Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Alfa Romeo Spider i Opel GT – Dwa światy

Pochodzą z dwóch różnych światów, ale zostały stworzone w tym samym celu. Alfa Romeo Spider i Opel GT to auta, mające dostarczyć jak najwięcej przyjemności z jazdy, dlatego stają w szranki w teście porównawczym.

2007-09-17
Alfa Romeo Spider i Opel GT Amerykański Opel oferuje też lepszy komfort podróżowania niż Alfa. Oba auta są twardo zawieszone, ale w tym pierwszym po długiej podróży zawsze będziemy się czuć odrobinę mniej zmęczeni.

Nie ma chyba aut bardziej działających na zmysły niż kabriolety. Szczególnie gdy są to pojazdy mające tak piękną kartę w historii motoryzacji, jak Alfa Romeo Spider i Opel GT. Pierwsza z nich, o klasycznej linii nadwozia narysowanej przez Pininfarinę, sławę zyskała dzięki filmowi "Absolwent" z 1967 roku, w którym za kierownicą Alfy zasiadał sam Dustin Hoffman. Znamienny jest także fakt, że w produkcji, w prawie niezmienionej formie, pozostawała aż 27 lat! Żywot Opla GT trwał zdecydowanie krócej, bo tylko pięć lat (od 1968 do 1973 roku), ale do tej pory w pamięci znawców motoryzacji pozostaje slogan reklamujący auto: "Tylko latanie jest piękniejsze".

34 lata temu, gdy Opla GT wycofywano z produkcji, porównanie obu modeli byłoby niemożliwe. Powód? GT występowało prawie wyłącznie jako coupé, choć przez krótki czas oferowano także wersję targa ze zdejmowaną środkową częścią dachu. Historia lubi płatać figle, dlatego GT A.D. 2007 powstaje jako roadster z ręcznie składanym dachem. I podobnie jak jego poprzednik, produkowane jest w Stanach Zjednoczonych.

Można by rzec, że oba auta więcej dzieli niż łączy - Alfa jest znacznie droższa, większa, ma stały napęd na cztery koła, elektrycznie składany dach i bogatsze wyposażenie seryjne. Sekret tkwi w czym innym - moc silników jest bardzo zbliżona, a wiatr w obu autach może rozwiewać włosy z identyczną niemal intensywnością. I jeszcze jedno - po takie zabawki nie się- gają zwykli obywatele, tylko fani czterech kółek, ludzie, dla których jazda autem ma być przede wszystkim przyjemnością, a za tę jedyną w swoim rodzaju radość czerpaną z podróżowania bez dachu przehandlowaliby nawet teściową.

Opel GT (tak naprawdę to Saturn Sky) pod swoją skórą kryje typową amerykańską technikę. Jego nadwozie spoczywa na ramie przestrzennej, silnik umieszczony jest wzdłużnie z przodu i przenosi moc na tylną oś. Gdyby między przednimi kołami znalazł się typowy, 8-cylindrowy small block, mielibyśmy do czynienia z prawdziwą klasyką. GT musi jednak wystarczyć jednostka napędowa z mniejszą o połowę liczbą cylindrów i o pojemności ledwie dwóch litrów. O to, by jazda nie była monotonna dba zaawansowana technika, a mianowicie układ zmiennych faz rozrządu oraz turbosprężarka typu Twin Scroll, zasilająca osobnymi kanałami po dwa cylindry. Serce Spidera (jak i Opla) karmione jest przez bezpośredni wtrysk paliwa oraz uzyskuje bardzo zbliżoną moc (260 wobec 264 KM) - i na tym kończą się cechy wspólne. 3,2 litra pojemności, 24 zawory i 6 cylindrów powinno grać jak z nut. A nie gra!

Więcej szczęścia dostarcza jazda Oplem. Alfa ważąc 1845 kg (!) cierpi na taką nadwag ę, jak duża część Amerykanów, a przełożenia jej precyzyjnej skrzyni biegów są zbyt długie. (W Oplu mechanizm ten działa mniej precyzyjnie, ale drogi prowadzenia drążka są krótsze.) W efekcie, w próbach "ze stoperem" Spider przegrywa ze znacznie lżejszym GT (1415 kg) z kretesem. O ile od 0 do 100 km/h Alfa przyspiesza o sekundę dłużej niż jej przeciwnik, bo w 7,3 s, to im dalej w las - tym gorzej. Gdy wskazówka prędkościomierza Opla mija pole zaznaczone jako 180 km/h, ta w Alfie oscyluje wokół 165 km/h. Spider nie nadąża za Oplem także w próbach elastyczności. Jego silnikowi po prostu brakuje tego zęba, tej nutki sportowego zacięcia, która sprawiałaby, że przy każdym dodaniu gazu na ustach kierowcy pojawiałby się błogi uśmiech. Czarę goryczy przelewa horrendalne zużycie paliwa. Na tej samej trasie i przy tym samym stylu jazdy GT potrafi spalić aż o 5 litrów mniej benzyny na 100 km - 9,8 l, zamiast 14,8! Tylko jedna rzecz przemawia za "włoszką" - ścieżka dźwiękowa z basami dominującymi w niskim i średnim zakresie obrotów.

Już przy pierwszej próbie sił w zakrętach odczuwasz, że te auta pochodzą z zupełnie innych światów. Alfa Romeo ze swoim stałym napędem czterech kół (pod tunelem środkowym pracuje centralny mechanizm różnicowy typu Torsen C) w każdych warunkach ma więcej przyczepności niż Opel, jest zwinna i bardzo posłuszna wszelkim ruchom kierownicy. Czasem jest nadsterowna, czasem podsterowna, ale zawsze przewidywalna i łatwa do opanowania. Spiderem da się pojechać naprawdę szybko, ale konstruktorzy dążąc do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym (stąd tak duża masa) zapomnieli o tym, co najważniejsze - radości z jazdy. Tę zaś dostaniemy w tylnonapędowym GT, które jest jak nabuzowany adrenaliną sportowiec. To niskie, rozłożyste auto z fotelem kierowcy spoczywającym niemal na asfalcie i zawieszeniem ukutym na torach wyścigowych (podwójne wahacze trójkątne) najlepiej czuje się w zakrętach. Jeżdżąc nim dłużej po autostradzie i usypiając z nudów, będziesz wypatrywał zjazdu na boczną drogę, najlepiej pokręconą, jak kręgi piekielne z "Boskiej komedii". A wtedy odczujesz na własnej skórze, że Opel prowadzi się bardzo neutralnie i z wyraźnie wyczuwalną granicą, po przekroczeniu której koła tracą przyczepność.

Duża frajda z jazdy po suchym ma swoją cenę, gdy spadnie deszcz. Wtedy nie pomaga nawet seryjnie montowany układ kontroli trakcji, który po prostu reaguje zbyt późno. Zdarzało się, że przy wyprzedzaniu na prostej drodze samochód zaskakiwał nagłym uciekaniem tyłu - wtedy nie pozostaje nic, jak tylko odjąć gaz. W Spiderze tego typu problemy w ogóle nie występowały - na mokrym asfalcie jechał jak po sznurku. Na dodatek w tym ostatnim układ kontroli trakcji (tak- że seryjny) można całkiem wyłączyć. W Oplu taka sztuczka nie przejdzie; można go jednak ustawić w tryb "traction off" lub "competitive mode", który pozwala na większe uślizgi tylnej osi niż w pierwszym przypadku, ale tylko do momentu, gdy wyczuje, że przód staje się podsterowny. Za to hamulce działają w nim świetnie, zatrzymując auto ze 100 km/h zawsze na dystansie mniejszym niż 37 metrów. Alfa potrzebuje na to przynajmniej 2 metry więcej.

Amerykański Opel oferuje też lepszy komfort podróżowania niż Alfa. Oba auta są twardo zawieszone, ale w tym pierwszym po długiej podróży zawsze będziemy się czuć odrobinę mniej zmęczeni. Na niekorzyść "włoszki" przemawia też fakt, że jej nadwozie jest mniej sztywne.

Pamiętam, jakie było moje zdziwienie, gdy dowiedziałem się, że Opel kosztuje "jedyne" 122 tys. zł. Zniknęło ono od razu po otwarciu drzwi do wnętrza auta, które na dodatek ocierały o błotnik. Bardzo tanie plastiki, słabe spasowanie i ta kierownica z Suzuki. Wnętrze Alfy to zupełnie inna bajka - bardzo dobre materiały, piękna konsola środkowa i smakowite szczegóły.

Więcej stylu ma Alfa, ale uśmiech na twarzy kierowcy gości zdecydowanie częściej, gdy podróżuje on Oplem.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne GT Spider 3.2 JTS V6 24V Q4
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4widlasty/6
Moc kW (KM)194 (264)191 (260)
Przy obrotach (/min)53006300
Poj. skokowa cm319983195
Maksymalny moment obrotowy (Nm)353322
Przy obrotach (/min)25004500
Przeniesienie napęduna tylne kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa przekł. mech.6-biegowa przekł. mech.
Dł / szer / wys (mm)4100/1813/12744393/1830/1318
Rozstaw osi (mm)24152528
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,1/10,911,1/11,4
Poj. zbiornika paliwa (l)4569
Masa własna (kg)14151845
Dopuszczalne obciążenie (kg)210145
Poj. bagażnika (l)66/157253
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)13951490
Rozmiar opon245/40 R18 W Bridgestone Potenza REO50225/50 R17 Y Pirelli P Zero Rosso
CO2 (limit) g/km218273
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4
OsiągiGTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
0-80 km/h (s)4,35,2
0-100 km/h (s)6,37,3
0-130 km/h (s)9,712,3
0-140 km/h (s)11,514,1
0-160 km/h (s)15,619,2
0-180 km/h (s)20,226,4
Prędkość maksymalna (km/h)229240
Elastyczność GTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,0/10,08,4/10,9
Elastyczność GTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
80-120 km.h na V/VI biegu9,6/b.d.11,7/14,3
Próba jazdy GTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
(Slalom 18 m ) km/h62,763,5
(Slalom ISO) km/h131,6126,9
Próba jazdy GTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h7272
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h5352
Zużycie paliwaGTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,79,8
Maksymalne (l/100 km)15,519,2
średnie podczas testu (l/100 km)12,315,5
zasięg (km)366445
Poziom hałasu (dB)GTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
przy 80 km/h dB(A)6867
przy 100 km/h dB(A)6972
przy 120 km/h dB(A)7374
przy 160 km/h dB(A)7774
Droga hamowania (m)GTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3640
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3640
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3739
Ceny i wyposażenieGTSpider 3.2 JTS V6 24V Q4
Cena modelu testowanego (zł)122 000 zł198 000 zł
Poduszki boczne/kurtynybrak/b.d.tak/ brak
Klimatyzacja dwustrefowabraktak
Reflektory ksenonowebrak/b.d.3470/brak
Skórzana tapicerka5000 zł4300 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

GT 307 Mimo że źle poskładany, to właśnie Opel wygrywa porównanie. Jest szybszy, ma lepsze hamulce i daje zdecydowanie więcej radości z jazdy. Na dodatek kosztuje znacznie mniej.
Spider 3.2 JTS V6 24V Q4 291 To typowa „włoszka” – pełna wdzięku i elegancji, ale paliwo- żerny silnik o słabej dynamice i ogromny ciężar własny psują całą radość z jej posiadania. I jeszcze ta wysoka cena!
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pochodzą z dwóch różnych światów, ale zostały stworzone w tym samym celu. Alfa Romeo Spider i Opel GT to auta, mające dostarczyć jak najwięcej przyjemności z jazdy, dlatego stają w szranki w teście porównawczym.
    auto motor i sport, 2009-02-17 12:58:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij