Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

A1, DS3, Cooper D i Polo – Uroda kosztuje

Chociaż VW Polo i Mini to maluchy, za szczególnie tanie nigdy nie uchodziły. Ale też obydwa mają zalety jakich trudno szukać u większości konkurentów. Teraz do prestiżowego grona dołączają Audi A1 i Citroën DS3.

2010-12-20
Audi, A1, Citroen, DS3, Mini, Cooper D, VW, Polo Dla wielu posiadaczy aut tej klasy liczy się właśnie to, by samochód był oryginalny i miał niepowtarzalny charakter.

 

Właśnie mija 9 lat od kiedy Mini zaczęło mieszać w światku nie tylko małych aut. Jeździć taką maszynką do połykania zakrętów chciałoby wielu, bo to samochód ładny i modny, ale też najtańsza wersja kosztuje ponad 65 000 zł. Mini ma za to własny charakter i można je dopasować do indywidualnych upodobań, przebierając w kolorach i wyposażeniu. To dla wielu jest warte każdej ceny.

I tak, po ulicach europejskich metropolii jeździ już drugie pokolenie maluchów od BMW. Zmiany w porównaniu z poprzednikiem trudno zauważyć, bo większość z nich dotyczyła techniki. Największa to rezygnacja z diesla opracowanego wspólnie z Citroënem i Peugeotem i zastosowanie własnego silnika wysokoprężnego. Znajduje się on pod maską Coopera D i kosztuje 86 200 zł - bo cennik Mini zmienił się tak samo niewiele jak skromne wyposażenie ekskluzywnego malucha. Nie cieszący się bynajmniej sławą "prawdziwej okazji" VW Polo, teraz już nie milutki-okrąglutki, lecz patrzący na świat całkiem serio kanciastymi reflektorami, kosztuje w wersji Highline z 1,6-litrowym TDI 59 590 zł. Bez radia i klimatyzacji w standardzie.

Jego szlachetnie urodzony krewny Audi A1 1.6 TDI Ambition jest - cóż za niespodzianka - znacznie droższy i kosztuje 86 760 zł, przy czym za automatyczną klimę trzeba dopłacić 5600 zł. Ale on z kolei ma w standardzie radio. Podobnie jak Mini, małe Audi chce zachwycić przyszłych klientów wszechstronną indywidualizacją - wybrać można nawet kolor kratek nawiewu.

Francuska odpowiedź na wyzwanie pt. ekskluzywny maluch, czyli Citroën DS3, ani myśli zostać pod tym względem w tyle. W wersji HDi 110 SportChic za 82 900 zł, plasuje się cenowo pomiędzy Polo a Mini, ale swojego kierowcę od razu urzeka bogatym wyposażeniem. DS3 ma klimatyzację i radio oczywiście też, ale do tego jeszcze sportowe fotele, 17-calowe felgi z aluminium, kierownicę pokrytą skórą i wiele innych umilających życie ekstrasów.

Gdyby porównać testowane modele w wersjach podstawowych, okaże się, że Audi, Citroën i Mini i tak są o wiele droższe niż VW - zapłacimy za nie, odpowiednio, 79 900 zł, 82 900 zł i 86 200 zł, podczas gdy Polo kosztuje 59 590 zł. Czy najdroższe Mini jest aż o tyle lepsze? Odpowiedź brzmi: tak i nie. Chętni na Mini, którzy szukają małego samochodu, potrafiącego zachwycić właściwościami jezdnymi, którym nie przeszkadza twarde zawieszenie, a na zakupy jeżdżą w pojedynkę, bo wtedy mogą jako bagażnika używać także tylnych siedzeń, docenią Mini, co tam - będą je kochać! Zwłaszcza z nowym mocnym dieslem, któremu pod względem kultury pracy czy zużycia paliwa naprawdę niczego nie można zarzucić. Wraz z ostatnimi zmianami poprawiono także jakość materiałów, tylko czytelność wskaźników nie stała się ani trochę lepsza.

Czy Audi A1, w wersji testowanej droższe od Coopera D, ma szansę odebrać klientów Mini? Jasne, że ma, choćby dlatego że ludzie nie jeżdżą tylko po górskich serpentynach. Nie żeby A1 nie dało sobie z nimi rady, bo także i ono ma świetne umiejętności dynamiczne, chętnie składa się w zakręty, a radość z jazdy ma wypisaną na twarzy. Dzięki temu potrafi to, co Mini, a nawet więcej - potrafi być komfortowe. W każdym razie w wersji z zawieszeniem Dynamic, które można wybrać bez dodatkowej opłaty, A1 wygładza nierówności drogi lepiej niż Mini i Citroën. Jest też świetnie wykonane i bardzo funkcjonalne. Tylko pasażerowie z tyłu będą się dziwić, bo z powodu zaokrąglonego dachu jest tam ciaśniej niż w o 23 cm krótszym Mini. Za to w bagażniku zmieści się więcej.

Jeszcze jedną dodatkową torbę z zakupami może zabrać DS3, ale tylko dlatego nikt przecież nie zdecyduje się na zakup stylowego Citroëna. Elegancki i oryginalny "francuz" ma pewną wadę - już kierowca ma z wnętrza nie najlepszą widoczność na wszystko co dookoła, ale dzieci w foteliku nie widzą niczego przez boczne szyby z tyłu, bo widok przesłania im fikuśnie wystylizowany środkowy słupek dachowy.

No dobrze, w takim razie rozejrzyjmy się we wnętrzu. Z wysokiej jakości tablicą rozdzielczą i eleganckimi materiałami kontrastują trzaski, powstające choćby dlatego, że Citroën ma zaskakująco sztywne zawieszenie. Z drugiej strony takie właśnie resorowanie pozwala mu osiągać bardzo dobre czasy przejazdów w slalomie. Pod tym względem DS3 jest na równie wysokim poziomie co Audi - nieznacznie z tyłu za Mini i bez wątpienia przed Polo.

A mały VW łączy w sobie wiele pozytywnych cech - talentu do dynamicznej jazdy też mu nie brak, ale w znacznie większym stopniu stawia na komfort, a nierówności wytłumia tak, jak robią to auta kompaktowe. To pozytywne wrażenie wzmacnia jeszcze fakt, że Polo ma bardzo przestronne wnętrze, chociaż jest tylko o 2 cm dłuższy niż znacznie ciaśniejszy Citroën. Tyle tylko, że to wnętrze jest zbyt grzeczne i pozbawione fantazji. Możliwości grymaszenia, co do kolorów, tapicerek i tym podobnych też są mniejsze niż u każdego z trzech konkurentów. Za to Polo jest bardzo oszczędne i niedrogie w utrzymaniu.

Jednak dla wielu posiadaczy aut tej klasy liczy się właśnie to, by samochód był oryginalny i miał niepowtarzalny charakter. Na tym polega urok A1, które wygrywa test. Ale tylko jednym punktem!

Tekst Christian Bangemann,
zdjęcia Achim Hartmann
amis 12/2010

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A1 1.6 TDI Ambition Polo 1.6 TDI Highline Cooper D DS3 HDI 110 SportChic
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, R4, 1.6diesel, R4, 1.6diesel, R4, 1.6diesel, R4, 1.6
Moc kW (KM)105 KM105 KM112 KM112 KM
Przy obrotach (/min)4400440040003600
Poj. skokowa cm31598159815981560
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250250270270
Przy obrotach (/min)1500150017502000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł, mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)3954/1740/14183970/1682/14623723/1683/14073948/1715/1458
Rozstaw osi (mm)2469247024672452
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,7/10,610,5/10,511,3/10,710,8/10,7
Poj. zbiornika paliwa (l)45454045
Masa własna (kg)1200120011961205
Dopuszczalne obciążenie (kg)390460344407
Poj. bagażnika (l)270/920280/952160/680285/980
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1455/13651415/13751415/11301435/1405
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9901000/9401015/9351010/895
Rozmiar opon215/40 R17 W215/45 R16 H195/55 R16 H205/45 R17 V
CO2 (limit) g/km10310999118
OsiągiA1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
0-40 km/h (s)2,22,22,12,3
0-80 km/h (s)6,86,86,26,5
0-100 km/h (s)10,110,39,210,0
0-130 km/h (s)17,917,916,217,9
0-140 km/h (s)21,721,819,422,5
0-160 km/h (s)32,432,028,334,7
400 m (km/h)/(s)17,117,216,617,1
Prędkość maksymalna (km/h)190190197190
Elastyczność A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
60-100 km/h na IV/V biegu (s)9,0/16,18,8/16,27,5/10,06,8/10,3
Elastyczność A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
80-120 km.h na V/VI biegu13,6/-13,6/-10,4/14,210,3/13,2
Próba jazdy A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
(Slalom 18 m ) km/h66,4/65,063,4/61,465,5/65,363,8/63,7
Próba jazdyA1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
Test wymijania ISO (km/h)130,7/128,6126,5/122,6132,0/131,6131,1/130,3
Próba jazdy A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h73/7071/6975/7272/71
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h50/5349/4753/5458/54
Zużycie paliwaA1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km4,75,14,25,6
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km3,53,63,53,9
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km3,94,23,84,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,03,85,35,5
Maksymalne (l/100 km)7,78,08,18,3
średnie podczas testu (l/100 km)5,75,86,06,2
zasięg (km)789776667726
Poziom hałasu (dB)A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
przy 80 km/h dB(A)66656968
przy 100 km/h dB(A)67676969
przy 130 km/h dB(A)70707272
przy 160 km/h dB(A)74737573
Droga hamowania (m)A1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,536,736,636,1
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)36,537,037,037,0
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,137,036,738,4
ze 140 km/h na zimno (nie obciążony) (m)72,171,272,571,9
na różnej nawierzchni (m)11111399>150
Ceny i wyposażenieA1 1.6 TDI AmbitionPolo 1.6 TDI HighlineCooper DDS3 HDI 110 SportChic
Cena modelu testowanego (zł)86760 zł59 590 zł86 200 zł82 900 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ 2250tak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Klimatyzacja automatyczna5600 zł7790 złklimatyzacja manualna złtak
Reflektory ksenonowe4030 złbrak2793 (biksenonowe) złbrak
Lakier metalizowany2150 zł1710 zł1821 zł1700 zł
Skórzana tapicerka5370 złbrak5829 zł3500 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

A1 1.6 TDI Ambition 396 Jednym jedynym punktem wygrywa z małym VW – bo A1 nie tylko ma wyróżniający się styl, ale jest po prostu świetnym samochodem, o bardzo dobrych właściwościach jezdnych. Szkoda że tak dużo kosztuje.
Polo 1.6 TDI Highline 395 U przestronnego i mającego wszelkie talenty Polo trudno znaleźć istotne wady. Co najwyżej musi się ono pogodzić z zarzutem braku indywidualności.
Cooper D 378 Modyfikacje najnowszej wersji niczego nie zmieniły w twardym zawieszeniu i w charakterze Mini. Tak jak wcześniej, jeździ jak wytrawne małe auto sportowe. Miłośnicy mogą odetchnąć z ulgą.
DS3 HDI 110 SportChic 358 Czwarte miejsce w tym zacnym gronie to żaden dyshonor. Bogate wyposażenie i niepowtarzalna stylistyka nadwozia oraz wnętrza czynią z DS3 interesującą propozycję dla chcących się wyróżnić.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    NIe będę się upierał, że jakość plastików kompletnie mnie nie obchodzi - bo wiem, za co nienawidzę Yarisów
    airmatic, 2011-01-30 00:11:20
  • avatar
    zgłoś
    Pewnie na tyle dobra by bić pod względem jakości konkurencję.
    ~Samuraj, 2011-01-29 14:48:38
  • avatar
    zgłoś
    Ale to A1 a nie A8, więc i jakoś pewnie odpowiednio gorsza
    Matuu, 2011-01-29 12:08:32
  • avatar
    zgłoś
    W A1 nie siedziałem, ale raczej spodziewam się dobrej jakości (przecież to Audi ).
    ~Samuraj, 2011-01-29 00:23:51
  • avatar
    zgłoś
    Na mój gust A1 ma je bardziej przyjemne dotyku.
    rzęsor, 2011-01-29 00:19:35
  • avatar
    zgłoś
    Ja tylko powiedziałem o plastikach.
    ~Samuraj, 2011-01-29 00:11:28
  • avatar
    zgłoś
    Dyskusja nabiera rumieńców przez odwieczny dylemat, czym kto wolałby się kierować: sercem (only Mini) czy rozumem (Polo, jeśli już - i do tego gdy jego nowe auto może być małe). Ja wolę trzymać się zasady - jeśli mnie stać, to wybieram auto dający mi najwięcej zadowolenia za swoje pieniądze. Jakkolwiek Polo dość łatwo ogrywa Coopera w tym porównaniu, to już Countryman dostaje lanie od Golfa VI (szczegóły - AMiS 2/2011)
    airmatic, 2011-01-28 17:37:58
  • avatar
    zgłoś
    Twardego plastiku? Przecież dawcą poniekąd jest BMW. Ja siedząc w Cooperze miałem przyjemne wrażenie. Trochę ciężko było mi się przyzwyczaić do tego wnętrza, ale jednak jakość i spasowanie stało na wysokim poziomie.
    ~Samuraj, 2011-01-28 14:22:52
  • avatar
    zgłoś
    Czy ja wiem, wnętrze ma dość kiczowate i z twardego plastiku.
    rzęsor, 2011-01-28 00:03:20
  • avatar
    zgłoś
    Ale do dzisiaj, przynajmniej u mnie, wywołuje uśmiech na twarzy i jest dobrze wykonane.
    ~Samuraj, 2011-01-27 23:02:09
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj' napisał(-a):Mini ma jeden niepodważalny argument w zanadrzu - charakter i wyjątkowość.Wyjątkowość dawno straciło, bo jest bardzo popularne.
    rzęsor, 2011-01-27 22:58:42
  • avatar
    zgłoś
    'airmatic' napisał(-a):Z wyników testu należy wnioskować, że tanie Polo jest w ogóle najlepszym autkiem na kryzys. Kosztuje tyle co średnia, potrafi to co niszowe debeściaki i... czy ktoś naprawdę potrzebuje większego auta, jeśli nie prowadzi gospodarczej działalności lub nie przegania się po torze?Za te same pieniądze można mieć wygodniejszego kompakta z dużym bagażnikiem, np. Octavię albo Bravo.
    rzęsor, 2011-01-27 22:56:05
  • avatar
    zgłoś
    Mini ma jeden niepodważalny argument w zanadrzu - charakter i wyjątkowość.
    ~Samuraj, 2011-01-27 22:55:52
  • avatar
    zgłoś
    No coz -a skad u Audi lepsze wlasciwisci jezdne niz w Mini? Chyba ze to material reklamowy jest.Takiego samochodu nie kupuje sie dla wzgledow praktycznych /chociaz i te przy prawidlowo wybranym modelu np Clubman sa zadowalajace/ tylko dla radosci z jazdy. A tej niestety zmodyfikowane Polo czyli Audi a1 nie jest w stanie dostarczyc. Jezeli do tego dodac przerazliwie nudne wnetrze Audi to wychodzi na to ze fani VW lepiej zrobia kupujac Polo. Osobiscie 'kradne' zonie Mini w weekendy i mam wtedy niezla radosc z jazdy- z poczuciem jakie nie za czesto sie trafia ze nie zaluje wydanych na zakup tego auta pieniedzy
    ~Link, 2011-01-27 16:36:14
  • avatar
    zgłoś
    Z wyników testu należy wnioskować, że tanie Polo jest w ogóle najlepszym autkiem na kryzys. Kosztuje tyle co średnia, potrafi to co niszowe debeściaki i... czy ktoś naprawdę potrzebuje większego auta, jeśli nie prowadzi gospodarczej działalności lub nie przegania się po torze? A jednak jeśli kogoś stać na więcej, to będzie chciał się pokazać. Wszyscy zaś będą oglądać się za jego Mini lub DS3. Bo ma gość odwagę (a odwaga musi kosztować - ale to szczegół )
    airmatic, 2011-01-22 20:28:37
  • avatar
    zgłoś
    omyłkowo w bazie było podpięte złe Polo pod ten artykuł. Już jest poprawione. Dzięki za info
    esper, 2011-01-22 19:04:22
  • avatar
    zgłoś
    To jest raczej próba podsumowania czy lepiej kupić Polo, które całkiem dobrze się prezentuje (ogólnie w teście) czy trzeba dokładać cirka 25 tyś. aby kupić konkurentów. Czy ma to sens? Wszystko zależy od portfela i priorytetów. Dla redaktorów nie ma sensu. Po wynikach sprzedaży w Europie widać, że Polo cieszy się sporym zainteresowaniem.Co mnie zaskoczyło - poziom hałasu. Chyba błąd, taka różnica? W porównaniu z Polo dla reszty stawki to wstyd takie wyniki. GTI - cena byłaby porównywalna, wrażenie raczej "inne" ;-)
    ~igor, 2011-01-22 18:32:48
  • avatar
    zgłoś
    'Gość' napisał(-a):Polo GTI byłoby już całkiem sensowne.Za te pieniądze obawiam się, że tak. Przynajmniej "wartością dodaną" jest lepszy, sportowy design, mocny silnik i parę quasi-sportowych akcentów (fotele, nakładki na pedały, kierownica). Robienie konkurencji Mini przez tworzenie "maluchów" premium zgodnych z markową filozofią nie przekonuje mnie. Klient, którego stać np. na Mercedesa, wybiera od C-klasy w górę. Gość, który potrzebuje miejskiego autka, zadowala się Polo lub Fabią. I nie potrzebuje w tym celu dopłacać za szczególne cechy Audi, by wyjechać autem w cenie Passata. Dla chcących przepłacać jest Mini - ale zestrojone bardziej na ostro, o wiele bardziej modne od A1 czy DS3. Do tego jest jak modny gadżet i ma za sobą legendę. No i przyjęło się od razu - nawet lepiej niż New Beetle.Dla tych, którzy chcą mieć parę cech Mini w dużo tańszej odsłonie, kupują np. Alfę MiTo. A1 jest za drogie i nie dość wyraziste (choć Polo czy Fabia i tak mogą się przy Audi schować). Stąd wiele młodych, niezależnych kobiet nie psuje sobie wizerunku jeżdżeniem w Micrze "od nauki jazdy". Gdy stać je na więcej - wożą się małą Alfą. Gdy idą na całość - wszyscy zazdroszą im Mini
    airmatic, 2010-12-23 10:09:44
  • avatar
    zgłoś
    'Gość' napisał(-a):no wlasnie dyskusja jest o autach nie takich jak polo, tylko ds3 czy mini, polo faktycznie nijak tu nie pasujePolo GTI byłoby już całkiem sensowne.
    ~Gość, 2010-12-23 03:10:12
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj002' napisał(-a):Mocne słowa co do tego mistrza. Ja bym się bał Fiesty. A ci, którzy tę Fiestę ujeżdżać zaczną, jeszcze przed sylwestrem zaczną bać się... Loeba
    airmatic, 2010-12-22 22:38:50
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij