Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Audi A6 - Pięć metrów A6

Do tego, że nowe modele są większe od ich poprzedników, zdążyliśmy w ostatnich latach przywyknąć. Nowe Audi A6 rozmiarami przerasta także swoich konkurentów w klasie wyższej średniej.

2008-08-01
Audi A6 Dzięki zawieszeniu podobnemu jak w A8, udało się uniknąć niedomogów poprzedniego Audi A6; nowy model znakomicie trzyma się drogi i nie buja się w zakrętach.

auto motor i sport 5/2004

Ogromne rozmiary auta to pierwsza rzecz, jaką zauważa kierowca zajmując miejsce w kokpicie A6. Długa maska zdaje się kończyć na następnym skrzyżowaniu, a rzut oka w lusterko wsteczne budzi podejrzenie, czy aby nie zasiedliśmy za sterami autobusu.

Te subiektywne odczucia znajdują zresztą odbicie w liczbach. Nowe A6 mierzy już blisko pięć metrów długości - a dokładnie 4916 mm. Przewyższa więc nie tylko o 12,5 cm swojego poprzednika, ale też o 7,5 cm nową "piątkę" BMW oraz o 9,8 cm Mercedesa klasy E. Co ciekawe, rozstaw osi (2843 mm) jest nieznacznie krótszy niż u obu wymienionych konkurentów (2888 mm w BMW i 2854 mm w Mercedesie), więc pod względem przestrzeni wewnątrz nowe Audi A6 konkurentów nie przebija. Nie było zresztą takiej potrzeby, w A6 nawet wyjątkowo wybredny osobnik nie miałby podstaw, by narzekać na brak miejsca. Po maksymalnym odsunięciu przednich foteli (a zakres regulacji jest naprawdę szeroki), z tyłu i tak pozostaje dość przestrzeni.

Zresztą Audi poczyniło pewne wysiłki, by A6 było odbierane przez bogatych właścicieli jako auto do jeżdżenia, a nie do wożenia. Cały wzorowo uporządkowany kokpit jest nie tylko skierowany ku prowadzącemu, ale też wyraźnie odgraniczony od części pasażerskiej. Od razu widać, że kierowca tu jest panem, reszta może się co najwyżej przyglądać.

Białe podświetlenie zegarów oraz czerwonawe wskazówek i przycisków tworzą elegancką kompozycję, natomiast pewne zamieszanie wprowadza wielobarwny ekran systemu nawigacyjnego. Na szczęście można go przełączyć na tryb nocny, wtedy jest mniej pstrokaty. Przed dźwignią zmiany biegów umieszczono centrum obsługi systemu MMI (Multi Media Interface), wzorowanego na tym w Audi A8. "Załatwia" on sterowanie większością funkcji, dzięki czemu w kokpicie nie ma natłoku "prztyczków-elektryczków" - wyodrębniono jedynie obsług ę dwustrefowej klimatyzacji. Warto też zwrócić uwagę na element stylistyczny na kierownicy, będący powtórzeniem kształtu nowego "grilla" Audi - samo koło kierownicy wydaje się nieco za wielkie, jak na auto o sportowych ambicjach.

O tym, że Audi ma w koncernie VW ucieleśniać dynamikę i cechy sportowe, świadczy nie tylko stylistyka nowego modelu (dach ∫ la coupé, przysadzista sylwetka, duże koła), ale też zupełnie zrewolucjonizowane zawieszenie. Oczywiście, punktem odniesienia dla tej rewolucji jest model poprzedni, który wykazywał tendencję do bujania nadwozia czy "trzepania" w zawieszeniu na krótkich nierównościach. Nowe A6, którego zawieszenie wzorowano na układzie jezdnym A8, znakomicie radzi sobie w zakrętach i nie daje się łatwo wyprowadzić z równowagi. Na szczególną pochwałę zasługuje układ kierowniczy ze wspomaganiem - bardzo lekko pracującym przy ma- łych prędkościach, a usztywniającym się, lecz zapewniającym znakomity kontakt z nawierzchnią, przy większych.

Podczas jazdy łatwo zapomnieć, że sterujemy blisko pięciometrowym krążownikiem. Rzadko też odczujemy, że większa część ciężaru spoczywa na przedniej osi. Jedynie w bardzo ciasnych zakrętach przód może zacząć "uciekać", ale wtedy dyskretnie interweniuje ESP. Generalnie, wielkie A6 okazuje się nadzwyczaj zwinne. Szczególnie jeśli ma napęd Quattro, który jest seryjny w połączeniu z silnikiem 4.2 V8 oraz w jednej z bardziej interesujących wersji silnikowych - 3.0 TDI.

W nowym dieslu V6 zastosowano napęd wałków rozrządu łańcuchem oraz system wtryskowy common-rail najnowszej generacji. Główną innowacją są w nim wtryskiwacze piezoelektryczne (w miejsce elektromagnetycznych), odznaczające się prostszą konstrukcją, niższą wagą i większą dokładnością działania. W praktyce przekłada się to na nadzwyczaj cichą i bezwibracyjną prac ę - podczas jazdy z prędkością "autostradową" (około 150-160 km/h) bardziej słyszalny jest szum wiatru i opon, niż odgłos pracy turbodiesla.

Gigantyczny moment obrotowy - 450 Nm, dostępne w zakresie od 1400 do 3250 obrotów na minutą - sprawia, że auto zrywa się do przodu nawet po delikatnym naciśnięciu gazu. W płynnie dynamicznej jeździe nie przeszkadza nawet fakt, że wraz z trzylitrowym turbodieslem obowiązkowo otrzymujemy sześciostopniowy "automat"( wyposażony zresztą w możliwość ręcznej zmiany przełożeń).

Inny z testowanych silników, benzynowy 2.4 V6, również okazuje się całkiem wystarczający dla potężnego A6. Paradoksalnie, przy większych prędkościach okazuje się głośniejszy niż TDI. Za to można go otrzymać z mechaniczną skrzynią biegów.

Tekst: Tomasz Jaźwiński
Zdjęcia: MPI

DANE TECHNICZNE

Model2.43.2 FSI4.2 V8*3.0 TDI*
DANE TECHNICZNE
Model 2.4 3.2 FSI 4.2 V8* 3.0 TDI*
Rodzaj silnika/liczba cylindrów V/6 V/6 V/8 V/6
Pojemność silnika cm3 2393 3123 4163 2967
Moc kW (KM) 130 (177) 188 (255) 246 (335) 165 (225)
przy obrotach 1/min 6000 6500 6600 4000
Maks. moment obrotowy Nm 230 330 420 450
przy obrotach 1/min 3000-5000 3250 3500 1400-3250
Ciężar własny kg 1525 1540 1745 1765
Przyspieszenie 0-100 km/h s 8,9 6,9 6,1 7,3
Prędkość maksymalna km/h 231 250 250 243
Śr. zużycie paliwa l/100 km 9,7 9,7 11,6 8,3
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 251 100 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    CO za ... malo rozgarniety redaktorek pisal ten artykul???Pisanie ze audi to sportowa marka w grupie vw, jest tym samym, co nazwanie skody luxusowa!To seat jest pseudo sportowa marka grupy vw.A a6 po prostu sciagnelo pomysl od mercedesa, żeby sobie kupili to padło.Podobnie smiesznym jest pisanie, ze a6 jest sportowe, to tak jakby nazwac krowe w strzemionach i uździe za wyscigowego wiezchowca
    ~Luk, 2008-11-27 08:22:40
  • avatar
    zgłoś
    Do tego, że nowe modele są większe od ich poprzedników, zdążyliśmy w ostatnich latach przywyknąć. Nowe Audi A6 rozmiarami przerasta także swoich konkurentów w klasie wyższej średniej.
    auto motor i sport, 2008-08-01 19:14:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij