Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Audi RS4

Kombi z charakterem. Samochód sportowy na 365 dni w roku, do tego rodzinny i świetnie wyposażony? Takie połączenie istnieje i nazywa się Audi RS4 Avant.

2012-09-28
Audi RS4 Precyzyjny układ kierowniczy, szpera (w opcji), napęd na cztery koła Quattro i wydajne hamulce pomagają w okiełznaniu tego 450-konnego potwora. Aż 90% mocy jest do dyspozycji kierowcy w przedziale od 3000 do 8000 obr/min

RS2 i poprzednie dwie generacje RS4 udowodniły, że od cywilnych wersji Audi 80 i Audi A4 różni je niemal wszystko. Inne są silniki, zawieszenie, układy kierowniczy i hamulcowy, elementy nadwozia oraz wnętrza i układ przeniesienia napędu. Za tak zmiksowane kombi klasy średniej trzeba zapłacić prawie trzy razy więcej niż za "cywilne" A4, ale auto jest nie tyle z innego bieguna, co z innej planety.

RS4 numer 3 ma tradycyjnie już wysokoobrotowy silnik V8, który rozwija moc 450 KM przy 8200 obr/min (maksymalne obroty wynoszą 8500/min). W przedziale pomiędzy 4000 a 6000 obr/min silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym - 430 Nm. To wystarczające "argumenty", by do 100 km/h rozpędzić RS4 w wersji kombi w 4,7 s. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. O jak najlepszą trakcję dbają seryjny napęd Quattro na obie osie i 19-calowe obręcze z oponami o szerokości 265 mm. Warto dorzucić "kilka" złotych za mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, który zadba o to, by siła napędowa bezpośrednio przekładała się na osiągi, nie szła zaś w gwizdek. Jeśli ktoś myśli o jeżdżeniu RS4 bardzo serio, powinien wybrać mocno wyprofilowane kubełkowe fotele, które znacznie lepiej przytrzymują ciało niż te seryjne.

System Audi Drive Select z jego czterema możliwościami ustawień potrafi w ułamku sekundy zmienić charakterystykę pracy układu kierowniczego, zawieszenia, przepustnicy oraz kilkunastu innych urządzeń - tak, by jazda była bardziej komfortowa lub bardziej sportowa. RS4 może więc być naprawdę wygodnym samochodem, który bez szkody dla zdrowia podróżujących pozwoli zawieźć rodzinę na wakacje nawet na drugi koniec Europy, ale potrafi też utrzeć nosa wielu samochodom o sportowej urodzie i takichże aspiracjach. Z roli pojazdu rodzinnego wywiązuje się w sposób wzorowy, ponieważ ma 490-litrowy bagażnik, a siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia S tronic w trybie Drive potrafi zdziałać cuda w dziedzinie minimalizacji zużycia paliwa (około 11,5 l/100 km; producent chwali się wynikiem sięgającym 10,7 l/100 km).

Limuzyny z pazurem

Jeszcze nie hardcorowe, ale już wystarczająco szybkie wersje A6 i A7 to tzw. S-ki. Łączą w sobie, i to w bardzo udany sposób, z pozoru tak przeciwstawne cechy, jak wysoki komfort i sportowy duch. Na dokładkę są świetnie wyposażone - m.in. w refl ektory ksenonowe, adaptacyjne zawieszenie, 4-strefową klimatyzację, 19-calowe obręcze kół, a nawet w elektryczną regulację foteli. Auta mają napęd na cztery koła i potężny 4-litrowy silnik V8 o mocy 420 KM i momencie obrotowym 550 Nm w przedziale od 1400 do 5200 obr/min. Przy spokojnej jeździe, cztery z ośmiu cylindrów są odłączane, czego efektem jest średnie spalanie 9,6 l/100 km (S6).

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena363 400 zł
KonkurenciBMW M3, Mercedes C63 AMG
Silnikbenzynowy, V8, 4.2
Moc/przy obrotach450 KM/8250 obr/min
0-100 km/h4,7 s
Prędkość maksymalna250 km/h
Zużycie paliwa10,7 l/100 km
Emisja CO2249 g/km
Silnikpoj. skokowa 4163 cm3, maksymalny moment obrotowy 430 Nm w zakresie 4000-6000 obr/min, skrzynia biegów 7S tronic, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szer. x wys. 4719 x 1850 x 1416 mm, rozstaw osi 2813 mm, masa własna 1870 kg, poj. bagażnika 490/1430 l, pojemność zbiornika paliwa 61 l.

Najlepsze wrażenie RS4 sprawia i daje najwięcej przyjemności kierowcy - na pustym, krętym odcinku drogi o niezłej nawierzchni lub na torze. W trybie Sport tłoki amortyzatorów niemal się nie przemieszczają, układ kierowniczy pozwala wyrobić kierowcy muskuły, a przekładnia S tronic zmienia biegi znacznie szybciej niż byłby to w stanie zrobić nawet najsprawniejszy driver. Dla tych, którzy lubią zmieniać biegi jest tryb ręcznej zmiany, a komendy najlepiej wydawać za pomocą łopatek przy kierownicy. Nie zaszkodziłoby jednak, gdyby były one odrobinę większe. Cieszy fakt, że w trybie ręcznym - gdy silnik dojdzie do maksymalnych obrotów - przekładnia nie zmienia biegu na wyższy automatycznie.

Układ wydechowy za pomocą dwóch tub przekazuje radosne "pochrapywania i okrzyki" pochodzące od silnika. Świetny rozkład masy - m.in. dzięki lekkiej, bo magnezowej obudowie skrzyni biegów oraz niewielkiej masie silnika - a także inteligentny sposób przeniesienia siły napędowej pomiędzy przednią a tylną oś (w stosunku 40:60) sprawiają, że RS4 chętniej "zamiata" tyłem (w bezpieczny sposób) niż uślizguje się przodem z obranego toru jazdy. Zawsze można liczyć na koło ratunkowe w postaci systemu ESP. Pod warunkiem, że wcześniej nie uśpiło się układu stabilizacji toru jazdy lub całkowicie go nie wyłączyło, bo w Audi RS4 jest i taka możliwość.

RS4 równie skutecznie rozpędza się i hamuje. Dbają o to hamulce w standardzie wyposażone z przodu w ośmiotłoczkowe zaciski. W opcji są nawet tarcze ceramiczne; ze względu na średnicę tarcz przednich (380 mm) wymagają zamówienia 20-calowych obręczy. Ta kosztowna opcja ma jednak sens tylko wtedy, kiedy ktoś zamierza w pełni wykorzystywać na torze możliwości tego kombi.

Wysmakowany wygląd, ponadprzeciętne osiągi, wyjątkowa uniwersalność i stosunkowo atrakcyjna cena (363 400 zł) sprawiają, że Audi RS4 Avant w zasadzie nie ma i nie będzie miał poważnych konkurentów w swojej klasie.

Tekst Michał Hutyra

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    No przecie kombi, a że ma ciąg jak tur to swoją drogą.
    ~Samuraj, 2012-10-02 00:45:24
  • avatar
    zgłoś
    Rodzinny? Może dla rodziny Adamsów? Toż to bestia.
    eri, 2012-10-01 22:52:24
  • avatar
    zgłoś
    Gwoli ścisłości - A6 ma LED - owe reflektory, natomiast A7 biksenony, a nie zwykłe ksenony.
    ~Samuraj, 2012-09-28 12:55:41
  • avatar
    zgłoś
    Kombi z charakterem. Samochód sportowy na 365 dni w roku, do tego rodzinny i świetnie wyposażony? Takie połączenie istnieje i nazywa się Audi RS4 Avant.
    auto motor i sport, 2012-09-28 09:49:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij