Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Aixam City: Zamiast skutera

Od stycznia 2013 roku każdy, kto ma ukończone 14 lat może zostać kierowcą samochodu. Ale jest warunek – wolno mu jeździć „pojazdem lekkim”. Właśnie takim wehikułem jest Aixam City. Autko w sam raz dla nastolatka, cena raczej nie.  

Michał Hutyra 2014-11-04

Zazdroszczę dzisiejszym gimnazjalistom. Całkiem legalnie mogą poruszać się po drogach pojazdem dającym namiastkę samochodu z krwi i kości. Takie możliwości otwiera nowa kategoria prawa jazdy „AM”, wprowadzona 19 stycznia 2013 roku. A przecież już od dłuższego czasu kierowcą w Polsce mógł zostać każdy, kto ukończył 16. rok życia. Mimo to nastolatków nie spotyka się masowo w roli kierowców. Barierą może być wysoka cena zakupu aut, którymi wolno jeździć osobom niepełnoletnim. Np. najtańszy model pojazdu francuskiej marki Aixam – Aixam City (dla 14-latka) – kosztuje ponad 30 000 zł. To dużo, jednak nie ma zbyt wielu tańszych aut, którymi można by było legalnie poruszać się po drogach publicznych, mając zaledwie kilkanaście lat.

Rządzi plastik
Aixam, kiedy stoi, nie zwraca na siebie uwagi przechodniów, mimo że jego nadwozie kończy się tuż za przednimi fotelami, co jest nietypowe dla aut dominujących na naszych ulicach. Smart czy Toyota iQ, równie króciutkie jak Aixam, nie zrobiły przecież u nas kariery. Wizualnej atrakcyjności francuskiemu mikroautku dodaje dwukolorowe nadwozie. Co ciekawe nie jest ono lakierowane, lecz tłoczone w odpowiednim kolorze, co ma tę zaletę, że w przypadku stłuczki nie ma problemów z doborem odpowiedniego odcienia lakieru.

Pojazd zbudowany został na aluminiowej ramie. Aluminiowe jest również podwozie, pozostałe zaś elementy nadwozia zostały wykonane z tworzyw sztucznych. Priorytetem, oprócz bezpieczeństwa, jest masa własna. Gotowy do jazdy Aixam City waży 350 kg – tego wymagają przepisy. Maksymalna ładowność wynosi aż 325 kg. I nie zafundowano jej Aixamowi na wyrost, ponieważ autko ma 700-litrowy(!) bagażnik, który aż prosi się, by go maksymalnie wykorzystywać.

Wygląd mocno spartański. Zegary przekazują tylko niezbędne informacje Ogrzewanie wpuszcza odrobinę ciepłego powietrza. O upale nie ma mowy

 

Wnętrze jest dość spartańskie. Jak okiem sięgnąć rozciąga się królestwo taniego, twardego plastiku. Jedyne tapicerowane elementy to fotele, które, co jest dość zaskakujące, dają się jedynie przesuwać w przód i w tył i nie mają regulacji pochylenia oparcia. Mimo wszystko nawet wyrośnięty 14-latek poczuje się tu znacznie swobodniej niż w „dorosłym” małym Fiacie. Wygląd wnętrza nie jest specjalnie wyszukany, a wprawne oko dostrzeże elementy obsługi pochodzące z modeli Renault. Nic dziwnego, skoro Aixam ma francuski rodowód. Zegary są proste, bo oprócz prędkości i kilku istotnych z punktu widzenia obsługi kontrolek (w tym wskaźnika ilości paliwa) nie pokazują niczego więcej.

Skuter w mieście jest szybszy. Ale pokonanie 100 km Aixamem okazuje się tańsze o 8,50 zł.

Auto ma wentylację, otwierane mechanicznie szyby (droższy model ma elektrykę), wycieraczkę przedniej szyby, regulowane od wewnątrz lusterka zewnętrzne, światła ostrzegawcze oraz oświetlenie zewnętrzne. O wygodach można więc zapomnieć. Ale też nie dla wygód to auto zostało stworzone. Chodzi o to, by młody człowiek uniezależnił się od komunikacji zbiorowej, zwłaszcza jeśli mieszka w dużym mieście i podróż do szkoły zajmuje mu sporo czasu.

Silnik tylko z nazwy
Źródłem napędu Aixama jest 2-cylindrowy, 4-suwowy silnik wysokoprężny o pojemności 0,4 l. Pozbawiony turbosprężarki osiąga moc 5,4 KM przy 3200 obr/min. Są to maksymalne obroty tego silnika. Szczytowy moment obrotowy, całe 14 Nm, da się wykrzesać już przy 2400 obr/min. Takie osiągi nie są w stanie zrobić krzywdy mało wytrawnemu kierowcy i – co równie ważne – otoczeniu.

City po prostu się toczy. Silnik, tuż po uruchomieniu, robi tyle hałasu i wprawia nadwozie w taki dygot, że ktoś, kto styka się z tym autkiem po raz pierwszy, może odnieść wrażenie, że coś z nim jest nie tak. Nawet po rozgrzaniu jednostki napędowej, podczas postoju na światłach kierowca podskakuje lekko w górę i w dół – w rytm pracy silnika. Aby łatwiej było obsługiwać ów wynalazek na kołach, zastosowano bezstopniową skrzynię biegów, z możliwością wyboru kierunku jazdy do przodu lub do tyłu.

Inaczej niż w autach z automatyczną skrzynią biegów, tu po zapięciu biegu „Drive” i zwolnieniu hamulca nie dzieje się nic. Auto rusza dopiero wtedy, gdy naciśnie się na gaz. Sam start jest o tyle specyficzny, że City wyrywa do przodu i po przejechaniu jednego metra dopiero właściwe zaczyna się rozpędzać. O przyspieszaniu nie może być mowy. Ot, pojazd, nabiera prędkości, aż do maksymalnych 45 km/h (w praktyce 50 km/h), co trwa 17,9 s.

Spacerowa jazda
Oczywiście Aixam nie wyposaża swoich pojazdów we wspomaganie kierownicy, hamulców czy w inne dostępne w świecie motoryzacji wspomagania. Niezawodność gwarantuje prosta budowa i brak jakiejkolwiek elektroniki. Kierowca niemal zawsze i wszędzie musi liczyć na siłę własnych mięśni i umiejętności. Wąskie oponki o szerokości zaledwie 14,5 cm nie stawiają zbyt dużego oporu, dlatego manewrowanie nie wymaga użycia nadludzkiej siły. Ilość obrotów kierownicą od lewej do prawej wynosi aż 4,2, a średnica zawracania aż 8 m. Sporo, zwłaszcza że pojazd ma długość zaledwie 2,7 m. Oczywiście precyzja prowadzenia jest byle jaka, a kierownica w środkowym położeniu wydaje się mieć spory luz.

Autobus MPK Skuter Rower
Średnia prędkość poruszania się pojazdów w dużym mieście, np. po wrocławskich ulicach to 29 km/h. Aby pokonać 100 km, trzeba zainwestować w 7 ulgowych biletów, ważnych przez pół godziny, po 1,5 zł każdy. Robi się z tego niemała sumka – 10,50 zł. Skuter to doskonała broń w walce z korkami. Właśnie z tego powodu przyjęliśmy, że 100 km po mieście może pokonać w krótszym czasie, bo „pędzi” z prędkością bliską maksymalnej (45 km/h). Niestety nie jest odporny na niepogodę, a w zimie w ogóle nie nadaje się do jazdy. Najzdrowsza metoda na podróżowanie. Niestety męcząca i jak w wypadku skutera – sezonowa. Przeciętna prędkość rowerzysty w mieście to ok. 20 km/h. Nie jest to bynajmniej podróż darmowa, bo zużytą energię trzeba jakoś zrekompensować, np. 7 batonami „Snickers” (po 1,39 zł).
Czas przejazdu 100 km - 3h 20min Czas przejazdu 100 km - 2h 22min Czas przejazdu 100 km - 5h
Koszt przejazdu 100 km - 10,50 zł Koszt przejazdu 100 km - 26,68 zł Koszt przejazdu 100 km - 9,73 zł

 

Najsłabszym punktem Aixama są niestety hamulce. Droga hamowania z prędkości 50 km/h wynosi 13,5 metra, a maksymalne opóźnienie zaledwie 0,7 g. Nie są to wartości oszałamiające. Gorzej, że brak układu ABS i nierównomierność działania hamulców sprawiają, że przy nagłym hamowaniu auto gubi swój tor jazdy. Niedoświadczony kierowca w ekstremalnej sytuacji może czuć się zaniepokojony. Z drugiej jednak strony korzystanie z hamulca to ostateczność, ponieważ po zdjęciu nogi z gazu autko samo wytraca prędkość. Jeżdżąc przewidywalnie, z hamulców niemal się nie korzysta.

W mieście Aixam nie jest zawalidrogą – na jednojezdniowych ulicach i tak trudno jechać szybciej niż 45–50 km/h. Nawet na dwu- trzypasmówkach, poruszając się swoim tempem skrajnym pasem, można czuć się jak pełnoprawny uczestnik ruchu. Zwątpienie ogarnia kierowcę wtedy, gdy widzi zielone światło w oddali i wie, że raczej nie zdąży przejechać, zanim pokaże się czerwone. Pozostaje się z tym pogodzić – tragedii wszak nie ma. Tylko czasami pojawia się niedosyt, że bardziej przyspieszyć się już nie da. Zdobyte w takim aucie doświadczenie zaprocentuje u młodego człowieka w przyszłości. Kiedy krajobraz przesuwa się powoli, łatwiej czytać znaki drogowe i analizować tajniki pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach. Można też nauczyć się reagowania w ekstremalnych sytuacjach (np. poślizg i podsterowność); o nadsterowności przednionapędowy Aixam nie słyszał.

Fotele, choć wyposażone wyłącznie w regulację wzdłużną, pozwalają zająć za kierownicą przyzwoitą pozycję Spory, niemal kwadratowy otwór załadunkowy i ogromna pojemność (700 l), pozwalają transportować nawet rower

 

Ćwicz, bo warto
Rozczarować może to, że przepisy ubezpieczeniowe nie nadążają za praktyką. Do 25. roku życia kierowca jest karany „za wiek” zwyżkami, co nie jest fair wobec osoby, która zaczęła przygodę z motoryzacją mając lat 14. Dlaczego zwyżki nie dotyczą świeżo upieczonego kierowcy-50-latka? Przecież nie o wiek chodzi, lecz o brak doświadczenia za kółkiem.

I pytanie najważniejsze dla rodzica. Czy pozwoliłbyś dziecku usiąść za kierownicą Aixama? Tak, i są na to rzeczowe argumenty. Jako 14-latek twój syn czy córka i tak może jeździć skuterem, w lekkim czterokołowcu (masa do 350 kg; silnik – do 400 cm3; prędkość – do 45 km/h) dziecko chronione jest przynajmniej nadwoziem. Poza tym, by uzyskać prawo jazdy kategorii AM, musi ukończyć kurs w ośrodku szkolenia kierowców i zdać egzamin. Można więc założyć, że zostanie przygotowane do jazdy profesjonalnie. Dotąd kartę motorowerową (teraz zastąpioną „prawkiem” AM) dziecko mogło zdobyć w szkole. Warto od wczesnych lat nabierać doświadczenia, bo to rzecz bezcenna.

Dane techniczne

Data publikacji 02/2013
Silnik diesel, R2
Rozrząd ohc, 2 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 4 kW (5,4 KM)
Przy obrotach (/min) 3200 obr/min
Pojemność skokowa [cm3] 400 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 14 Nm
Przy obrotach (/min) 2400 obr/min
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów automatyczna bezstopniowa typu VSD
Nadwozie 3-drzwiowy, 2-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie: wahacze trójkątne z półkolumnami, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe Zawieszenie tylne: niezależne zawieszenie kół, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, przełożenie przekładni kierowniczej b.d., 4,2 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe, średnica 210 mm
Hamulce z tyłu bębnowe, średnica 160 mm
Układy wspomagające brak
Rozmiar kół i opon 145/70 R13 Continental ContiEcoContact 3
Koło zapasowe brak
Dł/szer/wys [mm] 2720/1500/1470 mm
Rozstaw osi [mm] 1795 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 8,0/8,0 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 16 l
Masa własna [kg] 350 kg
Rozkład masy przód/tył [%] 61,2/38,8%
Dopuszczalne obciążenie [kg] 325 kg
Poj. bagażnika [l] 700 l
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 2,96 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 78 g/km
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 815 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,34/0,26 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 422/649 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 2 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 2 lata
Wyposażenie wersji testowanej Brak jakiegokolwiek wyposażenia podnoszącego komfort i bezpieczeństwo jazdy.
0-30 km/h (s) 5,3 s
0-50 km/h (s) 17,9 s
Prędkość maksymalna (km/h) 50 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 2,9 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 3,8 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 3,3 l/1 00 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 28 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 46 km/h
Wyposażenie dodatkowe wskaźnik oblodzenia wycieraczka i ogrzewanie szyby tylnej światła do jazdy dziennej w technologii LED dodatkowe wyciszenie kabiny pasażerskiej oraz komory silnika elektrycznie sterowane szyby centralny zamek sterowany pilotem czujniki cofania uchwyt na napoje w konsoli środkowej 14-calowe obręcze kół z lekkich stopów regulowane oparcie foteli radio CD/MP3

PODSUMOWANIE

Aixam City

Ocena:
2
(, )
Jazda tym wynalazkiem jest bardzo specyficzna. Przyzwyczajona do wygód młodzież może grymasić, choć z drugiej strony lepszy Aixam City niż również „city”, tyle że autobus. Gdyby nie kosmiczna cena, być może na ulicach byłoby więcej podobnych wehikułów. Szkoda, że tak się nie stanie, bo to dobry sposób na edukację młodych kierowców.
Eksploatacja
wysoki koszt zakupu, krótkie przebiegi międzyprzeglądowe
Właściwości jezdne
skręca i jedzie mniej więcej tam dokąd skieruje go kierowca
przy szybko pokonywanych zakrętach ma się wrażenie, że Aixam „wydachuje”
Komfort
jedzie się zawsze lepiej niż idzie lub czeka na autobus
Bezpieczeństwo
lepiej jeśli nadwozie jest niż go nie ma, aluminiowa klatka spełnia podstawowe wymogi bezpieczeństwa; droższe modele mają w wyposaż. dodatk. układ ABS
brak poduszek powietrznych
Napęd
niskie spalanie
wysokie drgania silnika, marne osiągi
Nadwozie
w sumie zgrabne i co równie istotne – szczelne; chroni przed wiatrem, deszczem i zimnem
twardniejące w niskich temperaturach plastiki są źródłem hałasu, zwłaszcza na nierównościach

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Masz dziecko w wieku gimnazjalnym, które pali się do kierownicy? Prawo zezwala mu jeździć "pojazdem lekkim". Takim jest Aixam City. Uwaga, nie jest tani.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-04 14:15:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij