Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Ambitny inaczej

Oto samochód inny od większości w niższej klasie średniej. Nissan Tiida nie ma ambicji być sportowcem w kompaktowym ubraniu. Chce za to przyciągać komfortem.

2007-10-31
Nissan Tiida Tiida w sprzedaży jest od czerwca - od razu w wersji hatchback i sedan. Ceny rozpoczynają się od 55 900 zł.

Koncerny motoryzacyjne prawie zawsze podkreślają, że ich kolejny nowy model auta przeznaczony jest dla ludzi młodych, dynamicznych i aktywnych. I nagle pojawia się Tiida. Na zdjęciach firmowych - ani śladu małolatów, widać tylko osoby w sile wieku. Na konferencji prasowej przedstawiciel koncernu stwierdza, że nowy Nissan to pojazd prawie dla emeryta!

Patrząc na auto, przypływające do Polski aż z Meksyku, wypada zgodzić się z taką opinią. Szczególnie wersja pięciodrzwiowa wygląda jakby każda część jej karoserii pochodziła od innego modelu. Osoba starsza może tego nie zauważy, i chyba Nissan na to liczy. Lepiej wypada czterodrzwiowy sedan, dysponujący bagażnikiem o pojemności 467 litrów; sylwetka tego samochodu jest bardziej zwarta i proporcjonalna.

Pięciodrzwiowy hatchback, którym przejechaliśmy najwięcej kilometrów, koncepcją nadwozia bardzo przypomina Peugeota 307. Jest od niego nieznacznie dłuższy i wyższy, a rozstawem osi (2600 mm) ustępuje mu tylko o 8 mm. Dzięki temu, Tiida ma podobno najdłuższe wnętrze w klasie kompakt i wyprzedza pod tym względem pojazdy o klasę "wyższe". Rzeczywiście, zarówno z przodu, jak i z tyłu miejsca jest pod dostatkiem, choć przy trzech rosłych pasażerach zasiadających na tylnej kanapie, może być już trochę ciasno ze względu na dość wąskie (1695 mm) nadwozie. Nieduży, 272- -litrowy bagażnik hatchbacka można powiększyć do 463 litrów, kosztem drugiego rzędu siedzeń, lub zmniejszyć, przesuwając tylną kanapę o 240 mm do tyłu.

Tiida została pomyślana jako pojazd wygodny dla każdej z pięciu osób zasiadających w jej wnętrzu. Niestety, prócz "centra" na tylnej kanapie, cierpi przez to także prowadzący. Kierownica jest regulowana tylko w jednej płaszczyźnie, siedzi się wysoko, w zakrętach wypada się z fotela, którego zakres regulacji jest niewystarczający. Na dodatek, szeroki słupek przedni bardzo mocno ogranicza widoczność.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciomiejscowy, pięciodrzwiowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4295 x 1695 x 1535 mm, rozstaw osi 2600, masa własna 1232 kg, pojemność bagażnika 272/463 litry.
SilnikiBenzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, cztery zawory na cylinder, pojemność skokowa 1797 cm3, moc maksymalna 93 kW (126 KM) przy 5200 obr/min, maksymalny moment obrotowy 173 Nm przy 4800 obr/min. Stopień sprężania 9,9:1. Napęd na przednie koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h - 10,4 s; prędkość maksymalna - 195 km/h; średnie zużycie paliwa - 7,8 l/100 km; emisja CO2 - 188 g/km
CenaNissan Tiida 1.8 Acenta 67 400 zł

O tym, że dobrze zapamiętałem wypowiedziane na konferencji prasowej słowa o prymacie komfortu nad dynamiką, przekonuję się już po pierwszych metrach przebytych Tiidą. Zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu pracuje cicho i jest nastawione na zapewnienie jak największej wygody, co jest na pewno dobrą wiadomością dla kręgosłupów pasażerów. Z nierównościami, nawet polskich dróg, Nissan radzi sobie świetnie, ale z pokonywaniem zakrętów - zdecydowanie gorzej. W szybkich łukach nadwozie auta wyraźnie poddaje się sile odśrodkowej, przechylając się mocno na boki, a przy nagłym omijaniu przeszkody na drodze - wpada w delikatne kołysanie.

Do Tiidy Nissan przewiduje jedną z trzech jednostek napędowych - 1.6 16v (110 KM), 1.8 16v (126 KM) i wysokoprężną 1.5 dCi (105 KM). Między przednimi kołami "mojego" hatchbacka pracowała najmocniejsza z nich, połączona z szściobiegową skrzynią mechaniczną. Już od niskich obrotów silnik chętnie bierze się do pracy, od 4000 obr/min robi się za głośny, a gdy ma się na to ochotę - pozwala na niezłe przyspieszenia. Skrzyni biegów trochę brakuje precyzji.

Nie ma się co śmiać! Kto ma już dość marketingowej nowomowy o samochodach "dla młodych dynamicznych", wTiidzie odnajdzie to, czego od auta naprawdę oczekuje - wysokiego komfortu, także dzięki świetnemu wyciszeniu szumów wiatru, i przestronności.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Nissan

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    mi sie ogromnie nie podobal,ale po jeżdzie probnej zmienilem zdanie,to świetny samochód za malą kasę(na promocji )
    ~krzysztof, 2009-02-01 12:31:10
  • avatar
    zgłoś
    Posiadam taki samochód i muszę przyznać że lekko połyneli może nie przypomina on pięknych samochodów z rodziny nissana ale wygoda podstawą i silnik 1,6 o mocy 110km wcale nie jest dla starszych osób nie jeden młodziak zostaje na światełkach pozdrawiam
    ~B-BOY, 2009-01-23 12:12:13
  • avatar
    zgłoś
    Oto samochód inny od większości w niższej klasie średniej. Nissan Tiida nie ma ambicji być sportowcem w kompaktowym ubraniu. Chce za to przyciągać komfortem.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij