Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Audi A3: Sukces gwarantowany

Wygląda jak stary dobry znajomy, ale pod każdym względem jest lepszy od swojego poprzednika. Według twórców modelu to najlepszy kompakt klasy premium. Czy to przekonanie jest uzasadnione?

Michał Hutyra 2012-08-14

Czy warto radykalnie zmieniać coś, co się sprawdziło? Dwie poprzednie generacje A3 sprzedały się w liczbie niemal trzech milionów egzemplarzy. Powodów do rewolucji, jak w wypadku Mercedesa klasy A, nie było.

Auto wyładniało, także urosło – najmniej między osiami. Tu przybyły tylko 23 mm, więc kabina nie zyskała zbyt wiele na przestronności. Z tyłu miejsca na nogi jest zaledwie wystarczająco. To zaskakuje o tyle, że przynajmniej w teorii inżynierowie nie musieli zmagać się z żadnymi ograniczeniami. Auto zbudowano w zupełnie nowej technologii – na tzw. platformie modułowej. Umożliwia ona tworzenie pojazdów o różnych długościach nadwozia i rozstawach osi, przy wykorzystaniu podobnych elementów – takie samochodowe Lego Technic. Korzyści są oczywiste – tańszy i szybszy sposób produkcji samochodu.

Dzięki temu możliwe było zastosowanie droższych materiałów, m.in. aluminiowych błotników, pokrywy silnika, belki mocującej tylny zderzak, większej ilości stali o wysokiej wytrzymałości i lżejszych silników. Dzięki tym zabiegom A3 schudło o dobre 80 kilogramów, mimo lepszego wyposażenia z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Waży mniej więcej tyle, co model pierwszej generacji.

Także w dziedzinie napędu wydarzyło się sporo. Wszystkie silniki są nowe lub gruntownie zmodernizowane. Ich standardowym wyposażeniem są bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarka i system start/stop. Benzynowe mają dwie pojemności – 1.4 (122 KM lub 140 KM) oraz 1.8 (180 KM); tak samo diesle – 1.6 (105 KM) oraz 2.0 (150 KM). Oczywiście, wybrane silniki za dopłatą mogą współpracować z dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów S tronic oraz napędem quattro (1.8 TFSI i 2.0 TDI).

Najbardziej przełomowy w ofercie silników jest 1.4 TFSI (140 KM). Podczas spokojnej jazdy potrafi wyłączyć z pracy dwa z czterech cylindrów i dzięki temu pod względem zużycia paliwa zawstydza znacznie słabsze i mniejsze silniki. Średnie spalanie, według producenta, to 4,9 l/100 km.

We wnętrzu A-trójki widać typową dla Audi wysoką jakość wykonania. Materiały nie są pospolite, przeważają te miękkie w dotyku. Deska rozdzielcza wydaje się nawet zbyt ascetyczna, ale nagrodą za to jest łatwość i intuicyjność obsługi. Nic nie mąci tutaj ogólnego wrażenia solidności, nawet podczas jazdy po wybojach.

Równie dobre wrażenie A3 robi na kierującym. Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego pracuje z przyjemnym oporem, zawieszenie doskonale tłumi nierówności nawierzchni, a fotele są wygodne, przyjemnie twarde i dobrze przytrzymują ciało. „Kombinowanie” z obniżeniem masy własnej wyszło na dobre rozkładowi mas.

Samochód jest zaskakująco neutralny w zachowaniu na drodze i cechuje się dużą stabilnością poprzeczną. Na pierwszy rzut oka trudno rozstrzygnąć czy prowadzi się lepiej, czy gorzej niż BMW serii 1 – a to dla przednionapędowego auta duży komplement.

Polskiej ceny Audi A3 jeszcze nie znamy. W Niemczech model podstawowy kosztuje 21 600 euro. W standardzie oferuje m.in. komplet poduszek powietrznych (w tym kolanową), system stabilizacji toru jazdy (ESP), odtwarzacz płyt CD/MP3, klimatyzację oraz szybę czołową izolującą od hałasu. W opcji – systemy zwiększające bezpieczeństwo czynne, zmieniające charakter auta (Audi Drive Select), a nawet reflektory główne w technologii LED.

W ekstraklasie kompaktów nie ma już starych modeli. Z napięciem czekamy więc na wynik pierwszego porównania.

Bezrobotne dwa cylindry
Automatyczne odłączenie dwóch z czterech cylindrów następuje podczas jazdy z niewielkim lub średnim obciążeniem silnika. Prędkość obrotowa wału korbowego musi zawierać się w granicach 1400–4000 obr/min, konsumowany moment obrotowy – od 25 do 70 Nm. Odłączaniem i załączaniem drugiego i trzeciego cylindra steruje elektronika, realizacja zaś jest w pełni mechaniczna. Mimo to moment ten jest niemal niewyczuwalny. Podczas łagodnej jazdy pozamiejskiej spalanie można obniżyć prawie o 1 l/100 km. Silnik 1.4 TFSI spełnia już dziś wymagania przyszłej normy emisji spalin Euro 6.

 

Dane producenta Audi A3 1.4 TFSI Attraction
Cena 86 400 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4, turbo
Pojemność skokowa 1395 cm3
Moc maks./przy obrotach 122 KM/5000–6000 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 200 Nm/1400–4000 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 9,3 s
Prędkość maksymalna 203 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 5,2 l/100 km
Emisja CO2 120 g/km
Nadwozie
3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szer. x wys. 4237 x 1777 x 1421 mm, rozstaw osi 2601 mm, masa własna 1175 kg, poj. bagażnika 365/1100 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 118 570 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Audi A3 po liftingu wygląda prawie tak jak poprzednik, ale wg. twórców to najlepszy kompakt w klasie premium. Czy to prawda czy tylko marketingowy bełkot?Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-14 14:45:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij