Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Avensis, Mondeo i Laguna – Pojedynek na szczycie

Chociaż kosztują trzy razy tyle co auta najmniejsze, samochody klasy średniej są u nas tak samo popularne. Wśród nich największe wzięcie ma Toyota Avensis, za nią plasują się Ford Mondeo i Renault Laguna. Czy taka kolejność powtórzy się w naszym teście porównawczym?

2003-12-03
Avensis, Mondeo i Laguna Dyskusja na temat tego, który ładniejszy nie miała końca; zgodnie ustalono za to, że Mondeo trzyma się drogi najlepiej, Avensis jest najbardziej komfortowy i najlepiej wyposażony, a Laguna... dostaje zadyszki w pogoni za konkurentami, mimo że wyposażona w silnik 2.0 Turbo.

Zarówno Mondeo, jak i Laguna - w latach, odpowiednio, 2001 i 2002 - dzielnie walczyły o tytuł Samochodu Roku. Niestety, zadowolić musiały się "tylko" drugim miejscem. Ford tytuł przegrał jednak dosłownie o włos, zaledwie jednym punktem. W tym roku podobny bój toczy Avensis. Gdy ten numer auto motor i sport trafi do sprzedaży, wiadomo już będzie, czy wyszedł z niego z tarczą czy na tarczy.

Chociaż pod względem wymiarów zewnętrznych porównywane auta różnią się dość znacznie (najdłuższym i najszerszym nadwoziem o największym rozstawie osi może pochwalić się... najstarsze w tym gronie Mondeo), ich wnętrza są niemal tak samo przestronne. Nieznaczne różnice w szerokości czy wysokości kabin Avensisa, Laguny i Mondeo - dosłownie milimetrowe - nie mają bowiem bezpośredniego wpływu na komfort siedzenia czy podróżowania. Niemniej jednak najbardziej satysfakcjonujące poczucie przestronności wnętrza towarzyszy pasażerom Forda. Mimo że zarówno Toyota, jak i Renault są od niego wyższe o, odpowiednio, 6,5 cm i 1,4 cm, dach nad głową pasażerów zwłaszcza z tyłu "wisi" w nich nieco niżej. Wszystko za sprawą wyżej umieszczonych foteli, co jednak - szczególnie w Avensisie - ułatwia zajmowanie miejsc w kabinie.

Między poczuciem przestronności a rzeczywistym komfortem siedzenia i podróżowania zbieżność może być jednak taka, jak między koniem a koniakiem. Z trójki testowanych samochodów najlepszy komfort podróżowania gwarantuje pasażerom Toyota Avensis. Nie tylko dlatego, że jej zawieszenie najstaranniej tłumi nierówności, ale także dlatego, że w jej wnętrzu jest w czasie jazdy najciszej. Jej przednie fotele są najlepiej wyprofilowane a przy tym ani za miękkie, ani za twarde - po prostu w sam raz - do tego jeszcze wyposażone w pełną elektryczną regulację. Fotele w Mondeo można w nią wyposażyć za 1500 zł. Do Laguny takiej opcji w ogóle się nie przewiduje, można jedynie wybrać droższą wersję wyposażeniową, z elektrycznie regulowanymi fotelami w standardzie. Czyli tak jak w Toyocie.

Niestety, z perspektywy tylnej kanapy Avensis nie prezentuje się już jako najbardziej komfortowy w tym gronie. W porównaniu z Mondeo nieznacznie przegrywa bowiem ilością miejsca na kolana (mniejszy o 54 mm rozstaw osi robi swoje), co nie znaczy, że jest go tam mało. Natomiast już nie tylko Mondeo, ale także Laguna mogą pochwalić się nieco wygodniejszą niż ma Avensis tylną kanapą; wyraźnie daje się to jednak odczuć dopiero podczas długich podróży.

Pod względem jakości wykonania wnętrza i jego zagospodarowania, ponownie najlepiej prezentuje się Avensis, co jest zasługą nie tylko elementów wykonanych z prawdziwego aluminium, które zdobią tablicę rozdzielczą. Precyzja montażu poszczególnych części we wnętrzu Toyoty i jakość tworzyw są najwyższej próby. Fakt, że w kabinie wygospodarowano miejsce na sporo praktycznych schowków i że bagażnik Avensisa ma największą pojemność dodatkowo podnosi jego walory na tle konkurentów.

Wnętrze Mondeo - po restylingu najwyraźniej inspirowanym właśnie Avensisem, co "widać, słychać i czuć" - nie pozostaje jednak daleko z tyłu. Tak naprawdę, można mu mieć za złe jedynie brak dwustrefowej klimatyzacji automatycznej. Automatyczną jednostrefową można mieć choćby w Fiacie Panda. Chociaż pod względem jakości wykonania wnętrze Laguny nie może równać się z wnętrzem ani Avensisa, ani Mondeo, nie ma się też czego wstydzić. Eleganckich zaś, stylowych, wyraźnie zaznaczonych szwów na skórzanych fragmentach tapicerki drzwi zarówno Ford, jak i Toyota mogą Renault pozazdrościć.

Zdecydowanie bardziej niż przestronnością wnętrza porównywane samochody różnią się właściwościami jezdnymi. Osiągi zaś, co ciekawe, są zbliżone, mimo że "stoją za nimi" silniki o różnej mocy (130 KM - Ford, 147 KM - Toyota i 163 KM - Renault), które wyposażono w odmienne systemy wtrysku paliwa (Ford i Toyota - bezpośredni, Renault - tradycyjny).

Oczywiście, zarówno pod względem przyspieszenia a zwłaszcza elastyczności najlepsza okazuje się najmocniejsza w tym gronie Laguna z silnikiem turbo. Jej jednostka napędowa osiąga bowiem znacznie wyższy maksymalny moment obrotowy i dysponuje nim dużo wcześniej niż silniki konkurentów. W praktyce oznacza to, że Laguna przyspiesza do "setki" w 8,4 s, a najwolniejsze w tym towarzystwie Mondeo potrzebuje na to "aż" 1,6 s więcej.

Zdecydowanie bardziej istotne różnice na korzyść Renault Laguny dają się zaobserwować przy porównaniu elastyczności. Manewr wyprzedzania bez zmiany przełożenia, który kierowcę Forda Mondeo - jeśli wybierze do tego ostatni, czyli szósty bieg - może przyprawić o siwiznę z uwagi na czas trwania, Lagunie na IV, V i VI biegu przychodzi z niemal jednakową łatwością.

Dwa ostatnie przełożenia mechanicznej "szóstki" Forda to jednak klasyczne nadbiegi, których zadaniem jest oszczędzać każdą kroplę paliwa, nie zaś "robić" osiągi. Efekt jest imponujący. Duża, dostojna limuzyna z całkiem sporym silnikiem potrafi zadowolić się na trasie mniej niż sześcioma litrami benzyny bezołowiowej LO 95 na 100 kilometrów. Nie każdym, nawet dobrze wyregulowanym maluchem dawało się osiągnąć taki wynik. Równie oszczędne jak Mondeo nie potrafi być ani Avensis, ani Laguna. Chociaż z Toyoty - przy bardzo delikatnym obchodzeniu się z pedałem gazu - można wyzwolić całkiem spory potencjał. Renault natomiast, w warunkach rzeczywistej eksploatacji okazuje się znacznie bardziej paliwożerne niż obiecuje producent. Tym bardziej że trudno odmówić sobie jedynej w swoim rodzaju frajdy, jakiej dostarcza jazda samochodem wyposażonym w silnik turbodoładowany. Przyjemnego dla zmysłów, zdecydowanego "odejścia" auta - które zaczyna się wówczas, gdy do akcji wkracza sprężarka - w żaden sposób nie powinno się bowiem przeliczać, małostkowo, na bezduszne litry.

Niestety, to co Laguna zyskuje wobec konkurentów silnikiem traci (z nawiązką) układem jezdnym. Jej nadwozie przechyla się na zakrętach mocniej niż karoseria Forda, a także Avensisa, w postaci którego Mondeo doczekało się w końcu godnego rywala. Owacji na stojąco jednak nie będzie. Mondeo wciąż zasługuje na miano lidera klasy "pospolitych średniaków" w dziedzinie właściwości jezdnych, co jest zasługą nie tylko najlepiej zestrojonego zawieszenia, ale również układu kierowniczego. Daje on bowiem kierowcy najlepsze poczucie kontaktu kół z nawierzchnią i zapewnia największą precyzję prowadzenia auta.

Dla Renault bardziej niż pewne trzymanie się drogi liczą się komfort i bezpieczeństwo. OK. Co oczywiście nie znaczy, że jazda Laguną jest niebezpieczna. Absolutnie nie! Niektórzy konkurenci dogonili ją już jednak zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa, a jednocześnie oferują bardziej pewne właściwości jezdne. Wystarczy porównać wyposażenie testowanych samochodów, wyniki crash-testów czy długość drogi hamowania, aby się o tym przekonać.

Miejsca Avensisa, Mondeo i Laguny w teście pokrywają się z tymi w wynikach sprzedaży. I tu i tu Toyota wyprzedza jednak Forda dosłownie o włos. Nie wiadomo czy przewagę w wynikach sprzedaży uda jej się utrzymać do końca roku. Wiadomo natomiast, że Mondeo było i - po restylingu - pozostaje autem, z którym nawet nowe modele w klasie średniej wciąż muszą się liczyć. Co będzie, gdy pojawi się jego następca?

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Avensis 2.0 VVT-i High Mondeo 1.8 SCi Sport Laguna 2.0 Turbo Dynamique
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4R/4
Moc kW (KM)108 (147)96 (130)120 (163)
Przy obrotach (/min)570060005000
Poj. skokowa cm3199817981998
Maksymalny moment obrotowy (Nm)196175270
Przy obrotach (/min)400042503250
Dł / szer / wys (mm)4630/1760/14804731/1812/14154576/1772/1429
Rozstaw osi (mm)270027542740
Poj. zbiornika paliwa (l)605970
Masa własna (kg)141014431395
Dopuszczalne obciążenie (kg)485492530
Poj. bagażnika (l)510500430
OsiągiAvensis 2.0 VVT-i HighMondeo 1.8 SCi SportLaguna 2.0 Turbo Dynamique
0-30 km/h (s)1,71,51,6
0-60 km/h (s)4,14,23,9
0-100 km/h (s)9,210,08,4
0-130 km/h (s)15,716,813,5
Prędkość maksymalna (km/h)210207218
Elastyczność Avensis 2.0 VVT-i HighMondeo 1.8 SCi SportLaguna 2.0 Turbo Dynamique
60-100 km/h na IV/V biegu (s)11,2/15,110,7/15,26,2/8,5
60-100 km/h na VI biegu (s)-22,810,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s)11,5/16,310,7/16,46,4/8,3
Elastyczność Avensis 2.0 VVT-i HighMondeo 1.8 SCi SportLaguna 2.0 Turbo Dynamique
80-120 km/h na VI biegu-11,310,8
Zużycie paliwaAvensis 2.0 VVT-i HighMondeo 1.8 SCi SportLaguna 2.0 Turbo Dynamique
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km10,69,911,4
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km6,65,76,4
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km8,17,28,2
Droga hamowania (m)Avensis 2.0 VVT-i HighMondeo 1.8 SCi SportLaguna 2.0 Turbo Dynamique
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)39,437,537,7
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)39,038,240,8
Ceny i wyposażenieAvensis 2.0 VVT-i HighMondeo 1.8 SCi SportLaguna 2.0 Turbo Dynamique
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ za dopłatątak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ za dopłatątak/ tak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.za dopłatą/b.d. złtak/ b.d.
Klimatyzacja automatycznataktaktak
Reflektory ksenonowetak/ b.d.za dopłatą/b.d. złza dopłatą/b.d. zł
Lakier metalizowanyza dopłatą złza dopłatą złza dopłatą zł
Skórzana tapicerkatakbrakbrak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Centralny zamektaktaktak
Elektrycznie regulowane przednie foteletakza dopłatą złbrak
Czujnik deszczutakza dopłatą złza dopłatą zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Avensis 2.0 VVT-i High 355
Mondeo 1.8 SCi Sport 352
Laguna 2.0 Turbo Dynamique 343
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 122 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Chociaż kosztują trzy razy tyle co auta najmniejsze, samochody klasy średniej są u nas tak samo popularne. Wśród nich największe wzięcie ma Toyota Avensis, za nią plasują się Ford Mondeo i Renault Laguna. Czy taka kolejność powtórzy się w naszym teście porównawczym?
    auto motor i sport, 2008-11-07 13:35:46
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij