skoro tak to do porównania nie dochodziły nawet większe modele (z powyższego artykułu) bo nie było takiej potrzeby. Oczywiście pomijając kwestie budżetu bo to też osobna sprawa.Swoją drogą 508SW to na prawdę udany wózek. Kto jeszcze nie miał styczności na żywo polecam!www.testuj.peugeot.pl
    ArcherPAF, 2011-12-07 23:44:02
  • avatar
    zgłoś
    Robić tabelkę z wynikami na podstawie tych samochodów jest bez sensu, bo jak autor zwrócił uwagę - każdy jest inny i dla kogo innego, więc nie ma co się burzyć, że 508 jest ostatnie.
    ~Samuraj, 2011-10-14 13:50:13
  • avatar
    zgłoś
    Własne odczucia nie pozwalają mi się zgodzić z wynikami konfrontacji. 308 SW sprawia wrażenie wzorca tego, co wszyscy określamy jako "dwa w jednym". Jeszcze nie minivan, bo z zewnątrz to ewidentnie "trzystaósemka", ale w środku wszystko - od wielkości otworu bagażnika przez funkcjonalne udogodnienia (ta siatko- i schowkologia) po kształt tylnej klapy - zaczyna być zorganizowane jak w minivanie. Że idea funkcjonalności na siłę może być niewypałem, pokazały już jednak kiedyś Fiat Multipla i Honda FR-V - i dlatego francuskie kombi zagubiło homogeniczność bryły, tak potrzebną w stylistyce samochodów.207 SW - według mnie posiada zbyt małą przestrzeń bagażową, która dorónuje co najwyżej hatchbackom. A przecież niektóre - np. Kia cee'd - kosztują podobnie również w odmianach kombi. I to największy zarzut - i powód, żeby 207 przegonić na ostatnie miejsce.Partner - mógłby nawet zając pierwsze miejsce, ale twarde zawieszenie i mimo wszystko "surowe" materiały mu nie pozwalają. A całą esencję komfortu, stylistyki i prestiżu ma Pug 508 SW, które niezasłużenie znalazło się w ogonie
    airmatic, 2011-10-13 22:41:17
  • avatar
    zgłoś
    Sprawdzamy, jaki sens ma oferowanie czterech samochodów typu kombi przez jednego producenta. Każdy z nich należy do innej klasy, różnią się także pod względem ceny. Do walki na bagażniki stają Peugeoty 207 SW, 308 SW, 508 SW i Partner.
    auto motor i sport, 2011-10-13 16:11:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij