Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.7

Alfa Romeo 156 i Skoda Octavia - Torsenem w Haldexa

Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4 ma Torsena, znakomicie się prowadzi i jest ciasna. Skoda Octavia Adventure 4x4 ma Haldexa, bywa nieprzewidywalna, jest komfortowa i tańsza o 30 tys. zł.

2005-08-10
Test porównawczy Alfy Romeo 156 Crosswagon Q4 i Skody Octavia Adventure 4x4 Haldex w Skodzie sprawdza się tylko przy jeździe na wprost. Torsen Alfy czyni z niej mistrzynię stabilności w zakrętach.

Jechać, czy się toczyć? Zapakować połowę dobytku do bagażnika, czy tracić czas na wybór tylko najbardziej niezbędnych rzeczy, z których i tak połowa się nie zmieści? Zapomnieć o siedzących wygodnie z tyłu pasażerach, czy wysłuchiwać narzekań na ciasnot ę? Zapłacić 100 tysięcy zł za solidną i pozbawioną emocji Skodę, czy za 130 tysięcy dać się zauroczyć kapryśnemu charakterowi Alfy Romeo? A może wybrać coś zupełnie innego?

Na to ostatnie pytanie odpowiedź jest najłatwiejsza - Alfa Crosswagon i Skoda 4x4 to jedyne kombi o zbliżonych wymiarach, z silnikami wysokoprężnymi o pojemności 1,9 litra i z napędem na cztery koła.

Informacja producentów o napędzie 4x4 w wypadku Alfy jest prawdą, w wypadku Skody półprawdą. W Alfie Romeo zastosowano międzyosiowy samoblokujący mechanizm różnicowy Torsena, który podczas normalnej jazdy przekazuje 42% momentu napędowego na przednią oś oraz 58% momentu na oś tylną. Gdy przednie koła tracą przyczepność, do 80% momentu napędowego jest przekazywane na tylną oś. Gdy tylne koła zaczynają się ślizgać, na przednie koła przekazywane jest do 60% momentu.

Dzięki temu rozwiązaniu Alfa Romeo zachowuje się w zakrętach neutralnie. Kiedy wystąpią pierwsze objawy podsterowności, zmniejszenie momentu napędowego dostarczanego do przednich kół przyczynia się do odzyskania przez nie przyczepności. Identycznie dzieje się w wypadku nadsterowności - część momentu zostaje "przerzucona" z tylnych kół na przednie. I to naprawdę działa.

Pomimo stosunkowo dużego prześwitu, Alfa Crosswagon pokonuje zakręty bardzo pewnie. Sztywno zaś dostrojone zawieszenie nie pozwala na zbytnie wychylenia karoserii na boki, co potęguje wrażenie stabilności.

Do tego dochodzi bezpośredni i bardzo precyzyjny układ kierowniczy. Ma on jednak pewną wadę - o wszelkich nierównościach na drodze dają znać drgania kierownicy. Poza tym, twarde zawieszenie ogranicza komfort resorowania na dziurach w jezdni.

W Octavii zastosowano taki sam układ rozdziału momentu napędowego pomiędzy osie, jak w modelu poprzedniej generacji, realizowany przez pracujące w oleju sprzęgło wielopłytkowe Haldex. Podczas normalnej jazdy moment napędowy przenoszony jest wyłącznie na przednie koła. Gdy zaczynają się one ślizgać, rośnie ciśnienie oleju, który powoduje dociskanie tarcz sprzęgła. Wtedy następuje przeniesienie momentu napędowego z przednich kół na tylne. W skrajnych sytuacjach może dojść do przeniesienia prawie 100% momentu na tylne koła. A to oznacza, że przednionapędowy samochód z podsterownego stanie się nadsterowny.

W Octavii działa to w następujący sposób: gdy bardzo szybko wjeżdżamy w szeroki zakręt na suchej nawierzchni, wyraźnie czuje się podsterowność auta. Ale uślizg kół nie powoduje jeszcze zadziałania Haldexa. Skodę "wypycha" do przodu - jak typowy samochód przednionapędowy, dodatkowo ze zbyt mocno dociążoną przednią osią. Dopiero na nawierzchni o mniejszej przyczepności - mokrej lub szutrowej - następuje załączenie Haldexa, co sprawia, że tył auta zaczyna uciekać w bok. Samochód daje się wyprowadzić, ale potrzebuje do tego szerokiej drogi.

W ekstremalnych sytuacjach Skoda może zatem okazać się pojazdem nieprzewidywalnym.

Ale jest bardziej komfortowa od Alfy. Na nierównościach karoseria łagodnie unosi się i opada, nie wykazując jednak zbytniej tendencji do wychylania na boki w zakrętach. Układ zawieszenia Skody umożliwia idealny kompromis pomiędzy komfortem a sztywnością resorowania, tak ważny dla poczucia stabilności.

Zawieszenie to ma jednak pewną niedoskonałość - przy przejazdach przez dziury można usłyszeć bardzo głośne dudnienie, dobiegające z tylnego zawieszenia.

Pod maską obu konkurentów pracują wysokoprężne silniki o niemal identycznej pojemności (ok. 1,9 l), ale znacznie różniące się mocą - w Octavii jest to 105 KM, w Alfie 150 KM. I tak jak różna jest ich moc, tak różne są też ich charaktery.

Silnik Volkswagena montowany w Skodzie "zbiera" się już od 1500 obrotów. Gwałtownie przyrasta maksymalna wartość momentu obrotowego (250 Nm), która "trwa" do około 2500 obrotów. Ta charakterystyka, w po- łączeniu z krótkimi przełożeniami czterech pierwszych biegów, sprawia, że choć Skoda jest znacznie słabsza, do 100 km/h rozpędza się zaledwie o 1,5 sekundy dłużej od Alfy.

Diesel Alfy to typowy sportowiec, który zdecydowanie nie lubi niskich obrotów. Najlepiej "wkręcić" go do 1900 obr/min, kiedy to znika jakiś wewnętrzny opór, który wyraźnie mu przeszkadza poniżej tych obrotów.

Maksymalna wartość momentu obrotowego (305 Nm) nie uderza z takim impetem jak w wypadku silnika Skody. W Alfie pojawia się on łagodniej, ale za to "ciągnie się" w znacznie dłuższym zakresie obrotów. A gdy zbliża się do granicznej wartości, nie "umiera" tak szybko jak w Skodzie.

Jest jeszcze coś, co różni obydwie jednostki napędowe - ta w Alfie pomrukuje lekko sportowym basem, a w Skodzie brzmi jak silnik taksówki. I jak on zadowala się mniejszym zużyciem paliwa.

Alfa, jak przystało na samochód o sportowym charakterze, zaspokaja podstawowe potrzeby kierowcy - zapewnia niską pozycję za kierownicą, ma krótkie, pewne i twarde drogi prowadzenia dźwigni biegów. Ale już komfort podróży na tylnych siedzeniach daje się porównać z tym, co oferują samochody znacznie mniejsze. I taki też jest bagażnik Alfy - jeden z najmniejszych, jakie spotkać można w kombi.

Wnętrze Octavii to zupełnie inny świat - potężna przestrzeń z obszernymi fotelami z przodu i wygodną kanapą z tyłu, długie siedziska, twarde oparcia i nieporównywalna z tym, co oferuje Alfa przestrzeń na kolana między tylną kanapą a oparciem przedniego fotela. I ten potężny bagażnik, o 220 litrów pojemniejszy niż w Alfie Romeo.

Porównanie Skody i Alfy pokazuje, jak odmiennie rozumiana jest tzw. dbałość o detale. W Alfie to wypieszczone kształty zegarów i wlotów powietrza, liczne wypukłości deski rozdzielczej. To coś, co ma już kilka lat, a mimo to nie starzeje się.

W Skodzie zadbano o ergonomię i praktyczne detale, jak liczne uchwyty na puszki lub butelki, w Alfie w ogóle niewystępujące. Zegary i przełączniki są rodem z Volkswagena i tworzą kompozycję niepozbawioną elegancji. Kierownica - solidna i wielgachna.

Skoda i Alfa, choć mają kilka wspólnych cech, to dwa różne światy. I może dlatego łatwiej będzie dokonać wyboru...

Tekst Jarosław Maznas
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Octavia Adventure 4x4 1.9 TDI 156 Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)77 (105)110 (150)
Przy obrotach (/min)40004000
Poj. skokowa cm318961910
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250305
Przy obrotach (/min)19002000
Dł / szer / wys (mm)4572/1769/15204441/1765/1516
Rozstaw osi (mm)25782595
Poj. zbiornika paliwa (l)6050
Masa własna (kg)15351530
Dopuszczalne obciążenie (kg)660495
Poj. bagażnika (l)580-1620360-1180
OsiągiOctavia Adventure 4x4 1.9 TDI156 Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
0-50 km/h (s)3,63,7
0-80 km/h (s)7,97,6
0-100 km/h (s)12,210,7
0-130 km/h (s)20,117,6
0-160 km/h (s)36,429,6
400 m (km/h)/(s)18,017,4
1000 m ze startu zatrzymanego33,532,1
Prędkość maksymalna (km/h)181192
Elastyczność Octavia Adventure 4x4 1.9 TDI156 Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,5/9,77,8/10,5
80-120 km/h na IV/V biegu (s)9,0/10,68,0/9,8
Elastyczność Octavia Adventure 4x4 1.9 TDI156 Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
80-120 km/h na VI biegu13,012,3
Zużycie paliwaOctavia Adventure 4x4 1.9 TDI156 Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
średnie podczas testu (l/100 km)7,38,8
Droga hamowania (m)Octavia Adventure 4x4 1.9 TDI156 Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)41,338,9
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,141,2
Ceny i wyposażenieOctavia Adventure 4x4 1.9 TDI156 Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V
Cena modelu testowanego (zł)99 900 zł130 000 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Octavia Adventure 4x4 1.9 TDI 244
156 Crosswagon Q4 1.9 JTD 16V 240
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4 ma Torsena, znakomicie się prowadzi i jest ciasna. Skoda Octavia Adventure 4x4 ma Haldexa, bywa nieprzewidywalna, jest komfortowa i tańsza o 30 tys. zł.
    auto motor i sport, 2008-03-20 13:00:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij