Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Audi TT RS, BMW Z4, Nissan 370Z, Porsche Boxster S

2010-06-18
Audi, TT RS, BMW, Z4, Nissan, 370Z, Porsche, Boxster S Na torze rządzi Porsche, na zwykłej drodze musi zmagać się z Audi

Są niewielkie i zgrabne, a pod ich maskami rwą się do jazdy silniki o mocy ponad 300 KM. Jednak każdy z dwumiejscowych roadsterów na inny sposób ekscytuje swojego kierowcę. Oto cztery kabriolety dobre na cały rok.

 

Audi TT RS Roadster, BMW Z4 sDrive35is, Nissan 370Z Roadster i Porsche Boxster S to nie są wymarzone auta na majówkę, chociaż ich składane dachy sprzyjają kontemplacji przyrody. Ale jak tu rozkoszować się delikatnymi muśnięciami wiatru, gdy pod maską każdego z roadsterów rwie się do sprintu ponad 300 mechanicznych koni?! Jedne uwięzione w pięciocylindrowym turbo, inne w sześciocylindrowcach - widlastym i bokserze, jeszcze inne w rzędowej "szóstce" biturbo.

Zabawa zaczyna się od 203 550 zł. Za te pieniądze Nissan 370Z Roadster nie tylko kusi obfitym wyposażeniem, włącznie z biksenonowymi reflektorami oraz klimatyzowanym fotelem kierowcy i pasażera, ale też chętnie zrzuca z siebie fatałaszki w postaci brezentowego dachu. Po naciśnięciu guzika chowa się on w ciągu 20 sekund, zostawiając wszelkim żywiołom wolny dostęp do wnętrza. Jednym z owych żywiołów jest brzmienie V-szóstki. Z biegiem lat pojemność tego silnika wzrosła do 3,7 l, moc podkręcono do 328 KM i zaopatrzono go w układy zmiennych faz rozrządu i zmiennego wzniosu zaworów (VVEL), dzięki czemu przepustnica stała się zbędna.

 

Mimo to jednostka napędowa Nissana nie kipi temperamentem. Początkowo swoją moc rozwija łagodnie, dopiero potem w miarę wzrostu obrotów jej zapał do pracy rośnie. Jednak gdy silnik kręci się już wysoko, tak jak lubią to jednostki sportowych aut, i gdy zapala się lampka podpowiadająca zmianę biegu, pracy V-szóstki zaczynają towarzyszyć jakieś drgania. Tak naprawdę silnikowi Nissana brak motywacji do sportowej jazdy. Cała reszta japońskiego roadstera zdaje się za to przepraszać. W porównaniu z poprzednikiem - 350Z - testowany model jest o 7 cm krótszy, ma za to większy rozstaw kół, waży mniej, a zestrojenie zawieszenia jest bardziej sprężyste. Nissan 370Z potrafi z większym talentem wykonywać gwałtowne manewry i zachowuje się jak sportowy samochód z centralnie umieszczonym silnikiem.

Nissan wymaga od kierowcy aktywności, nie toleruje spacerowej jazdy, stale daje odczuć jakiej jakości nawierzchnia znajduje się pod kołami. Jego "kanciasto" pracująca mechaniczna skrzynia biegów na życzenie może samoczynnie wykonywać "przegazówkę", dzięki czemu także przeciętny kierowca poczuje się jak zawodowiec. Lepiej wykonany niż model poprzedni, Nissan 370Z zrywa z wizerunkiem taniego "japończyka". Nawet kierowcy nawykli do luksusu, na widok plastików w jego wnętrzu nie dostaną wysypki.

Luksus? To coś w sam raz dla Audi TT RS, do którego naprawdę trudno się o cokolwiek przyczepić. No bo komu chciałoby się szukać dziury w całym manipulując i tak perfekcyjnie działającymi pokrętłami albo zaglądać pod wykładzinę w poszukiwaniu niedoróbek, których nie ma, gdy spod maski już dobiega dudnienie silnika? TT postawił na rzędową turbodoładowaną piątkę z maksymalnym ciśnieniem doładowania 1,2 bara.

Wytwarza ona moc 340 KM i moment obrotowy o wartości 450 Nm - i konie, i moment można dozować w miarę potrzeb i umiejętności kierowcy. Po przebrnięciu przez naprawdę niewielką turbodziurę, silnik Audi z bezpośrednim wtryskiem benzyny rozwija moc stosownie do aktualnego położenia pedału gazu. Równie bezpośrednio i na rozkaz pracuje sześciobiegowa przekładnia o skróconych drogach prowadzenia drążka.

Dzięki temu oraz dzięki elektromechanicznemu układowi kierowniczemu łatwo pomykać ważącym 1,6 tony TT RS po krętych drogach, zwłaszcza że na straży przyczepności stoi napęd na cztery koła z hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym. Przyspieszanie od zera do setki trwa 4,7 s, składanie dachu - 12 s i możliwe jest nawet podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Seryjna, wysuwana elektrycznie osłona chroniąca przed wiatrem dopełnia wizerunku TT RS także jako kabrioletu. Roadster Audi z lekką podsterownością, ale w sumie neutralnie i bez niespodzianek niesie swojego kierowcę w dal, niezależnie od rodzaju nawierzchni czy kaprysów pogody. Robi to sprawniej i szybciej niż niejeden sportowy samochód z centralnie zamontowanym silnikiem. I to mimo że jego hamulce wypadają w teście dość przeciętnie.

Właśnie, hamulce. Tu co nieco do powiedzenia ma Boxster S, którego klocki z żelaznym uściskiem wgryzają się w tarcze hamulcowe. Podobno są jeszcze ludzie, którzy uważają Boxstera za Porsche dla panienek. Powinni spróbować siąść mu na ogonie, gdy zabiera się do przejazdu w slalomie albo do pokonania kilku następujących po sobie zakrętów. Bezpośredni układ kierowniczy wręcz spaja kierowcę i drogę w jedno, resztą zajmuje się zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia.

Podsterowność Boxstera szybko się ulatnia, potem auto zachowuje się neutralnie, mimo to trzeba stale pilnować - by nie przegapić momentu, kiedy to grzeczne zachowanie mu się znudzi. W samochodzie o masie 1413 kg środek ciężkości znajduje się pośrodku nadwozia, już chociażby dlatego, że właśnie tam umieszczono 3,4-litrowy silnik typu bokser. Siedzi on swemu kierowcy niemal dosłownie na karku, prowadzi go wręcz jak na smyczy.

 

Zresztą człowiek i maszyna byliby jeszcze bliżej siebie, gdyby nie przekładnia PDK. Jasne, że siedmiobiegowa skrzynia z dwoma sprzęgłami przełożenia zmienia błyskawicznie i z niezwykłą precyzją. Jednak w subiektywnym odczuciu, brak jej tej bezpośredniej więzi, tego wspólnego rytmu między nią a kierowcą. Gdy wybierze się zwykły tryb pracy skrzyni, Porsche toczy się jakby jechała nim na przejażdżkę jakaś gwiazda filmowa, a gdy solidnie wcisnąć gaz - silnik zaczyna wyć jak pudel, któremu ktoś nadepnął na ogon. W sportowym trybie pracy duet skrzynia-kierowca działa sprawniej, jednak skrzynia nadal zbyt długo zastanawia się, nim spełni polecenia kierowcy; umieszczone na kierownicy nieporęczne łopatki służące do zmiany biegów przeszkadzają jak przeszkadzały.

Humor kierowcy poprawia za to ognisty temperament silnika. Moment obrotowy o wartości 360 Nm osiągany od 4400 obr/min, górna granica przy 7500 obrotach - w takim przedziale silnik czuje się najlepiej, nabiera obrotów, tempa, rasowego brzmienia. Dach z tkaniny otwiera się i zamyka w Porsche do prędkości 50 km/h, jednak dopiero po zwolnieniu blokady.

BMW Z4 35is musi się zatrzymać, by złożyć dach, za to jako jedyne z testowanych aut ma dach sztywny, a nie z tkaniny. Striptiz w wykonaniu Z4 trwa 20 sekund, czyli tyle ile u Nissana, a jego ofiarą pada całkiem spora część pojemności bagażnika. Potem pasażerowie mogą już oddychać atmosferą nabrzmiałą od soczystego dźwięku silnika. Nawiew ciepłego powietrza oraz ogrzewanie foteli i kierownicy rozpieszczają ich nawet gdy na dworze temperatura spada poniżej zera.

Oprócz basowego brzmienia silnika i ciepłego podmuchu, pasażerów rozgrzewa imponujące przyspieszenie "Zet-czwórki". Wszystko dzięki trzylitrowemu biturbo. Wprawdzie bez systemu valvetronic, za to z większym ciśnieniem doładowania i zmodyfikowanym układem wydechowym silnik ten daje z siebie moc 340 KM. A do tego 450 (przy funkcji overboost nawet 500) niutonometrów. To sprawia, że proste odcinki drogi auto połyka w mgnieniu oka. Gdy zaś pojawią się zakręty, do akcji wkraczają precyzyjniejsze narzędzia. Chociaż Z4 jest seryjnie wyposażony w sportowe zawieszenie spod znaku M, włącznie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia i z elektromechanicznym układem kierowniczym, najlepsza "Zet-czwórka" sprawia wrażenie jakby niezdecydowanej, niezbyt chętnie melduje o tym, jaki rodzaj nawierzchni znajduje się w danej chwili pod jej kołami. Roadster sprawnie filtruje nierówności drogi, pozwala jednak, by jego nadwozie przechylało się na boki, i to bardziej, niż można się tego spodziewać po aucie będącym namiastką modelu M. Seryjna siedmiobiegowa skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami przełożenia zmienia ochoczo, a życzenia kierowcy spełnia szybciej niż przekładnia PDK w Porsche, gubi jednak po drodze trochę informacji, które kierowcy mógłby przekazać silnik.

BMW Z4 35is za 223 tys. zł prezentuje się w naszym teście jako kąsek dla miłośników aut z silnikami o wysokim momencie obrotowym, takich którzy lubią cieszyć się jazdą przez cały rok. Boxster S (za 268 498 zł) to rasowe, dynamiczne Porsche z centralnym silnikiem, Nissan 370Z (203 550 zł) to z kolei stosunkowo niedrogie ostre auto, dla tych, co kochają "japończyków". A Audi TT RS ze składanym dachem? Ono jest zwycięzcą. Porządnie wykonane, nie sprawiające żadnych kłopotów, szybkie, ale nie tanie. Z drugiej strony - czy 245 640 zł to dużo za zabawkę, która daje frajdę przez cały rok?

Tekst: Jörn Thomas,
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert
amis 6/2010

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne TT RS Roadster Boxster S Z4 sDrive35i 370Z Roadster Pack
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzyn., R5, 2.5benzyn., B6, 3.4benz., R6, 3.0 turbobenzyn., V6, 3.7
Moc kW (KM)340 KM310 KM306 KM328 KM
Przy obrotach (/min)5400640058007000
Poj. skokowa cm32480343629793696
Maksymalny moment obrotowy (Nm)450360400363
Przy obrotach (/min)160044001300–50005200
Przeniesienie napęduna cztery kołana tylne kołana tylne kołana tylne koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna7-bieg. przekł. mechaniczna, dwusprzęgłowa7-bieg. przekł. dwusprzęgłowa6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4198/1842/13484342/1801/12944239 x 1790 x 12914250/1845/1325
Rozstaw osi (mm)2468241524962550
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,9/11,011,5/11,211,2/10,911,3/11,3
Poj. zbiornika paliwa (l)60655572
Masa własna (kg)1601141316201574
Dopuszczalne obciążenie (kg)229262235311
Poj. bagażnika (l)250280180/310 (przy zlożonym i rozłożonym dachu)140
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1480/-1350/-14451465/-
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)980/-990/-990970/-
OsiągiTT RS RoadsterBoxster SZ4 sDrive35i370Z Roadster Pack
0-80 km/h (s)3,43,43,74,2
0-100 km/h (s)4,74,85,25,8
0-120 km/h (s)6,76,67,07,9
0-130 km/h (s)7,67,58,19,0
0-140 km/h (s)8,58,69,210,2
0-160 km/h (s)11,311,212,013,2
0-180 km/h (s)14,014,415,416,6
Zużycie paliwaTT RS RoadsterBoxster SZ4 sDrive35i370Z Roadster Pack
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)7,97,98,57,8
Maksymalne (l/100 km)15,915,220,415,6
średnie podczas testu (l/100 km)12,912,312,613,1
zasięg (km)465528436550
Droga hamowania (m)TT RS RoadsterBoxster SZ4 sDrive35i370Z Roadster Pack
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)38353737
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38353737
Ceny i wyposażenieTT RS RoadsterBoxster SZ4 sDrive35i370Z Roadster Pack
Cena modelu testowanego (zł)245 640 zł268 498 zł222 000 zł203 550 zł
Klimatyzacja automatycznatak2459 złtaktak
Lakier metalizowany3210 zł5138 zł3120 złtak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 156 740 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie rozumiem ... .
    ~Samuraj, 2011-06-19 12:11:44
  • avatar
    zgłoś
    uu ja swoij pierwszy kupilem w 92 i od tego sie zaczelo eheheh wiec trenuj trenuj eheh dlatego rozumiesz 370z jest tanszny nawet po 100tys od tych wersji co wystwaili do testu,bo te ceny co pokazane sa to eheheh dlatego 3ba napomopowac Z drozszy troche ale zeby zamiatal jak GTR 35 ehhehe w wadze ciezkiej coupejj
    84styleFury, 2011-06-18 15:10:22
  • avatar
    zgłoś
    Nie zamierzam ani przegadać ani przekonać, a katalogów się nie uczę (jeszcze tego by brakowało).
    ~Samuraj, 2011-06-18 14:15:24
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj' napisał(-a):Po prostu bardziej zrozumiale się wypowiadaj. Czyli twierdzisz, że 370Z jest za mało agresywne w stosunku do niemieckiej konkurencji i nie spełnia wymogów europejskiego klienta? I na dobrą sprawę nie napisałem, że jestem zwolennikiem dużej pojemności. [/quotehahah no co ty 370z jest bezkokurencyjny w sowjej kasie ale jak zjezdzaja nampompowane niemcy to dodtakowo kliejntow lapia,Z wogole robi 5,2s do 100 wiec tam jest grubo juz...ja Z odrazu kupuje a co do benzyny to jestem za benzyna benzyna rulez nr 1 i tylko benzyna i czytaj uwaznie tez napisalem co i jak bym porownal chyba masz katalogi obkute i wiesz jakie sa dane :lol: zreszta o furach ja mam swoja opienie i nie przegadasz mnie hehehe
    84styleFury, 2011-06-18 12:54:37
  • avatar
    zgłoś
    Po prostu bardziej zrozumiale się wypowiadaj. Czyli twierdzisz, że 370Z jest za mało agresywne w stosunku do niemieckiej konkurencji i nie spełnia wymogów europejskiego klienta? I na dobrą sprawę nie napisałem, że jestem zwolennikiem dużej pojemności.
    ~Samuraj, 2011-06-18 02:22:18
  • avatar
    zgłoś
    'esper' napisał(-a):a możesz pisać wolniej, z większą uwagą wciskać klawisze i zrozumiale formułować wypowiedzi?oka dla ciebie moge pisac duzymi literami heheh
    84styleFury, 2011-06-18 01:13:47
  • avatar
    zgłoś
    a możesz pisać wolniej, z większą uwagą wciskać klawisze i zrozumiale formułować wypowiedzi?
    esper, 2011-06-17 21:13:37
  • avatar
    zgłoś
    wlasnie po to zeby pozamiatac europejski rynek u nas jest obstawiona konkretnie i u nas tera dopiero zaczyna byc modne Turbo , tez jestem zwolennikiem duzej pojemnosci ale klijent rzadzi a dodatkowo turbo to jest to....dlatego Z dostaje w takiej napopmowanej repreznatcji z niemiec choc uwilebiam go ale 3ba mierzyc rowno , ja oosbiscie postawil bym co do kasy wypusty i postaywil boxstera, ttsi i baware 30i do testu....dlamnie Z konkretnie namieszal ale Japonia musi nam dac na rynek bardziej agressywna wersje....
    84styleFury, 2011-06-17 21:03:07
  • avatar
    zgłoś
    Właśnie dobrze, że nie ma doładowanej benzyny. Po co mu turbina? Ta wysokoobrotówka jest świetna.
    ~Samuraj, 2011-06-17 13:42:04
  • avatar
    zgłoś
    Premium Europa vs 370z szkoda ze nissan nie ma dolaowanej benzyny wynik bylby znacznie lepszy
    84styleFury, 2011-06-17 10:28:27
  • avatar
    zgłoś
    Są niewielkie i zgrabne, a pod ich maskami rwą się do jazdy silniki o mocy ponad 300 KM. Jednak każdy z dwumiejscowych roadsterów na inny sposób ekscytuje swojego kierowcę. Oto cztery kabriolety dobre na cały rok.
    auto motor i sport, 2010-06-18 10:13:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij