Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

9 na 10

Ważą ponad dwie tony każdy, a poruszają się ze zwinnością sportowych limuzyn. Pod maską mają mocne V8 plus ogromną dawkę techniki. BMW X5 4.8i i Porsche Cayenne S, czyli dwaj tacy, dla których osiągi to rzecz święta.

Test porównawczy Porsche i BMW X5 4.8 i Cayenne S, czyli szybki i szybszy. Pod względem osiągów różnią się nieznacznie, ale wrażenia z jazdy są jak z dwóch różnych światów.

Nie ma to jak trafiony produkt. Kiedy się pojawiły, X5 i Cayenne na pierwszy rzut oka mieszały wizerunek BMW i Porsche z błotem. A jednak dziś, po zaledwie kilku latach, trudno sobie wyobrazić świat samochodów bez tych dwóch dużych SUV-ów.

Świat ujrzało już drugie pokolenie X5. Nadwozie ma proporcje poprzednika w nowym wykończeniu. Pod skórą potężny ładunek technologii - 4,8-litrowy silnik z układami double-Vanos (zmiana faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych) i Valvetronic (płynna regulacja wzniosu zaworów dolotowych), osiągający 355 KM, aktywny układ kierowniczy, aktywne stabilizatory i interfejs iDrive.

Swoją porcję złośliwości dotyczących wyglądu Cayenne zdążyło zebrać Porsche - nasza ulubiona to ta, że Cayenne jest bezpieczny dla dzieci, bo uciekają na jego widok. Zmodernizowany SUV Porsche jest określany jako mniej brzydki, ale to przytyk trochę z rozpędu, bo face lifting Cayenne należy do tych bardziej udanych. Auto z większymi wlotami powietrza, bardziej przymrużonymi "oczami" i kierunkowskazami jak kły drapieżnika, ma bardziej agresywny wygląd. Typowo dla Porsche, pod skórą są też silniejsze mięśnie. Modyfikacje się- gają od silnika - który ma powiększoną pojemność do 4,8 l, otrzymał układ zmiennych faz rozrządu oraz zawory o zmiennym skoku, a także bezpośredni wtrysk paliwa - przez zawieszenie, aż po układ hamulcowy.

Przy próbie sił na prostej, na pierwszych metrach Cayenne jest nieco wolniejszy, ale szybko łapie oddech i wysuwa nos przed BMW. Porsche jest o 200 kg cięższe niż X5 i dla uzyskania przewagi potrzebuje każdego ze swoich 385 KM. W ramach zabawy dla dużych chłopców, wyższa o 30 koni moc silnika daje też kierowcy Porsche przyjemną świadomość, że gdyby znaleźli się na niemieckiej autostradzie, pokazałby temu z BMW gdzie jest jego miejsce w szeregu (współczynnik oporu powietrza obydwa auta mają taki sam - 0,35). Jeśli coś rozczarowuje u Cayenne, to reakcje silnika na gaz - nawet w sportowym trybie nie są tak ostre jak w wypadku jednostki BMW. Nieco dłużej zmienia też biegi automat Cayenne. Przekładnia odgrywa się za to w sportowym trybie pracy - kiedy automat BMW polega na swoich szybkich reakcjach, skrzynia Porsche wygrywa bardziej inteligentnym redukowaniem biegów.

Stawiamy dolary przeciwko orzechom, że przy pierwszym spotkaniu 9 kierowców na 10 uzna X5 za pojazd o lepszych właściwościach jezdnych. BMW osiągnęło wręcz mistrzostwo świata w skrywaniu masy i sprawianiu, że auta zachowują się niby dwa razy lżejsze i niższe. O ile kierowca X5 "czuje" spore wymiary auta, o tyle każdy z ponad dwóch tysięcy kilogramów BMW waży jakby mniej niż w wypadku innych SUV--ów. Na prostej komfortowy i cichy jak limuzyna, kiedy zwęszy zakręty - X5 okazuje się niezwykle zwinny i dysponujący niewiarygodną przyczepnością. Za kierownicą "jedzie" jak zahipnotyzowany, a jest tym lepiej, im więcej się od niego wymaga. Na pewno ma w tym swój udział znakomity rozkład masy (51,3 procent na przód, 48,7 na tył), a także układ AdaptiveDrive, czyli zestaw aktywnych stabilizatorów plus amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia (15 327 zł ekstra), który przechyły nadwozia redukuje do minimum. Z kolei przy niskich prędkościach, zwinność zapewnia aktywny układ kierowniczy (dopłata 6056 zł). Wrażenie lekkości jest naprawdę niesamowite.

BP

Porsche ma zupełnie inną naturę. Pneumatyczne zawieszenie (13 290 zł) pozwala obniżyć nadwozie i żonglować między trzema trybami pracy (komfortowy, normalny i sportowy). W wypadku Cayenne usztywniony nie oznacza jednak twardy i nawet w trybie sportowym Porsche zachowuje przyzwoity komfort. W pracy układu zawieszenia, reakcjach na ruchy kierownicą czuje się jednak masę auta, przez co można odnieść wrażenie, że granica jego możliwości leży bliżej niż w wypadku X5. Błąd. Mimo iż testowy egzemplarz nie był wyposażony w najnowszą zabawkę Porsche, układ PDCC - aktywne stabilizatory, które dopuszczają przechyły nadwozia dopiero przy bardzo wysokich siłach bocznych i całkowicie odłączają się podczas jazdy w terenie - Cayenne jedzie jak po sznurku. Pomimo wyraźnie odczuwalnego przenoszenia obciążenia z jednej strony na drugą, poziom przyczepności i stabilność są ogromne. Układ kierowniczy jest ostrzejszy niż sugeruje to pierwsze wrażenie, a nieuchronna podsterowność pojawia się później niż w X5 i szybciej się ulatnia. Okazuje się, że w energicznym tempie jazdy zawijasy asfaltu giną pod kłami w tempie nie gorszym niż połyka jeBMW. Cayenne wymaga tylko innego stylu jazdy niż X5 - trzeba go trzymać za kark zamiast prowadzenia lekkimi ruchami - i dostarcza innych wrażeń, ale z BMW idzie łeb w łeb. Rację ma ten, kto powie, że możliwości obu aut są zbliżone.

Owocami odmiennego podejścia do sprawy są układy napędowe X5 i Cayenne. BMW uznaje, że skoro mało kiedy X5 zjedzie z asfaltu choćby jednym kołem, porządny stały napęd na cztery koła w zupełności wystarczy. Natomiast Porsche wyposaża Cayenne w pełny off-roadowy zestaw, z blokadami centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego oraz reduktorem, bo musi być najlepsze pod każdym względem. Pełnych off-roadowych możliwości nie sprawdzaliśmy, bo na oponach o rozmiarze 275/40 i z indeksem prędkości Y (do 300 km/h) i na lakierowanych 20-calowych obręczach miałoby to mniej więcej taki sens, jak mierzenie drogi hamowania albo odporności na aquaplaning na ultraterenowych Simexach. Jednak nawet pomijając cały terenowy ekwipunek, Cayenne z łatwością zabrnie dalej niż X5 - już choćby ze względu na większy o 5 cm prześwit (271 mm w porównaniu z 212 mm), a także korzystniejsze wartości kątów natarcia, zejścia i rampowego.

Ocena punktowa (maks. 500)

X5 4.8i 424 Większy, wygodniejszy i bardziej oszczędny, chociaż pod względem osiągów ustępuje Porsche. X5 ma dobry napęd 4x4; układ jezdny jest zorientowany jednoznacznie na asfalt.
Cayenne S 416 Szybszy i znacznie bardziej wszechstronny, Cayenne S to wciąż konkurencyjna propozycja. Za BMW palsuje go niższy komfort i nieco mniej przestronne wnętrze.

BMW ma natomiast przewagę młodszej o kilka lat konstrukcji, przede wszystkim jeśli chodzi o rozplanowanie przestrzeni. Z zewnątrz X5 nie jest dużo większe niż Cayenne, ma jednak bardziej obszerną kabin ę, w której mieszczą się większe i wygodniejsze siedzenia, a także - już na bardzo przyziemnym poziomie - bardziej przemyślane udogodnienia. Jeśli pod jakimś względem widać po Porsche upływ czasu, to właśnie pod tym.

Inna sprawa, że sam bulgot "ósemy" Cayenne wystarczy, żeby nie potrzebować niczego więcej. W kategorii "stopień pożądania" dziewięciu na dziesięciu bez wahania wskaże Porsche. I trudno będzie o jakikolwiek argument przeciw.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński, Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne X5 4.8i Cayenne S
Rodzaj silnika/liczba cylindrówwidlasty/8widlasty/8
Moc kW (KM)261 (355)283 (385)
Przy obrotach (/min)63006200
Poj. skokowa cm347994806
Maksymalny moment obrotowy (Nm)475500
Przy obrotach (/min)3400-38003500
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekładnia automatyczna6-biegowa przekładnia automatyczna
Dł / szer / wys (mm)4854/1933/17294798/1928/1699
Rozstaw osi (mm)29332855
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,5/12,512,1/12,3
Poj. zbiornika paliwa (l)85100
Masa własna (kg)22472445
Dopuszczalne obciążenie (kg)538635
Poj. bagażnika (l)620-1750540-1770
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1565/15251565/1495
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9701050/990
Długość siedziska z przodu/z tyłu (mm)520/500490/480
Odstęp między fotalemi (mm)675-910625-865
Rozmiar opon255/50 R 19 W Bridgestone Dueler H/P Sport275-40 R20 Y Continental 4x4 SportContact
LOLO 98LO 98
CO2 (limit) g/km299329
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiX5 4.8iCayenne S
0-50 km/h (s)2,32,4
0-80 km/h (s)4,94,8
0-100 km/h (s)6,86,6
0-130 km/h (s)11,010,6
0-160 km/h (s)16,915,5
0-180 km/h (s)22,220,6
Prędkość maksymalna (km/h)240250
Zużycie paliwaX5 4.8iCayenne S
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km17,520,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km9,610,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km12,513,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)11,712,0
Maksymalne (l/100 km)21,823,7
średnie podczas testu (l/100 km)18,119,4
zasięg (km)470515
Poziom hałasu (dB)X5 4.8iCayenne S
przy 80 km/h dB(A)6062
przy 100 km/h dB(A)6264
przy 130 km/h dB(A)6669
przy 180 km/h dB(A)7474
Droga hamowania (m)X5 4.8iCayenne S
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3938
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3838
Ceny i wyposażenieX5 4.8iCayenne S
Cena modelu podstawowego (zł)316 600 zł300 504 zł
Czterostrefowa klimatyzacja3354 zł6353 zł
Reflektory biksenonowetak6780 zł
Panoramiczny dach7920 zł14 680 zł
Lakier metalizowany4484 zł3842 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 294 300 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ważą ponad dwie tony każdy, a poruszają się ze zwinnością sportowych limuzyn. Pod maską mają mocne V8 plus ogromną dawkę techniki. BMW X5 4.8i i Porsche Cayenne S, czyli dwaj tacy, dla których osiągi to rzecz święta.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij