Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

307 CC i Mégane CC - Zwyczajne inaczej

Peugeot 307 CC i Renault Mégane CC samą już prezencją zwiastują niecodzienne doznania. Bliski jednak związek z masówką sprawia, że cabrio feeling jest w nich więcej niż umiarkowany. Za to śmiało można obu kabrioletów używać na co dzień przez okrągły rok.

2008-08-20
Peugeot 307 CC i Renault Mégane CC Jako coupé, Peugeot 307 CC i Renault Mégane CC prezentują się nawet lepiej niż jako kabriolety; w takim wydaniu z powodzeniem mogą służyć okrągły rok.

Co ciekawe, usztywnienie konstrukcji obydwu aut nie wpłynęło bardzo negatywnie na komfort jazdy. Owszem, nie da się ukryć, że zarówno 307 CC, jak i Mégane CC pokonują nierówności w sposób bardziej odczuwalny dla pasażerów niż kompakty, ale wciąż zapewniają komfort podróżowania na dobrym poziomie. Nie bez znaczenia dla ogólnego komfortu jazdy są również wygodne fotele z dobrym bocznym podparciem. Z jednej strony, nadwozia 307 CC i Mégane CC nie są aż tak sztywne, żeby jazda po nierównościach przyprawiała pasażerów o nadmierne wstrząsy, z drugiej jednak są na tyle sztywne, że po otwarciu dachu samochody nie zmieniają drastycznie charakterystyki prowadzenia. W Peugeocie nie widać nawet chwilowych odkształceń ramy przedniej szyby, szczególnie narażonej na skręcanie i wyginanie.

Nie ma się co dziwić, że stosunkowo sztywne nadwozia coupé-kabrioletów w połączeniu ze sztywnymi, składanymi dachami oraz z solidnie wyciszonym wnętrzem zapewniają pasażerom całkiem niezłą izolację dźwiękową. Pod względem hałasu wewnątrz, 307 CC i Mégane CC prezentują jako coupé poziom, który nie odbiega jakoś szczególnie od poziomu zarezerwowanego dla aut o tradycyjnej konstrukcji.

Bardziej niż szumy spowodowane opływem powietrza po karoserii, mogą irytować dźwięki, które towarzyszą pracy dwulitrowych jednostek napędowych, znajdujących się pod maskami testowanych samochodów. Głośno pracują one nie tylko przy wysokich prędkościach obrotowych, przy których życie dopiero w nie wstępuje, ale również przy niskich.

Gdyby komuś było w czasie jazdy za cicho, może otworzyć dach. Wtedy na brak hałasu narzekać nie będzie. Na wiatr we włosach również, chociaż w tym wypadku bardzo dużo zależy od tego czy podróżuje się z opuszczonymi, czy z podniesionymi bocznymi szybami. Podniesione - znakomicie ograniczają przepływ powietrza przez otwarte wnętrze. Do tego stopnia, że w słoneczny dzień - nawet późną zimą czy wczesną wiosną - można myśleć o inauguracji sezonu jazdy topless.

Blisko 140-konne silniki - które zwyczajnym hatchbackom zapewniają osiągi określane mianem nawet sportowych - ani z 307 CC, ani z Mégane CC nie czynią samochodów szczególnie szybkich. 10 s na przyspieszenie od 0 do 100 km/h to wszystko na co je stać. Ponad 200 kg więcej masy własnej niż w wypadku podobnie wyposażonych hatchbacków, daje w końcu znać o sobie. Ciekawe, że niemal identyczne wartości przyspieszeń obydwa auta uzyskują z różnymi skrzyniami biegów. Silnik Peugeota współpracuje z mechaniczną przekładnią o pięciu przełożeniach, natomiast skrzynia biegów w dwulitrowym Mégane CC ma ich o jeden więcej. Różnice, i to spore, wychodzą dopiero przy porównaniu elastyczności obydwu aut. Na V biegu, w trakcie przyspieszania z 80 km/h do 120 km/h, Mégane jest o 3 sekundy szybsze od "307".

Auta, które prawie identycznie przyspieszają - niemal tak samo sprawnie hamują. Jedyna, dość znaczna różnica w skuteczności układu hamulcowego daje się zauważyć przy próbie hamowania na zimno nieobciążonym samochodem. Wówczas 307 CC zatrzymuje się o 3 m wcześniej niż Mégane CC.

Do codziennego użytku Peugeot 307 CC i Renault Mégane CC nadają się tak samo dobrze jak zwykłe hatchbacki. Są, po prostu, zwyczajne inaczej, co przejawia się w ich wyglądzie i "odkrytych" możliwościach. Nie trzeba się ich bać. Seryjnie są wyposażone we wszystko, co w zwykłych kompaktach wymaga dopłaty. Za sam wygląd warto jednak zapłacić więcej.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Co ciekawe, usztywnienie konstrukcji obydwu aut nie wpłynęło bardzo negatywnie na komfort jazdy. Owszem, nie da się ukryć, że zarówno 307 CC, jak i Mégane CC pokonują nierówności w sposób bardziej odczuwalny dla pasażerów niż kompakty, ale wciąż zapewniają komfort podróżowania na dobrym poziomie. Nie bez znaczenia dla ogólnego komfortu jazdy są również wygodne fotele z dobrym bocznym podparciem. Z jednej strony, nadwozia 307 CC i Mégane CC nie są aż tak sztywne, żeby jazda po nierównościach przyprawiała pasażerów o nadmierne wstrząsy, z drugiej jednak są na tyle sztywne, że po otwarciu dachu samochody nie zmieniają drastycznie charakterystyki prowadzenia. W Peugeocie nie widać nawet chwilowych odkształceń ramy przedniej szyby, szczególnie narażonej na skręcanie i wyginanie.

Nie ma się co dziwić, że stosunkowo sztywne nadwozia coupé-kabrioletów w połączeniu ze sztywnymi, składanymi dachami oraz z solidnie wyciszonym wnętrzem zapewniają pasażerom całkiem niezłą izolację dźwiękową. Pod względem hałasu wewnątrz, 307 CC i Mégane CC prezentują jako coupé poziom, który nie odbiega jakoś szczególnie od poziomu zarezerwowanego dla aut o tradycyjnej konstrukcji.

Bardziej niż szumy spowodowane opływem powietrza po karoserii, mogą irytować dźwięki, które towarzyszą pracy dwulitrowych jednostek napędowych, znajdujących się pod maskami testowanych samochodów. Głośno pracują one nie tylko przy wysokich prędkościach obrotowych, przy których życie dopiero w nie wstępuje, ale również przy niskich.

Gdyby komuś było w czasie jazdy za cicho, może otworzyć dach. Wtedy na brak hałasu narzekać nie będzie. Na wiatr we włosach również, chociaż w tym wypadku bardzo dużo zależy od tego czy podróżuje się z opuszczonymi, czy z podniesionymi bocznymi szybami. Podniesione - znakomicie ograniczają przepływ powietrza przez otwarte wnętrze. Do tego stopnia, że w słoneczny dzień - nawet późną zimą czy wczesną wiosną - można myśleć o inauguracji sezonu jazdy topless.

Blisko 140-konne silniki - które zwyczajnym hatchbackom zapewniają osiągi określane mianem nawet sportowych - ani z 307 CC, ani z Mégane CC nie czynią samochodów szczególnie szybkich. 10 s na przyspieszenie od 0 do 100 km/h to wszystko na co je stać. Ponad 200 kg więcej masy własnej niż w wypadku podobnie wyposażonych hatchbacków, daje w końcu znać o sobie. Ciekawe, że niemal identyczne wartości przyspieszeń obydwa auta uzyskują z różnymi skrzyniami biegów. Silnik Peugeota współpracuje z mechaniczną przekładnią o pięciu przełożeniach, natomiast skrzynia biegów w dwulitrowym Mégane CC ma ich o jeden więcej. Różnice, i to spore, wychodzą dopiero przy porównaniu elastyczności obydwu aut. Na V biegu, w trakcie przyspieszania z 80 km/h do 120 km/h, Mégane jest o 3 sekundy szybsze od "307".

Auta, które prawie identycznie przyspieszają - niemal tak samo sprawnie hamują. Jedyna, dość znaczna różnica w skuteczności układu hamulcowego daje się zauważyć przy próbie hamowania na zimno nieobciążonym samochodem. Wówczas 307 CC zatrzymuje się o 3 m wcześniej niż Mégane CC.

Do codziennego użytku Peugeot 307 CC i Renault Mégane CC nadają się tak samo dobrze jak zwykłe hatchbacki. Są, po prostu, zwyczajne inaczej, co przejawia się w ich wyglądzie i "odkrytych" możliwościach. Nie trzeba się ich bać. Seryjnie są wyposażone we wszystko, co w zwykłych kompaktach wymaga dopłaty. Za sam wygląd warto jednak zapłacić więcej.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne 307 CC 2.0 16V Megane CC 2.0 16V
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4
Moc kW (KM)100 (136)99 (135)
Przy obrotach (/min)60005500
Poj. skokowa cm319971998
Maksymalny moment obrotowy (Nm)190191
Przy obrotach (/min)41003750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4349/1759/14174355/1777/1404
Rozstaw osi (mm)26082522
Masa własna (kg)15301520
Dopuszczalne obciążenie (kg)300325
Poj. bagażnika (l)350/204490/190
Rozmiar opon205/55 R16205/55 R16
Osiągi307 CC 2.0 16VMegane CC 2.0 16V
0-30 km/h (s)1,71,8
0-60 km/h (s)4,34,5
0-100 km/h (s)10,110,3
0-130 km/h (s)17,217,4
0-140 km/h (s)20,520,5
Prędkość maksymalna (km/h)207205
Elastyczność 307 CC 2.0 16VMegane CC 2.0 16V
60-100 km/h na IV/V biegu (s)10,6/14,28,7/11,1
60-100 km/h na VI biegu (s)-13,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s)10,8/15,09,4/12,0
Elastyczność 307 CC 2.0 16VMegane CC 2.0 16V
80-120 km/h na VI biegu-15,8
Zużycie paliwa307 CC 2.0 16VMegane CC 2.0 16V
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km11,511,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km6,26,5
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km8,28,2
Poziom hałasu (dB)307 CC 2.0 16VMegane CC 2.0 16V
50 km/h | III bieg6260
50 km/h | IV bieg6159
50 km/h | V bieg6058
50 km/h | VI bieg-58
80 km/h | III bieg6567
80 km/h | IV bieg6264
80 km/h | V bieg6261
80 km/h | VI bieg-61
100 km/h | III bieg7171
100 km/h | IV bieg6767
100 km/h | V bieg6665
100 km/h | VI bieg-64
130 km/h | III bieg75-
130 km/h | IV bieg7373
130 km/h | V bieg7272
130 km/h | VI bieg-70
140 km/h | III bieg76-
140 km/h | IV bieg7473
140 km/h | V bieg7372
140 km/h | VI bieg-72
Droga hamowania (m)307 CC 2.0 16VMegane CC 2.0 16V
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)41,944,9
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)42,942,9
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)42,442,4
Ceny i wyposażenie307 CC 2.0 16VMegane CC 2.0 16V
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ -tak/ -
ABS/ESPtak/ taktak/ za dopłatą
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ -tak/ -
Klimatyzacja automatycznatakza dopłatą zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

307 CC 2.0 16V 347
Megane CC 2.0 16V 322
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 250 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3, hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Peugeot 307 CC i Renault Mégane CC samą już prezencją zwiastują niecodzienne doznania. Bliski jednak związek z masówką sprawia, że cabrio feeling jest w nich więcej niż umiarkowany. Za to śmiało można obu kabrioletów używać na co dzień przez okrągły rok.
    auto motor i sport, 2008-08-20 12:51:36
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij