Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Alfa Romeo Crosswagon Q4 - Życie po życiu

Dni "156" są już policzone. Nic dziwnego, debiutowała w 1997 roku. Udanym modelom łatwiej jednak przedłużać żywot niż zastępować je nowymi. Dlatego powstała uterenowiona Alfa Crosswagon Q4.

2008-06-03
Alfa Romeo Crosswagon Q4 Alfą Crosswagon Q4 można zapuścić się w teren dalej niż zwykłą „156” nie tylko dzięki napędowi 4x4, ale również za sprawą sporego prześwitu.

auto motor i sport 9/2004

Tradycja napędu na cztery koła w samochodach Alfy Romeo liczy już ponad pół wieku. Jednak symbol Q4 - identyfikujący modele z napędem 4x4 - pojawił się na nich dopiero w latach 90. Ukoronowaniem sportowych ambicji Alfy Romeo było zwycięstwo czteronapędowej "155" V6 TI w wyścigach serii DTM w 1993 r.

Napęd na cztery koła to nie jedyna cecha szczególna Crosswagona Q4. Auto zwraca na siebie uwagę już samym wyglądem. W porównaniu ze zwykłą "156" w wersji kombi, czyli Sportwagonem, Crosswagon Q4 ma o 6,5 cm większy prześwit, większe wartości kątów natarcia i zejścia oraz sporo off-roadowych gadżetów - nakładki na progach, płyty pod podwoziem z przodu i z tyłu (jedne i drugie bardziej ozdobne niż ochronne), relingi dachowe, duże koła z całorocznymi oponami o rozmiarze 225/55 R17 wykonanymi ze specjalnej mieszanki i ze specjalnym bieżnikiem. Wygląda bojowo.

Porównanie z poważniejszymi od siebie SUV-ami, Crosswagon Q4 dysponuje napędem na wszystkie koła nie byle jakim, bo stałym. Centralny, samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen C w normalnych warunkach jazdy dzieli moment obrotowy między osie tak, aby nieco więcej docierało go do tylnych kół. Nominalnie rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie - przednią i tylną - wynosi 42/58. W zależności od warunków panujących na drodze, w skrajnych sytuacjach do tylnej osi może docierać nawet 80% momentu obrotowego lub tylko 40%.

Choć podwyższony, Crosswagon Q4 na utwardzonych drogach pokonuje zakręty z wrodzonym dla zwykłej "156" talentem, przy tak samo stabilnym zachowaniu nadwozia. Co więcej, stąpa po ziemi nawet pewniej niż ona. Daje tutaj o sobie znać niewątpliwa wyższość napędu na cztery koła nad napędem tylko na przód. Wyższość ta jeszcze bardziej daje się zauważyć w czasie jazdy po drogach o luźnej nawierzchni. Tam też przydaje się spory prześwit, wynoszący ok. 20 cm, który wystające z drogi kamienie "połyka" bez problemu.

Fakt, że Crosswagonem Q4 Alfa Romeo na poważnie wkracza do klasy SUV-ów wynika nie tylko z wyglądu auta i z napędu na wszystkie koła. Mocnym, dosłownie i w przenośni, argumentem jest też silnik. CrosswagonQ4 jest oferowany tylko w jednej wersji silnikowej, ale za to najlepiej współgrającej z charakterem samochodu.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie5-drzwiowe, długość x szer. x wys. 4441 x 1765 x 1497 mm, rozstaw osi 2595 mm, masa własna 1530 kg.
SilnikRzędowy, czterocylindrowy turbodiesel z intercoolerem, DOHC, pojemność skokowa 1910 cm3, moc 110 kW (150 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 305 Nm przy 2000 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s Prędkość maksymalna 192 km/h Śr. zużycie paliwa 7,1 l/100 km

Wysokoprężny silnik 1.9 JTD 16V Multijet o mocy 150 KM, dysponujący maksymalnym momentem obrotowym o wartości 305 Nm już przy 2000 obr/min, świetnie pasuje zarówno do off-roadowych możliwości Crosswagona Q4, jak i do poruszania się nim na co dzień po zwykłych drogach. Nawet na tych najszybszych, autostradach, Crosswagon Q4 nie będzie zawalidrogą - prędkość maksymalna auta wynosi 192 km/h, a na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje ono 10,5 sekundy.

W połączeniu z sześciobiegową przekładnią mechaniczną rześki silnik czyni Alfę Crosswagon Q4 nie tylko dynamiczną, ale również oszczędną. Średnie zużycie paliwa, wg danych fabrycznych, wynosi 7,1 l/100 km. Na trasie, bez problemu można zejść nawet poniżej 6 l/100 km.

Dla tych, którym bardziej zależy na zaletach wynikających z napędu 4x4 niż na pokazywaniu się za kierownicą auta bogato przyozdobionegow terenowe gadżety, Alfa Romeo przygotowała Sportwagona Q4. Jeszcze szybszego i jeszcze bardziej oszczędnego niż Crosswagon Q4. Od zwykłego Sportwagona auto różni się jedynie nieco większym prześwitem, ale mniejszym niż w Crosswagonie Q4. Inaczej jednak pod podwoziem auta nie dałoby się zmieścić mechanizmów przeniesienia napędu na cztery koła.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Ádám Szabó-Jilek
i Alfa Romeo

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dni „156" są już policzone. Nic dziwnego, debiutowała w 1997 roku. Udanym modelom łatwiej jednak przedłużać żywot niż zastępować je nowymi. Dlatego powstała uterenowiona Alfa Crosswagon Q4.
    auto motor i sport, 2008-06-03 19:05:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij