Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Audi A4 – Posłuszna moc

Najmocniejszy model Audi A4 w poprzednim wcieleniu miał moc 344 KM. Potencjał nowej "A4" jest również nie byle jaki, chociaż osiągi wersji 2.0 multitronic w ogóle na to nie wskazują.

Maciej Ziemek 2008-04-23
Audi A4 Właściwościami jezdnymi A4 już w wersji z napędem tylko na przednie koła dorównuje tylnonapędowym konkurentom.

Kiedyś mówiło się Audi, myślało - sport. Lub odwrotnie. Dzisiaj Audi kojarzy się z prestiżem i luksusem. Jednak szkoda byłoby, gdyby marka, która w 1984 roku sięgnęła po tytuł rajdowego mistrza świata wśród producentów, w ogóle nie miała w swojej ofercie aut prawdziwie sportowych lub przynajmniej usportowionych. Ma, choć raczej mało popularne. Moc i osiągi 450-konnego Audi A8 to bardziej manifest technicznych możliwości niż sport dla każdego. Niewielu też może się nimi rozkoszować. I nie bardzo jest gdzie. A frajdę z jazdy czerpać chciałby każdy.

Właśnie dla tych, którzy przede wszystkim cenią sobie fun to drive, a niekoniecznie potężną moc silnika, stworzono nowe Audi A4. Ani nie "uskrzydlają" go spoilery, ani też nie wygląda zbyt dynamicznie. Stosunek blachy do szyb jest jak w pojeździe opancerzonym, co dodaje autu więcej solidności niż dynamiki.

Tym bardziej zaskakują jego właściwości jezdne i precyzja prowadzenia. Jak na samochód z przednim napędem, Audi A4 prowadzi się niemal perfekcyjnie i pod względem zachowania na drodze dorównuje tylnonapędowym konkurentom. Ogromna w tym zasługa konstrukcji zarówno płyty podłogowej, jak i zawieszenia. Zapożyczono je częściowo z większego od A4 modelu A6, a częściowo z mocnego i szybkiego S4.

Dzięki temu, ważący prawie 1,5 tony sedan prowadzi się lekko i jest posłuszny jak tresowany pies. Polecenia wydawane kierownicą wykonuje bez wahania i szybko. Sportowe ambicje nowego Audi A4 najlepiej widać podczas pokonywania slalomu czy bardzo krętej drogi. Auto precyzyjnie podąża za kierownicą, nieznacznie przechylając się jedynie w czasie bardzo szybkiej jazdy. Przód ani myśli o przedwczesnym opuszczaniu zakrętów, tył zdaje się przemieszczać po szynach. Niektórym kierowcom neutralność ta może wydać się nawet nudna.

Ale to właściwości jezdne są głównymi zaletami Audi A4, bo 130-konny silnik testowanej wersji 2.0 multitronic pozostawia co nieco do życzenia. Wyposażony w tę jednostkę samochód od 0 do 100 km/h z trudem przyspiesza w mniej niż 10 sekund. Prędkość maksymalna, wynosząca 205 km/h, też jest co najwyżej przeciętna. Dobrze, że dwulitrowa jednostka napędowa o pięciu zaworach na cylinder odznacza się niezłą kulturą pracy i przyjazną charakterystyką momentu obrotowego. Już 90% jego maksymalnej wartości silnik uzyskuje przy 2300 obr/min i dysponuje nią aż do 5000 obr/min.

Nie najmocniejszą jednostkę napędową skutecznie spowalniała w testowanym A4 bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów - multitronic. Zaprogramowano jej aż siedem wirtualnych przełożeń, których zmianę w sportowym lub ręcznym trybie pracy symuluje znakomicie. Wystarczy dźwignię zmiany trybów pracy ustawić w położenie S i głęboko wcisnąć pedał gazu, aby w skrzyni biegów zawrzało. Obroty silnika szybko dochodzą wtedy do 6500 obr/min. Skrzynia w mgnieniu oka zmienia wirtualne przełożenie na kolejne. Jak to przy zmianie biegu na wyższy, obroty nieco spadają i znowu rosną do 6500 obr/min. Potem kolejna zmiana, kolejna, kolejna, kolejna i jeszcze jedna. "Siódemka" zapięta w błyskawicznym tempie. Człowiek nigdy nie wykonałby tego szybciej. Rzut oka na aparaturę pomiarową. Wynik do setki - 10,7 s, czyli prawie o jedną sekundę wolniej niż podczas przyspieszania w zwykłym, bezstopniowym trybie pracy przekładni, oznaczonym D. Ubaw po pachy, bo wrażenie jest dokładnie odwrotne - wszak w trybie pracy S tyle się dzieje: zmiany są wyraźnie odczuwalne, następują błyskawicznie, przed oczami migają kolejne cyferki na wyświetlaczu, a... cała para idzie w gwizdek. Przy trybie pracy D wrażenie też jest niecodzienne - wskazówka obrotomierza dochodzi do 6500 obr/min i zatrzymuje się niczym zaczarowana. Zmian biegów nie ma, obroty silnika nie maleją, ale prędkość jazdy cały czas rośnie.

Według producenta, zalet przekładni multitronic w porównaniu z mechaniczną skrzynią biegów jest kilka. Po pierwsze, może pracować w trybie automatycznym, ale nie spowalnia samochodu jak tradycyjne automaty. Po drugie, pozwala zaoszczędzić cenne krople paliwa i przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Przy różnicach rzędu 0,5 s, 0,1 l/100 km czy 2 g/km - jedno i drugie wydaje się mocno naciągane. Naszym zdaniem, największą zaletą przekładni multitronic jest umiejętność udawania, że zmienia biegi. Naprawdę można się nabrać, chociaż dla osiągów auta nic z tego nie wynika.

Niestety, usportowione zawieszenie, które na drodze czyni z Audi A4 samochód bardzo bezpieczny i przyjemny w prowadzeniu, pogarsza jednocześnie komfort podróżowania. Szczególnie daje się to odczuć podczas jazdy autem bez obciążenia. Za- ładowane - tłumi już nierówności całkiem dobrze.

Audi A4, któremu przy okazji kuracji odmładzającej od zderzaka do zderzaka przybyły niecałe 4 cm, pod względem przestronności wnętrza nie zmieniło się w ogóle. Z przodu pozostało przestronne, z tyłu - ciasne. Dodatkowe 15 l pojawiło się za to w ustawnym bagażniku, który teraz liczy 460 l. Po złożeniu dzielonej tylnej kanapy (dopłata 1 514 zł) pojemność bagażnika wzrasta do 720 l.

Razem z poprawą właściwości jezdnych, w odświeżonym Audi A4 przybyło seryjnego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa (teraz należy do niego sześć poduszek powietrznych i układ stabilizacji toru jazdy). Dopracowano hamulce, które z niemal identyczną skutecznością pracują niezależnie od temperatury i obciążenia. Przy zimnych, podczas hamowania ze 100 km/h Audi A4 staje jak wryte już po 40 metrach. Po wykonaniu 10 prób droga hamowania wydłuża się zaledwie o 1 m.

Poprawiła się ogólna jakość wykonania, która zasługuje na miano najwyższej w klasie. Naprzeciw oczekiwaniom klientów Audi wychodzi, obniżając koszty eksploatacji nowej "A4". O przeglądach czy konieczności wymiany oleju decyduje komputer pokładowy, który okres między przeglądami określa na podstawie stylu jazdy i warunków eksploatacji. Przy sprzyjających okolicznościach można zaglądać do serwisu jedynie raz na dwa lata.

Tekst Maciej Ziemek
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 3/2005
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, benzynowy, umieszczony wzdłużnie z przodu, dwa wałki rozrządu w głowicy, pięć zaworów na cylinder; elektronicznie sterowany, sekwencyjny, wielopunktowy wtrysk paliwa.
Moc kW (KM) 96 (130)
Przy obrotach (/min) 5700
Pojemność skokowa [cm3] 1984
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 195
Przy obrotach (/min) 3300
Przeniesienie napędu Napęd na koła przednie, bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów multitronic o siedmiu zaprogramowanych przełożeniach. Wielkość przełożeń: I. 2,378, II. 1,475, III. 1,099, IV. 0,858, V. 0,670, VI. 0,512, VII. 0,381, bieg wsteczny 2,378, przełożenie przekładni głównej 6,641:1.
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-osobowy sedan
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu czterodrążkowe z wahaczem dolnym i górnym oraz stabilizatorem; z tyłu wielowahaczowe montowane do ramy pomocniczej oraz stabilizator. Rozstaw kół z przodu i z tyłu 1522 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem, przełożenie przekł. kier. 16,3: 1; 23/4 obrotu kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe; ABS z EBV, ESP. Hamulec ręczny działający na koła tylne. Rozmiar kół 7 J x 16, rozmiar opon 205/55 R16.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,28
Dł/szer/wys [mm] 4586/1772/1427
Rozstaw osi [mm] 2648
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,2/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 70
Masa własna [kg] 1390
Dopuszczalne obciążenie [kg] 550
Poj. bagażnika [l] 460-720
CO2 (limit) [g/km] 190
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1849
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,30/0,84
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1628/2109
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 121 200
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne z przodu i kurtyny, ABS z EBV, ESP, elektrycznie sterowane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka, automatyczna klimatyzacja, podłokietnik z przodu, mechaniczna regulacja wysokości fotela kierowcy, immobilizer.
0-30 km/h (s) 1,7
0-50 km/h (s) 3,3
0-70km/h (s) 5,3
0-80 km/h (s) 6,6
0-100 km/h (s) 9,8
0-120 km/h (s) 13,8
0-130 km/h (s) 16,6
0-140 km/h (s) 19,7
400 m (km/h)/(s) 16,9
Prędkość maksymalna (km/h) 205
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 7,5
Maksymalne (l/100 km) 13,0
średnie podczas testu (l/100 km) 10,4
zasięg (km) 673
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 28
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 60 km/h 56
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 90 km/h 87
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 124
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 152
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 40
Wyposażenie dodatkowe Lakier metalizowany - 3515 zł; dzielona i składana kanapa - 1514 zł; alarm fabryczny - 2267 zł.


PODSUMOWANIE

Audi A4 2.0 Multitronic

Ocena:
4
(, )
Audi A4 zmieniło się nie tylko z zewnątrz, ale także technicznie. Samochód nabrał charakteru limuzyny bardziej usportowionej niż komfortowej, chociaż przy niezbyt dynamicznym dwulitrowym silniku nie odczuwa się tego aż tak bardzo.
Komfort
wygodne fotele z przodu
dobrze wyprofilowana kanapa
niski komfort resorowania
Nadwozie
przyjazna obsługa
sporo miejsca z przodu
wysoka jakosć wykonania
duży i ustawny bagażnik
mało miejsca na tylnej kanapie
Napęd
dobra charakterystyka momentu obrotowego
szybki i inteligentny bezstopniowy automat, który dobrze symuluje biegi oraz ich zmianę
osiągi poniżej oczekiwań
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze
precyzyjny układ kierowniczy
nadwozie stabilne nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów
Bezpieczeństwo
bardzo skuteczne hamulce
bogate wyposażenie seryjne
Eksploatacja
niski przewidywany spadek wartości
przeglądy, w zależności od warunków eksploatacji, nawet co 2 lata
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
dość wysokie rzeczywiste zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 140 200 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najmocniejszy model Audi A4 w poprzednim wcieleniu miał moc 344 KM. Potencjał nowej „A4" jest również nie byle jaki, chociaż osiągi wersji 2.0 multitronic w ogóle na to nie wskazują.
    auto motor i sport, 2008-04-23 13:41:03
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij