Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Alfa Romeo 159 – z charakterem

Z nowym sercem. Alfę Romeo stworzono, by wyzwalała emocje. Model 159 nawet z najmniejszym silnikiem o pojemności 1742 cm3 zapewnia ich pod dostatkiem.

2010-03-22
Alfa Romeo, 159 Dzięki niewielkiej ilości załamań, przetłoczeń i uwypukleń, linia karoserii Alfy jest przejrzysta i wygląda doskonale

 

Auto o klasycznych, sportowych proporcjach - dla nich poświęca cząstkę użytkowości. Ma nieprzepastny, 405-litrowy bagażnik i nieco mniej miejsca na tylnych siedzeniach niż prestiżowi konkurenci. W dobrze wykonanym wnętrzu również znać sportowego ducha - wysoko zabudowana tablica przyrządów z zegarami w tubach, sporo aluminium zastosowanego do wykończenia oraz wygodne, sportowe fotele z przodu i wyprofilowana kanapa z tyłu. Ograniczone do minimum instrumentarium jest łatwe i intuicyjne w obsłudze; Alfa ma dawać radość z prowadzenia, a nie z zabawy gadżetami. Jedynie obsługa multimedialnego systemu Connect Navi wymaga sporego zaangażowania. Ale nie on jest najważniejszy.

Clou sportowych doznań to nowy, niewielki silnik benzynowy TBi, który z pojemności właściwej dla kompaktów (1742 cm3), a nie wyrazistych limuzyn i z czterech cylindrów umieszczonych w rzędzie generuje dwieście harmonijnie rozwijanych koni! W jednostce tej zastosowano zmienne fazy rozrządu, bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów i turbodoładowanie. To oraz odpowiednie oprogramowanie silnika powoduje, że Alfa zapewnia doznania za kierownicą niewiele gorsze niż te, jakich dostarcza wersja sześciocylindrowa, przy zużyciu paliwa według ECE mniejszym o 4 litry; emisja CO2 jest niższa o 100 g/km (!) i dzięki temu silnik spełnia normę Euro 5.

 

ALFA ROMEO 159 1.8 TBI

ALFA ROMEO 159 1.8 TBI
Cena 110 900 zł
KonkurenciAudi A4, BMW 3, Mercedes C
Silnikturbodiesel, R4, 1.8
Moc/przy obrotach200 KM/5000 obr/min
0-100 km/h7,7 s
Prędkość maksymalna235 km/h
Zużycie paliwa8,1 l/100 km
Emisja CO2189 g/km
Silnikpoj. 1742 cm3, 320 Nm przy 1400 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, dł. x szer. x wys. 4660 x 1828 x 1422 mm, rozst. osi 2700 mm, masa 1430 kg, ładowność 550 kg, poj. bag. 405 l.

Alfą da się przyspieszać praktycznie już od obrotów biegu jałowego, lecz mocą eksploduje od około 1800 obrotów. Do niedawna tak zachowywały się auta z silnikami Diesla. Alfa łamie ten stereotyp - jej silnik pozwala równo i bez zadyszki rozwijać moc od "dołu" aż do ponad 5000 obrotów. Nawet powyżej 100 km/h reakcją na wciśnięcie gazu jest szybki wzrost prędkości. Niestety nie pali mniej niż 9 l/100 km.

"159" jest lżejsza od zastąpionej przez nią wersji 2.2 JTS o 90 kg, co przekłada się na jakość jazdy - miss urody okazuje się również mistrzynią prowadzenia. Jest tylko lekko podsterowna i łatwa do opanowania, a kręte drogi są jej naturalnym środowiskiem. W szybkich zakrętach prawie się nie przechyla, a układ kierowniczy daje wyczucie drogi i precyzyjnie wykonuje polecenia wydawane kierownicą. Za to sztywność zawieszenia odczujemy, choć niedokuczliwie, przy pokonywaniu poprzecznych nierówności.

Alfa Romeo 159 1.8 TBi to poważny konkurent dla Audi A4 czy BMW serii 3. I tu ograniczeniem nie będzie nawet cena.

Tekst: Bogdan Czajkowski

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Z nowym sercem. Alfę Romeo stworzono, by wyzwalała emocje. Model 159 nawet z najmniejszym silnikiem o pojemności 1742 cm3 zapewnia ich pod dostatkiem.
    auto motor i sport, 2010-03-22 08:25:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij