Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

9 na 10

Ważą ponad dwie tony każdy, a poruszają się ze zwinnością sportowych limuzyn. Pod maską mają mocne V8 plus ogromną dawkę techniki. BMW X5 4.8i i Porsche Cayenne S, czyli dwaj tacy, dla których osiągi to rzecz święta.

2007-05-29
Test porównawczy Porsche i BMW X5 4.8 i Cayenne S, czyli szybki i szybszy. Pod względem osiągów różnią się nieznacznie, ale wrażenia z jazdy są jak z dwóch różnych światów.

Nie ma to jak trafiony produkt. Kiedy się pojawiły, X5 i Cayenne na pierwszy rzut oka mieszały wizerunek BMW i Porsche z błotem. A jednak dziś, po zaledwie kilku latach, trudno sobie wyobrazić świat samochodów bez tych dwóch dużych SUV-ów.

Świat ujrzało już drugie pokolenie X5. Nadwozie ma proporcje poprzednika w nowym wykończeniu. Pod skórą potężny ładunek technologii - 4,8-litrowy silnik z układami double-Vanos (zmiana faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych) i Valvetronic (płynna regulacja wzniosu zaworów dolotowych), osiągający 355 KM, aktywny układ kierowniczy, aktywne stabilizatory i interfejs iDrive.

Swoją porcję złośliwości dotyczących wyglądu Cayenne zdążyło zebrać Porsche - nasza ulubiona to ta, że Cayenne jest bezpieczny dla dzieci, bo uciekają na jego widok. Zmodernizowany SUV Porsche jest określany jako mniej brzydki, ale to przytyk trochę z rozpędu, bo face lifting Cayenne należy do tych bardziej udanych. Auto z większymi wlotami powietrza, bardziej przymrużonymi "oczami" i kierunkowskazami jak kły drapieżnika, ma bardziej agresywny wygląd. Typowo dla Porsche, pod skórą są też silniejsze mięśnie. Modyfikacje się- gają od silnika - który ma powiększoną pojemność do 4,8 l, otrzymał układ zmiennych faz rozrządu oraz zawory o zmiennym skoku, a także bezpośredni wtrysk paliwa - przez zawieszenie, aż po układ hamulcowy.

Przy próbie sił na prostej, na pierwszych metrach Cayenne jest nieco wolniejszy, ale szybko łapie oddech i wysuwa nos przed BMW. Porsche jest o 200 kg cięższe niż X5 i dla uzyskania przewagi potrzebuje każdego ze swoich 385 KM. W ramach zabawy dla dużych chłopców, wyższa o 30 koni moc silnika daje też kierowcy Porsche przyjemną świadomość, że gdyby znaleźli się na niemieckiej autostradzie, pokazałby temu z BMW gdzie jest jego miejsce w szeregu (współczynnik oporu powietrza obydwa auta mają taki sam - 0,35). Jeśli coś rozczarowuje u Cayenne, to reakcje silnika na gaz - nawet w sportowym trybie nie są tak ostre jak w wypadku jednostki BMW. Nieco dłużej zmienia też biegi automat Cayenne. Przekładnia odgrywa się za to w sportowym trybie pracy - kiedy automat BMW polega na swoich szybkich reakcjach, skrzynia Porsche wygrywa bardziej inteligentnym redukowaniem biegów.

Stawiamy dolary przeciwko orzechom, że przy pierwszym spotkaniu 9 kierowców na 10 uzna X5 za pojazd o lepszych właściwościach jezdnych. BMW osiągnęło wręcz mistrzostwo świata w skrywaniu masy i sprawianiu, że auta zachowują się niby dwa razy lżejsze i niższe. O ile kierowca X5 "czuje" spore wymiary auta, o tyle każdy z ponad dwóch tysięcy kilogramów BMW waży jakby mniej niż w wypadku innych SUV--ów. Na prostej komfortowy i cichy jak limuzyna, kiedy zwęszy zakręty - X5 okazuje się niezwykle zwinny i dysponujący niewiarygodną przyczepnością. Za kierownicą "jedzie" jak zahipnotyzowany, a jest tym lepiej, im więcej się od niego wymaga. Na pewno ma w tym swój udział znakomity rozkład masy (51,3 procent na przód, 48,7 na tył), a także układ AdaptiveDrive, czyli zestaw aktywnych stabilizatorów plus amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia (15 327 zł ekstra), który przechyły nadwozia redukuje do minimum. Z kolei przy niskich prędkościach, zwinność zapewnia aktywny układ kierowniczy (dopłata 6056 zł). Wrażenie lekkości jest naprawdę niesamowite.

Porsche ma zupełnie inną naturę. Pneumatyczne zawieszenie (13 290 zł) pozwala obniżyć nadwozie i żonglować między trzema trybami pracy (komfortowy, normalny i sportowy). W wypadku Cayenne usztywniony nie oznacza jednak twardy i nawet w trybie sportowym Porsche zachowuje przyzwoity komfort. W pracy układu zawieszenia, reakcjach na ruchy kierownicą czuje się jednak masę auta, przez co można odnieść wrażenie, że granica jego możliwości leży bliżej niż w wypadku X5. Błąd. Mimo iż testowy egzemplarz nie był wyposażony w najnowszą zabawkę Porsche, układ PDCC - aktywne stabilizatory, które dopuszczają przechyły nadwozia dopiero przy bardzo wysokich siłach bocznych i całkowicie odłączają się podczas jazdy w terenie - Cayenne jedzie jak po sznurku. Pomimo wyraźnie odczuwalnego przenoszenia obciążenia z jednej strony na drugą, poziom przyczepności i stabilność są ogromne. Układ kierowniczy jest ostrzejszy niż sugeruje to pierwsze wrażenie, a nieuchronna podsterowność pojawia się później niż w X5 i szybciej się ulatnia. Okazuje się, że w energicznym tempie jazdy zawijasy asfaltu giną pod kłami w tempie nie gorszym niż połyka jeBMW. Cayenne wymaga tylko innego stylu jazdy niż X5 - trzeba go trzymać za kark zamiast prowadzenia lekkimi ruchami - i dostarcza innych wrażeń, ale z BMW idzie łeb w łeb. Rację ma ten, kto powie, że możliwości obu aut są zbliżone.

Owocami odmiennego podejścia do sprawy są układy napędowe X5 i Cayenne. BMW uznaje, że skoro mało kiedy X5 zjedzie z asfaltu choćby jednym kołem, porządny stały napęd na cztery koła w zupełności wystarczy. Natomiast Porsche wyposaża Cayenne w pełny off-roadowy zestaw, z blokadami centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego oraz reduktorem, bo musi być najlepsze pod każdym względem. Pełnych off-roadowych możliwości nie sprawdzaliśmy, bo na oponach o rozmiarze 275/40 i z indeksem prędkości Y (do 300 km/h) i na lakierowanych 20-calowych obręczach miałoby to mniej więcej taki sens, jak mierzenie drogi hamowania albo odporności na aquaplaning na ultraterenowych Simexach. Jednak nawet pomijając cały terenowy ekwipunek, Cayenne z łatwością zabrnie dalej niż X5 - już choćby ze względu na większy o 5 cm prześwit (271 mm w porównaniu z 212 mm), a także korzystniejsze wartości kątów natarcia, zejścia i rampowego.

Ocena punktowa (maks. 500)

X5 4.8i 424 Większy, wygodniejszy i bardziej oszczędny, chociaż pod względem osiągów ustępuje Porsche. X5 ma dobry napęd 4x4; układ jezdny jest zorientowany jednoznacznie na asfalt.
Cayenne S 416 Szybszy i znacznie bardziej wszechstronny, Cayenne S to wciąż konkurencyjna propozycja. Za BMW palsuje go niższy komfort i nieco mniej przestronne wnętrze.

BMW ma natomiast przewagę młodszej o kilka lat konstrukcji, przede wszystkim jeśli chodzi o rozplanowanie przestrzeni. Z zewnątrz X5 nie jest dużo większe niż Cayenne, ma jednak bardziej obszerną kabin ę, w której mieszczą się większe i wygodniejsze siedzenia, a także - już na bardzo przyziemnym poziomie - bardziej przemyślane udogodnienia. Jeśli pod jakimś względem widać po Porsche upływ czasu, to właśnie pod tym.

Inna sprawa, że sam bulgot "ósemy" Cayenne wystarczy, żeby nie potrzebować niczego więcej. W kategorii "stopień pożądania" dziewięciu na dziesięciu bez wahania wskaże Porsche. I trudno będzie o jakikolwiek argument przeciw.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński, Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne X5 4.8i Cayenne S
Rodzaj silnika/liczba cylindrówwidlasty/8widlasty/8
Moc kW (KM)261 (355)283 (385)
Przy obrotach (/min)63006200
Poj. skokowa cm347994806
Maksymalny moment obrotowy (Nm)475500
Przy obrotach (/min)3400-38003500
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekładnia automatyczna6-biegowa przekładnia automatyczna
Dł / szer / wys (mm)4854/1933/17294798/1928/1699
Rozstaw osi (mm)29332855
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,5/12,512,1/12,3
Poj. zbiornika paliwa (l)85100
Masa własna (kg)22472445
Dopuszczalne obciążenie (kg)538635
Poj. bagażnika (l)620-1750540-1770
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1565/15251565/1495
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9701050/990
Długość siedziska z przodu/z tyłu (mm)520/500490/480
Odstęp między fotalemi (mm)675-910625-865
Rozmiar opon255/50 R 19 W Bridgestone Dueler H/P Sport275-40 R20 Y Continental 4x4 SportContact
LOLO 98LO 98
CO2 (limit) g/km299329
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiX5 4.8iCayenne S
0-50 km/h (s)2,32,4
0-80 km/h (s)4,94,8
0-100 km/h (s)6,86,6
0-130 km/h (s)11,010,6
0-160 km/h (s)16,915,5
0-180 km/h (s)22,220,6
Prędkość maksymalna (km/h)240250
Zużycie paliwaX5 4.8iCayenne S
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km17,520,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km9,610,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km12,513,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)11,712,0
Maksymalne (l/100 km)21,823,7
średnie podczas testu (l/100 km)18,119,4
zasięg (km)470515
Poziom hałasu (dB)X5 4.8iCayenne S
przy 80 km/h dB(A)6062
przy 100 km/h dB(A)6264
przy 130 km/h dB(A)6669
przy 180 km/h dB(A)7474
Droga hamowania (m)X5 4.8iCayenne S
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3938
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3838
Ceny i wyposażenieX5 4.8iCayenne S
Cena modelu podstawowego (zł)316 600 zł300 504 zł
Czterostrefowa klimatyzacja3354 zł6353 zł
Reflektory biksenonowetak6780 zł
Panoramiczny dach7920 zł14 680 zł
Lakier metalizowany4484 zł3842 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 294 300 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ważą ponad dwie tony każdy, a poruszają się ze zwinnością sportowych limuzyn. Pod maską mają mocne V8 plus ogromną dawkę techniki. BMW X5 4.8i i Porsche Cayenne S, czyli dwaj tacy, dla których osiągi to rzecz święta.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij