Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Alfa Romeo Mito, Abarth Grande Punto - Smak emocji

Bliźniaki? Kryją w sobie to, z czego znane są włoskie auta - charakter, styl, osiągi i emocje. Alfa Romeo Mito i Abarth Grande Punto to dwa bliźniaki. Takie same, a tak różne!

2010-01-25
Alfa Romeo, Mito, Abarth, Grande Punto Na prostej i w zakrętach nieco szybszy jest Abarth. Także w cennikach maprzewagę nad Alfą Romeo, kosztując od 64 990 zł.

 

Mimo wspólnych "klocków" (płyta podłogowa, silniki), zbliżonych wymiarów i tego samego miejsca pochodzenia, wyglądają zupełnie inaczej. Alfa Romeo stawia na prestiż i tradycję. To takie pomniejszone 8C Competizione zamknięte na czterech metrach długości. Abarth z kolei to nic innego, jak tylko mocno podrasowane Grande Punto pod skrzydłami marki znanej z ogromnych sukcesów w sportach motorowych.

Czego jak czego, ale Mito jednego odmówić nie można - ogromnego uroku. To typowa Alfa Romeo z mocno nadmuchanymi błotnikami, okrągłymi tylnymi lampami, wąskimi szybami bocznymi, wydatnym spoilerem w przednim zderzaku i smacznymi detalami. Taki mały wilczek, który prezentuje się rasowo, dopóki obok niego nie znajdzie się Abarth. Grande Punto, gdzie i jak tylko może, podkreśla swój sportowy charakter. Czerwone zaciski sygnowane przez Brembo, czarny spoiler dachowy, ciemne felgi aluminiowe, plastikowe nakładki na nadkola i progi oraz tylny dyfuzor pracują nań jak tylko mogą. Także efekty akustyczne w obu autach są nieco inne. Abarth gra po prostu głośniej.

 

Czerwona nitka na skórzanej kierownicy i drążku zmiany biegów oraz szyte na miarę kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami robią w Grande Punto świetne wrażenie. Podobnie jak biały pas biegnący wzdłuż całej deski rozdzielczej oraz spasowanie materiałów o niebo lepsze niż to, do jakiego przywykliśmy w zwykłych odmianach tego modelu. W Mito jest jak w każdej innej Alfie - okrągłe nawiewy, pierwszorzędne siedzenia przednie, choć mniej skuteczne w zakrętach niż te w Abarthcie, oraz okrągłe zegary ukryte pod wspólnych daszkiem. Są też niezłe materiały, dobry montaż i wyposażenie oraz ogromne przywiązanie do marki, które widać na każdym kroku. I w Alfie i w Abarthcie logo producentów znalazło się nawet na fotelach.

Jako że pod maskami obu aut prężą się te same turbodoładowane, 155-konne jednostki napędowe, ich osiągi są niemal identyczne, ale sposób rozwijania mocy - już nieco inny. Zresztą na to, i nie tylko na to, kierowca może wpływać korzystając w Alfie z suwaka systemu D.N.A., a w Abarthcie z przycisku Sport Boost, umieszczonego na szczycie konsoli środkowej. W Mito do dyspozycji są trzy ustawienia - dynamic, normal oraz all-weather - działające także na układ kierowniczy oraz stabilizacji toru jazdy. Różnica między każdym z nich jest wyraźna. Najbardziej tryb all-weather, się głównie w warunkach gorszej przyczepności. Drugi nich, a więc normal, przydaje się zawsze, gdy kierowca się nie śpieszy, natomiast dynamic - tam, gdzie droga często skręca. Właśnie dzięki temu ostatniemu Alfa Romeo staje się taka, jaka być powinna od pierwszych metrów - ostrzejsza, bardziej narowista, szybsza. Maksymalny moment obrotowy rośnie z 206 do 230 Nm, a reakcje silnika na ruchy prawej stopy są lepsze. Mito dostaje wyraźnego kopa przy ok. 4000 obr/min, jednak już od ok. 2000 obr/min daje się odczuć, że w jej niewielkie serce zaklęto groźnego ducha.

 

Grande Punto, zamiast trzech, ma dwa różne oblicza. W trybie Sport, jego silnik zmienia się tak, jakby nagle zaczął być karmiony benzyną z dużym dodatkiem papryczki chilli. Efekt jest podobny, jak w przypadku ustawienia trybu dynamic w Alfie - jedyna różnica polega na tym, że Abarth ciągnie równo i nieprzerwanie od okolo 2000 obr/min aż do czerwonego pola obrotomierza. Jeśli w silnikach obu samochodów coś może się nie podobać, to jest to ich wrodzona słabość przy niskich obrotach, sprawiająca, że chcąc szybko ruszyć trzeba je nieco "podkręcić". W czasie testu średnie zaporzebowanie na paliwo Abartha i Alfy okazało się bardzo podobne i oscylowało wokół 10 litrów na 100 kilometrów. Zmiana trybu na "ostry" wzmaga ich apetyt o około 1-1,5 l/100 km.

 

Na równej drodze odczucia z jazdy Mito i Grande Punto są bardzo podobne. Oba wykazują sporo zwinności, pewności i chęci do ostrej jazdy. Tam zaś, gdzie nawierzchnia staje się gorsza, ich charaktery wyraźnie się "rozjeżdżają". Abarth nierówności pokonuje po prostu lepiej. Jego zawieszenie ma krótki skok i jest mocno usztywnione, ale mimo to, sprężyny oraz amortyzatory rzadko kiedy osiągają kres swoich możliwości. Alfie na nierównościach poprzecznych zdarza się podskakiwać, natomiast na tych najbardziej dokuczliwych pojedynczych, jej zawieszenie często dobija. Wtedy też spod podłogi słychać dość wyraźne "jęki".

W czasie drogowych harców przewaga Mito nad Abarthem objawia się lepszą trakcją, szczególnie na mokrej nawierzchni. Mała Alfa zawdzięcza to elektronicznej szperze (Electronic Q2), przyhamowującej koło o niedostatecznej przyczepności. W każdej innej sytuacji drogowej, Mito podąża jak cień za Abarthem, ale nie może go dogonić. Jest nieco mniej stabilne przy jeździe z dużymi prędkościami i nieco mocniej "opiera się" na którymś z tylnych kół przy nagłej zmianie pasa ruchu. Pomimo tarcz hamulcowych o takiej samej średnicy, po ich rozgrzaniu zostawia Grande Punto aż dwa metry za swoimi plecami. Identycznie natomiast spisują się układy kierownicze Alfy i Abartha. Przeciętne pod względem precyzji i ze sztucznie pracującym elektrycznym wspomaganiem, snują swoje opowieści dość mgliście. I to niezależnie od ostrości ustawień. Raz przenosi ono zbyt duże siły na kierownicę, a raz pracuje z wyraźnym oporem. Z dwojga złego, lepsze wrażenie robi wersja numer dwa.

Oba samochody mają w wyposażeniu całą masę nowoczesnych "pomagierów" - z układami ABS, ASR i ESP na czele. Tego ostatniego nie da się w pełni dezaktywować, jednak przy ustawieniach "maksimum atak" wtrąca się on późno.

Największa krytyka dotyczy sposobu pracy mechanizmów zmiany biegów. Tu i tu wszystko odbywa się typowo po fiatowsku - lekko, ale niezbyt precyzyjnie. Drogi między kolejnymi przełożeniami są za długie, a przy szybkiej zmianie biegów czasem trudno trafić w kolejny. Drażni to szczególnie w Abarthcie i nie pasuje do jego sportowego wizerunku.

Ze względu na fakt, że Mito powstało na bazie Grande Punto - powinien być remis. Porównanie wygrywa jednak Abarth, przede wszystkim dzięki lepszemu układowi jezdnemu i bardziej przejrzystemu nadwoziu. Mito ma za to w sobie więcej uroku i smaku.

A emocje? Te - obydwa samochody dzielą między siebie raczej po równo.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Grande Punto Mito 1.4 TB Progression
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenz., R4, 1.4benz., R4, 1.4
Moc kW (KM)155 KM155 KM
Przy obrotach (/min)57505500
Poj. skokowa cm313681368
Maksymalny moment obrotowy (Nm)201 (230 w trybie sport)201 (230)
Przy obrotach (/min)30003000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4041/1726/14904063/1720/1446
Rozstaw osi (mm)25102511
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,0/11,011,0/11,0
Poj. zbiornika paliwa (l)4545
Masa własna (kg)12581250
Dopuszczalne obciążenie (kg)407375
Poj. bagażnika (l)275/1030270/950
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)b.d.1405/1380
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)b.d.1020/900
Rozmiar opon215/45 R17205/45 R17
CO2 (limit) g/km159153
OsiągiGrande PuntoMito 1.4 TB Progression
0-40 km/h (s)2,22,2
0-60 km/h (s)4,03,9
0-80 km/h (s)5,86,1
0-100 km/h (s)8,38,5
0-120 km/h (s)11,612,5
0-140 km/h (s)16,116,6
0-160 km/h (s)22,123,0
Prędkość maksymalna (km/h)208215
Elastyczność Grande PuntoMito 1.4 TB Progression
80-120 km/h na IV/V biegu (s)6,3/8,16,1/7,6
Elastyczność Grande PuntoMito 1.4 TB Progression
80-120 km/h na VI biegu10,79,7
Próba jazdy Grande PuntoMito 1.4 TB Progression
(Slalom 18 m ) km/h65,766,7
Zużycie paliwaGrande PuntoMito 1.4 TB Progression
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km9,48,5
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,25,3
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,76,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,37,4
Maksymalne (l/100 km)12,312,5
średnie podczas testu (l/100 km)10,110,3
zasięg (km)445436
Poziom hałasu (dB)Grande PuntoMito 1.4 TB Progression
przy 50 km/h dB(A)b.d.62
przy 80 km/h dB(A)b.d.66
przy 100 km/h dB(A)b.d.68
przy 130 km/h dB(A)b.d.71
Droga hamowania (m)Grande PuntoMito 1.4 TB Progression
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,837,8
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,839,2
Ceny i wyposażenieGrande PuntoMito 1.4 TB Progression
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
Poduszka chroniąca kolana kierowcy1200 złtak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja manualnataktak
Klimatyzacja automatyczna1700 zł3000 zł
Lakier metalizowany2000 zł1500 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ braktak/ brak
Centralny zamektaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 17”takod 1650 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Grande Punto 354 Ma zdecydowanie bardziej sportowy charakter, lepiej hamuje i jest bardziej stabilny przy jeździe z wysokimi prędkościami. Brzmi groźniej, ma lepsze fotele i zawieszenie. Do poprawy – mechanizm zmiany biegów.
Mito 1.4 TB Progression 338 Jej największe mankamenty to kiepska widoczność z wnętrza oraz niski komfort resorowania. Kosztuje więcej i ma dłuższą listę opcji. Pod względem dynamiki i właściwości jezdnych – prawie jak Abarth.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 43 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bliźniaki? Kryją w sobie to, z czego znane są włoskie auta - charakter, styl, osiągi i emocje. Alfa Romeo Mito i Abarth Grande Punto to dwa bliźniaki. Takie same, a tak różne!
    auto motor i sport, 2010-01-25 16:03:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij