Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Audi Q3

W zgodzie z modą. Mimo kompaktowych rozmiarów, najmniejszy SUV Audi jest łudząco podobny do większych braci Q5 i Q7. Audi Q3, dotychczasowych nabywców A3 Sportback, kusi uniwersalnością, za którą trzeba sporo płacić.

Michał Hutyra 2012-06-15
Audi Q3 Przód w charakterystycznym stylu Audi – ani na pierwszy, ani na drugi rzutoka nie ma pewności, jaki to model

Lepsza widoczność, większe bezpieczeństwo (dzięki lepszej trakcji napędu Quattro), bardziej przestronna kabina - to niejedyne cechy, które sprawiają, że kierowcy sięgają po małe SUV-y. Liczą się też modny wygląd i (teoretycznie) niewiele wyższa w porównaniu z kompaktem cena. W przypadku Audi różnica cenowa pomiędzy podstawowymi wersjami A3 Sportback i Q3 z 2-litrowym silnikiem TDI wynosi 17 200 zł! Zyskuje się większy o 90 litrów bagażnik (460 zamiast 370 l), dodatkowe centymetry na wysokości ramion i kolan, a wszystko przy niemal identycznym rozstawie osi. Przestronność kabiny i bagażnika Q3 zawdzięcza wysokiemu nadwoziu oraz innej architekturze wnętrza. Za kierownicą siedzi się wysoko, lecz nawet po maksymalnym odsunięciu fotela do tyłu - nogi pozostają ugięte. Wysoka pozycja za kierownicą sprzyja kierowcy podczas poruszania się po mieście lub na grząskich drogach, jednak po kilkuset kilometrach przestaje być wygodna. Chyba że jest się niskiego lub średniego wzrostu.

Poza kilkoma detalami, jak sterownik automatycznej klimatyzacji, włącznik świateł czy kierunkowskazów, wszystkie inne elementy odróżniają wnętrze nowego modelu Audi nie tylko od A3, ale i od pozostałych. To dobrze, że w dobie unifikacji zadbano o własny styl i charakter małego SUV-a. Jak na Audi przystało, jakość materiałów wykończeniowych i montaż są wysokiej próby. Nawet na sporych nierównościach do uszu kierowcy nie dochodzą najmniejsze choćby odgłosy z wnętrza czy z zawieszenia. Ergonomia także jest bez zarzutu, z drobnymi wyjątkami. Panel obsługi klimatyzacji mógłby znajdować się wyżej, zaś przełączniki sterowania systemu audio i nawigacji (opcja) powinny być nieco większe. Tak samo ekran, który swoją czytelnością nie zachwyca. Na szczęście, w korzystaniu z komputera i systemu audio pomaga polskojęzyczne menu.

Od pierwszych minut spędzonych za kierownicą można polubić charakter kompaktowego SUV-a. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności, a jego charakterystykę dobrano na tyle dobrze, że radzi sobie zarówno z przechyłami nadwozia, jak i z pokonywaniem nierówności. Q3 jest tak zwinne, że siedząc za kierownicą ma się wrażenie prowadzenia auta znacznie mniejszego. Układ kierowniczy nie daje powodów do narzekań. Siłę wspomagania dobrano idealnie, więc nawet delikatny ruch kierownicy spotyka się z natychmiastową odpowiedzią ze strony przednich kół.

2-litrowy TDI, w nowej odsłonie, o mocy 177 KM, ma wystarczająco dużo argumentów, żeby sprawnie poruszać ważący 1660 kg pojazd. Kierowca już od niskich obrotów silnika (1750/min) ma do dyspozycji moment obrotowy o wartości 380 Nm, a szybka w działaniu dwusprzęgłowa siedmiobiegowa przekładnia S tronic skutecznie go wykorzystuje. Tylko co z tą legendarną oszczędnością diesli? W praktyce gdzieś się ulatnia - średnie spalanie wyniosło 7,9 l/100 km, a w mieście wzrosło do 10 l/100 km.

Testowany egzemplarz wyposażony był w napęd na cztery koła. Jeśli ktoś ma zamiar używać swojego Q3 do jazdy po bezdrożach, a zimą lubi wypuszczać się w góry, napęd 4x4 powinien uznać za obowiązkowy. I nie chodzi nawet o to, że w połączeniu z ponad 20-centymetrowym prześwitem pozwala dojechać dalej. Po prostu napęd Quattro skuteczniej niż ESP dba o stabilność jazdy, bo zapewnia lepszą trakcję.

Aby cieszyć się większą uniwersalnością, której brakuje zwykłemu A3, trzeba wybrać jedną z dwóch najdroższych wersji silnikowych - 2.0 TDI (177 KM) lub 2.0 TFSI (211 KM), zawsze w parze ze skrzynią S tronic - po 148 680 zł każda. Wówczas, z garścią dodatkowego wyposażenia, Q3 swoją ceną zbliża się do Q5.

 

 

Dane techniczne

Data publikacji 6/2012
Silnik turbodiesel, R4, 2.0
Moc kW (KM) 177 KM
Przy obrotach (/min) 4200
Pojemność skokowa [cm3] 1968
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 380
Przy obrotach (/min) 1750–2500
Przeniesienie napędu napęd na cztery koła
Skrzynia biegów DSG7
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV
Układ jezdny z przodu kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator, z tyłu układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator.
Dł/szer/wys [mm] 4385 x 1831 x 1590
Rozstaw osi [mm] 2603
Poj. zbiornika paliwa [l] 64
Masa własna [kg] 1660
Poj. bagażnika [l] 460/1365
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,9
CO2 (limit) [g/km] 156
Cena modelu testowanego (zł) 192 210
Wyposażenie wersji testowanej 6 poduszek powietrznych, układy ABS, ESP, ksenonowe reflektory, nawigacja satelitarna, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, komputer pokładowy, 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów, wielofunkcyjna kierownica z łopatkami do zmiany przełożeń skrzyni biegów, sportowe fotele, skórzana tapicerka, czujnik deszczu i zmierzchu, czujniki parkowania, alarm.
0-30 km/h (s) 1,4
0-50 km/h (s) 2,5
0-80 km/h (s) 5,2
0-100 km/h (s) 7,7
0-130 km/h (s) 13,3
0-160 km/h (s) 22,8
400 m (km/h)/(s) 15,7
Prędkość maksymalna (km/h) 212
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,6
Maksymalne (l/100 km) 9,8
średnie podczas testu (l/100 km) 7,9
zasięg (km) 810
Podczas postoju 50
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 100 km/h 65
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 130 km/h 68
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 160 km/h 72
Maksymalny przy kickdownie 70
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 37,4
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 37,8

 

 

PODSUMOWANIE

Audi Q3 2.0 TDI Quattro Stronic

Ocena:
4
(, )
Q3 odstrasza ceną. Napęd Quattro, który daje mu przewagę nad kompaktami nie jest oferowany do wszystkich wersji silnikowych. Q3 w cenie Q5? Nie, dziękuję.
Nadwozie
znakomita jakość wykonania
Napęd
dynamiczny silnik oraz szybka w działaniu skrzynia biegów
Komfort
wysoki komfort jazdy
Właściwości jezdne
dobre właściwości jezdne
Eksploatacja
TDI zużywa sporo paliwa
wysoka cena

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 147 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    To, że w nazwie powinno być Q3, ale skoro ma być A3 to spoko.
    ~Samuraj, 2012-06-17 00:28:36
  • avatar
    zgłoś
    tak, i co w związku z tym?
    esper, 2012-06-16 13:58:32
  • avatar
    zgłoś
    'esper' napisał(-a):Wszystko jest ok, przeczytajcie ze zrozumieniemJakby nie było - test dotyczy Q3 right?
    ~Samuraj, 2012-06-16 03:49:38
  • avatar
    zgłoś
    'esper' napisał(-a):Ja tę literówę co to tam jej nie ma mam na myśliTAM jej nie ma, ale TU (jeszcze) jest
    airmatic, 2012-06-16 01:16:48
  • avatar
    zgłoś
    Ja tę literówę co to tam jej nie ma mam na myśli
    esper, 2012-06-15 21:33:36
  • avatar
    zgłoś
    Jeśli auto jest powiedzmy przewartościowane na co skazuje autor to inna opcja - zakup bliźniaczego Tiguana. Q3 jest na jego bazie. Oczywiście można go doposażyć jak się chce.
    garfield, 2012-06-15 21:06:29
  • avatar
    zgłoś
    Wszystko jest ok, przeczytajcie ze zrozumieniem
    esper, 2012-06-15 18:35:28
  • avatar
    zgłoś
    Mimo narzekań w teście uważam, że to spalanie nie jest jeszcze takie tragiczne. Weźmy pod uwagę wyższą sylwetkę, moc silnika, napęd na cztery buty, automat (choć w dzisiejszym świecie może to nie być trafiony argument) i spalanie ponad 7 litrów nie zaskakuje aż tak bardzo.
    ~Samuraj, 2012-06-15 16:24:58
  • avatar
    zgłoś
    No nie, ale literówa
    airmatic, 2012-06-15 16:18:39
  • avatar
    zgłoś
    Q3 to nie A3.
    rzęsor, 2012-06-15 14:54:59
  • avatar
    zgłoś
    W zgodzie z modą. Mimo kompaktowych rozmiarów, najmniejszy SUV Audi jest łudząco podobny do większych braci Q5 i Q7. Audi Q3, dotychczasowych nabywców A3 Sportback, kusi uniwersalnością, za którą trzeba sporo płacić.
    auto motor i sport, 2012-06-15 11:14:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij