Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ
1



OCEŃ
3.9

Audi A5: Mistrzowska para?

Ona - pełna wdzięku i obdarzona smukłą sylwetką, on - niesłychanie silny i zaskakująco szybki. Na drogowym parkiecie już tylko prezencją wyróżniają się na tle konkurentów. Audi "A-piątka" Coupé w duecie z trzylitrowym dieslem pod maską - para mistrzów w samochodowym "tańcu z gwiazdami"?

Maciej Ziemek 2007-08-09
Audi A5 Quattro Zawieszenia Audi A5 pracuje cicho, niełatwo wpada w hałaśliwe wibracje i dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności rozmaitego kalibru.

Gdy rok temu do 24-godzinnego wyścigu w Le Mans Audi wystawiło "R10" napędzane silnikiem wysokoprężnym, fani sportu samochodowego patrzyli na to z obrzydzeniem i raczej z politowaniem. Wprawdzie regulamin wyścigów tego nie zabrania, ale tradycja sportu samochodowego - tak. Niemal od zawsze w klasycznych wyścigach auta wyczynowe były napędzane silnikami benzynowymi. Stąd właśnie wiadomo, że "sportowy" w odniesieniu do samochodu oznacza też, że pod jego maską znajduje się silnik benzynowy. I żaden inny! Teraz nie jest to już takie oczywiste. Lepiej pogodzić się z tym szybko, bo takich "wynalazków" będzie coraz więcej. Fakt, że Audi z dieslem wygrało Le Mans znacznie przyspieszył napływ silników wysokoprężnych do cywilnych aut sportowych.

Testowane Audi jest tego najlepszym przykładem. Na razie, w Polsce A5 jest oferowane wyłącznie w wersji z 240-konnym, trzylitrowym dieslem pod maską. Pod względem osiągów Audi A5 3.0 TDI nic zarzucić nie można, ale na zmysły i doznania kierowcy silnik wysokoprężny wciąż nie potrafi oddziaływać tak, jak benzynowe jednostki napędowe. Do setki testowane A5 przyspiesza już w 6,3 sekundy. Ogromna siła napędowa, wynosząca 500 Nm i dostępna niemal natychmiast po przekroczeniu obrotów biegu jałowego (przy 1500 obr/min), z nieprzerwanym impetem ciągnie samochód do przodu dopóty, dopóki nie zostanie osiągnięta ograniczana elektronicznie prędkość maksymalna, wynosząca 250 km/h. Nawet najmocniejszy z oferowanych do Audi A5 silników benzynowych - 4,2-litrowy V8 - nie dysponuje tak potężnym momentem obrotowym i za sprawą elektronicznej smyczy nie może osiągnąć wyższej prędkości maksymalnej niż wersja z dieslem pod maską.

Elastyczność wysokoprężnej jednostki napędowej testowanego Audi A5 robi na kierowcy jeszcze większe wrażenie niż przyspieszenie. Chociaż perfekcyjnie pracujący mechanizm zmiany biegów o krótkich drogach prowadzenia krótkiej dźwigni zachęca do częstej zmiany przełożeń, auto z niesamowitą lekkością rozpędza się także na wyższych biegach. Na rozpędzenie od 60 do 100 km/h na IV biegu testowane A5 potrzebuje tylko 5,4 s. Tyle samo trwa przyspieszanie od 80 do 120 km/h. Gdy tylko silnik wejdzie na obroty powyżej 1500 na minutę, A5 rwie do przodu bez żadnej zadyszki.

W przeciwieństwie do charakterystyki silników benzynowych, charakterystyka wysokoprężnej jednostki napędowej nie wymaga od kierowcy "kręcenia" silnika do wysokich obrotów. Pedał przyspieszenia można odpuścić, gdy silnik osiągnie już 3000 obr/min. Powyżej tych obrotów rośnie tylko zużycie paliwa, pojawiają się delikatne wibracje układu napędowego i wzmaga się hałas, natomiast znacząco lepiej samochód już nie przyspiesza. Właśnie styl jazdy, który wymusza A5 z dieslem pod maską (podobny do tego, jaki można zaobserwować u kierowców miejskich autobusów) oraz charakterystyczny dźwięk (czytaj - klekot) wysokoprężnej jednostki napędowej, która wciąż nie brzmi jak na silnik w samochodzie sportowym przystało - to najsłabsze strony diesla w aucie takim jak A5.

Z perspektywy fotela kierowcy, Audi A5 z dieslem pod maską też prezentuje się dwojako. Z jednej strony znakomita, sportowa pozycja za kierownicą i prędkościomierz wyskalowany do 280 km/h, z drugiej - obrotomierz z cyfrą tylko 6 na końcu i czerwone pole, zaczynające się już przy 4500 obr/min. Jak w Ikarusie, zamiast - jak w Ferrari. Lepszy byłby samotny prędkościomierz. Na szczęście, w czasie jazdy Audi A5 wynagradza kierowcy wszystkie "krzywdy", jakie niesie ze sobą wysokoprężny napęd. Idealnie dopasowane do ciała i znakomicie je przytrzymujące wygodne fotele, wzorcowa ergonomia miejsca pracy kierowcy, wysoka jakość wykonania i właściwości jezdne odciągają uwagę od dźwięku silnika. Na obrotomierz nie ma czasu patrzeć. Skoncentrować trzeba się na prędkościomierzu, po którym wskazówka mknie do góry z zadziwiającą łatwością. Startuje z położenia na godzinie szóstej, na "12" wskazuje już prędkość 160 km/h, przy czym od startu minęło zaledwie 15 s.

Za efektywne przeniesienie ogromnej siły napędowej na koła odpowiada, przede wszystkim, napęd quattro, ale wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu też odgrywa w tym procesie istotną rolę. To ono zapewnia bardzo dobry kontakt kół z nawierzchnią i gwarantuje ich precyzyjne prowadzenie, co ostatecznie przekłada się na poczucie bardzo pewnego, bo stabilnego i bezpiecznego zachowania auta tak na prostej, jak i na zakrętach. W dążeniu do uzyskania jak najkorzystniejszego rozkładu masy, konstruktorzy Audi A5 sięgnęli nawet po rozwiązanie rodem z luksusowego A8 - mechanizm różnicowy przedniej osi umieścili przed sprzęgłem. Ponadto, przekładnię kierowniczą montuje się w A5 przed przednią osią, tuż przy linii łączącej środki piast przednich kół, co poprawia precyzję pro-wadzenia i poczucie kontaktu kół z nawierzchnią w czasie jazdy na zakrętach oraz gwarantuje większą stabilność auta przy jeździe na wprost z dużą prędkością. Wszystko razem sprawia, że kierownicy Audi A5 nie ma się ochoty wypuszczać z rąk nawet po całym dniu jazdy.

Tym bardziej że w parze z bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi idzie komfort podróżowania. Kabina A5 jest dobrze izolowana przed zbyt natarczywym hałasem, wywoływanym przez pęd powietrza, a zawieszenie zapewnia resorowanie na poziomie właściwym dla limuzyn, stworzonych z myślą o superkomfortowym podróżowaniu. Udział mas nieresorowanych zminimalizowano poprzez zastosowanie w zawieszeniu dużej ilości elementów, wykonanych ze stopów aluminium. Dzięki temu zawieszenie Audi A5 pracuje cicho, niełatwo wpada w hałaśliwe wibracje i dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności rozmaitego kalibru.

Hamulce Audi A5 odznaczają się rewelacyjną skutecznością, nawet jak na auto o sportowych aspiracjach. Testowany egzemplarz ze 100 km/h staje jak wryty już po 36 metrach, niezależnie od obciążenia auta i rozgrzania hamulców. Obok kategorii komfort, napęd i właściwości jezdne, także za bezpieczeństwo i środowisko Audi A5 z silnikiem 3.0 TDI quattro zasługuje na najwyższą ocenę w teście. Jak na mistrzowską parę przystało.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Filip Lomet

Dane techniczne

Silnik Sześciocylindrowy, widlasty, wysokoprężny (common-rail), chłodzony cieczą, umieszczony wzdłużnie z przodu; z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego; dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder.
Moc kW (KM) 176 (240)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 2967
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 500
Przy obrotach (/min) 1500
Przeniesienie napędu Stały napęd na wszystkie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,67, II. 2,05, III. 1,28, IV. 0,88, V. 0,66, VI. 0,56, bieg wsteczny 3,33; przełożenie przekładni głównej 3,89:1.
Nadwozie Dwudrzwiowe, czteromiejscowe coupé
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory teleskopowe i sprężyny śrubowe, z tyłu wahacze poprzeczne i wzdłużne, amortyzatory teleskopowe i sprężyny śrubowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu/z tyłu 1590/1577 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem; 3 obroty kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe; ABS z EBV oraz ESP. Hamulec postojowy działający na koła tylne. Rozmiar kół 8,5 J x 18, rozmiar opon 245/40 R18 Y; Bridgestone Potenza RE050.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Dł/szer/wys [mm] 4625/1854/1372
Rozstaw osi [mm] 2751
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,4/11,5
Poj. zbiornika paliwa [l] 64
Masa własna [kg] 1747
Rozkład masy przód/tył [%] 58,3/41,7
Dopuszczalne obciążenie [kg] 363
Poj. bagażnika [l] 455
Przeglądy – serwis [km] Przeglądy i wymiana oleju według wskazań komputera pokładowego
CO2 (limit) [g/km] 191
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,96/1,15
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2446/2889
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu kilometrów
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 282 700
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtynowe, układ ABS z EBV oraz ESP, klimatyzacja automatyczna, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, zdalnie sterowany centralny zamek, mechaniczna regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera, przednie światła przeciwmgielne, radioodtwarzacz CD i MP3, 8 głośników
0-80 km/h (s) 4,2
0-100 km/h (s) 6,3
0-130 km/h (s) 10,1
0-160 km/h (s) 15,2
400 m (km/h)/(s) 14,4
Prędkość maksymalna (km/h) 250
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 5,4/8,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 5,4/7,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,6
Maksymalne (l/100 km) 12,5
średnie podczas testu (l/100 km) 9,2
zasięg (km) 696
100 km/h | III bieg 68
100 km/h | IV bieg 65
100 km/h | V bieg 65
100 km/h | VI bieg 66
130 km/h | III bieg 73
130 km/h | IV bieg 70
130 km/h | V bieg 69
130 km/h | VI bieg 70
180 km/h | IV bieg 75
180 km/h | V bieg 75
180 km/h | VI bieg 74
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 36
Wyposażenie dodatkowe 18-calowe obręcze kół - 5229; skórzana tapicerka - 9629; lakier metalizowany - 4133; nawigacja satelitarna - 16 472; panoramiczne okna dachowe - 6060; sportowe fotele - 3189.


PODSUMOWANIE

Audi A5 Coupe 3.0 TDI Qattro

Ocena:
5
(, )
Rasowe coupé, wręcz idealne dla dwóch osób. Przestronność wnętrza z przodu, bagażnik oraz wysoki ogólny komfort jazdy predysponują A5 do długich podróży. Silnik – dynamiczny, ale bez soundu.
Nadwozie
duży bagażnik
sporo miejsca z przodu
wysoka jakosć wykonania
z tyłu miejsca nad głową
szyby z tyłu nie otwierają się
Komfort
wygodne fotele
znakomita ergonomia
niski poziom hałasu
wydajna klimatyzacja
dobry komfort resorowania
Napęd
bardzo dobre osiągi
wysoka kultura pracy
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
lekkie wibracje przy wyższych obrotach silnika
Właściwości jezdne
znakomita trakcja
precyzyjny układ kierowniczy
bardzo bespieczne zachowanie na zakrętach i na prostej
Bezpieczeństwo
bardzo skuteczne hamulce
bogate wyposażenie seryjne
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 5
niskie zużycie paliwa
Eksploatacja
długie okresy między wymianami oleju i przeglądami
bardzo drogie dodatki
przeciętne warunki gwarancji
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 175 700 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2, hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ona - pełna wdzięku i obdarzona smukłą sylwetką, on - niesłychanie silny i zaskakująco szybki. Na drogowym parkiecie już tylko prezencją wyróżniają się na tle konkurentów. Audi „A-piątka" Coupé w duecie z trzylitrowym dieslem pod maską - para mistrzów w samochodowym „tańcu z gwiazdami"?
    auto motor i sport, 2007-12-17 16:19:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij