Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.6

Amazing |əˈmeɪzɪŋ| Skoda Octavia

Elegancka, nowoczesna, z mnóstwem miejsca w wnętrzu i bogatym wyposażeniem. Reprezentacyjna limuzyna za rozsądną cenę.

2013-03-14

Amazing |əˈmeɪzɪŋ| to znaczy...

DYNAMICZNY STYL

Wyrazista stylistyka nowej Octavii nie pozostawia wątpliwości – to samochód prestiżowy, dopracowany w każdym szczególe, przestronny i elegancki. Jest najważniejszym modelem Skody, wręcz ikoną marki.

Ponad 3,7 miliona klientów nie może się mylić – właśnie tylu nabywców ze 100 krajów świata kupiło Octavie I i II generacji od chwili debiutu tego modelu w 1996 roku. W Polsce już cztery lata z rzędu jest to najchętniej kupowany samochód w ogóle. Nowa Octavia podnosi poprzeczkę – ma wszystko co potrzebne, by znaleźć się w gronie dziesięciu najlepiej sprzedających się samochodów na świecie.

179 tysięcy Tyle Octavii (a nawet o 396 sztuk więcej) sprzedano w Polsce od 1998 roku. Od 4 lat to najpopularniejszy samochód w naszym kraju.

Ponadczasowa stylistyka Octavii – opierająca się przelotnym modom, a stawiająca na wyważone proporcje i dopracowanie każdego szczegółu – to jeden z ważniejszych atutów nowego modelu. Pozostałe, czyniące z niej samochód o wszechstronnym przeznaczeniu, to ponadprzeciętnie duże wnętrze, znakomita funkcjonalność, innowacyjna technika i cena odpowiadająca rzeczywistej wartości. Istotą urody samochodu są harmonijne proporcje. W porównaniu z poprzednikiem, nowa Octavia jest dłuższa i szersza, zwiększył się jej rozstaw osi. Przednia oś powędrowała do przodu, tylny słupek dachowy został zaś przesunięty do tyłu – dzięki tym zabiegom sylwetka nowej Skody stała się znacznie bardziej dynamiczna.

Wrażenie dynamiki wzmacniają przetłoczenia z boku nadwozia – to górne powoduje, że auto wydaje się jeszcze dłuższe niż jest i akcentuje podobieństwo do coupé, dolne dodatkowo załamuje światło. Ukośne zakończenie bocznej szyby z tyłu podkreśla ten efekt i jest detalem tak charakterystycznym, że pozwala natychmiast rozpoznać nową Octavię, nawet gdy ogląda się ją tylko z boku.

Widziana od przodu jest samochodem reprezentacyjnym, zdradza solidność wykonania i bogactwo wyposażenia. Zaprojektowane od nowa reflektory umieszczone w poziomie podkreślają szerokość przodu Octavii, pełna przetłoczeń, jakby „trójwymiarowa” maska silnika sprawia wrażenie, że auto jest wyższe i masywniejsze. Logo Skody umieszczone na pokrywie silnika ponad charakterystyczną osłoną chłodnicy z daleka rzuca się w oczy. Nowa Octavia potrafi dostosować się do indywidualnych upodobań swojego właściciela. Skoda oferuje trzy wersje wyposażenia – Active, Ambition i Elegance. Samochód może mieć obręcze kół o średnicy od 15 do 18 cali (także aluminiowe), tapicerkę w kolorach od czarnego przez czarno-szary po czarno-beżowy oraz różne elementy dekoracyjne. Można też wybierać spośród dziewięciu wersji kierownic, takiej samej liczby wzorów kół oraz dwunastu kolorów nadwozia.

Amazing |əˈmeɪzɪŋ| to znaczy...

PRZESTRZEŃ

Skoda Octavia ma pośród samochodów kompaktowych szczególne miejsce – od zawsze górowała nad nimi przestronnością wnętrza i wielkością bagażnika. Wynika to między innymi z unikalnej koncepcji nadwozia typu liftback. Patrząc z zewnątrz widać wyraźnie wyodrębniony (jak w sedanie) bagażnik – sięga on daleko poza tylną oś samochodu, dlatego nie ogranicza wielkości kabiny. Cała przestrzeń aż do tylnej osi pozostaje do dyspozycji pasażerów. W nowej Octavii podróżni zasiadający z tyłu mogą korzystać ze znacznie większej przestrzeni niż pasażerowie modelu poprzedniej generacji. Zwiększyły się ilość miejsca nad głową (do 980 mm), szerokość wnętrza na wysokości kolan (do 73 mm) oraz na wysokości ramion (do 1378 mm). Przestronniej zrobiło się także z przodu. Pod tym względem, a także pod względem długości wnętrza, nowa Skoda Octavia przewyższa inne samochody klasy niższej średniej.

Uzyskanie tak korzystnych wymiarów wnętrza było możliwe dzięki zwiększeniu długości auta do 4,66 m oraz rozstawu osi do 2,69 m – większego nie ma żaden inny kompakt.

Tak samo jest z bagażnikiem, który dzięki pojemności wynoszącej 590 litrów zmieści wszystko, czego potrzebuje rodzina wyruszająca w drogę z wakacyjnym ekwipunkiem na pokładzie. Specyfika liftbacka, w którym pokrywa bagażnika podnosi się wraz z tylną szybą, zapewnia doskonały dostęp do jego wnętrza. Otwór ładunkowy jest bardzo szeroki i pozwala łatwo sięgnąć do bagażnika z każdej strony auta. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność przedziału bagażowego rośnie aż do 1580 l. Po raz pierwszy w Octavii oparcie kanapy można złożyć nie tylko od strony kabiny pasażerskiej, lecz także poprzez naciśnięcie przycisku umieszczonego w bagażniku. To bardzo ułatwia pakowanie ładunków o dużych gabarytach.

 

590 litrów  Taką pojemność ma bagażnik Skody Octavii. Po złożeniu oparć tylnej kanapy wzrasta ona o 990 litrów

Łatwiej też przewozić drobne przedmioty, bo w wyposażeniu seryjnym każdej wersji auta znajduje się mocowanie dla systemu siatek (dopłata 200 zł), skutecznie przytrzymujących luźny bagaż. W wersji Ambition we wnętrzu bagażnika zamontowano podwójny haczyk do powieszenia siatek z zakupami, w odmianie Elegance są dwa takie haczyki. W transportera o nadzwyczajnych możliwościach Octavia zamienia się po złożeniu oparcia fotela obok kierowcy (opcja dostępna od maja). We wnętrzu mieszczą się wtedy bardzo długie przedmioty.

 

Amazing |əˈmeɪzɪŋ| to znaczy...

FUNKCJONALNOŚĆ

Od praktycznych schowków po dotykowy ekran systemu infotainment – proste i zaskakująco praktyczne rozwiązania to znak firmowy nowej Skody. Octavia ułatwia pasażerom życie w podróży.

Bo życie jest wystarczająco skomplikowane, żeby jeszcze zmagać się z niedogodnościami we własnym aucie! Z tego założenia wyszli inżynierowie Skody i postanowili uczynić pobyt pasażerów na pokładzie na tyle łatwym i przyjemnym, na ile to możliwe.

Zaczyna się od bezkluczykowego dostępu do auta. Funkcja KESSY (Keyless-Entry-Start-and Exit-System, dopłata 1500 zł) sprawia, że kluczyka nie trzeba brać do ręki, by Octavię otworzyć i uruchomić silnik – wystarczy kluczyk mieć przy sobie i wcisnąć przycisk „start”. Sterownik rozpoznaje kluczyk w promieniu 1,5 m od samochodu.

 

Z pomieszczeniem drobiazgów we wnętrzu nie będzie problemu – na przykład pojemnik na butelki na konsoli środkowej zaprojektowano tak, że można go wykorzystać również do odłożenia telefonu komórkowego czy iPoda. Na konsoli środkowej umieszczono schowek Phone Box – w jego dnie znajduje się płaska antena, która odbiera sygnały z anteny telefonu komórkowego, wzmacnia je i kieruje do anteny samochodu. Dzięki temu jakość połączeń jest taka, jak w przypadku telefonu zamontowanego na stałe, a rozmowy można prowadzić nawet wtedy, gdy sygnał antenowy okazuje się słaby.

Bardziej funkcjonalna i wydajna niż w poprzednim modelu Octavii jest automatyczna klimatyzacja. Climatronic (seryjny w wersji Elegance, w Ambition za dopłatą 1800 zł) ma dwustrefową regulację temperatury. Do pracy klimatyzacja wykorzystuje czujniki nasłonecznienia, jakości powietrza oraz wilgotności. System infotainment, czyli nowoczesne centrum informacji i rozrywki, jest w wyższych wersjach wyposażony w praktyczny i szybko reagujący ekran dotykowy o przekątnej do 8 cali. Ekran ten, po raz pierwszy w Skodzie, ma czujnik zbliżeniowy – po zbliżeniu palca do monitora urządzenie automatycznie włącza menu obsługowe.

 

Atrybuty funkcjonalności i komfortu w wielu wypadkach Octavia ma w wyposażeniu seryjnym. Wymienić tu można regulację wysokości fotela kierowcy, manualną klimatyzację, elektrycznie otwierane szyby z przodu czy elektrycznie podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne. Za dopłatą są dostępne m.in. elektronicznie sterowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień (1500 zł, zamawiany z lusterkami zewnętrznymi z pamięcią ustawień za 400 zł) oraz funkcja podgrzewania foteli kierowcy i pasażera (800 zł).

Amazing |əˈmeɪzɪŋ| to znaczy...

BEZPIECZEŃSTWO

Bezpieczna i maksymalnie komfortowa podczas jazdy. Taka jest nowa Octavia, w której debiutują elektroniczne systemy nie stosowane dotąd w Skodzie, znane z samochodów wyższych klas, a więc droższych.

Elektronika nie wyręczy kierowcy, ale może pomóc w krytycznej sytuacji na drodze. Pełni rolę asystenta, nierzadko rozpoznając zagrożenie wcześniej niż sam kierowca. Gdy np. system Front Assistant uzna, że samochód zbliżył się do pojazdu poprzedzającego tak blisko, że grozi to kolizją, ostrzega o tym wyświetlając odpowiedni sygnał, a gdy kierowca nie reaguje – system automatycznie przyhamowuje samochód. Jeśli także to nie wystarcza, system hamuje awaryjnie, zmniejszając skalę zderzenia lub w ogóle do niego nie dopuszczając. Front Assistant sprawdza się także w mieście, gdy przy prędkości poniżej 30 km/h (np. podczas manewrowania, czy na osiedlowej drodze) grozi zderzenie z przeszkodą. W takim przypadku system automatycznie uruchamia awaryjne hamowanie, powodując zatrzymanie auta, jeśli kierowca sam nie reaguje na zagrożenie.

 

Kolejny system bezpieczeństwa w nowej Octavii to montowane seryjnie hamulce antykolizyjne (Multicollision Brake). Hamują one awaryjnie po rozpoznaniu kolizji i przydają się, gdy autu po uderzeniu w przeszkodę grozi kolejne zderzenie, np. z samochodem nadjeżdżającym z przeciwka lub z przeszkodą przy drodze. Hamulce działają, dopóki prędkość jazdy nie spadnie poniżej 10 km/h. W czasie hamowania włączają się światła awaryjne, ostrzegając innych kierowców o niebezpieczeństwie. Hamulec antykolizyjny może zostać wyłączony przez kierowcę poprzez dodanie gazu lub gdy kierowca sam zacznie awaryjnie hamować.

Spotykany dotychczas w samochodach wyższych klas Crew Protect Assistant (dopłata 600 zł) po raz pierwszy znalazł się w wyposażeniu nowej Skody Octavii. Gdy rozpozna, że trwa awaryjne hamowanie, przygotuje kierowcę i pasażera do ewentualnego zderzenia, automatycznie napinając pasy bezpieczeństwa. Ponadto, gdy stwierdzi silną nad- lub podsterowność samochodu, spowoduje samoczynne przymknięcie szyb i rozsuwanego dachu, by zapobiec przedostaniu się do wnętrza obcych przedmiotów w razie zderzenia.

65 km/h Powyżej tej prędkości Lane Assistant śledzi pasy wzdłuż jezdni i zapobiega niekontrolowanemu przekroczeniu ich przez auto.

Ponieważ bezpieczeństwo jazdy zawsze zależy od kierowcy, urządzenia dostępne na pokładzie nowej Octavii dbają o jego dobre samopoczucie, a więc także o maksymalną koncentrację. O tym, że powinien zrobić przerwę w podróży kierowcę informuje Driver Activity Assistant, wyświetlając odpowiednią ikonkę. Po uruchomieniu silnika, przez 15 minut – na podstawie ruchów kierownicą i przy prędkości większej niż 65 km/h – analizuje on i zapamiętuje sposób prowadzenia auta. Wyraźna różnica w stosunku do zarejestrowanego, typowego sposobu jazdy wskazuje na zmęczenie kierowcy. Octavia zapewnia pasażerom maksymalną ochronę. Auto ma nawet seryjną (po raz pierwszy w tym modelu) kolanową poduszkę powietrzną dla kierowcy. Seryjne są też kurtyny powietrzne oraz boczne poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu. Obecność poduszek czołowych jest oczywista, specjalne zaś wymagania spełnią boczne airbagi na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy (1200 zł). W wyposażeniu seryjnym każda Skoda Octavia ma siedem poduszek powietrznych.

 

Do wynalazków łączących bezpieczeństwo z komfortem należą ponadto Intelligent Light Assistant oraz system automatycznego parkowania. Ten pierwszy sam włącza i zmienia światła z drogowych na mijania, ten drugi zaś rozpoznaje czy miejsca do zaparkowania jest wystarczająco dużo. Jeśli tak, wjeżdża na nie samoczynnie obracając kierownicą. Kierowca włącza tylko wsteczny bieg, dodaje gazu lub hamuje.

Amazing |əˈmeɪzɪŋ| to znaczy...

MOC I OSZCZĘDNOŚĆ

Jednostki napędowe nowej Octavii pochodzą z szerokiej palety silników koncernu Volkswagena. Całe auto zostało zresztą skonstruowane w oparciu o wspólną dla różnych aut VW platformę MQB, która umożliwia zastosowanie wyrafinowanej techniki za mniejsze pieniądze. Wszystkie silniki mają po cztery cylindry i po 16 zaworów. Ich zużycie paliwa oraz emisja dwutlenku węgla są mniejsze nawet o 23% niż w wypadku ich poprzedników. Systemy start/stop (oszczędzający paliwo) oraz odzyskiwania energii hamowania można znaleźć niemal w każdej wersji auta.

Wśród czterech silników benzynowych TSI z bezpośrednim wtryskiem i doładowaniem rolę podstawowego pełni 85-konny 1.2 TSI. Poza miastem zadowala się on 4,4 l benzyny, średnio zaś potrzebuje 5,2 l/100 km. Do pary ma pięciostopniową mechaniczną skrzynię biegów. Najtańsza Octavia z tą jednostką kosztuje 59 500 zł.

 

Benzynowy 1.2 TSI z systemem start/stop dysponuje mocą 105 KM i rozpędza się do 100 km/h w 10,3 s. Średnie zużycie paliwa wynosi 4,9 l/100 km, natomiast maksymalny moment obrotowy o wartości 175 Nm jest uzyskiwany w przedziale 1400–4000 obr/min. Cena Octavii wyposażonej w tę jednostkę: od 63 850 zł.

Jeszcze wyżej w hierarchii silników benzynowych stoi 1.4 TSI o mocy 140 KM, który spala 5,3 l/100 km. Przyspiesza on do setki w 8,4 s i rozpędza się do 215 km/h. Ceny Octavii z tą jednostką zaczynają się od 68 850 zł.

Ukoronowaniem oferty benzynowych silników nowej Octavii jest 180-konny 1.8 TSI z systemem start/stop. Maksymalny moment obrotowy (250 Nm) uzyskuje on w zakresie 1250–5000 obrotów, zużywa zaś średnio 6,1 l/100 km. Cena samochodu w tej wersji silnikowej: od 82 350 zł.

 

Z wyjątkiem najsłabszej jednostki pozostałe mogą być łączone z automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG; standardowo zaś współpracują z sześciobiegową przekładnią mechaniczną. Diesle montowane pod maską nowej Octavii w porównaniu z poprzednikami zużywają nawet o 0,8 litra oleju napędowego mniej na 100 km. Wszystkie są turbodoładowane i wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Słabszy z nich – 1.6 TDI – dysponuje mocą 105 KM. Jednostka ta jest wyposażana w system start/ stop wyłączający silnik podczas dłuższego postoju (np. na światłach) i samoczynnie go załączający w chwili naciśnięcia na sprzęgło. W wersji z tym systemem, a także z pięciostopniową mechaniczną skrzynią biegów, diesel ten potrzebuje średnio zaledwie 3,8 litra paliwa na 100 km. Maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm osiąga natomiast w przedziale 1500–2750 obr/min. Octavia z tą jednostką napędową kosztuje co najmniej 74 550 zł.

 

Mocniejszy z silników Diesla (2.0 TDI) daje moc 150 KM i moment obrotowy 320 Nm w przedziale 1750–3000 obr/min. Średnio zadowala się 4,5 l/100 km, a współpracować może z sześciostopniowymi skrzyniami biegów – mechaniczną albo DSG. Kosztuje od 88 050 zł. Silniki Skody Octavii emitują do atmosfery niewielkie ilości dwutlenku węgla – od 99 do 141 g/km.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gwoli ścisłości - wersja z silnikiem 1.8 TSI (jak dobrze pamiętam) ma wielowahacz. ;)

    Samuraj, 2013-05-09 19:40:58
  • avatar
    zgłoś
    W sumie OK - sądzę, że sami o tym jeszcze napiszecie. Zdziwienie wzbudził tylko fakt, że w napisanych przez (lub w) AMiS artykułach i materiale promocyjnym "AMAZING" nikt nie raczył jeszcze WSPOMNIEĆ o rodzaju zawieszenia tylnego, nie mówiąc o pogłębieniu i różnicach. A z tego co pamiętam, przy premierze np. poprzedniej generacji Hondy Civic oraz jej aktualnej wersji systematycznie się o tym mówi.
    O belce skrętnej w nowej Octavii dowiedziałem się... wczoraj z TVN-u (tabelek technicznych raczej nie śledzę, bardziej artykuły) i stąd mój "bulwers", jakby Redaktorzy sami tabelek w Octavii nie śledzili, a byli bardziej zaaferowani systemem monitorującym zmęczenie kierowcy, nowym designem Skody czy potwornym bagażnikiem. Aż przypomniał się tekst Red. Frankowskiego (wtedy jeszcze z "Motoru") pt. "Czy to ważne, jak jeździ?". O, tak

    airmatic, 2013-05-09 11:31:59
  • avatar
    zgłoś

    A może jednak winię, bo jakoś nie pojawił się u Was artykuł w całości własnej roboty, brak również egzemplarza na blachach zaczynających się od PO (nr rej. importera VW).
     
    Na naszym parkingu od jakiegoś czasu staje Octavia z takimi właśnie "blachami" - to nasz kolejny, nowy długodystansowiec. Będziemy mieć więc sporo czasu i okazji by prześwietlić auto z każdej strony, a wrażeniami podzielić się w naszym piśmie i na stronie internetowej:)

    Szymon Piaskowski, 2013-05-09 11:03:08
  • avatar
    zgłoś
    Coś niesamowitego: materiał promocyjny w udawanej konwencji testu i ani słowa o konstrukcji zawieszenia!!! Po obejrzeniu odcinka "Automaniaka", gdzie w rękach Red. Jarosława Maznasa nowa generacja pozwala się ograć Octavii II, z wrażenia nie mogłem zasnąć. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest rodzaj zawieszenia tylnej osi - zależne (belka skrętna!!!!) zamiast zależnego (wielowahaczowe).
    W materiale TVN Turbo Octavia III nie radzi sobie (tak dobrze jak Oct II) ze slalomem, nie trzyma toru na szybkim łuku z symulacją "tarki" albo - jak ktoś woli - nierówności poprzecznych. W sumie - taka już uroda tego typu zawieszeń, że są słabsze niż wielowahaczówki, ale... dlaczego "Auto Motor i Sport" w swoich materiałach (stricte chodzi jednak o przedruki od niemieckich kolegów: pierwsza jazda i potem test, numery z lutego i marca 2013) nie podaje w artykule ani słowa o rodzaju zawieszenia?! Gdzie się podziewa Panów obiektywizm? Przecież mam prawo dowiedzieć się właśnie od Was, jak naprawdę jeździ nowa Octavia, i czy prowadzi się lepiej/posłuszniej od poprzedniej generacji. Jeśli chodzi o największy AMAZING nowej Octavii, właśnie go znalazłem. Drugi AMAZING sprawiła mi motoryzyjna gazeta nr 1 w osobistym rankingu. W sumie nie winię za to polskiej redakcji... A może jednak winię, bo jakoś nie pojawił się u Was artykuł w całości własnej roboty, brak również egzemplarza na blachach zaczynających się od PO (nr rej. importera VW). 
    Hasło "Skoda. Wiesz co dobre!" wyraźnie sugeruje mi od dzisiaj, że wszystkie GORSZE cechy po prostu nie są uwzględniane w materiałach - co wcale nie oznacza, że ich nie ma. A każdy właściciel Octavii II, który sobie kupi Octavię III sam bezbłędnie wyczuje, że ta nowa prowadzi się mniej posłusznie i mniej zwinnie niż ta, z której się przesiadł. Ciekawe, czy w salonach sprzedawcy będą o tym mówili klientom... A ja nie mogę odeprzeć wrażenia, że przespałem ważny konstrukcyjny szczegół. I nikt nie chciał mnie utwierdzić w przekonaniu, że w drużynie VW AG ktoś wziął się za oszczędzanie w tak uznanym znaku towarowym, jakim jest  O c t a v i a . Nota bene, mówimy o MARCE, która pierwsze miejsce na naszym rynku wypracowała sobie właśnie tym modelem.
    Na koniec: od Skody wymagam dużo akurat dlatego, że od lat jestem klientem tej marki i cenię przejrzystość. Od "AMiS" też wymagam dużej rzetelności, bo od wielu lat czytam tę gazetę, a z portalu korzystam jako użytkownik i forumowicz również od jakiegoś czasu.
    Ciekaw jestem odpowiedzi stron zaiteresowanych: Producenta i Redakcji. Czekam niecierpliwie

    airmatic, 2013-05-09 09:16:07
  • avatar
    zgłoś
    Reprezentacyjna dla plantatorów papryki :clap:

    konjo, 2013-03-20 23:19:27
  • avatar
    zgłoś
    Zbudowali na nowej płycie. Dostała praktycznie chyba wszystkie systemy z nowego Golfa to mogą się chwalić, ale z tą reprezentacyjną... to trochę sobie pojechali.

    garfield, 2013-03-20 20:51:29
  • avatar
    zgłoś
    Portale są jak chytra baba :sliniak:

    airmatic, 2013-03-18 23:12:23
  • avatar
    zgłoś
    Taa, piszą bo dostały kupę kasy na promowanie.

    rzęsor, 2013-03-18 16:35:04
  • avatar
    zgłoś
    Octavia jest jak wirus, zaraziła wszystkie motoportale jednocześnie :(

    airmatic, 2013-03-17 14:12:01
  • avatar
    zgłoś
    Od czasu trzeciej generacji. :P

    Samuraj, 2013-03-16 21:09:10
  • avatar
    zgłoś
    Lol, od kiedy to popularna Octavia jest reprezentacyjną limuzyną?

    rzęsor, 2013-03-16 10:10:23
  • avatar
    zgłoś
    Nowego Superba też tak będą reklamować. :P

    Samuraj, 2013-03-15 22:05:02
  • avatar
    zgłoś
    "Reprezentacyjna limuzyna za rozsądną cenę." A więc jednak! Superb zagrożony! :clap:

    konjo, 2013-03-15 19:35:31
  • avatar
    zgłoś
    Elegancka, nowoczesna, z mnóstwem miejsca w wnętrzu i bogatym wyposażeniem. Reprezentacyjna limuzyna za rozsądną cenę.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-03-15 16:28:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij