Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Alfa Romeo Brera vs Nissan 350Z i Citroen DS3 vs Nissan Juke: Nietypowe cz.1

Alfa Romeo Brera to styl, Nissan stawia na osiągi. Citroen DS3 to auto-gadżecik, a Nissan Juke to modny crossover. Co łączy i dzieli te samochody? O tym w teście porównawczym.

Roman Popkiewicz 2014-12-08

Chodzi o to, żeby nie było tak monotonnie.
Pomimo niesamowitej rozmaitości najprzedziwniejszych modeli zarówno wśród aut nowych, jak i używanych, na ulicach wciąż – srebrny/ szary/czarny hatchback/sedan/kombi pogania srebrnego/szarego/ czarnego hatchbacka/sedana/kombi. Nuda, panie.

Tylko Alfa Romeo ma tę moc, żeby zwykłe hatchbacki zamienić w zjawiska – dowodem MiTo i Giulietta, widoczne zawsze i wszędzie. Pozostali muszą kombinować. Peugeot RCZ może sprawiać wrażenie znacznie droższego niż jest, BMW X6 może być piękne inaczej, Nissan Juke może zatrzymywać wzrok na zasadzie „o co tu chodzi?”, każde Mini może być przerysowane do granic możliwości, Opel Adam może być gadżeciarski – ale wszystkie są „inne”, wyróżniają się.

Owszem, w samochodowej odwadze często pomaga portfel, bo nietuzinkowe auta muszą kosztować. Jednak nawet za tzw. sensowne pieniądze można mieć coś oryginalnego. Nasz wybór to właśnie taka propozycja – w imię tego, żeby coś się na ulicach działo.

 

Dwa razy coupe, czyli na całego
Identyczny typ nadwozia, identyczny rozmiar, obydwa na swój sposób znakomite. Jedyna różnica jest taka, że charaktery Alfy Brery i Nissana 350Z są kompletnie inne. I w tym cały smak. Tak to już jest, że jak ktoś chce mieć Alfę, nigdy nie spojrzy na Nissana. Zwłaszcza Alfę taką jak Brera – jeden z najpiękniejszych samochodów ostatniego dziesięciolecia.

Ale Nissan Nissanowi nierówny, czego najlepszym przykładem jest Nissan 350Z. Produkowana do 2009 roku "zetka" jest wspaniałym powrotem Nissana do świata niedużych sportowych coupé i to prawie dla mas – ostry, głośny, z ponad 300-konnym silnikiem i tylnym napędem; osiągi i wrażenia z jazdy zahaczające o Porsche oferuje za połowę ceny.

W każdym z tych coupé chodzi o coś innego. Alfa Romeo Brera to manifestacja stylu, urody, klasy, ale też i techniki. Na drodze jest bardziej usportowiona niż sportowa i z natury najbliższa autom typu gran turismo. Z kolei Nissan to przede wszystkim mięśnie. Przyspieszenie do setki w czasie poniżej 6 sekund, ostre właściwości jezdne, napęd na tylne koła plus mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu sprawiają, że „zetka” to już sportowa zabawka na całego. Surowo „skomponowany” wydech jest idealnym dopełnieniem całości.

Deska rozdzielcza to klasyk, podobnie jak zestaw trzech wskaźników Kokpit jest prosty, z centralnie umieszczonym obrotomierzem

O ile w wypadku Nissana 350Z wybór silników zaczyna się i kończy na 3,5-litrowej jednostce V6, o tyle, jeśli chodzi o Brerę, do wzięcia są zarówno benzynowe silniki cztero- oraz sześciocylindrowe, jak i kilka turbodiesli, z 200-konnym 2.4 JTD na szczycie. Jednak nasz typ to silnik 1.75 turbo (miały go Brery z ostatnich lat produkcji – 2009–2010), wciąż oferowany w Giulietcie: nowoczesny, niezwykle dynamiczny i idealnie pasujący do charakteru samochodu.  

 

Dane fabryczne Alfa Romeo Brera 1750 TBI Nissan 350Z
Cena ok. 35-40 000 zł ok. 35-38 000 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo benzynowy, V6
Pojemność skokowa 1742 cm3 3498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
200 KM 
5000/min
313 KM
6800/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
320 Nm
2000/min
358 Nm
4800/min
Rodzaj napędu na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna na tylne koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
Przyspieszenie
0–100 km/h
7,7 s 5,7 s
Prędkość maksymalna 235 km/h 250 km/h
Zużycie paliwa
w mieście 11,8 l/100 km 16,1 l/100 km
poza miastem 6,0 l/100 km 8,9 l/100 km
średnie 8,1 l/100 km 11,7 l/100 km
Emisja CO2 189 g/km 280 g/km
Wymiary/masy
Długość 4410 mm 4315 mm
Szerokość 1830 mm 1815 mm
Wysokość 1341 mm 1315 mm
Rozstaw osi 2528 mm 2650 mm
Masa własna/dopuszcz. obciążenie 1430 kg/b.d. 1545/275 kg
Pojemność bagażnika 300/610 l 235 l
Pojemność zbiornika paliwa 70 l 80 l
Koszty utrzymania
Ubezpieczenie OC 1714 zł 1886 zł
Miesięczne koszty paliwa 550–750 zł 800–1100 zł
Średni koszt przeglądu 800–1000 zł 800–1000 zł
Naszym zdaniem
W tym przedziale cenowym oryginalności trzeba szukać wśród samochodów używanych. W wypadku Nissana w grę wchodzą egzemplarze z lat 2004–2005. Brerę 1.75 TBI znacznie trudniej znaleźć (zwykle kosztuje więcej), ale da się.

Na słodko i na dziwacznie
Jeden i drugi zwraca uwagę wyglądem na inny sposób. Z jednej strony samochód-cukierek, jakim jest Citroën DS3, z drugiej zaś crossover o stylizacji nadwozia, która wystawia na próbę poczucie estetyki – Nissan Juke.

Sukces Mini pokazał, że małe auto może być premium. Najlepszą próbą pójścia tą samą drogą jest, obok Fiata 500, maluch Citroëna – DS3. Większość z tego, czego nie widać, pochodzi z C3, jest jednak owinięte w atrakcyjne nadwozie i zgodnie z modą przerysowane na każdym centymetrze. Od niedawna DS3 jest oferowany również jako kabriolet (w tabeli podajemy cenę hatchbacka w podstawowej wersji). Nissan Juke jest „inny” i ta „inność” świetnie wpisuje się w miłościwie nam panującą aktualnie modę. Napędzany silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 94 KM Juke kosztuje tuż poniżej 60 tys. zł.

Przy tych silnikach specjalnej obfitości osiągów oczywiście nie może być i nie ma, ale jeśli potraktować Citroëna i Nisana głównie jako pojazdy miejskie, to nie o osiągi tu chodzi. Gwoździem programu jest to, że DS3 można mieć w jednej z aż siedmiu odmian silnikowych, jednak aby pozostać w okolicy 60 tys. zł, trzeba się zdecydować albo na benzynową jednostkę 1.2 (82 KM), albo na turbodiesla 1.4 HDI (70 KM).

O urodzie Nissana Juke’a można mówić wiele, ale najlepiej pozostać przy stwierdzeniu, że o gustach się nie dyskutuje. Fakt pozostaje faktem – mały crossover pozwoli poczuć się wyjątkowo. Juke to jeden z najtańszych biletów wstępu do świata crossoverów – aut, które tym, którzy chcą je mieć, dają lepsze samopoczucie. Dokładnie taką samą funkcję, tyle że w „gadżeciarskim” gatunku samochodów, spełnia Citroën DS3 – za jego kółkiem można się poczuć jak ktoś ubrany w kolorową kurtkę w tłumie smutnych, szarych płaszczy.  

 

Odmiana cabrio Citroëna DS3 pozwala zwinąć dach razem z tylną szybą Kabina Juke’a jest znacznie bardziej konwencjonalna niż nadwozie

 

Dane fabryczne Citroen DS3 1.2 VTi Nissan Juke 1.6
Cena 59 950 zł 59 700 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj silnika benzynowy, R3 benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1199 cm3 1598 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
82 KM
5750/min
94 KM
5400/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
118 Nm
2750/min
140 Nm
3200–4400/min
Rodzaj napędu na przednie koła, 5-biegowa przekładnia mechaniczna na przednie koła, 5-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
Przyspieszenie
0–100 km/h
12,3s 12,0 s
Prędkość maksymalna 174 km/h 168 km/h
Zużycie paliwa
w mieście 5,5 l/100 km 7,6 l/100 km
poza miastem 3,9 l/100 km 5,0 l/100 km
średnie 4,5 l/100 km 6,0 l/100 km
Emisja CO2 104 g/km 138 g/km
Wymiary/masy
Długość 3948 mm 4135 mm
Szerokość 1715 mm 1765 mm
Wysokość 1458 mm 1565 mm
Rozstaw osi 2464 mm 2530 mm
Masa własna/dopuszcz. obciążenie 1120/451 kg 1195/450 kg
Pojemność bagażnika 285 l 251/830 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l 46 l
Koszty utrzymania
Ubezpieczenie OC 946 zł 1504 zł
Miesięczne koszty paliwa 300-420 zł 400-550 zł
Średni koszt przeglądu 400-500 zł 500-600 zł

 

Naszym zdaniem
Nissan jest tylko pozornie większy, w rzeczywistości Juke to auto wielkości Citroëna DS3, czyli maluch. Poza Dacią Duster, jest to też najtańszy crossover na rynku – w tym jego siła. Z kolei DS3 chce być czymś w rodzaju tańszego Mini.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 70 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>W naszym porównaniu zestawiamy auta nietuzinkowe, niebanalne, takie z charakterem. W pierwszej części testu zestawiamy ze sobą Alfę Romeo Brera z Nissanem 350Z oraz Citroena DS3 z Nissanem Juke.</p><br /><br /><a href="/testy/porownanie-nissan-350-Z-Alfa-Romeo-Brera-Juke-Citroen-DS3-DS3-350Z,18547,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-08 13:55:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij