Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Alfa Romeo GT – Dream-Team

Alfa Romeo i coupé, coupé i Alfa Romeo - taki związek nie może być nieudany. Tym bardziej że błogosławił go sam Bertone. Sprawdziliśmy, co potrafi Alfa Romeo GT testowana w najpopularniejszej wersji - 1.9 JTD 16V.

Maciej Ziemek 2008-05-21
Alfa Romeo GT Alfa Romeo GT w akcji – dzięki zawieszeniu o usportowionej charakterystyce najlepiej czuje się na krętej drodze w górach, tam też ujawniają się zalety silnika dysponującego potężnym momentem obrotowym i dobrze zestopniowanej sześciobiegowej przekładni mechanicznej.

auto motor i sport 11/2004

Nie ma się co śmiać. Silnik wysokoprężny pod maską auta, które chce uchodzić za sportowe lub przynajmniej za usportowione to dziś żadna nowość ani żaden wstyd. Takie czasy. Zresztą, nabywcom GT w całej Europie najwyraźniej to nie przeszkadza, bo aż 70% z nich zdecydowało się na zakup wersji właśnie z dieslem pod maską. Owszem, pod względem maksymalnej mocy 1,9-litrowy czterocylindrowiec znacznie ustępuje topowemu V6 (150 KM wobec 240 KM), ale pod względem maksymalnego momentu obrotowego - już nie. Diesel "wyciąga" 305 Nm przy 2000 obr/min, natomiast jednostka benzynowa 300 Nm przy 4800 obr/min.

Ogromną "siłę ciągu" silnika wysokoprężnego odczuwa się przede wszystkim w trakcie rozpędzania Alfy GT. Na każdym biegu, od pewnej prędkości, samochód rwie do przodu tak zdecydowanie, że trzeba mocno trzymać kierownicę, aby auto pojechało tam gdzie chce kierowca, a nie tam gdzie je koła poniosą. Na przyspieszenie z 60 km/h do 100 km/h na IV biegu Alfa Romeo GT 1.9 JTD 16V potrzebuje 6,2 sekundy. Dla porównania - Alfa GT w wersji V6 identyczną próbę wykonuje w 6,7 s. Podczas pomiaru elastyczności od 80 km/h do 120 km/h na V biegu ponownie górą jest GT w wersji diesel.

Z dużej chmury mały deszcz - tak, dla odmiany, można skomentować przyspieszenie testowanej Alfy GT ze startu zatrzymanego do 100 km/h. W 9 sekund "setkę" osiągają dziś byle limuzyny. Samochodom takim jak Alfa Romeo GT przyspieszać tak po prostu nie wypada. Srogie baty od GT V6 po raz pierwszy (0-100 km/h w 6,6 s).

Bardziej niż przyspieszeniem do "setki", GT diesel w porównaniu z benzynowcem V6 rozczarowuje jednak swoim brzmieniem. Nie chodzi nawet o charakterystyczny odgłos pracy silnika wysokoprężnego. Silnik JTD w Alfie Romeo GT pracuje bowiem równomiernie i nie klekocze jak traktor, ale nie brzmi też jak serce sportowca - najzwyczajniej w świecie brakuje mu soundu. Srogie baty od GT V6 po raz drugi. Swoją drogą, bardziej do pracy powinni byli przyłożyć się specjaliści od konstrukcji układu wydechowego. Dzisiaj nie ma rzeczy niemożliwych. Prawie.

Alfa Romeo GT, o wyglądzie rasowego auta sportowego, powstała na płycie podłogowej "156" i jest od niej nawet nieco dłuższa. Do wnętrza coupé - o przestronności wnętrza limuzyny - można się dostać przez dwoje potężnych drzwi. Niestety, ani do przodu, ani tym bar dziej do tyłu nie wsiada się zbyt komfortowo. Alfa GT jest niższa niż "156" i ma bardziej pochyloną przednią szybę. Zajmując pozycję na przednich fotelach trzeba uważać, żeby nie uderzyć głową o przebiegający nisko dach. Podobnie przy wysiadaniu.

W środku za to można rozkoszować się przestronnym wnętrzem. Tylko z przodu, oczywiście. Ze względu na niewielką wysokość auta i mocno opadający dach, z tyłu dość dotkliwie brakuje miejsca nad głową. Z miejscem na nogi też nie jest najlepiej, ale tutaj dużo zależy od uprzejmości tych, którzy okupują przednie fotele. Wnętrze GT wygląda znajomo. Tablica rozdzielcza jest bardziej stylowa niż funkcjonalnie urządzona. Jeśli się komuś nie podoba, zawsze ten ktoś może sobie kupić Golfa.

W porównaniu z innymi coupé, Alfa Romeo GT zaskakuje wszechstronnością. Autem tym mogą podróżować cztery osoby (od biedy, na krótkim dystansie, nawet pięć), dysponuje ono sporym bagażnikiem (o pojemności 320 l) i asymetrycznie dzielonym oparciem tylnej kanapy. Właściwości jezdne i komfort resorowania również świadczą o tym, że GT bardziej nadaje się do roli samochodu rodzinnego i do dłuższych podróży niż do występów w roli kompana gustującego w miejskich przejażdżkach. Marna widoczność z miejsca kierowcy oraz kiepska zwrotność (średnica zawracania w lewo/ w prawo wynosi 12,9/12,8 m) nie ułatwiają poruszania się po zatłoczonych aglomeracjach.

Jak na samochód o sportowym zacięciu przystało, Alfę Romeo GT wyposażono w dość sztywno dostrojone zawieszenie. W czasie jazdy po górskich serpentynach zapewnia ono bezpieczne "połykanie" zakrętów, tak- że tych przejeżdżanych dynamicznie. Podczas jazdy autostradą, z prędkością nawet ponad 200 km/h, gwarantuje ono autu sporą stabilność. Drapieżności Alfie GT dodaje układ kierowniczy, który pracuje lekko (ale nie za lekko) i odznacza się niezłą precyzją. Auto szybko podąża za kierownicą i chętnie wykonuje polecenia kierowcy.

Na równej szosie czy na drodze o łagodnie pofałdowanej nawierzchni zawieszenie Alfy Romeo GT zapewnia niezłe resorowanie. Wówczas, jedynie przy wyższych prędkościach jazdy, komfort podróżowania zakłóca tylko wysoki poziom hałasu. Za- równo tego, który pochodzi od powietrza opływającego karoserię, jak również hałasu, wynikającego z oporów toczenia. Podczas jazdy drogą o dziurawej nawierzchni, zawieszenie Alfy Romeo nie radzi sobie już tak dobrze z tłumieniem nierówności. Pracuje ono dość głośno, a fotele - w normalnych warunkach jazdy komfortowe - nie są w stanie wytłumić drgań całego auta.

Hamulce testowanej wersji Alfy Romeo GT - wszystkie tarczowe, ale tylko z przodu wentylowane - również wykazują cechy typowe zwłaszcza dla hamulców aut sportowych. Podczas pierwszej próby hamowania ze 100 km/h wypadają tylko przeciętnie - na zatrzymanie się auto potrzebuje 40 m. Później, gdy hamulce zwykłych aut przeważ- nie słabną, hamulce GT pokazują sportowy pazur. Każde kolejne hamowanie - oczywiście, do czasu - jest skuteczniejsze i przy piątej próbie Alfa GT staje jak wryta już na odcinku niecałych 36 m. Niestety, po rozgrzaniu hamulców na dobre, ich skuteczność spada nawet znacznie poniżej początkowego poziomu. Średnia z 10 pomiarów drogi hamowania wyniosła jednak 40 m, co jest wynikiem bardzo dobrym.

Jak na coupé przystało - auto o sportowych cechach zapisanych już w DNA - Alfa Romeo GT, wyposażona w 150-konnego diesla, wykazuje bardzo nie sportowe zapotrzebowanie na paliwo. "Katowana" w warunkach jazdy miejskiej, "wychodzi" nieznacznie poza 10 l/100 km, a na trasie potrafi zadowolić się tylko 6 l/100 km. Ze zbiornikiem paliwa o pojemności 63 l, Alfa Romeo GT 1.9 JTD 16V jest autem, którym można jeździć, jeździć i jeździć i nie wymaga ono tankowania. Benzynowi sportowcy przeciwnie - tutaj trzeba tankować, tankować i tankować, żeby trochę pojeździć. Biorąc jeszcze pod uwagę cenę zakupu Alfy Romeo GT 1.9 JTD 16V - 125 000 zł, czyli o 25 000 zł mniejszą niż cena wersji V6 - popularność wysokoprężnego sportowca trzeba uznać za uzasadnioną. Pozostaje tylko pytanie, czy za Alfę GT warto zapłacić o 30 tysięcy złotych więcej niż za "156"? Ja powiedziałbym, że tak. Tym bardziej że za te pieniądze otrzymuje się auto z bogatym wyposażeniem z dziedziny bezpieczeństwa i komfortu obsługi.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 11/2004
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common-rail, umieszczony poprzecznie z przodu, cztery zawory na cylinder, wyposażony w turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego.
Moc kW (KM) 110 (150)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1910
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 305
Przy obrotach (/min) 2000
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,800, II. 2,235, III. 1,360, IV. 0,971, V. 0,763, VI. 0,614, bieg wsteczny 3,545, przełożenie przekładni głównej 3,562:1.
Nadwozie 2-drzwiowe, 5-osobowe coupé
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory i sprężyny śrubowe; z tyłu podwójne wahacze poprzeczne, kolumny McPhersona, sprężyny śrubowe, amortyzatory; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1524 mm, z tyłu 1510 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe, korektor siły hamowania, układ ABS. Hamulec ręczny działający na koła tylne. Rozmiar opon 205/55 R16.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,34
Dł/szer/wys [mm] 4489/1763/1366
Rozstaw osi [mm] 2596
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,8/12,9
Poj. zbiornika paliwa [l] 63
Masa własna [kg] 1365
Dopuszczalne obciążenie [kg] 485
Poj. bagażnika [l] 320
CO2 (limit) [g/km] 178
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 7
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny, ABS z EBD, VDC (stabilizacja toru jazdy), tempomat, dwustrefowa klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby, el. regulowane i ogrzewane lusterka, sportowe fotele, asymetrycznie dzielona tylna kanapa
0-30 km/h (s) 1,6
0-50 km/h (s) 3,3
0-100 km/h (s) 9,0
0-120 km/h (s) 12,8
0-130 km/h (s) 14,8
0-140 km/h (s) 17,0
0-160 km/h (s) 24,0
400 m (km/h)/(s) 16,6
Prędkość maksymalna (km/h) 209
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,2/9,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 6,4/8,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,1
Maksymalne (l/100 km) 10,2
średnie podczas testu (l/100 km) 8,2
zasięg (km) 768
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 40
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 36
Wyposażenie dodatkowe Reflektory ksenonowe; tapicerka skórzana; lakier metalizowany; czujniki parkowania z tyłu.


PODSUMOWANIE

Alfa Romeo GT 1.9 JTD 16V

Ocena:
4
(, )
Bezkonkurencyjna ze względów cenowych propozycja w klasie rasowych coupé. Auto o sportowym zacięciu mimo diesla pod maską, z przestronnym wnętrzem z przodu i sporym bagażnikiem. Szkoda tylko, że tak mało poręczne. Ale za to jak wygląda!
Komfort
wygodne fotele
nieskomplikowana obsługa
dość sztywne zawieszenie
wysoki poziom hałasu
Nadwozie
przestronne wnętrze z przodu
bogate wyposażenie seryjne
duży bagażnik
utrudniony dostęp do wnętrza
kiepska widoczność
Napęd
dobra kultura pracy silnika
bardzo dobra elastyczność
dobrze zestopniowana skrzynia biegów
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie
skuteczne hamulce
Właściwości jezdne
bezpośredni układ kierowniczy
pewne zachowanie na drodze
przeciętna trakcja
bardzo duży promień skrętu
Eksploatacja
przystępna cena
dobre warunki gwarancji
przewidywany wysoki spadek wartości
Środowisko
niskie zapotrzebowanie na paliwo
nie spełnia normy Euro 4

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Alfa Romeo i coupé, coupé i Alfa Romeo - taki związek nie może być nieudany. Tym bardziej że błogosławił go sam Bertone. Sprawdziliśmy, co potrafi Alfa Romeo GT testowana w najpopularniejszej wersji - 1.9 JTD 16V.
    auto motor i sport, 2008-05-21 11:35:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij