Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.2

Audi A3 i Lancia Delta – Atak na mistrza

2008-11-03
Audi A3 i Lancia Delta Audi A3 2.0 TDI jeździ tak, że się nie chce z niego wysiadać. To udane połączenie sportu i komfortu.

Włoska jakość

Do spasowania elementów karoserii nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Drzwi zamykają się lekko i z solidnym "kliknięciem". Materiały wewnątrz to prawdziwy miszmasz - mieszanina tworzyw świetnych i tych tanich. Niestety, Włochom nadal zdarzają się niedoróbki. W testowanym aucie o przebiegu 2 500 km spadło cięgno ze skrzyni biegów, a do otwarcia klapki wlewu paliwa trzeba było używać pięści! Wewnątrz drażni źle spasowana wykładzina i obluzowany wkręt do zamocowania "wieszaka" tylnej półki.  

Delta ani myśli się poddawać. Jako że w koncernie Fiata Lancia pełni rolę marki stawiającej na komfort, to właśnie nim ma zamiar "wykończyć" niemieckiego rywala. Jej układ jezdny ma raczej niespieszny charakter, nastawiony bardziej na wygodę podróżowania niż na wywoływanie uśmiechu na twarzy kierowcy. I wychodzi jej to nieźle. Przez zapadnięte studzienki przejeżdża gładko i dobrze radzi sobie ze zniszczonymi torowiskami. W odróżnieniu od A-trójki, która ma krótszy skok amortyzatorów i szybko gasi niedoskonałości jezdni, Lancia ma tendencję do wpadania w lekkie kołysanie. W Audi odczuwasz o wiele więcej nierówności niż w Lancii, ale jazda nim wcale nie jest męcząca. Wszystko po prostu zależy od tego kto, co lubi. Remis!

Pod względem ostrości reakcji i przyjemności z jazdy, Sportback jest o krok, a nawet dwa przed Lancią. Mniej wychyla się na boki w zakrętach, jest bardziej zwinny i precyzyjny, a przy nagłych manewrach zachowuje więcej zimnej krwi. Delta ma sporo pewności siebie przy podróżowaniu na wprost z dużymi prędkościami, na nagłą zmianę kierunku jazdy reaguje lekkim kołysaniem, a tam gdzie występują duże siły boczne - jej nadwozie odchyla się od pionu. I aż do momentu gdy nie przesadzisz, trzyma zadany tor jazdy... A ty zapierasz się nogą o tunel środkowy lub drzwi, by nie spaść z fotela! Kolejna runda, w której Audi wypunktowało przeciwnika.

A-trójka zdobywa przewagę już na starcie. Pod jej maską pracuje bowiem silnik 2.0 TDI o mocy 140 KM, Lancia musi się zadowolić 1,6-litrowym, 120-konnym turbodieslem. W ofercie jest wersja 1.9 JTDM, ale polski importer autem z takim silnikiem nie dysponował. Cięższa Delta nie może nadążyć za lżejszym przeciwnikiem. Mimo że jej jednostka wytwarza niewiele mniejszy moment obrotowy i to przy niższych obrotach, bo 300 Nm przy 1500 obr/min wobec 320 Nm Audi w zakresie od 1750 do 2500 obr/min, jej największy mankament uwidacznia się w czasie ruszania. By wykonać ten manewr sprawnie, trzeba wcześniej podkręcić obroty. Inaczej, silnik po prostu gaśnie. W czasie jazdy jest o wiele lepiej - Lancia przyzwoicie reaguje na dodanie gazu i nie protestuje przed wysokimi obrotami. Jednostka A-trójki, teraz wyposażona w system wtrysku typu common-rail, jest bardziej spontaniczna, cicha - jakby nie nazywała się TDI - i wystarczająco mocna niemal w całym zakresie obrotów. Pod względem średniego zużycia paliwa, A3 konsumujące 6,8 l/100 km przegrywa z Lancią niemal o litr.

Silniki obu aut mają 6-stopniowe mechaniczne skrzynie, w których biegi zestopniowane są podobnie, czyli dość krótko, dlatego, mimo dysproporcji mocy, Lancia w próbach elastyczności niemal depcze Audi po piętach. Dopiero na "szóstce" dostaje wyraźnej zadyszki. Dostaje się jej także za mało precyzyjną pracę dźwigni, która, w porównaniu z genialnym mechanizmem A-trójki, wypada jakby była z innej epoki.

Audi zatrzymało pas mistrzowski, wygrywając na punkty dość wyraźnie - przeważyło dopracowanie w najmniejszym detalu. Lancia kusi wyglądem nadwozia, którym przyćmiewa nawet pięć A-trójek stojących jedna przy drugiej, i ceną. Jeśli bardziej niż sportowe doznania, cenisz komfort i styl, wybierz "włoszkę". Tym bardziej że za Deltę 1.6 Multijet zapłacisz od 77 990 zł, podczas gdy za Audi A3 Sportback 2.0 TDi - co najmniej 91 224 zł.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A3 2.0 TDI Attraction Delta 1.6 Multijet Argento
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4
Moc kW (KM)103 (140)88 (120)
Przy obrotach (/min)42004000
Poj. skokowa cm319681598
Maksymalny moment obrotowy (Nm)320300
Przy obrotach (/min)1750-25001500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4292/1765/14234520/1797/1499
Rozstaw osi (mm)25782700
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,710,6
Poj. zbiornika paliwa (l)5558
Masa własna (kg)13601410
Dopuszczalne obciążenie (kg)560495
Poj. bagażnika (l)370/1100380-465/760
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1381/1342b.d.
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)999/938b.d.
Rozmiar opon225/45 R17 Michelin Premacy HP225/45 R17 Michelin Premacy HP
CO2 (limit) g/km134130
OsiągiA3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
0-60 km/h (s)4,34,6
0-80 km/h (s)6,97,6
0-100 km/h (s)10,011,4
0-120 km/h (s)14,216,6
0-130 km/h (s)16,719,5
0-140 km/h (s)19,423,1
0-150 km/h (s)22,428,4
400 m (km/h)/(s)17,117,9
Prędkość maksymalna (km/h)207194
Elastyczność A3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
60-100 km/h na IV/V biegu (s)6,7/9,47,4/10,4
80-120 km/h na IV/V biegu (s)7,2/9,08,6/10,4
Elastyczność A3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
80-120 km/h na VI biegu11,214,3
Zużycie paliwaA3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,76,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km4,24,2
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,14,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,54,4
Maksymalne (l/100 km)8,98,4
średnie podczas testu (l/100 km)6,85,9
zasięg (km)809983
Odchylenie prędkościomierza (km/h)A3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
przy 80 km/h7777
przy 100 km/h9797
przy 120 km/h116115
przy 140 km/h133131
Droga hamowania (m)A3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3942
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3940
Ceny i wyposażenieA3 2.0 TDI AttractionDelta 1.6 Multijet Argento
Cena modelu testowanego (zł)91 224 zł77 990 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ 1722tak/ tak
ABS/ESPtak/ 2086tak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja manualna5447 (klimatyzacja elektroniczna) złtak
Lakier metalizowany2351 zł2000 zł
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Centralny zamektaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 16”1606 zł2000 zł
Podgrzewane przednie fotele1253 zł1100 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

A3 2.0 TDI Attraction 359 Wygrywa trzema rzeczami – jakością, jakością i jeszcze raz jakością. To auto, w którym komfort i przyjemność z jazdy są bardzo blisko siebie. Ma wystarczająco przestronne wnętrze, świetnego turbodiesla z systemem common-rail i bardzo dobre właściwości jezdne.
Delta 1.6 Multijet Argento 326 Na ulicy zwraca na siebie uwagę jak mało co. Ma to, z czego od zawsze znana jest włoska marka – niepowtarzalny styl. Wnętrzem wyrasta ponad ramy klasy kompakt, ma dobre wyposażenie i jest wygodna. Ale razi niedoróbkami.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 118 570 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeśli tamtego posta nie napisał uzdolniony gimnazjalista, który nawet nie siedział w Audi czy Lancii, to zwracam honor i uznaję odpowiedź właściciela dwóch kompaktów premium za godną uwagi. Tyle że tamte "ortografy" wzmogły we mnie czujność, jako że bardzo nie lubię wierzyć w internetowe bajki
    airmatic, 2011-08-09 22:43:09
  • avatar
    zgłoś
    Ale co ma pisownia do tego czym człowiek jeździ? Że niby wykształcony?
    ~Samuraj, 2011-08-09 14:26:59
  • avatar
    zgłoś
    'zbylu' napisał(-a):Uważam że te dwa auta są super, ale ja jężdzę w tej chwili Deltą 1,6 mj 120km >rewelacja bije na wszystkich frontach audi3 (mjałem poprzednio) i ładniejsza . Sprzedałem roczne audi i kupiłem Lancię..... i nie żałuję zero usterek po 2_latach jazdy 118000 km. Czy to wystarczy ???!!!Nie do wiary, dwa dość poważne byki w pisowni i facet miał Audi, a teraz Lancię? Mówiąc serio, nie do końca jestem w stanie uwierzyć anonimowym opiniom. Sam mógłbym napisać, że jeżdżę Nissanem GT-R, na którego przesiadłem się z Hyundaia Getza.Niekwestionowane realia są takie, że we wnętrzu Lancii (i włoskich w ogóle) zawsze znajdą się jakieś plastikowe niedoróbki, które wyjdą na jaw od razu albo po czasie, a wnętrze Audi A3 nawet po piętnastu latach będzie się prezentowało solidnie. Z kolei nie miałbym zaufania do TDI - włoskiego diesla MTJ/JDM da się ukatrupić zajeżdżając go i nie dbając o eksploatację (olej, filtry etc.), a w niemieckim nieraz trzeba być przygotowanym na wszystko (bo niby u nas wszystko da się zrzucić na jakość ropy, a na VW nic).
    airmatic, 2011-08-09 11:51:19
  • avatar
    zgłoś
    Fanów VAG - a i tak nie przekonasz.
    ~Samuraj, 2011-08-09 01:19:29
  • avatar
    zgłoś
    Uważam że te dwa auta są super, ale ja jężdzę w tej chwili Deltą 1,6 mj 120km >rewelacja bije na wszystkich frontach audi3 (mjałem poprzednio) i ładniejsza . Sprzedałem roczne audi i kupiłem Lancię..... i nie żałuję zero usterek po 2_latach jazdy 118000 km. Czy to wystarczy ???!!!
    ~zbylu, 2011-08-08 21:51:23
  • avatar
    zgłoś
    Przepraszam, ale z jakiego powodu Audi dostało niemal 20 pkt więcej za komfort - sami piszecie, że zawieszenie Lancii jest znacznie bardziej komfortowe i nie czuć w niej nierówności. Ok - piszecie, że fotele nie są tak wygodne, ale czy to jest różnica 20 pkt??Druga sprawa - nie wiem w jaki sposób, do jasnej cholery - LANCIA DOSTAŁA MNIEJ PUNTKÓW Z DZIEDZINY BEZPIECZEŃSTWA!!!- 5 gwiazdek w teście zderzeniowcym wobec 4 Audi A3,- ESP w standardzie - w Audi dopiero za dopłatą- Kurtyny powietrzna w standardzie - w Audi za dopłatą?To jest tak ewidentna bzdura, że aż brak mi słów. Co z tego, że samochód może się bardziej przechylać na zakręcie. Wtedy nie jeździ się tak szybko. Mój Nissan Patrol też się przechyla, i jak to się ma do zderzenia z Audi A3, z którego nie ma szans wyjść wtedy w jednym kawałku. Przecież takie ocenianie to brednie.PS. Nigdy nie miałem ani Audi ani Lancii, toteż piszę obiektywnie. Ponadto Audi to bardzo stara konstrukcja, co widać szczególnie przy zderzeniu . Lancia jest naprawdę bardzo ładna.
    ~Vee, 2010-02-27 15:08:53
  • avatar
    zgłoś
    Mam propozycję.Zagadnijcie dilera Lancia jeszcze raz niechaj dostarczy Wam Lancię w podobnej cenie do tej Audicy.Widzę, że dużo Lancia straciła za silnik, który nie ma co stawać z jednostkami Audi.Lancia ma jeszcze świetny 2.0 165KM lub genialny 1.9 TwinTurbo 190KM.Jeżeli wybierzemy wówczas jeszcze w wersji Platino to połowa marudzenia zniknie, a w Audicy niestety nie bo nie ma już innego silnika diesla ew. wersja 170KM - tego się Lancia nie wystraszy.
    ~Krs, 2009-08-21 14:36:22
  • avatar
    zgłoś
    'adam36' napisał(-a):Nie ma porównania. Audi zawsze będzie lepsze !!!
    ~Byk, 2009-06-26 08:57:18
  • avatar
    zgłoś
    Witam!Uważam, iż z punktu widzenia poprawności przeprowadzenia takiej konfrontacji, należałoby przede wszystkim porównywać samochody posiadające zbliżone jednostki napędowe. W przypadku Lanci Delta najbliższym A3 jest 2 litrowy 165KM Multijet.pozdrawiam
    ~paranetyk, 2009-04-01 10:08:25
  • avatar
    zgłoś
    Auta niemieckie wygrywają testy porównawcze nie tylko w niemieckich gazetach czy naszym ams ale też w pismach brytyjskich, francuskich itd. W tym wypadku Audi może przegrywać mniej fantazyjnym wyglądem, reszta jest na korzyść A3.
    ~merkel auto team, 2009-03-08 18:29:46
  • avatar
    zgłoś
    no to ładnie. Jedna osoba napisała, a reszta poszła za nią jak ślepe owieczki. Moim zdaniem nikt niczego tu nie faworyzuje. Audi po prostu jest lepsze, nawet ze słabszym silnikiem podejrzewam, że wygrałoby porównanie. Zresztą redaktorzy też znają liczby i pewnie biorą pod uwagę moc silników - więc oceniają ich charakterystykę, elastyczność i inne rzeczy. Na pewno znajdzie się taka jednostka, która ma 120 koni czy nawet 130 i jest gorsza pod niemalże każdym względem od takiej, która dysponuje jedynie mocą 90 koni!Jestem ciekaw jak jest z dostępnością samochodów redakcyjnych - czy zawsze są w stanie załatwić samochody z odpowiednimi jednostkami. Podejrzewam, że siłą rzeczy musieli porównywać takie jednostki, a nie inne.
    ~hoho, 2009-03-05 21:11:49
  • avatar
    zgłoś
    A 3 zawsze było bez polotu zestawienie dziwne jakby sponsorowane przez audi,aby przyćmić sukces Delty.Jaki skutek ,odwrotny od zamierzonego?Epokę zabobonów już dano mamy za sobą .
    ~Mario, 2008-12-27 01:39:46
  • avatar
    zgłoś
    sądzę że takie porównanie samych marek powinien dokonywać ktoś z Afryki, tyle i obiektywizm jest mile widziany w tych porównaniach, zapewne nikogo to nie przekona, niedoróbki? niedoróbke można znaleźć wszędzie, zależy czy chce sie je chce znalęźć, a tytuł he he he poprzednik pisał, z góry wiadomy wynik oj redakcjo=, redakcjo, więcej uwagi pozdrawiam Lancię i Audi
    ~LOLO, 2008-12-26 20:09:08
  • avatar
    zgłoś
    Już sam tytuł zdradza wynik porównania. Poza totalnie chybionym wyborem jednostek napędowych artykuł pełny nieścisłości. Punktacja wyssana z palca. Swoją drogą 1.6 multijet niewiele ustępuje 2.0 ze stajni traktorów - świadczy to niezwykle wysokim zaawansowaniu technologicznym multijetów. Jednostki napędowe nie były jednak wybrane zupełnie bezsensownie - 2.0 / 165 KM zamiotło by Audi na całej linii a to tak głupio by było, żeby mistrz przegrał sromotnie. Jeśli redakcja szanuje czytelników to powinna zrobic suplement do testu i porównać A3 z lancią 2.0 165 w full opcji. Wtedy jednak nie byłoby czego porównywać
    ~bartek, 2008-12-19 18:39:02
  • avatar
    zgłoś
    Test nie obiektywny , powinno się porównywać te auta z silnikami o tej samej pojemności np.Lancia z silnikiem 2,0l 165 km.Iwtedy zobaczmy.Pozdrawiam
    ~Jacek, 2008-11-03 22:15:34
  • avatar
    zgłoś
    Czyżby AMiS miał niemieckiego właściciela;) Dziwnie czyta się testy takiego typu, a tu nowy nr i kolejny test- Mini i AR Mito- oczywiście Mini z większym i mocniejszym silnikiem oraz o kilkanaście tys. droższe- cóż oczywiście dzięki temu Mini wygrywa w tym teście. Ciekawe kiedy do porównania stanie np. jakś AR i Audi, ale AR będzie miała o połowę mocniejszy silnik i co wtedy napiszą testujący, że ze wzgledu na różniecę mocy nie można tej kategorii brać pod uwagę przy porównaniu? Osobiście bardzo lubię AMiS, ale jednocześnie uważam, że wiele artykułów jest tendencyjnych typu- co niemieckie, to lepsze. Szkoda bo fajna gazeta, a w tym temacie niestety nie jest konsekwentna. Mimo wszystko pozdrawiam redakcję i życzę na przyszłość trafniejszych porównań
    ~Piotrek, 2008-11-03 11:23:03
  • avatar
    zgłoś
    Lancia to tektura na resorach. Chińskie skarpety są lepiej wykonane niż to włoskie badziewie.
    ~Tylko Audi, 2008-11-02 09:16:44
  • avatar
    zgłoś
    Panowie ! Tu nie chodzi o osiągi ale o całokształt - wykonanie, prowadzenie itp. Audi jest po prostu lepsze :-)
    ~Luzik, 2008-10-31 23:03:12
  • avatar
    zgłoś
    Nie ma porównania. Audi zawsze będzie lepsze !!!
    ~adam36, 2008-10-31 23:01:18
  • avatar
    zgłoś
    porównanie troszkę bez sensu. Audi A3 z większym silnikiem i dużo droższy a wrażenia z jazdy we włoskim samochodzie świetne. I jakość wykończenia też dobra. Ktoś tu faworyzuje niemieckie samochody a sami Niemcy wybierają włoskie, francuskie albo koreańskie samochody no i japońskie. Wiem bo pracuje z Niemcami a Audi znam z autopsji. Lubie to auto ale jest stanowczo za drogie w utrzymaniu i nie jest bezawaryjne. Może teraz gdy nie ma już silników z pompo wtryskami będzie lepiej? Oby bo na dzień dzisiejszy wybrałbym Lancie.
    ~AK, 2008-10-31 20:46:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij