Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Alternatywy 3

Samochodów w Polsce przybyło, chociaż nie tych nowych głównie. Kontrofertą dla wielu aut używanych są jedynie tańsze modele, na przykład Dacia Logan, Kia Picanto i Toyota Aygo, mocno przy tym różniące się. Który wybrać?

2006-02-06
Porównanie Dacia Logan, Kia Picanto, Toyota Aygo Aygo jest najbardziej stabilne na zakrętach, Picanto dysponuje najbardziej bezpośrednim układem kierowniczym, a Logan oferuje najlepszy komfort jazdy.

Z pewnością, najbardziej cool i trendy jest Aygo. Szkoda tylko, że na dłuższych dystansach najmniejszą Toyotą wygodnie mogą podróżować jedynie dwie osoby. Jakość jej wykonania (toporne śruby na wierzchu, które mocują tunel środkowy) daleka jest od perfekcjonizmu, którym urzekają inne modele tej marki. W przeciwieństwie do Logana i Picanto, tylko Aygo nie oszczędza na bezpieczeństwie - ABS jest seryjny, a w najdroższej odmianie najmniejszej Toyoty do wyposażenia standardowego należą nawet boczne i kurtynowe poduszki powietrzne.

Nieco większa niż Aygo, zgrabna i zwinna Kia Picanto zapewni wygodną jazdę czterem dorosłym osobom. Cóż z tego, skoro jej bagażnik jest nawet mniejszy niż w praktycznie dwuosobowej Toyocie Aygo. Schowki we wnętrzu ratują sytuację przy jednodniowym wypadzie za miasto, ale nie podczas wyjazdu na dwutygodniowy urlop. W tym gronie Kia Picanto może pochwalić się, między innymi, najlepszą jakością wykonania, najbardziej ergonomiczną obsługą i... największymi lusterkami zewnętrznymi, które znakomicie przydają się zwłaszcza w mieście.

Chociaż na tle konkurentów Logan wygląda jak auto z minionej epoki (pod względem stylizacji), nowa Dacia ma swoje ogromne zalety. Po pierwsze, oferuje najwięcej miejsca zarówno w kabinie (nawet dla pięciu osób), jak i w bagażniku, który może pomieścić dwa razy więcej niż bagażniki Aygo i Picanto razem wzięte. Po drugie, jako jedyna jest dostępna z silnikiem o "normalnej" pojemności (do wyboru 1,4 l lub 1,6 l), a nie z jednostką napędową o pojemności jednego litra i tylko trzech cylindrach rodem z kosiarki, jak w Toyocie Aygo.

Za kierownicą wszystkich trzech testowanych samochodów siedzi się wysoko i stosunkowo wygodnie, chociaż na baczność. Jak na "maluchy", Kia i Toyota mają fotele dość obszerne, ale zbyt słabo wyprofilowane (te w Picanto trzymają na boki nieco lepiej, z kolei te w Aygo mają dłuższe siedzisko, które podtrzymuje uda na całej długości). Największy komfort za "kółkiem" oferuje jednak - o dwie klasy większy od Aygo i Picanto - Logan. Do pełni szczęścia brakuje dłuższego siedziska i regulacji wysokości kolumny kierownicy. Wysokim kierowcom górna część koła kierownicy przysłania sporą część prędkościomierza i obrotomierza.

Z tyłu najwygodniej również podróżuje się przestronnym Loganem. Nie tylko dlatego, że jest on największy, ale także z racji wygodnej kanapy, na której nie siedzi się "w kucki". Stosunkowo komfortowe warunki panują też z tyłu w Picanto. Kanapę w Aygo lepiej omijać z daleka. Bardzo kiepsko jest tam z miejscem zarówno na nogi, jak i nad głową.

Czym zatem wytłumaczyć bardzo dobre poczucie przestronności z przodu właśnie w Aygo? Mocno pochylona, "uciekająca" do przodu szyba i deska rozdzielcza bez tradycyjnych zegarów robią swoje. Potężny prędkościomierz z obrotomierzem, który wyrasta z niego jak na czułce i góruje nad nim jak satelita nad Ziemią, znajdują się tuż za kierownicą. O ile dwa podstawowe zegary są dość czytelne, o tyle informacje wyświetlane na ciekłokrystalicznym ekraniku - już nie. Konwencjonalne wnętrza Logana i Picanto wydają się nieco ciaśniejsze, ale z odczytywaniem wskazań na ich tradycyjnych zegarach nie ma problemu. Ogólnie rzecz biorąc obsługa Dacii i Kii jest mniej skomplikowana. Jedyne utrudnienie w Loganie to zbyt niskie umieszczenie pokręteł do sterowania nawiewem powietrza.

Tak rozmiary auta, jak i zawieszenie oraz silnik jedynie z Logana czynią samochód dobry na każdą okazję. Nie tylko z kumplami do miasta, ale i z rodziną za miasto. Nie tylko na drogi o nawierzchni równej jak stół, ale również na te w gorszym stanie, a nawet polne czy leśne. Zawieszenie Dacii, o stosunkowo dużym skoku, dobrze radzi sobie z łagodnym wybieraniem sporych nierówności, czego nie można powiedzieć o dość sztywno zestrojonym zawieszeniu zwłaszcza Toyoty. Jego krótki skok sprawia, że nadwozie Aygo niemal bez przerwy jest bombardowane mniejszymi bądź większymi uderzeniami. Na dziurawych drogach cierpi na tym komfort podróżowania, ale za to na równych mała Toyota prowadzi się pewnie i neutralnie, a jej nadwozie jest stabilne. Pod względem oferowanego komfortu jazdy Picanto plasuje się między Aygo a Loganem. Jej układ kierowniczy daje najlepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią i jest bardziej bezpośredni niż układ kierowniczy szczególnie Dacii.

Żaden z bohaterów tego porównania nie zasługuje na miano sprintera. Fakt, że za podobne pieniądze Logana można mieć z silnikiem 1,6-litrowym, a Picanto i Aygo z zaledwie jednolitrowym (na razie innych w ogóle się nie oferuje) działa na jego korzyść tak długo, jak długo nie trzeba tankować. Nie dość, że Dacia średnio "połyka" ponad 2 l/100 km paliwa więcej niż Kia czy Toyota, to jeszcze za jednym zamachem potrafi wciągnąć z dystrybutora 50 l; Aygo i Picanto - po 35 l. O ile pod względem przyspieszenia od 0 do 100 km/h Logan nie góruje zdecydowanie nad rywalami (z Toyotą nawet przegrywa o 0,1 s), o tyle wykazuje zdecydowanie lepszą elastyczność niż Picanto, a zwłaszcza Aygo. Dzięki bardzo długim przełożeniom (Aygo "setkę" osiąga już na drugim biegu!), najmniejsza Toyota jest najoszczędniejsza, ale bez redukowania biegu na niższy rozpędza się wolniej niż zaprzęg złożony z osiołków.

Zatem które auto spośród porównywanych wybrać? Stosunek ceny do wielkości jednoznacznie przemawia za Dacią. Jeśli ktoś potrzebuje samochodu wszechstronnego, dobrego na co dzień i od święta, powinien postawić na "Logana by Renault". Napis, który widnieje na pokrywie bagażnika to swego rodzaju gwarancja tego, że Dacia sroce spod ogona nie wypadła i nie należy się jej ani wstydzić, ani obawiać. Ręczy za nią koncern światowego formatu.

Tym, którym hasło "Dacia" mimo wszystko nie kojarzy się najlepiej i którzy potrzebują samochodu bardziej do miasta, na zakupy lub na weekendowe wypady (nawet w większym gronie) niż na urlop z dwójką dzieci, wózkiem i namiotem, śmiało można polecić Kię Picanto. Bez wątpienia, wdziękiem Picanto rozkłada Logana na łopatki.

Najmniejszą z Toyot trudno z czystym sumieniem polecać nawet tym, którzy nie wiedzą co zrobić z pieniędzmi. Na "dzień dobry" auto jest o blisko osiem tysięcy złotych droższe niż najtańsze wersje Logana i Picanto, a jego wizerunkowi bardzo daleko do imidżu, na przykład, Mini One. Skoro Aygo słabo nadaje się nawet na trzeci samochód w rodzinie, roli jedynego nie spełnia tym bardziej.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Jacek Heliasz, Mariusz Barwiński


Dane techniczne

  Logan 1.6 Laureate Picanto 1.0 Optimum Plus (osiągi w wersji z 65-konnym silnikiem 1.1) Aygo 1.0 Sol
Poj. skokowa cm31598999998
Układ napędowy
Moc maksymalna64 (87)45 (61)50 (68)
Przy obrotach (/min)550056006000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)12886,393
Przy obrotach (/min)300029003600
Przeniesienie napęduna koła przedniena koła przedniena koła przednie
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowamechaniczna 5-biegowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4250/1742/15253495/1595/14803410/1615/1465
Rozstaw osi (mm)263023712340
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,53535
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)50950856
Wymiary i masy
Masa własna (kg)1104400324
Dopuszczalne obciążenie (kg)436127-868130-782
Poj. bagażnika (l)5106,15,5
Rozmiar opon185/65 R 154,34,1
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km10,04,94,6
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km5,85,24,2
Zużycie paliwa (średnie) l/km7,39,37,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,57,56,7
Maksymalne (l/100 km)10,014,713,4
średnie podczas testu (l/100 km)8,5154157
zasięg (km)53815,5/21,017,9/24,2
LOSuper LO 9519,2/28,420,8/30,8
Norma emisji spalinEuro 441,042,7
Osiągi
0-100 km/h (s)13,541,943,3
Prędkość maksymalna (km/h)175ser/serser/ser
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)12,8/18,8brak/brakser/ser
80-120 km/h na IV/V biegu (s)15,3/21,5brak/b.d.ser/b.d.
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)43,8brak/b.d.ser/b.d.
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)45,9serser
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ 80026 990 zł33 700 zł
Poduszki boczne/kurtynyb.d./ b.d.34 690 zł46 000 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 450 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Samochodów w Polsce przybyło, chociaż nie tych nowych głównie. Kontrofertą dla wielu aut używanych są jedynie tańsze modele, na przykład Dacia Logan, Kia Picanto i Toyota Aygo, mocno przy tym różniące się. Który wybrać?
    auto motor i sport, 2007-12-10 12:31:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij