Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Audi Q7 - rozmiar XXL

Można nim pojechać do ekskluzywnej restauracji, pościgać się na torze, obsłużyć przeprowadzkę, zjechać na leśną drogę. Czy w czasach, kiedy wypełnia się każdą rynkową niszę, auto tak uniwersalne jak Audi Q7 ma w ogóle rację bytu?

2008-08-06
Audi Q7 W Audi Q7 uwagę zwracają tylne światła, które "znikają" po otwarciu pokrywy.

auto motor i sport 4/2006

Nowe lekarstwo na chorobę niezdecydowanych (który model wybrać) czy tylko manifest siły i możliwości? Biorąc pod uwagę, że nawet "wielcy" klasy SUV - BMW X5, Mercedes ML, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg i Volvo XC90 - prezentują się przy Audi Q7 jak młodsze rodzeństwo, raczej to drugie. Jednak terenowe atrybuty Q7 zaczynają się i kończą na stałym napędzie na wszystkie koła oraz na sylwetce auta, która przypomina sylwetki samochodów terenowych przez duże T. W układzie przeniesienia napędu Q7 na próżno szukać blokad przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego czy też przekładni redukcyjnej.

Pod względem terenowych możliwości Audi Q7 to SUV jak wszystkie inne samochody tej klasy, tyle że "nadmuchany". Wymiarami dorównuje mu jedynie najnowsza broń Mercedesa model klasy R, ale on niczego nie udaje. Q7 jest potężne i tak wygląda. Wystarczy zobaczyć je w lusterku wstecznym, a myśl, że należy ustąpić mu miejsca natychmiast sama przychodzi do głowy. Z takim autem na drodze lepiej nie "dyskutować".

Za kierownicą Q7 siedzi się wysoko, ale w pozycji zbliżonej do tej z innych modeli tej marki, czyli samochodów z zacięciem sportowym. Dokładny widok pokrywy silnika, ciągnącej się daleko za szybą to nowość, ale bliższa perspektywa nie pozostawia już wątpliwości, że Q7 to Audi. Poukładana i ergonomiczna tablica rozdzielcza, duże i czytelne zegary, znajome przełączniki - wszystko to sprawia, że w Q7 można poczuć się swojsko.

Standardowo, potężny SUV Audi jest samochodem tylko pięcioosobowym. Dopiero za dopłatą można go wyposażyć w trzeci rząd siedzeń z dwoma niezależnie składanymi fotelikami. Fotelikami, a nie fotelami, bo Audi nie traktuje ich jako pełnowymiarowych miejsc siedzących i uważa je za wygodne tylko dla osób o wzroście do 1,60 m. Tym, którzy w komforcie podróżowania nie uznają kompromisów Audi oferuje wnętrze Q7 z dwoma superwygodnymi siedzeniami w środkowym rzędzie. Wówczas lepiej być nawet pasażerem niż kierowcą, gdyż środkowe fotele o specjalnym profilu mają długie siedzisko, obszerne oparcie o nieco bardziej miękkiej tapicerce niż fotel kierowcy i solidne podpórki po bokach.

Niezależnie od aranżacji wnętrza, Audi Q7 łatwo i szybko można przekształcić w luksusowy samochód dostawczy. Dopuszczalna ładowność wersji 3.0 TDI wynosi blisko 700 kg, a maksymalna pojemność przedziału bagażowego - aż 2035 l. Bagażnik Q7 - wyście- łany miękkimi dywanami, z płaską podłogą i olbrzymim otworem o regularnym kształcie, którego nie zakłócają tylne światła (w całości umieszczone na pokrywie) - nie skapituluje ani przed kijami golfowymi, ani przed pojedynczą wersalką.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowy, 5-, 6- lub 7-miejscowy samochód typu SUV, dług. x szer. x wys. 5086 x 1983 x 1737 mm, rozstaw osi 3002 mm, rozstaw kół przód/tył 1651/1676 mm; masa własna 2240 kg, dopuszczalna masa całkowita 2935 kg. Pojemność bagażnika wg VDA 330-2035 l.
Silnik8-cylindrowy, widlasty, umieszczony wzdłużnie z przodu; DOHC, 4 zawory na cylinder, średnica cylindra x skok tłoka 84,5 x 92,8 mm, bezpośredni wtrysk paliwa; pojemność skokowa 4163 cm3, moc 257 kW (350 KM) przy 6800 obr/min, maksymalny moment obrotowy 440 Nm przy 3500 obr/min.
Przeniesienie napęduStały napęd na cztery koła, 6-biegowa przekładnia automatyczna; wielkość przełożeń I. 4,148, II. 2,37, III. 1,556, IV. 1,155, V. 0,859, VI. 0,686, bieg wsteczny 3,394, przełożenie przekładni głównej 4,32:1.
OsiągiPrzyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s; prędkość maksymalna 244 (248) km/h; zużycie paliwa l/100 km: w mieście 19,5 na trasie 10,2 średnie 13,6; emisja CO2 326 g/km

Mimo pokaźnych rozmiarów, Audi Q7 całkiem dobrze radzi sobie na zwykłych drogach. Wysoka pozycja za kierownicą, dobra widoczność we wszystkich kierunkach, niezła zwrotność - wspomagane przez czujniki parkowania (oferowane za dopłatą) - pozwalają czuć się pewnie także w miejskim gąszczu. Pneumatyczne, regulowane na wysokość zawieszenie o zmiennej sile tłumienia - dostępne jako wyposażenie dodatkowe - zapewnia dobry komfort jazdy, podwójne zaś wahacze poprzeczne przy każdym z czterech kół (wykonane z aluminium, mocowane do ram pomocniczych z przodu i z tyłu) gwarantują precyzję prowadzenia i stabilność nadwozia jak w zwykłej limuzynie. Nie ma się co dziwić, że z trakcją nie ma problemu, jeśli obręcze kół mają rozmiar 9 J x 20, a opony - 275/45. Pomimo wielkich kół oraz dużej powierzchni styku opon z drogą, we wnętrzu auta jest cicho. Spokoju podróżujących nie zakłóca też pęd powietrza opływającego wielką bryłę nadwozia.

Audi Q7 - seryjnie wyposażone w stały napęd wszystkich kół z samoblokującym centralnym mechanizmem różnicowym, który dzieli moment obrotowy między przednią i tylną oś w stosunku 40:60 - może być napędzane silnikiem 3.0 V6 TDI lub 4.2 V8 FSI. Dopóki podróżowałem Q7 z jednostką wysokoprężną pod maską, dopóty wydawało mi się, że jest całkiem szybki i nie brakuje mu mocy. Zdanie zmieniłem, gdy przesiadłem się do 350-konnego Q7 V8. Nagle "ubyło" autu pół tony z masy własnej i SUV Audi wydał się lekki jak baletnica. Niecałe dwie sekundy różnicy w przyspieszeniu od 0 do 100 km/h, które na papierze dzielą obydwa modele i wydają się niczym, w praktyce oznaczają przepaść.

Na tle innych modeli Audi, Q7 wyróżnia się przede wszystkim rozmiarami. Z kolei, ze Sport Utility Vehicle (w skrócie - SUV) najwięcej w nim sportu, czyli tego, co stanowi DNA marki. W końcu, niedaleko pada jabłko od jabłoni.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: autor, Stefan Sauer

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 311 400 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Można nim pojechać do ekskluzywnej restauracji, pościgać się na torze, obsłużyć przeprowadzkę, zjechać na leśną drogę. Czy w czasach, kiedy wypełnia się każdą rynkową niszę, auto tak uniwersalne jak Audi Q7 ma w ogóle rację bytu?
    auto motor i sport, 2008-08-06 12:23:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij