Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Alfa Romeo 159 i Saab 9-3 – 515 ognistych rumaków

2008-05-13
Test porównawczy Alfy Romeo 159 i Saaba 9-3 Saab w zanadrzu ma jeszcze bardziej sportową wersję 9-3 - 280-konne Turbo X ze stałym napędem na cztery koła.

O dwóch takich, którzy chcą się wyróżniać i stawiają na sportowe wrażenia z jazdy. W teście porównawczym - Alfa Romeo 159 3.2 JTS V6 24V Q4 kontra Saab 9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero.

Nie mają łatwego życia. Alfa Romeo 159 i Saab 9-3 muszą rozpychać się łokciami w bardzo trudnym segmencie rynku, opanowanym przez Audi, BMW i Mercedesa. A tutaj, prócz wyszukanej linii nadwozia, liczą się także prestiż, pierwszorzędne właściwości jezdne oraz jakość, jakość i jeszcze raz jakość.

Włosi zawsze słynęli z ładnych samochodów. Czego jak czego, ale "159" urody odmówić nie można, choć wśród wielbicieli włoskiej marki częste są głosy, że "156" wyglądała po prostu lepiej. Saab w zeszłym roku, na 60. urodziny marki, zafundował "9-3" intensywną kurację odmładzającą. Za jej sprawą nie do poznania zmienił się wygląd przedniej części nadwozia. Najlepiej pasują tutaj określenia, że stał się świeży, ostry, dynamiczny i drapieżny.

Aero u Saaba od zawsze oznacza sport. Alfa Romeo nie bawi się w jakieś wyszukane określenia, najmocniejszą wersję "159" określając po prostu jako 3.2 JTS V6 24V Q4, co oznacza, że pracuje w niej 3,2-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o sześciu cylindrach w układzie widlastym i 24 zaworach. I na dodatek, że auto jest stale napędzane na cztery koła. Uff!

Pod znaczkiem Saaba, w czeluściach komory silnika skrywa się 2,8-litrowa jednostka napędowa z turbodoładowaniem. V-szóstka, znana chociażby z Opla Vectry OPC, przekonuje do siebie już od pierwszych chwil pracy, od razu po uruchomieniu. Chodzi jedwabiście, cicho i równomiernie. Do pary, specjaliści z Saaba dobrali jej odpowiedni układ wydechowy, zakończony dwiema końcówkami, zgrabnie wkomponowanymi w zderzak. Jest nieźle!

W chwili gdy ożywa wskazówka obrotomierza, Alfa Romeo atakuje uszy pasażerów mocnym, głębokim basem, rozbrzmiewającym gdzieś z tyłu. Jej silnik nie ma już tak dobrych manier, jak jednostka Saaba, ale w mroźne dni nagrzewa się równie szybko.

Wrażenia z jazdy tymi autami są zupełnie odmienne. Już od pierwszych metrów Saab rwie do przodu, ujawniając swój... ognisty temperament. To ma być zimny "szwed"? Jego serce podgrzewa turbosprężarka, dająca mocnego kopa już od 1800 obr/min, gdy pod maską kotłuje się 350 Nm momentu obrotowego, utrzymujące się do 5000 obr/min. Silnik Aero błyskawicznie nabiera obrotów, by przy ich prawie maksymalnej wartości wpaść na szlaban w postaci powolnej, automatycznej skrzyni biegów (taką właśnie wersję dostaliśmy do testów). W rezultacie, pierwszą setkę załatwia nie w 6,7 s, jak czyni to odmiana wyposażona w przekładnię mechaniczną, a w 7,4 s. Alfa legitymuje się identycznym czasem przyspieszenia do 100 km/h, ale im dalej od tej prędkości, tym bardziej dostaje po nosie. Przy 160 km/h 9-3 Aero jest już o dwie sekundy z przodu.

Z BLISKA

Lepszy i bardziej sportowy - Saab 9-3 Turbo X

Ma 280 KM i stały napęd na cztery koła. Przy ostrym przyspieszeniu na prostej drodze nawet 80% momentu obrotowego może być w nim kierowane na tył. Inaczej jest przy jeździe ze stałą prędkością, kiedy "na południe" wędruje od 5 do 10% mocy. Z tyłu w Turbo X (w Aero XWD za dopłatą) pracuje aktywny dyferencjał o ograniczonym tarciu (eLSD), żonglujący mocą między lewym a prawym kołem. Jeździłem - działa to świetnie!

W Alfie ma się wrażenie obcowania z mniejszą mocą, niż deklarowana przez producenta. 260 KM brzmi dumnie, ale tutaj są one jakieś ospałe, i to prawie w całym zakresie obrotów. Za słabą dynamikę "159" można też winić skrzynię biegów o długich przełożeniach i bardzo wysoką masę własną auta, wynoszącą 1740 kg! To o ponad 100 kg więcej niż w Saabie. Większe, i to znacznie, niż w tym ostatnim jest też zapotrzebowanie Alfy na paliwo. Średnio aż o ponad 3 litry!

Zmianę biegów na wyższe przy ostrym przyspieszaniu wykonuje bez ociągania. I na tym można by zakończyć wyliczanie zalet automatu w "9-3", na który na dodatek trzeba wydać całe 11 050 zł! Czasem szarpnie, a o kickdown każe się wręcz prosić. Za długo. Lepszy jest tryb Sport, w którym jeszcze jakiś czas po zmianie biegów silnik utrzymuje wysokie obroty, no i sam redukuje przy dohamowaniu do zakrętu, ale nim to wykona, na przykład z 6. biegu na 3., musi po drodze zahaczyć o 5. i 4. Sytuacji nie ratuje także, zbyt wolny, tryb manualny. Sześciostopniowy mechanizm zmiany biegów Alfy jest porządny, dokładny i pewny.

Największa przewaga Alfy nad Saabem to jej układ jezdny ze stałym napędem 4x4 - seryjnym dla wersji 3.2 JTS. O jak najlepszy rozkład momentu obrotowego dba mechanizm różnicowy typu Torsen C, żonglujący nim raz na przednie raz na tylne koła pomiędzy skrajnymi wartościami 72/28 lub 28/72. Na asfalcie - niezależnie, suchym czy mokrym - "159" dysponuje ogromnymi pokładami przyczepności. Jej stały napęd na cztery koła bez zająknięcia przekazuje moc z silnika. A to akurat jest największą bolączką przednionapędowego Saaba. Przy niewielkiej prędkości i przy każdym ostrzejszym wciśnięciu gazu w podłogę, efekt jest zawsze taki sam. Koła zaczynają tracić przyczepność, a kierownicę chce ci wyrwać z rąk. Ten samochód aż się prosi o zastosowanie seryjnego napędu na "cztery łapy"!

Z nowszą Alfą Saab przegrywa także precyzją prowadzenia i właściwościami jezdnymi. Jego układ kierowniczy jest przewspomagany i niezbyt bezpośredni. Szybka przesiadka do "159" pokazuje, jak powinno być. Większa dokładność, lepsze wspomaganie i świetna kierownica - oto wizytówka Alfy. I ta pewność siebie na drodze przy dużych prędkościach! "159" genialnie utrzymuje kierunek jazdy na wprost i na wszystkie komendy wydawane kierownicą reaguje z dużym spokojem. Niestety, przy ostrym atakowaniu ciasnych zakrętów zawsze przypomina o tym, że jej duży silnik bardzo mocno dociąża przednią oś. Saab nie daje tego poczucia pewności, a przy dużych prędkościach wymaga korygowania toru jazdy. W tych samych, ciasnych zakrętach zaskakuje większą niż Alfa neutralnością, ale mocniej się przechyla i potrafi zarzucić tyłem.

Tłumienie nierówności nie jest mocną stroną żadnego z aut. Oba dostrojone są po prostu sztywno. Z parszywymi, pojedynczymi niedoskonałościami nawierzchni szybciej i lepiej rozprawia się Alfa. Głośne zawieszenie Saaba jest lepsze na podłużnych uskokach jezdni.

"159" to dla Alfy Romeo duży skok naprzód jeśli idzie o jakość wykonania. Dobre materiały wykończeniowe, skórzana tapicerka (dopłata 3 500 zł) i prawdziwe aluminium sprawiają świetne wrażenie. Klasyczna deska rozdzielcza - też. Ale miejscami razi niechlujność! Wnętrze Saaba nie jest wykonane z tak dobrych materiałów, a srebrne wstawki to nie aluminium, tylko jakiś tam plastik. Za to panuje tutaj nienaganny porządek, a obsługa jest dziecinnie prosta. No, może z wyjątkiem komputera pokładowego. Alfie najbardziej obrywa się za radio z nawigacją satelitarną (dopłata 10 400 zł!). Obsługa jest skomplikowana i zawsze wymaga od kierowcy oderwania wzroku od jezdni. Oba auta mają dość ciasne wnętrza z tyłu.

W teście wygrywa bardziej dopracowana Alfa. Gdyby ją trochę odchudzić i zafundować silnik Saaba, wyszłaby niezła mieszanka!

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne 159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive 9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero
Rodzaj silnika/liczba cylindrówwidlasty/6widlasty/6
Moc kW (KM)191 (260)188 (255)
Przy obrotach (/min)63005500
Poj. skokowa cm331952792
Maksymalny moment obrotowy (Nm)322350
Przy obrotach (/min)45001800-5000
Przeniesienie napęduna cztery kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mech.6-bieg. przekł. aut.
Dł / szer / wys (mm)4660/1830/14224647/1802/1473
Rozstaw osi (mm)27002675
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,1/11,111,6/11,8
Poj. zbiornika paliwa (l)7058
Masa własna (kg)17401617
Dopuszczalne obciążenie (kg)510443
Poj. bagażnika (l)405425
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1435/14401470/1470
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1000/9251040/955
CO2 (limit) g/km270245
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
Osiągi159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero
0-100 km/h (s)7,47,4
0-120 km/h (s)10,610,1
0-140 km/h (s)14,113,2
0-160 km/h (s)19,217,0
0-180 km/h (s)25,922,8
Prędkość maksymalna (km/h)240245
Elastyczność 159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,2/10,9b.d./b.d.
60-100 km/h na VI biegu (s)13,4b.d.
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,6/11,3b.d./b.d.
Elastyczność 159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero
80-120 km/h na VI biegu13,9b.d.
Zużycie paliwa159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km8,416,9
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km11,57,2
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km16,910,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)10,58,5
Maksymalne (l/100 km)18,217,6
średnie podczas testu (l/100 km)15,212,1
zasięg (km)449480
Poziom hałasu (dB)159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero
przy 140 km/h dB(A)7170
Droga hamowania (m)159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)38,638
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39,039
Ceny i wyposażenie159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero
Cena modelu testowanego (zł)187 600 zł181 050 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.tak/ b.d.
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory biksenonowetaktak
Lakier metalizowany3000 zł3750 zł
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Obręcze kół z lekkich stopów 17”taktak
Podgrzewane przednie fotele1550 złtak
Pełnowymiarowe koło zapasowe580 zł400 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

159 3.2 V6 24V Q4 Distinctive 328 Ma świetny napęd na cztery koła i pewne właściwości jezdne. Rozczarowuje pięknie brzmiącym, ale bardzo paliwożernym silnikiem. Godna polecenia, ale z inną jednostką napędową.
9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero 313 Odświeżony i drapieżny. Przyciąga wzrok prawie jak Alfa, ale odstaje od niej słabą trakcją i gorszym prowadzeniem. Jeśli Aero, to tylko ze skrzynią mechaniczną i napędem na cztery koła!

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mam alfe 159 przez kilka lat przejechałem tym autem prawie 120tyś. i powiem wam tak: to kupa g...a za 137tyś zł ! To auto poza wygladem ma naprawdę niewiele do zaoferowania. Dacia logan ma wiecej! Ja niewiedziałem... Teraz żałuję. A sprzedać niełatwo
    ~Tomasz Z., 2009-08-15 14:02:39
  • avatar
    zgłoś
    Absurdalne jest porównywanie wózka 4x4 z przednionapędowym, szczególnie w sytuacji gdy producent tego drugiego ma w ofercie także wersję 4x4. No, ale skoro pierwotne założenie było jasne (tylko Audi, Bawarska Fabryka Silników i Mercedes robią dobre limuzyny), to przeca SAAB musiał przegrać test (przez zawieszenie) i to z taką kupą złomu (nie wierzę, że ktokolwiek mający pojęcie o samochodach wybrałby Alfę Romeo, raczej najbardziej zdefektowanej marki świata)...
    ~szefunio, 2009-07-05 10:09:14
  • avatar
    zgłoś
    Absurdalny i zupełnie populistyczny pomysł na porównywanie wolnossącego silnika Alfy z turbo w Saab-ie.
    ~Kurkulio, 2008-10-03 15:47:09
  • avatar
    zgłoś
    O dwóch takich, którzy chcą się wyróżniać i stawiają na sportowe wrażenia z jazdy. W teście porównawczym - Alfa Romeo 159 3.2 JTS V6 24V Q4 kontra Saab 9-3 SportSedan 2.8 Turbo V6 Aero.
    auto motor i sport, 2008-05-13 13:03:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij