Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Auto dla Bonda?

Jest zwinny, szybki i potrafi poruszać się niemal bezszelestnie. Szczególnie trudno namierzyć go w mieście, chociaż dogonić na autostradzie też nie jest łatwo. Czy hybrydowy Lexus RX 400h może partnerować wyłącznie agentowi 007?

Maciej Ziemek 2006-05-10
Test Lexusa RX 400h Podróżowaniu RX-em towarzyszy rzadko spotykany komfort akustyczny.

Pod niepozornym nadwoziem zwyczajnego SUV-a kryje się technologia przyszłości. Niektóre z elementów hybrydowego zespołu napędowego Lexusa RX 400h powstają w laboratoriach, których nie powstydziłaby się nawet NASA. Ich pracownicy - poubierani w kombinezony, przypominające do złudzenia te, w których kosmonauci wychodzą w przestrzeń kosmiczną - z zegarmistrzowską precyzją montują moduły sterujące pracą skomplikowanego układu napędowego. W jego skład wchodzą aż trzy silniki, dwie przekładnie planetarne i tuzin czujników.

Zejdźmy na ziemię. Mimo kosmicznej technologii, RX-a otwiera się zwyczajnym kluczykiem, a nie hasłem "sezamie otwórz się". Kluczyk trzeba umieścić w równie zwyczajnej stacyjce i po prostu przekręcić, żeby uruchomić silnik, a raczej - dać sygnał do startu. Tu kończą się podobieństwa do zwyczajnych samochodów. Gdy na wyświetlaczu pojawi się napis "ready" (gotów), a dźwignię automatycznej przekładni przesunie się w położenie D, samochód rusza. Na próżno nasłuchiwalibyśmy wtedy pracy widlastego, 6-cylindrowego silnika spalinowego. On ani drgnie. RX-a napędzają bowiem wówczas dwa silniki elektryczne, które energię czerpią z potężnej baterii- akumulatora, umieszczonej pod tylną kanapą.

Tuż po starcie, silnik elektryczny znajdujący się przy tylnej osi wyłącza się. Na tę chwilę jego rola zakończyła się powodzeniem - uruchomił napęd tylnej osi, zapewnił autu dodatkową trakcję, może czekać na kolejne wezwanie. Gdy samochód osiągnie niewielką prędkość lub gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej pewnego poziomu, do akcji wkracza silnik spalinowy. Przy jeździe ze stałą prędkością i tak zużywa on znacznie mniej paliwa niż podczas rozpędzania samochodu. Tak samo jest z emisją szkodliwych substancji.

Kierowca ma taki wpływ na to, który z silników i jak długo pracuje, jak każdy z nas na to, że wiosna dopiero co się zaczęła. Kto myśli za kierowcę? Skomplikowany moduł sterujący. Dzięki niemu do prowadzenia hybrydowego Lexusa nie jest potrzebna licencja pilota kosmicznego wahadłowca. Wystarczy zwyczajne prawo jazdy.

Obsługa RX-a też jest bezproblemowa. Posługiwanie się ekranem dotykowym wydaje się skomplikowane tylko w pierwszej chwili. Tak naprawdę, trudno o łatwiejszy dostęp do wielu funkcji i ich bardziej przejrzyste zaprezentowanie. Tym bardziej że to, co najpotrzebniejsze znajduje się pod ręką, a duże przyciski zapewniają bezpośredni dostęp do funkcji używanych na co dzień (np. regulacja temperatury w kabinie czy wyszukiwanie stacji radiowych).

Jedyny detal, który zza kierownicy zdradza, że RX to samochód nieco inny niż pozostałe, to nietypowy wskaźnik wśród zegarów. Po lewej stronie dużego prędkościomierza znajduje się zegar, informujący o wykorzystaniu łącznej mocy zespołu napędowego. Zazwyczaj - w czasie jazdy ze stałą, nawet dużą prędkością - wskazówka oscyluje na tym zegarze niewiele powyżej zera. Dla kierowcy oznacza to, że pod prawą nogą ma "bacik", za pomocą którego w każdej chwili może z zespołu napędowego wykrzesać jeszcze 200 KM mocy. To cenna informacja. Dla wielu kierowców znacznie bardziej przydatna niż informacja o prędkości obrotowej silnika.

Reakcja RX-a na poganianie owym bacikiem niejednego może zaskoczyć. Dzięki silnikom elektrycznym - które do maksymalnego momentu obrotowego nie muszą "dokręcać się" jak silnik spalinowy, bo dysponują nim od razu po uruchomieniu - ważący ponad dwie tony Lexus rwie do przodu, po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, jak wystrzelony z procy. Jego ognisty temperament nieznacznie studzi bezstopniowa przekładnia automatyczna. Jej reakcja na kickdown do najszybszych nie należy.

Pominąwszy zespół napędowy, Lexus RX 400h jest samochodem podobnym do innych SUV-ów. Miejsca w nim nie brakuje, chociaż bagażnik (o pojemności 439 l) nie jest zbyt duży. Na wygodnych fotelach podróżuje się komfortowo. Sporo miejsca jest też na tylnej kanapie - dzielonej w stosunku 40:20:40 i przesuwanej. Wszechobecne uchwyty na butelki czy puszki z napojami są w zasięgu ręki z każdego miejsca - tak z przodu, jak i z tyłu. Wykonanie jest solidne, ale materiały nie zachwycają jakością. Szczególnie, podatne na zarysowania, tablica rozdzielcza i dolne części drzwi.

Jak to w SUV-ach, komfort tłumienia, zwłaszcza poprzecznych nierówności, nie jest najmocniejszą stroną RX-a. W każ- dych innych warunkach ogólny komfort podróżowania SUV-em Lexusa jest jednak bardzo dobry. Składają się na to zarówno przestronne wnętrze, komfortowe fotele, jak i błoga cisza, która towarzyszy jeździe nie tylko wtedy, gdy pracują wyłącznie silniki elektryczne. Wówczas, do wnętrza auta niemal nie docierają odgłosy z zewnątrz. Nie słychać ani pracującego zawieszenia, ani toczących się opon. Jedyne co przez chwilę może "zakłócać" podróż to dmuchawa powietrza, nastawiona na wysokie obroty, żeby szybciej schłodzić kabinę przy pomocy wydajnej, dwustrefowej klimatyzacji. Oprócz niej na długiej liście wyposażenia seryjnego znajduje się niemal wszystko, w co może być wyposażony nowoczesny i luksusowy samochód. Począwszy od aż siedmiu poduszek powietrznych, a skończywszy na zaawansowanych systemach kontroli jazdy - z VSC i VDIM w roli głównej.

Średnie zużycie paliwa w teście przewyższa dane producenta o blisko 2 l/100 km. To dużo. Jednak nawet ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 10 l/100 km, hybrydowy Lexus RX 400h jest zdecydowanie oszczędniejszy niż konkurenci, którzy potrafiliby dotrzymać mu kroku na trasie. W mieście przewaga zaawansowanego technicznie RX-a nad konkurentami jest jeszcze większa - hybrydowy Lexus zużywa o połowę paliwa mniej niż SUV-y z silnikiem benzynowym, a nawet z dieslem pod maską. Biorąc pod uwagę, że RX 400h kosztuje znacznie mniej niż Mercedes ML500 czy VW Touareg V10 TDI, a hybrydowy zespół napędowy Lexusa jest tak samo "bezobsługowy" jak nowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne, auto zasługuje na rolę nie tylko w filmie. I nie tylko z Bondem za kierownicą.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński, archiwum

Dane techniczne

Data publikacji 06/2006
Silnik Sześciocylindrowy, widlasty, z elektronicznie sterowanym wielopunktowym wtryskiem benzyny, umieszczony wzdłużnie z przodu; dwa wałki rozrządu w każdej głowicy napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder.
Moc kW (KM) 155 (211)
Przy obrotach (/min) 5600
Pojemność skokowa [cm3] 3311
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 288
Przy obrotach (/min) 4400
Silnik(i) elektryczny(e) Przedniej osi – 650 V, 123 kW (167 KM) przy 4500 obr/min, maks. moment obr. 333 Nm w przedziale 0-1500 obr/min. Tylnej osi – 650 V, 50 kW (68 KM) przy 4610 obr/min, maks. moment obr. 130 Nm w przedziale 0-610 obr/min.
Zespół napędowy łącznie Moc 200 kW (272 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 824 Nm.
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-osobowy SUV
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu wahacze poprzeczne i wzdłużne, amortyzatory teleskopowe i sprężyny śrubowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1580 mm, z tyłu 1570 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem, przełożenie 15,6:1; 3 obroty kołem kierownicy. Elektrohydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu hamulce tarczowe wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe; układ ABS, EBD, BAS, VSC i VDIM. Hamulec postojowy działajacy na tylne koła. Rozmiar kół 7 J x 18, rozmiar opon 235/55 R18 V, Dunlop SP 270.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,33
Dł/szer/wys [mm] 4755/1845/1670
Rozstaw osi [mm] 2715
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,3/12,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 65
Masa własna [kg] 2040
Rozkład masy przód/tył [%] 57,0/43,0
Dopuszczalne obciążenie [kg] 465
Poj. bagażnika [l] 439-1180
Przeglądy – serwis [km] co 30 000
CO2 (limit) [g/km] 192
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2102
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2,82/1,62
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 3530/4059
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 000 km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 289 300
Wyposażenie seryjne Czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, airbag chroniący kolana kierowcy, ABS, EBD, BAS, VSC, VDIM, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, skórzana tapicerka, okno dachowe, dzielona w proporcji 40/20/40, przesuwana i skóładana tylna kanapa, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, elektrycznie regulowane, skóładane i podgrzewane lusterka, podgrzewane fotele, nawigacja satelitarna, system Bluetooth, kamera cofania + kolorowy monitor.
0-80 km/h (s) 5,8
0-100 km/h (s) 8,2
0-130 km/h (s) 12,8
400 m (km/h)/(s) 146/16,0
Prędkość maksymalna (km/h) 200
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 7,5
Maksymalne (l/100 km) 16,7
średnie podczas testu (l/100 km) 10,1
zasięg (km) 644
Podczas postoju 0
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 80 km/h 63
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 100 km/h 66
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 130 km/h 69
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 160 km/h 75
Poziom hałasu w trybie pracy D przy 180 km/h 78
Maksymalny przy kickdownie 74
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 41


PODSUMOWANIE

Lexus RX 400h PRESTIGE

Ocena:
5
(, )
Lexus RX 400h charakteryzuje się niekółopotliwą obsługą hybrydowego napędu i możliwością wykorzystania jego zalet w codziennej eksploatacji. W przestronnym i komfortowo urządzonym wnętrzu podróżuje się w ciszy.
Nadwozie
przestronna kabina
funkcjonalne wnętrze
solidne wykonanie
mały bagażnik
Napęd
dobre osiągi
spontaniczna reakcja na dodanie gazu
dobry bezstopniowy automat
mały zbiornik paliwa
Bezpieczeństwo
7 poduszek powietrznych i VSC w standardzie
hamulce podatne na fading
Komfort
prosta obsługa
dobry ogólny komfort jazdy
bezszelestna jazda przy wykorzystaniu silników elektr.
słabe tłumienie poprzecznych nierówności
Właściwości jezdne
bardzo dobra trakcja
bezpieczne i stabilne zachowanie na drodze
słabe poczucie kontaktu kół z nawierzchnią
Eksploatacja
3 lata gwarancji
przeglądy co 30 000 km
konkurencyjna cena
Środowisko
bardzo niskie zużycie paliwa
zerowa emisja tlenków azotu
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 298 000 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe czy jeździłeś tym autem?
    ~Lopez, 2008-01-01 23:50:17
  • avatar
    zgłoś
    Jest zwinny, szybki i potrafi poruszać się niemal bezszelestnie. Szczególnie trudno namierzyć go w mieście, chociaż dogonić na autostradzie też nie jest łatwo. Czy hybrydowy Lexus RX 400h może partnerować wyłącznie agentowi 007?
    auto motor i sport, 2007-11-28 15:59:08
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij