Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Audi Q5 Hybrid, Peugeot 3008 HYbrid4

Hybrydowe wariacje. Audi Q5 Hybrid Quattro i Peugeot 3008 HYbrid4 mieszają w swoich żyłach oktany z elektronami. Oto dwa kawałki nowoczesnej, samochodowej techniki. Ile są warte?

2012-06-28
Peugeot 3008 HYbrid4 EKONOMIA PONAD WSZYSTKO - to motto hybrydowego Peugeota, który łączy dwa niezależne układy napędowe

 

Dla obydwu marek te modele to hybrydowe debiuty, a w wypadku Peugeota wręcz debiut światowy - 3008 HYbrid4 jest pierwszą na tym padole seryjnie produkowaną hybrydą z silnikiem Diesla. Z przodu 3008 ma konwencjonalny układ napędowy, z dwulitrową jednostką HDI o mocy 163 KM, do której podpięto zrobotyzowaną, sześciobiegową mechaniczną przekładnię. Do tego zestawu jest dołączony system start/stop, a niutonometry lecą tylko do kół przedniej osi.

Natomiast cała hybrydowa zabawa jest w Peugeocie z tyłu, gdzie umieszczono silnik elektryczny (synchroniczny z magnesami stałymi), zestaw akumulatorów oraz falownik i przetwornik. Falownik zmienia prąd stały akumulatorów na przemienny, który kierowany jest do silnika elektrycznego, natomiast przetwornik sprzęga wysokie napięcie akumulatorów (200 V) z instalacją elektryczną samochodu (12 V). Nie istnieje żadne mechaniczne połączenie między silnikami spalinowym i elektrycznym, ten drugi napędza tylko tylne koła - 3008 ma więc dwa niezależne układy napędowe. W takiej konstrukcji, jak w życiu, diabeł siedzi w szczegółach, w tym wypadku w sterowaniu - płynny dialog między dwoma napędami to zadanie dla zaawansowanej elektroniki Peugeota.

W Audi Q5 układ jest zgoła inny. Silnik benzynowy to nasz dobry znajomy - turbodoładowany i wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku benzyny, 211-konny 2.0 TFSI, tu ożeniony z ośmiobiegową, automatyczną przekładnią, a napęd wędruje do czterech kół poprzez typowy dla Audi centralny mechanizm różnicowy typu torsen. Z kolei silnik elektryczny znajduje się w obudowie skrzyni biegów, a do konwencjonalnego układu napędowego dołącza go specjalne wielopłytkowe sprzęgło. Silnik jest karmiony elektronami z umieszczonych nad tylną osią akumulatorów litowo-jonowych, a ciekawostka jest taka, że są one chłodzone przez układ klimatyzacji samochodu, mający elektryczną pompę. Do tego są, podobnie jak w Peugeocie, falownik i przetwornik, obsadzone w typowych dla siebie rolach - pierwszy przekształca prąd stały akumulatorów na strawny dla silnika elektrycznego prąd przemienny, drugi zamienia wysokie napięcie akumulatora na 12-woltowe, jakie panuje w sieci elektrycznej samochodu.

Wspólną cechą obu układów napędowych jest to, że aby uzyskać niskie zużycie paliwa, trzeba nauczyć się z nich korzystać. Audi dużo mówi o dynamice swojej hybrydy - i rzeczywiście, na drodze Q5 nie przepuszcza żadnej okazji, żeby się popisywać swoim momentem obrotowym. Wystarczy nawet średnio gwałtownie wcisnąć pedał przyspieszenia, by Q5 rwało do przodu - a niepotrzebnie, bo to utrudnia sprawę ze spalaniem. Można wymusić tryb "elektryczny", w którym priorytet ma jazda na samych elektronach i w sprzyjających warunkach - akumulatory naładowane "na maksa", płaska droga, lekki gaz i prędkości nieprzekraczające 50-60 km/h - da się uzyskać czysto elektryczny zasięg na dystansie lekko powyżej dwóch kilometrów. Z kolei przy szybszej jeździe Audi podpowiada jak można zmniejszyć zapotrzebowanie na energię, na przykład po przekroczeniu 120 km/h wyrzuca komunikat, żeby ze względu na opory powietrza zasunąć boczne szyby. Wreszcie, w chwilach ułańskiej fantazji, silnik elektryczny działa jako "dopalacz" - wówczas pełna moc zespołu hybrydowego Audi, sięgająca 245 KM, jest dostępna przez około 10 sekund.

Peugeot ma spokojniejszą naturę, a wrażenia z jazdy są zbliżone do tych, jakie znamy z Toyoty Prius. 3008 HYbrid4 ma sto procent funkcji takich, jakie powinna mieć hybryda - z miejsca konsekwentnie rusza tylko z wykorzystaniem "elektryki" (turbodiesel uruchamia się po pokonaniu paru metrów); kiedy tylko się da, wyłącza silnik spalinowy i ma bardzo mocny odzysk energii - hamowanie silnikiem (w rzeczywistości prawdopodobnie alternatorem) jest znacznie silniejsze niż w zwykłym aucie. Swoje wady ma zrobotyzowana skrzynia biegów (mechaniczna z automatycznie obsługiwanymi sprzęgłem i zmianą biegów), w postaci sporych przerw podczas zmian przełożeń. Na Peugeocie można natomiast wymusić czysto elektryczny tryb jazdy (pod warunkiem, że akumulatory są naładowane przynajmniej w połowie) i chociaż nie udało nam się uzyskać obiecywanego czterokilometrowego zasięgu, przy dobrych wiatrach można pokonać dystans trzech kilometrów.

Jednak zespoły napędowe obydwu samochodów najlepiej zostawić w trybach "auto" i pozwolić sterownikom decydować o tym, jakiego rodzaju napęd jest w danej chwili bardziej korzystny. Kierowca ma natomiast inną zabawę, ponieważ hybrydy Audi i Peugeota uczą "myśleć do przodu", przewidywać, odczytywać sytuacje na drodze, takie jak na przykład postój na światłach i przygotować się na nie zawczasu. To naturalnie dotyczy wszystkich samochodów jak świat długi i szeroki, ale w hybrydach daje lepsze efekty w postaci niższego zużycia paliwa. Świetną pomocą są tu wskaźniki chwilowego poboru mocy, jakie obydwa auta mają zamiast obrotomierzy - wyskalowane od zera do 100 procent, stanowią znakomite narzędzie do nauki oszczędnej jazdy. Z kolei dodatkowe słupkowe wykresy na bieżąco pokazują efekty - albo ich brak.

Gwoździem programu ma być w końcu lepsza ekonomia jazdy. Hybrydowy napęd daje największe korzyści w jeździe miejskiej, kiedy co chwilę rusza się z miejsca, pokonuje po kilkanaście metrów między kolejnymi postojami w korkach, rozwija nieduże prędkości i z rzadka mocno wciska gaz. W tych warunkach Peugeot zużywa 7,5-7,7 l/100 km, co jest lepszym wynikiem niż w wypadku 3008 z konwencjonalnym napędem, ale też żadną specjalną sensacją, natomiast Audi potrzebuje przynajmniej 11 l/100 km, co na czołówki gazet nadaje się w jeszcze mniejszym stopniu. Hybrydowe Q5 być może ma osiągi na poziomie wersji z silnikiem V6 przy zużyciu paliwa zbliżonym do zużycia u odmiany czterocylindrowej, ale niezbyt wiele z tego wynika. Nawet w trasie, pokonanej ze średnią prędkością 70-75 km/h, silnik Q5 zużywa przynajmniej 8 l/100 km - kolejny przeciętny wynik. Poza miastem lepszy jest Peugeot ze swoim turbodieslem, który na tej samej trasie spalił tylko 4,5 l/100 km - i to jest coś.

Natomiast polecić któreś z tych aut, w sytuacji kiedy obie fi rmy mają w ofercie tańsze modele ze świetnymi turbodieslami, można tylko komuś kto poza hybrydami świata nie widzi. Wśród 37 milionów Polaków pewnie ktoś taki jest, więc podpowiadamy, że Audi, ze swoim ostrzejszym prowadzeniem, świetnym trzymaniem drogi, fantastyczną jakością w kabinie i znakomitymi osiągami - 7 sekund do setki to nie w kij dmuchał - jest w tej parze autem, w którym chciałoby się spędzić więcej czasu. Spokojny Peugeot ma wielkie zalety w postaci komfortu jazdy oraz ekonomii - rzeczy istotnych na co dzień. W efekcie, Audi jest lepszym autem, ale lepszą hybrydą jest Peugeot.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński

Dane techniczne

  Q5 Hybrid Quattro 3008 HYbrid4
Poj. skokowa cm319841997
Układ napędowy
Moc maksymalna155 kW (211 KM)120 (163)
Przy obrotach (/min)4300–60003850
Maksymalny moment obrotowy (Nm)350300
Przy obrotach (/min)1500–42001750
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Silnik spalinowysynchroniczny prądu przem z magnesami stałymi, moc 40 kW (54 KM)synchroniczny prądu przem. z magnesami stałymi 27 kW (37 KM)
Układ hybrydowy moc maksymalna kW (KM)245 KM200 KM
Przy obrotach (obr/min)b.d.2500
Maksymalny moment obrotowy (Nm)210200
Rodzaj skrzyni biegów8-biegowa przekł. automatyczna6-biegowa przekł. zautomatyzowana
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4629/1898/16254365/1837/1639
Rozstaw osi (mm)28122613
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,9/11,612,1/12,3
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)7257
Wymiary i masy
Masa własna (kg)19031785
Dopuszczalne obciążenie (kg)587460
Rozkład masy przód/tył (%)53/4757/43
Poj. bagażnika (l)460/1480420/1185
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1555/14851475/1480
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1035/9901020/955
Rozmiar opon235/55 R19 Bridgestone Dueller HP Sport225/50 R17 Michelin Primacy HP
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km6,64,1
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km7,13,9
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km6,94,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,65,2
Maksymalne (l/100 km)13,37,5
średnie podczas testu (l/100 km)9,76,4
zasięg (km)742890
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km159104
Osiągi
0-50 km/h (s)2,43,3
0-80 km/h (s)5,06,6
0-100 km/h (s)7,09,1
0-120 km/h (s)9,713,5
0-130 km/h (s)11,416,0
0-160 km/h (s)18,729,9
Prędkość maksymalna (km/h)225191
Poziom hałasu przy 80 km/h dB(A)6162
Poziom hałasu przy 100 km/h dB(A)6363
Poziom hałasu przy 130 km/h dB(A)6767
Poziom hałasu przy 160 km/h dB(A)7372
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,436,4
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)35,738,4
Cena
Cena modelu testowanego (zł)231 040 złjeszcze nie ustalona zł
Akumulatory
Akumulatorylitowo-jonoweniklowo-wodorkowe
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 191 600 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Tym bardziej dziwi, że właśnie w zawodach serii "konkurencja rynkowa" Audi dało się tak łatwo ograć Peugeotowi.
    airmatic, 2012-07-20 13:14:13
  • avatar
    zgłoś
    Rywalizacji sportowej już nie ma, bo Pug się wycofał.
    ~Samuraj, 2012-07-20 01:53:51
  • avatar
    zgłoś
    Do przewidzenia było, że pod względem odczuwalnej jakości Peugeot 3008 nigdy w życiu nie podskoczy dopracowanej w ogóle i w szczególe Audi Q5. O ile wyglądem ten samochód jeszcze jakoś się broni, to o tyle kombinacja tworzyw, wyważenia konstrukcji i wypieszczenia detali przypomina "francuzowi", że to nie ta liga. Niemniej jednak test był również oczywistym pojedynkiem napędów hybrydowych, i pod tym względem kombinacja benzyniaka i napędu elektrycznego nie wytrzymała naporu tandemu Diesla i "elektryka". Dziwne tym bardziej, że w Le Mans sukcesy odnosi hybryda TDi (ropniak-napęd elektryczny) właśnie spod znaku czterech pierścieni, bijąc na głowę Peugeota. W handlu natomiast rolę prekursora odgrywa rywal i odgrywając się na rywalu solidnie uciera nosa Audi. W tym teście i w ekonomice, bo z jakością to jeszcze bywa tak sobie (czyli tanio)Audi natomiast w handlu, inaczej niż w sporcie, foruje do hybryd benzynowce, a oszczędza Diesle. Czyżby chodziło tylko o papierowo-laboratoryjno-unijne zmniejszenie spalania emisji?
    airmatic, 2012-07-20 00:41:47
  • avatar
    zgłoś
    Hybrydowe wariacje. Audi Q5 Hybrid Quattro i Peugeot 3008 HYbrid4 mieszają w swoich żyłach oktany z elektronami. Oto dwa kawałki nowoczesnej, samochodowej techniki. Ile są warte?
    auto motor i sport, 2012-06-28 12:04:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij