Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Audi A4 Allroad/S4 Avant – ze skrajności w skrajność

Z pogranicza. Dwa modele Audi A4, do których świetnie pasuje słowo "naj". Jeden zapewnia znakomite osiągi, a drugi potrafi zabrnąć w lekki teren. S4 Avant kontra A4 Allroad.

2010-02-16

 

Jeszcze trochę wody upłynie, nim Audi skończy pracę nad RS4 - konkurentem BMW M3 i Mercedesa C 63 AMG. Na razie fani szybkiej jazdy spod znaku czterech pierścieni muszą zadowolić się S-czwórką. Po przeciwnej stronie skali, w kierunku lekkiego terenu spogląda A4 Allroad, mające powtórzyć sukces większej A-szóstki. To nowość w gamie A4, o której można powiedzieć jedno - najbardziej wszechstronne Audi klasy średniej, jakie do tej pory zbudowano.

Gdyby nie 18-calowe koła, poczwórne zakończenie wydechu oraz znaczki na chromowanej osłonie chłodnicy i klapie bagażnika, trudno byłoby stwierdzić, że w przypadku S-czwórki coś jest na rzeczy. Allroad z kolei zwraca na siebie uwagę czarnym "garniturem" dookoła nadwozia oraz zwiększonym prześwitem (do 180 mm). I wcale nie wygląda źle, dlatego można pokusić się o stwierdzenie, że nadaje się i w teren, i pod operę.

 

Największym mankamentem Allroada jest wolne ruszanie z miejsca. 3.0 TDI i 7-biegowa skrzynia S tronic (dopłata 10 900 zł) w każdej innej sytuacji to dobrana para. Turbodiesel Audi ma dobrą reakcję na gaz, wysoką kulturę pracy, jest cichy, dynamiczny i oszczędny.

Dwusprzęgłowa przekładnia szybko żongluje biegami, ale brakuje jej funkcji Launch Control, w jaką wyposażona jest zautomatyzowana skrzynia (dopłata 11 600 zł) S-czwórki. Znakomite czasy osiągane w sprintach to także zasługa nowego 3-litrowego silnika benzynowego ze sprężarką mechaniczną i bezpośrednim wtryskiem. 333 KM pozwalają na rozpędzenie kombi do 100 km/h w ciągu 5,3 s, a do 180 km/h - w 14,9 s.

Nieco mniejsza siła przy niskich obrotach w stosunku do Allroada jest wynagradzana kierowcy w miarę ich wzrostu. To, co następuje od około 3000 obr/min można porównać tylko do intensywnych zjawisk atmosferycznych. Wydaje się, że gdyby nie ogranicznik przy 7000 obr/min, silnik mógłby "kręcić się" znacznie dalej. Jest tylko jedno ale - zużycie paliwa. Na autostradzie, przy stałej prędkości 130 km/h, S4 zużywa ok. 13 l/100 km, a w mieście - 16-17 l/100 km. Cięższy Allroad jest bardziej wstrzemięźliwy, potrzebując na to samo około 6 litrów tańszego paliwa mniej.

Wrażenia z jazdy są zbliżone. Jako że oba testowane auta wyposażono w system Audi Drive Select (dopłata 7490 zł w wypadku Allroada oraz S4), kierowca ma wpływ na sposób tłumienia amortyzatorów oraz pracę układu kierowniczego, wybierając jedno z trzech ustawień. Dostępne są Comfort, Dynamic i Sport. Różnica między skrajnymi położeniami jest naprawdę wyraźna. W pierwszym przypadku wszystko, co napotykają koła jest wybierane szybko i gładko. W drugim zawieszenie okazuje się bardzo sztywne i we wnętrzu odczuwa się niemal każdą niedoskonałość jezdni. Nieco gorzej, także ze względu na niskoprofilowe, 18-calowe opony, spisuje się pod tym względem S-czwórka.

Stały napęd 4x4 mają obydwa auta. W mocniejszym Audi przy tylnej osi pracuje mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu (dopłata 5480 zł), którego dobrodziejstwa odczuwa się głównie tam, gdzie są zakręty. Między innymi dzięki niemu S4 to jeden z najlepiej jeżdżących pojazdów w klasie średniej. Auto ma ogromne pokłady pewności, przyczepności, zwinności oraz znakomite hamulce (35 m na zatrzymanie się ze 100 km/h). Jedyną wadą układu jezdnego S4 jest dość szybko ujawniająca się podsterowność. W Allroadzie wszystko odbywa się wolniej - nieco bardziej pochyla się w przód przy ostrym hamowaniu, nieco bardziej na boki przy nagłych manewrach i nieco szybciej "męczy" w zakrętach. Ale wjedzie tam, gdzie S4 nie da rady.

Allroad czy S4 Avant? Odpowiedź brzmi - Audi Allroad. Za całokształt.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz

Dane techniczne

  A4 Allroad Quattro 3.0 TDI S4 Avant Quattro 3.0 TFSI
Poj. skokowa cm329672995
Układ napędowy
Moc maksymalna240 KM333 KM
Przy obrotach (/min)4000-44005500-7000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)500440
Przy obrotach (/min)1500-30002900-5300
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów7-bieg. zautom. przekładnia dwusprzęgłowa7-bieg. zautom. przekładnia dwusprzęgłowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4721/1841/14954717/1826/1415
Rozstaw osi (mm)28052811
Masa własna (kg)18541735
Dopuszczalne obciążenie (kg)481570
Poj. bagażnika (l)490/1430490/1430
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km8,713,8
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km6,19,7
Zużycie paliwa (średnie) l/km7,19,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,29,4
Maksymalne (l/100 km)10,618,2
średnie podczas testu (l/100 km)9,014,2
Emisja CO2 g/km189224
Osiągi
0-100 km/h (s)7,25,3
0-130 km/h (s)11,48,1
Prędkość maksymalna (km/h)236250
Cena
Cena modelu testowanego (zł)215 540 zł273 040 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieJest wolniejsze, ale nie wolne. Przemawiają za nim znacznie niższe zużycie paliwa i wszechstronność, o jakiej może tylko pomarzyć S-czwórka. Jeśli A4 kombi, to tylko Allroad!Bardzo szybkie na prostej i zwinne w zakrętach. Wygrywa też niezłe melodie oraz oferuje dobry komfort jazdy. Tyle tylko, że jego utrzymanie kosztuje bardzo dużo, a w razie potrzeby S4 nie potrafi zjechać z drogi utwardzonej.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 140 200 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wszystko fajnie, ale Audi liczy na ignorancję lub ślepotę klientów, ponieważ Audi A6 z tym samym silnikiem kosztuje wyraźnie mniej, a jest to przecież model wyższej klasy, przestronniejszy, wygodniejszy, itd. Wprawdzie w A6 ten silnik ma 290KM zamiast 333, jak to jest w S4, ale np. oficjalny tuner Audi, czyli MTM za niewielką kwotę potrafi szybko to skorygować i dodać 70KM. Jedyną różnicą na korzyść A4 będzie wówczas nieco szybsza skrzynia i nieco mniejsza masa. Może o czymś nie wiem, ale ja bym się dwóch chwil nie zastanawiał, która oferta jest lepsza. Poza tym ciekawe, co zrobi Audi w zbliżającej się nowej generacji A6 - można chyba przypuszczać, że ten silnik z kompresorem będzie wciąż w ofercie, a jednocześnie dojdzie skrzynia DSG (S-Tronic) w miejsce Tiptronica. Wówczas sens kupowania S4 albo S5 Sportback będzie jeszcze mniejszy. Moim zdaniem, powinni obniżyć cenę S4 i S5 Sportback. Chociaż z drugiej strony wygląda na to, że niektórzy mają wszystko powyższe gdzieś, byleby mieć Audi spod znaku "S".
    Pink, 2010-06-28 19:25:07
  • avatar
    zgłoś
    Z pogranicza. Dwa modele Audi A4, do których świetnie pasuje słowo „naj". Jeden zapewnia znakomite osiągi, a drugi potrafi zabrnąć w lekki teren. S4 Avant kontra A4 Allroad.
    auto motor i sport, 2010-02-16 12:17:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij