Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Audi A8 - Owcza skóra?

2003-09-23
Audi A8 Klasyczna sylwetka Audi A8 pozostała elegancka, ale jednocześnie nabrała nieco drapieżności.

Światłoskręt

Zupełną nowością jest dodatkowy reflektor, którego strumień światła jest skierowany na pobocze drogi. Jest on dostępny za dopłatą w autach wyposażonych w światła ksenonowe. Dodatkowa żarówka jest częścią złożonego systemu, którego sterownik analizuje m.in. prędkość i kąt skrę- tu kierownicy. Oświetlenie to włącza się tylko przy prędkości do 70 km/h, przy włączonych światłach mijania i odpowiednio dużym skręcie kierownicy. Włącza się ono także po uruchomieniu kierunkowskazu, nawet gdy auto stoi - co pozwala na przykład oświetlić drogę, w którą kierowca zamierza skręcić. Podczas jazd próbnych w zaciemnionym podziemnym garażu mogliśmy przekonać się, że dodatkowe światło nabiera mocy płynnie, nie zaskakując nagłą zmianą. Podczas cofania zapalają się obydwie żarówki (w prawym i lewym reflektorze), co nie tylko powiększa oświetlony obszar wokół pojazdu, ale też bardziej zwraca uwagę innych uczestników ruchu.

DANE TECHNICZNE Audi A8 4.2 Quattro

DANE TECHNICZNE Audi A8 4.2 Quattro
NadwozieCzterodrzwiowa pięciomiejscowa limuzyna typu sedan, długość 5051 mm, szerokość 1894 mm, wysokość 1444 mm, rozstaw osi 2944 mm, ciężar własny 1780 kg.
SilnikOśmiocylindrowy w układzie V, pięć zaworów na cylinder, pojemność skokowa 4172 cm3, moc 246 kW (335 KM) przy 6500 obr/min, maks. moment obrotowy 430 Nm przy 3500 obr/min.
Osiągi*Przysp. 0-100 km/h 6,3 s; Prędkość maks. 250 km/h

Wróćmy jednak do zawieszenia. Audi A8 nie tylko prowadzi się wzorcowo i trzyma drogi jak przyklejone (napęd Quattro w standardzie). Łatwość prowadzenia i stabilne zachowanie nie ulegają zauważalnej zmianie po przełączeniu na tryb comfort czy dynamic, chociaż zmianę sztywności zawieszenia odczuwa się. Jedynie w bardzo ciasnych zakrętach auto ma tendencję do podsterowności - co nie powinno dziwić, gdy 59 procent masy obciąża oś przednią. Autem daje się manewrować z niezwykłą łatwością - wziąwszy pod uwagę jego słuszne rozmiary.

Inne czynniki składające się na komfort też nie dają powodów do narzekań. Luksus wewnątrz nie jest tak ostentacyjny jak w VW Phaetonie, ale Audi A8 nie musi udowadniać swojej przynależności do elity. Kokpit urządzono raczej w stylu dyskretnej, sportowej elegancji, przy czym każdy detal jest perfekcyjnie dopracowany, każdy materiał starannie dobrany.

Elektroniczne "bajery" zastosowano w rozsądnej liczbie, nie narzucają też one swojej obecności. Na przykład w autach wyposażonych w advanced key, czyli system sterujący na odległość centralnym zamkiem i immobilizerem za pomocą emitera impulsów znajdującego się w kluczyku, kierowca może uruchomić silnik zarówno przyciskiem "start", jak i tradycyjnie - przekręcając kluczyk w stacyjce.

Ponieważ auta tej klasy są wykorzystywane często jako pojazdy służbowe przez różnych użytkowników, Audi wprowadziło (dostępny za dopłatą) one-touch memory - układ rozpoznający kierowców na podstawie odcisku palca. Identyfikator znajduje się w przycisku uruchamiania silnika. Rozpoznanemu użytkownikowi system nie tylko pozwala "odpalić" auto (choć kluczyk delikwent musi mieć przy sobie), ale też przywraca "należne" mu pozycje fotela, kolumny kierownicy i lusterek. Do indywidualnej konfiguracji należą też ustawienia klimatyzacji, wybór stacji radiowej, głośność urządzeń muzycznych oraz książka adresowo-telefoniczna zawierająca do 100 pozycji. W sumie one-touch memory może zapamiętać życzenia czterech kierowców.

Jeszcze jedną wartą wspomnienia ciekawostką jest możliwość wyboru sposobu oświetlenia wnętrza. W zależności od warunków jazdy (miasto, autostrada) oraz liczby pasażerów, można wybrać ilość świecących elementów w kokpicie oraz natężenie oświetlenia. Oprócz tradycyjnych lampek z przodu i z tyłu możliwe jest też podświetlenie z boku drzwi przednich czy okolic stóp.

Wszystkie te wynalazki nie przesłonią jednak tego, co stanowi clou w aucie o sportowych ambicjach, czyli znakomitych silników. Na razie do A8 dostępne są wyłącznie jednostki ośmiocylindrowe - o pojemności 3,7 oraz 4,2 l. Każda z nich ma po pięć zaworów na cylinder i obie są rozwinięciem V8 stosowanych w poprzednim modelu. Moc silnika 3.7 wzrosła jednak z 260 do 280 KM, 4,2-litrowego zaś z 310 do 335 koni mechanicznych.

Jadąc Audi A8 3.7, odnosi się wrażenie, że jednostka ta jest całkowicie wystarczająca i bez żadnych kłopotów radzi sobie z dużą limuzyną. Rzec by można: żadnych życzeń. Jednak dopiero w bezpośrednim porównaniu z mocniejszym o 55 KM silnikiem 4.2 widać, że ten ostatni ma to "coś". Coś, co sprawia, że jazda A8 jest nie tylko "lekka, łatwa i przyjemna", ale nabiera też swoistego smaku i dźwięku - te 55 KM i 70 Nm momentu obrotowego więcej działa jak przyprawa czyniąca potrawę nie tylko smaczną, ale i wyjątkową.

Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 466 700 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Często bywa tak, że producent daje nowe lampy, zmienia osłonę chłodnicy, dorzuca krzykliwy detal i chwali się: mamy nowy model. Audi postąpiło zupełnie inaczej - prezentowane niedawno A8 jest modelem całkowicie nowym, ale fakt ten nie rzuca się w oczy. Spokojny, tradycyjny design ma swoich zwolenników - w Ingolstadt uważają najwyraźniej, że w tej klasie aut nie wypada eksperymentować.
    auto motor i sport, 2009-03-23 10:15:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij