Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Alfa Romeo GT - Szef kuchni poleca

Koncern z Turynu odzyskuje zaufanie klientów, bo znów robi to, co wychodzi mu najlepiej: maluchy - takie jak Panda - oraz eleganckie samochody sportowe, jak Alfa Romeo GT.

2004-01-14
Alfa Romeo GT Twarde, typowo sportowe zawieszenie Alfy GT zapewnia spory margines bezpieczeństwa, ale kosztem komfortu.

Sportowa elegancja włoskiej szkoły stylistycznej - do tego znów odwołują się dziś menedżerowie koncernu Fiata. Bo zrozumieli, że tak, jak Mediolan nigdy nie będzie Wolfsburgiem, a wurst szynką parmeńską, tak Fiat Stilo nie ma szans stać się VW Golfem. Cóż za paradoks. Włosi, postrzegani jako naród przywiązany do tradycyjnej rodziny, nie radzą sobie z samochodem stworzonym specjalnie dla niej. Ale sportowe auto o wyjątkowej stylistyce, która w nadzwyczajny sposób łączy tradycję z elegancją, wykazując przy tym szczególną dbałość o detale - to jest właśnie to, w czym Włosi nie mają sobie równych.

Zaprojektowanie nowej Alfy Romeo GT powierzono Centro Stile Bertone - dyżurnym stylistom samochodów typu coupé, z których usług korzysta m.in. Opel. Jednak Astrze Coupé daleko do dzieła jakim jest najmłodsza Alfa Romeo. Widać, jak wiele zależy od materiału wyjściowego. Nie umniejsza to jednak wkładu Bertone w ostateczny kształt Alfy GT.

Odpowiednie proporcje (bardzo mała powierzchnia okien) oraz charakterystyczne detale, szczególnie w tylnej części nadwozia, nadają Alfie wygląd sportowego coupé.

Zbudowany na płycie podłogowej Alfy Romeo 156, model GT znakomicie uzupełnia ofertę rynkową tej marki. Obok GTV, jest to w tej chwili najbardziej sportowa Alfa. Zarówno pod względem właściwości jednostek napędowych i zawieszenia, jak też przestronności wnętrza.

Znakomita pozycja za kierownicą to przede wszystkim zasługa fotela. Przesunięty daleko do tyłu środkowy słupek wymaga od kierowcy nie lada ekwilibrystyki przy chwytaniu za pas bezpieczeństwa. Nic nie szkodzi, dzięki temu już na wstępie czujemy, że mamy do czynienia z rasowym coupé.

Podróż z tyłu to prawdziwy czyściec. Ciężko się tam wchodzi przez niskie drzwi, foteli z przodu nie da się zbyt daleko przesunąć, no i ten niski dach zmuszający do podróżowania z przekrzywioną głową... Jedyne pocieszenie to zaskakująco dużo miejsca na nogi. Oczywiście, jak na coupé. Trudno jednak uwierzyć, by ktokolwiek zdecydował się na podróż z trzema osobami z tyłu, choć teoretycznie (czyli zgodnie z homologacją) jest to możliwe.


Niewspółmierna do ciasnoty na tylnej kanapie pozostaje pojemność bagażnika. Zaskakuje nie tylko te 320 l pojemności, ale i bardzo wysoko wznosząca się pokrywa, co znacznie ułatwia dostęp do przedziału bagażowego, dodatkowo wyposażonego w praktyczne siatki.

Zawieszenie - z przodu cztery wahacze poprzeczne, z tyłu układ wielowahaczowy - zostało przejęte z Alfy Romeo 156. Jednak w GT jest ono zdecydowanie sztywniejsze. To zapewnia bardzo dobre zachowanie samochodu w zakrętach. Mimo że Alfa GT jest autem z przednim napędem, nie wyczuwa się tendencji do podsterowności. To bardzo twardo dostrojone zawieszenie dość poważnie ogranicza komfort resorowania. Podczas pierwszych jazd testowych, zorganizowanych na zdecydowanie równiejszych niż w Polsce drogach Lazurowego Wybrzeża, czuło się najdrobniejszą nawet nierówność nawierzchni. Ale czy jest to czymś niezwykłym w wypadku sportowego samochodu? Przecież to jeszcze jeden element podkreślający charakter Alfy Romeo GT.

Jednostki napędowe - aż cztery, w tym jedna wysokoprężna. Sportowy diesel? Owszem. O pojemności 1,9 litra, mocy 150 KM i o imponującym momencie obrotowym 305 Nm osiąganym przy 2000 obr/min. Jednostka ta, oznaczona jako M-Jet, to nowa generacja silnika JTD z układem wtryskowym typu common-rail. Współpracuje ona z sześciobiegową skrzynią mechaniczną. Wkrótce pojawi się z pięciobiegową przekładnią automatyczną. Aco się tyczy sportowego diesla, prowadzone są badania z prototypem Alfy GT, która będzie wystawiona do wyścigów w kategorii silników wysokoprężnych.

Pozostałe trzy jednostki napędowe to silniki benzynowe. Rolę podstawowego pełni znany z Alfy Romeo 147 i 156 140-konny Twin Spark, o pojemności 1,8 l. Daje on jedynie namiastkę sportowych możliwości, jakie obiecują konstruktorzy (np. ci od zawieszenia) i spece od marketingu Alfy GT.

Znacznie więcej sportowych doznań dostarcza 2-litrowy JTS, wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku paliwa. Dysponuje on większą mocą (165 KM) i wyższym momentem obrotowym (206 Nm), przez co zapewnia lepsze osiągi. Jego atutem jest również wyjątkowe brzmienie, rozwiewające wszelkie wątpliwości, co do charakteru tego samochodu.

Flagowy model będzie napędzany 240-konną, sześciocylindrową widlastą jednostką napędową o pojemności 3,2 litra, taką samą, która jest montowana w modelach GTV i Spider - bardziej sportowe od nich są już tylko Alfy Romeo 147 i 156 w wersji GTA. Ale im, choćby ze względu na rodzaj nadwozia, bliżej do wizerunku "wyścigowej taksówki", niż rasowego ścigacza dla egoistów, jakim jest Alfa GT.

Sportowy charakter, sportowe osiągi i sportowy wygląd nie przysłoniły konstruktorom aspektu bezpieczeństwa, dlatego każda Alfa Romeo GT będzie wyposażona w sześć poduszek powietrznych - dwie czołowe, dwie boczne oraz dwie kurtyny powietrzne. Nad bezpieczeństwem ma czuwać również elektronika - ABS, VDC (Vehicle Dynamic Control) oraz MSR (zapobiegający poślizgowi kół napędzanych przy nagłym zdjęciu nogi z pedału gazu, poprzez regulację momentu obrotowego silnika).

Alfa Romeo GT będzie dostępna w czterech wersjach wyposażenia - Impression, Progression, Distinctive oraz Luxury. Przy czym pierwsza z nich będzie oferowana z jednostką 1.8 Twin Spark 16V.

Podstawowy pakiet wyposażeniowy Alfy Romeo GT - z silnikami 1.9 M-Jet 16V lub 2.0 JTS - poza 6 poduszkami, będzie zawierał VDC, automatyczną podwójną klimatyzację, tempomat, radioodtwarzacz CD oraz 16-calowe koła o wymiarach 205/55.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: MPI

DANE TECHNICZNE Alfa Romeo GT

Model1.8 16V TS2.0 JTS3.2 V61.9 M-Jet 16V

DANE TECHNICZNE Alfa Romeo GT

Model 1.8 16V TS 2.0 JTS 3.2 V6 1.9 M-Jet 16V
Rodzaj silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 widlasty/6 rzędowy/4
Pojemność silnika cm3 1747 1970 3179 1910
Moc kW (KM) 103 (140) 121 (165) 176 (240) 110 (150)
przy obrotach 1/min 6500 6400 6200 4000
Maks. moment obrotowy Nm 163 206 300 305
przy obrotach 1/min 3900 3250 4800 2000
Wymiary zewnętrzne mm 4489 x 1763 x 1362
Rozstaw osi mm 2596
Pojemność bagażnika wg VDA l 320
Ciężar własny kg 1300 1320 1410 1365
Przyspieszenie 0-100 km/h s 9,9 8,7 6,7 9,6
Prędkość maksymalna km/h 205 216 243 209
Średnie zużycie paliwa l/100 km 8,4 8,7 12,4 6,7
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 293 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Koncern z Turynu odzyskuje zaufanie klientów, bo znów robi to, co wychodzi mu najlepiej: maluchy - takie jak Panda - oraz eleganckie samochody sportowe, jak Alfa Romeo GT.
    auto motor i sport, 2008-09-14 16:56:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij