Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Audi A6 3.0 TDI, BMW 530d, Mercedes E 350 CDI

2011-06-07
Audi, A6, BMW, 530d, Mercedes, E 350 CDI Nowy układ kierowniczy i mechanizm różnicowy z modelu RS5 zapewniają Audi przewagę na krętych drogach

Nie wygląda wyzywająco, ale ambicje ma duże. Nowe Audi A6 chce rozprawić się ze swoimi konkurentami - BMW 5 i Mercedesem E. Wszystkie trzy stają do pojedynku wyposażone w napęd na cztery koła i sześciocylindrowe silniki.

Dla Mercedesa i BMW rok nie mógł się zacząć lepiej. Mercedes E cieszy się sławą najpopularniejszej na świecie limuzyny klasy biznes, a BMW 5 znalazło się w swoim rodzinnym kraju w pierwszej piątce najczęściej wybieranych modeli. W fabrykach huk korków od szampana miesza się z hukiem pras, które próbują nadążyć z produkcją i tylko dzięki nadgodzinom czas oczekiwania na dostawę aut do klientów udaje się utrzymać w granicach przyzwoitości. No i co takiego może w tej sytuacji pokazać Audi?

Na przykład nowe A6, które w wersji 3.0 TDI Quattro rusza właśnie do pojedynku z również napędzanymi na cztery koła BMW 350d i Mercedesem E 350 CDI. Ponieważ poprzednia A-szóstka straciła pozycję lidera, przy nowej inżynierowie sami sobie podnieśli poprzeczkę - przy niemal niezmienionych rozmiarach zewnętrznych auta przednia oś powędrowała 7 cm do przodu, co spowodowało, że nie tylko zwisy nadwozia są mniejsze, ale też nowe A6 okazuje się poręczniejsze. Poza tym zastosowanie aluminium i wysokowytrzymałej stali pozwoliło zmniejszyć masę auta o około 80 kg (zależnie od wersji). Przed hałasem wewnątrz chronią natryskiwane substancje wygłuszające zamiast zwykłych mat bitumicznych, specjalne uszczelki w drzwiach oraz szyby o zwiększonej izolacyjności akustycznej.

Ponieważ zwiększył się rozstaw osi, pojemniejsze stało się wnętrze nowego A6, a dzięki temu, że dach sięga daleko w tył, pasażerowie tylnej kanapy mają wystarczająco dużo miejsca wokół głowy. Tablica rozdzielcza nie sięga zbyt nachalnie w głąb kabiny pasażerskiej, więc kierowca i pasażer mają poczucie przestronności, wąskie słupki dachowe nie zasłaniają tego co na zewnątrz. Dzięki jasnym elementom z drewna o różnych warstwach kolorystycznych oraz wstawkom z aluminium, wnętrze A-szóstki nie wydaje się ciężkie. Zgodna ze współczesnymi potrzebami lista elektronicznego wyposażenia służącego informacji i rozrywce jest bardzo bogata. Mimo że konkurenci mocno zawyżyli poziom, nowe Audi, dzięki nawigacji w stylu Google Earth sterowanej touchpadem, asystentowi parkowania czy reflektorom z diodami LED, jeszcze podniosło poprzeczkę. Reflektory jasno i daleko oświetlają drogę, chociaż pobierają ledwie 40 watów, czyli tyle, co typowa żarówka w piwnicy. Ilość funkcji przywoływanych elektronicznie wymaga z kolei nauczenia się do czego który przycisk systemu MMI służy, zanim "na ślepo" opanuje się ich obsługę; wielki wysuwający się z deski rozdzielczej monitor zaskakuje początkowo ilością danych, jak ekran komputera z notowaniami akcji.

Krytykowany niegdyś z powodu swej zawiłości system i-Drive w BMW przez lata dojrzał, tak że dziś działa szybko i ma logiczną strukturę. Wnętrze BMW 5 wydaje się jeszcze bardziej uporządkowane, a tworzywa jeszcze wyższej jakości niż w Audi. Komfortowe fotele (dopłata 10 611 zł) zapewniają wzorową wygodę, dolną i górną część ich oparć można regulować osobno. Jeśli zaś chodzi o miejsce dla pasażerów i na bagaż, to w "piątce" jest remisowo - nawet gdy ktoś siedzi z tyłu, i tak podróżuje jak w pierwszej klasie. Tyle że masywna tablica rozdzielcza z wbudowanym na stałe ekranem nawigacji nieco ogranicza poczucie przestrzeni z przodu i widoczność z wnętrza.

Różnic między Mercedesem a jego konkurentami nie da się uchwycić za pomocą taśmy pomiarowej i skwitować stwierdzeniem, że model klasy E ma po prostu przestronne wnętrze, chociaż warto zauważyć, że dzięki wysokim drzwiom z tyłu wsiada się wygodniej. Mercedes wyróżnia się raczej swoim tradycyjnie kanciastym stylem, w jakim utrzymano środek kabiny. Pasuje do niego i to, że silnik uruchamia się kluczykiem nie przyciskiem, a dźwignia zmiany biegów automatycznej skrzyni jest umieszczona za wielkim kołem kierownicy. Dzięki temu na konsoli pośrodku jest dużo miejsca na dodatkowe schowki.

Próżno za to szukać przycisków, które uruchamiałyby tryby pracy zawieszenia. Jest natomiast wręcz perfekcyjna regulacja foteli, która nie daje odpowiedzi na tylko jedno pytanie - dlaczego inni nie robią takiej samej? W multimediach z kolei brakuje dostępu online i wyświetlacza headup, system ich obsługi też nie wygląda na ostatni krzyk mody i ergonomii.

Za to Mercedes E, nawet pozbawiony trybu pracy "komfort", właśnie najbardziej komfortowo przenosi swoich pasażerów z napędem na cztery koła, który bardziej niż na zwinność stawia na utrzymywanie jak najlepszej trakcji i przy zauważalnych przechyłach nadwozia klasa E nie zamierza ścigać się w zakrętach ze swoimi konkurentami.

Kręte drogi to dyscyplina popisowa BMW 530d, które w wersji z napędem 4x4 dostało zastrzyk mocy w postaci dodatkowych 13 KM. Dzięki wzorcowemu rozdziałowi masy, niemal po połowie na przednią i tylną oś, oraz bardzo bezpośredniemu układowi kierowniczemu, już po kilku zakrętach można zapomnieć, że auto waży ponad 1,8 t. W ustawieniu "sport+" adaptive drive (za 14 085 zł) pozwala nawet na lekkie zamiatanie tyłem, zanim ESP znów przywoła "piątkę" do porządku.

Żeby pozbawić BMW korony króla zakrętów, Audi zafundowało A-szóstce nowy elektromechaniczny układ kierowniczy i blokadę centralnego mechanizmu różnicowego z RS5, która błyskawicznie rozdziela siłę napędową pomiędzy osie. I rzeczywiście, pod względem umiejętności dynamicznych 530d i A6 są sobie niemal równe. Jednak Audi wchodzi w zakręt z lekkością większą o włos i daje kierowcy poczucie lepszego kontaktu kół z nawierzchnią. Poza tym, gdy A6 sięga granic ryzyka, łatwiej je kontrolować, hamuje zaś wyśmienicie. W bezpośrednim porównaniu BMW brakuje pewnej lekkości przy wykonywaniu poleceń, niekwestionowana zwrotność, jaką ujawnia w zakrętach wydaje się wypracowana z większym trudem niż to jest w Audi. Zaskakuje natomiast, że zarówno w A6, jak i w "piątce" dynamika zupełnie nie odbija się na komforcie. Mimo dużych opon, jakie miały testowane samochody (18 i 19 cali), obydwa łagodnie tłumią nierówności drogi. Inna rzecz, że Audi pomaga w tym pneumatyczne zawieszenie, dostępne za dopłatą 10 790 zł.

Za to podczas rozpędzania w Audi ujawniają się walory diety odchudzającej - mimo że A6 z trzylitrowym TDI o mocy 245 KM jest nieco słabsze niż konkurenci, przyspiesza najżwawiej, wspierane przez skrzynię biegów z dwoma sprzęgłami. Jednocześnie A6 potrzebuje najmniej paliwa, przewyższając pod tym względem Mercedesa o 1,5 litra. Jeśli jednak nie poganiać ich zbyt mocno, wszystkie testowane auta zadowolą się zaledwie 6-7 l/100 km. Duże diesle okazują się więc idealnym źródłem napędu nie tylko wtedy, gdy trzeba szybko i wygodnie pokonywać bardzo dalekie trasy.

Audi wygrywa test, zbierając najwięcej punktów za właściwości jezdne, napęd i bezpieczeństwo. Na dodatek okazuje się tańsze od konkurentów (o 21 tys. zł i 18 tys. zł). Ale przynajmniej pod jednym względem Mercedes i BMW jeszcze przez jakiś czas zachowają nad nim przewagę - w najchętniej wybieranej wersji Avant, A6 pojawi się dopiero we wrześniu. Z chłodzeniem szampana można się więc jeszcze wstrzymać.

Tekst Dirk Gulde,
zdjęcia Hans-Dieter Seufert
amis 5/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne A6 3.0 TDI Quattro E 350 CDI 4Matic 530d xDrive
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, V6, 3.0diesel, V6, 3.0diesel, R6, 3.0
Moc kW (KM)245 KM265 KM258 KM
Przy obrotach (/min)400038004000
Poj. skokowa cm3296729872993
Maksymalny moment obrotowy (Nm)500620560
Przy obrotach (/min)140016002000
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów7-bieg. przekł. dwusprzęgłowa7-bieg. przekł. automatyczna8-bieg. przekł. automatyczna
Dł / szer / wys (mm)4915/1874/14554868/1854/14644899/1860/1464
Rozstaw osi (mm)291228742968
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,1/11,911,4/11,511,7/11,8
Poj. zbiornika paliwa (l)758070
Masa własna (kg)181219261887
Dopuszczalne obciążenie (kg)518519518
Poj. bagażnika (l)530/995540520
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1535/15001510/15001535/1495
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1040/9601050/9801020/970
CO2 (limit) g/km158173150
OsiągiA6 3.0 TDI QuattroE 350 CDI 4Matic530d xDrive
0-40 km/h (s)1,51,61,4
0-80 km/h (s)4,25,04,6
0-100 km/h (s)6,17,16,6
0-120 km/h (s)8,610,19,2
0-130 km/h (s)10,011,810,7
0-140 km/h (s)11,713,412,7
0-160 km/h (s)15,818,116,8
Prędkość maksymalna (km/h)450150250
Zużycie paliwaA6 3.0 TDI QuattroE 350 CDI 4Matic530d xDrive
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km7,28,26,6
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,35,55,2
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km6,06,65,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,26,66,5
Maksymalne (l/100 km)10,911,611,1
średnie podczas testu (l/100 km)8,710,29,5
zasięg (km)862784737
Poziom hałasu (dB)A6 3.0 TDI QuattroE 350 CDI 4Matic530d xDrive
przy 80 km/h dB(A)585860
przy 100 km/h dB(A)646562
przy 130 km/h dB(A)656866
przy 160 km/h dB(A)706969
Droga hamowania (m)A6 3.0 TDI QuattroE 350 CDI 4Matic530d xDrive
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)34,436,936,8
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)35,136,737,3
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)35,037,737,0
Ceny i wyposażenieA6 3.0 TDI QuattroE 350 CDI 4Matic530d xDrive
Cena modelu podstawowego (zł)238 880 zł257 000 zł259 900 zł
Boczne poduszki powietrzne z tyłu2000 zł2079 złbrak
Nawigacja GPS13 170 zł9081 zł11 785 zł
Reflektory biksenonowetaktak4366 zł
Lakier metalizowany5260 zł4759 zł4601 zł
Skórzana tapicerka10 680 zł9354 zł9437 zł
Fotele regulowane el. i podgrzew.2050 zł1860 zł1784 zł
Czujnik parkowania4320 zł3993 zł3803 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

A6 3.0 TDI Quattro 423 Nowe A6 – dzięki temu, że jest lżejsze – okazuje się bardziej dynamiczne podczas jazdy, zużywa mniej paliwa i sprawniej się rozpędza. Na dodatek kosztuje mniej niż BMW i Mercedes.
E 350 CDI 4Matic 411 Klasa E do konfrontacji podchodzi na pełnym luzie i wręcz rozpieszcza komfortem, z tyłu jest w niej mnóstwo miejsca, ma dużo praktycznych detali. Pod względem prowadzenia i wyposażenia w elektronikę trochę jednak odstaje.
530d xDrive 408 Zwrotna „piątka” zachwyca wnętrzem wykonanym z najlepszych materiałów i świetnie wykończonym, funkcjonalną obsługą oraz bardzo wygodnymi fotelami. Brak jej jednak tej lekkości, z jaką porusza się Audi A6.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 251 100 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    cala ekipa premium heheh 1 Audi 2 Bawara ...jesli chodzi o nowa generacje merca jestem jego przecienwikim i czuje ze poprawki beda nie dlugo eheheh
    84styleFury, 2011-06-16 21:15:07
  • avatar
    zgłoś
    Ja też, ale poprzednią generację znacznie bardziej niż tę
    airmatic, 2011-06-12 19:57:23
  • avatar
    zgłoś
    Jeszcze drobny błąd: na początku tekstu jest 350d, a powinno być 530d. Mimo że Buma jest ostatnia w teście, to właśnie ją bym wybrał.
    ~Samuraj, 2011-06-08 17:45:55
  • avatar
    zgłoś
    Zachwyca prędkość maksymalna Audi, aż 450 km/h, to zdaje się najszybszy seryjnie produkowany samochód, lepszy od Veyrona. Za to Mercedes...Polonezy już były szybsze...
    ~M, 2011-06-08 09:59:54
  • avatar
    zgłoś
    Nie wygląda wyzywająco, ale ambicje ma duże. Nowe Audi A6 chce rozprawić się ze swoimi konkurentami - BMW 5 i Mercedesem E. Wszystkie trzy stają do pojedynku wyposażone w napęd na cztery koła i sześciocylindrowe silniki.
    auto motor i sport, 2011-06-07 23:44:17
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij