Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Aveo, Linea, Thalia – dużo potrafią

Mimo ewidentnych przewag, nie cieszą się takim wzięciem jak porównywalne cenowo lub nawet droższe małe hatchbacki. W teście porównawczym najmniejsze i jedne z najtańszych sedanów - Aveo, Linea i Thalia.

2011-10-17

 

Teoretycznie, mają mnóstwo zalet - poczynając od przestronnej kabiny, poprzez gigantyczny bagażnik, na cenie kończąc. Praktycznie, zdecydowana większość klientów zamiast najmniejszych sedanów wybiera mniejsze i droższe małe hatchbacki. Pod względem przestronności wnętrza i pojemności bagażnika, najmniejsze sedany (przy długości nadwozia przekraczającej w wypadku Fiata Linei nawet 4,5 metra - nie wolno nazywać ich małymi!) mogą stawać w konkury z samochodami klasy niższej średniej. Z kilkoma w kategoriach "nadwozie" i "bagażnik" nawet by wygrały. Niestety, na ulicach nie widać ich zbyt wiele, chociaż są producenci (np. Fiat), którzy już od dawna próbują przekonać Polaków do "kompaktowych" sedanów (Siena, Albea, Linea).

 

W podstawowych wersjach Chevrolet Aveo i Fiat Linea kosztują poniżej 38 tys. złotych, natomiast Renault Thalia - niewiele ponad 31 tys. zł. Thalia nawet w najdroższej wersji ceni się niewiele bardziej niż Aveo i Linea już na starcie. Najnowsze w tym gronie Aveo, a także Linea - prezentują się bez zarzutu. Prawie jak sedany z bardziej dostojnych klas. Na ich tle Thalia wygląda co najmniej niemodnie, żeby nie powiedzieć szpetnie. Tak jakby ktoś hatchbacka nieudolnie przerobił na sedana, dokładając potężny kufer, i przy okazji "odarł" nadwozie ze wszelkich przejawów emocji. Linea i Aveo nie tylko nie odstraszają wyglądem, ale wręcz zwracają uwagę swoją urodą. Fiat przyciąga oko elegancką prezencją, Chevrolet natomiast dynamiką sylwetki.

Niestety, dynamiczny charakter Aveo w jego startującej w teście 100-konnej wersji zaczyna się i kończy na wyglądzie. Z kolei Linea, dostępna jedynie z 77-konnym silnikiem, w testowanej wersji Dynamic dynamiczna jest tylko z nazwy. Chociaż Thalia ma silnik zaledwie o 5 KM mocniejszy od jednostki napędowej Aveo, sedan Renault niespodziewanie rozdaje w teście karty w konkurencjach czasowych. W sprincie do 100 km/h Thalia zostawia z tyłu Aveo o blisko 2 sekundy, natomiast Linea wpada na metę zdyszana ze stratą prawie 5 s. Pod względem elastyczności jest podobnie. Przyspieszenie na IV biegu z 60 km/h do 100 km/h Thalii zajmuje 10,7 s, Aveo - 11,4 s; Linea potrzebuje na to aż 14,4 s. Jeśli posiłkować się podczas przyspieszania trzecim biegiem, Linea traci do Aveo i Thalii mniej, ale i tak nieco ponad 2 sekundy. Na V biegu, przy próbie rozpędzania aut z 80 km/h do 120 km/h, sytuacja jest podobna - najszybciej radzi sobie z tym manewrem Thalia, Aveo zajmuje to o 1 s więcej, a Linei o ponad 5 s więcej. W tym wypadku w Fiacie nie można użyć "dopalacza" w postaci trójki, bo zanim auto osiągnie prędkość 120 km/h, silnik uzyskuje maksymalne obroty i wymagana jest zmiana biegu na wyższy.

Skąd w 105-konnej Thalii taki "power" w porównaniu ze 100-konnym Aveo? Lepsze zestopniowanie skrzyni biegów to jedno, ale zdecydowanie bardziej pomaga "renówce" ponad 200 kg (!) mniej masy własnej do rozpędzenia. Mniejsze rozmiary (długość o 14 cm, szerokość o 10 cm) i skromniejsze wyposażenie robią swoje. Dlatego też, mimo najmocniejszego silnika o największej pojemności (1,6 l zamiast 1,4 l, jak w Chevrolecie i w Fiacie), Thalia jest tak samo łakoma na paliwo, jak Aveo i Linea. Na trasie każdym z testowanych sedanów da się zejść minimalnie poniżej 6 l/100 km, natomiast w mieście zużycie nie powinno przekroczyć 10 l/100 km.

Pod względem zagospodarowania wnętrza najnowsze w tym gronie Aveo ma fory, które wykorzystuje dobrze, ale nie maksymalnie. Duże kieszenie w przednich drzwiach z uchwytami na butelki z napojami mogą się podobać i są bardziej praktyczne niż malutkie kieszenie w przednich drzwiach Thalii. Dwa zamykane schowki przed pasażerem oraz półki, które mają dno wyłożone gumową wykładziną też są OK. Jeden, za to konkretny zamykany schowek przed pasażerem w Thalii wydaje się jednak bardziej przekonujący. Szkoda, że chociaż małych kieszeni z uchwytami na mniejsze butelki Aveo nie ma także w tylnych drzwiach. Na obsługę Chevroleta nie można narzekać, ale gdyby wszystkie przełączniki na konsoli środkowej znajdowały się piętro wyżej, sięganie do nich nie wymagałoby odrywania wzroku od drogi. Konsole środkowe w autach Fiata i Renault też nie są idealne z punktu widzenia ergonomii.

Za kierownicą i na kanapie Aveo siedzi się wygodniej niż u rywali. Fotel ma bardzo duży zakres regulacji wzdłużnej i daje się ustawić niżej niż w Li-nei i Thalii. Regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy oraz wygodny fotel pozwalają dobrać w Aveo najwygodniejszą pozycję do jazdy. Dość komfortową pozycję do jazdy oferuje także Linea, ale z wyższym ustawieniem fotela. Najmniej wygodnie siedzi się w Thalii, w której ustawienie kierownicy względem fotela oraz wysoka pozycja do jazdy są podobne jak w "dostawczaku."

Z wygodną do jazdy pozycją w Aveo idą w parze najlepsze właściwości jezdne auta i najbardziej precyzyjny układ kierowniczy, chociaż najmniej bezpośredni. Korzyść z tego, że kierownicą w Chevrolecie trzeba nakręcić się nieco bardziej niż w Fiacie i w Renault jest taka, że średnica zawracania Aveo okazuje się nieco mniejsza niż u rywali. Układ kierowniczy Chevroleta daje najlepsze wyczucie kontaktu kół z nawierzchnią, w czym - oprócz geometrii zawieszenia - z pewnością ma swój udział hydrauliczne wspomaganie. Malkontenci lub słabeusze mogą powiedzieć, że kierownicę w Aveo obraca się ze zbyt dużym oporem, szczególnie podczas manewrów, ale my będziemy się upierać, że tak jest dobrze. Nie za silne wspomaganie układu kierowniczego ma również Linea.

We wszystkich testowanych sedanach zawieszenie "skomponowano" według sprawdzonego wzorca (wystarczająco wydajnego dla aut tej klasy i jednocześnie taniego) - z przodu z kolumnami McPhersona, z tyłu z belką skrętną. Najlepsze prowadzenie kół zapewnia "kompozycja" Chevroleta. Aveo prowadzi się pewnie i potrafi być nawet "fun to drive." Najbardziej stabilne zachowanie nadwozia to zasługa nieco sztywniej zestrojonego zawieszenia niż u konkurentów i większego - zwłaszcza w porównaniu z Thalią - rozstawu kół. Ze względu na najmniejszy rozstaw osi nadwozie francuskiego sedana jest najbardziej skore do przechyłów poprzecznych i wzdłużnych. Wcale nie trzeba przy tym gnać przez zakręty.

O ile pod względem standardowej pojemności bagażnika Aveo, Linea i Thalia oferują niemal dokładnie to samo, czyli, kolejno, 502, 500 i 506 litrów pojemności, o tyle po powiększeniu przestrzeń bagażowa wygląda nieco inaczej. W Chevrolecie kładzie się tylko asymetrycznie dzielone oparcie (wyposażenie standardowe), ale na podłodze bagażnika powstaje wtedy wysoki próg. W Fiacie trzeba najpierw podnieść siedzisko kanapy, co oznacza, że przednie fotele muszą być przesunięte mocno do przodu, aby potem dało się położyć oparcie. Korzyść z takiego rozwiązania jest taka, że podłoga powiększonego bagażnika jest płaska. Podobnie, na dwa razy, składa się kanapę w Thalii. Niestety, po złożeniu kanapy - przez bagażnik Renault przebiega spory próg, a otwór między bagażnikiem a kabiną jest bardzo niski. Można przewieźć drabinę albo narty, ale nic więcej.

Jak na najnowszą konstrukcję przystało, Chevrolet Aveo ceni się wyraźnie wyżej niż Linea i Thalia. Chociaż nie wygrywa we wszystkich testowych kategoriach (pod względem nadwozia musi uznać wyższość Linei, a w kategorii "napęd" - Thalii), oferuje najbardziej wyrównany poziom, bez zdecydowanych upadków i wzlotów. Wyjątek stanowi kategoria "bezpieczeństwo", którą Aveo wygrywa zdecydowanie i która w dużej mierze odpowiada za różnicę w cenie. Nie tylko boczne poduszki powietrzne z przodu, ale również kurtyny należą w Aveo do wyposażenia seryjnego wszystkich wersji; podobnie jak system stabilizacji toru jazdy, wspomaganie nagłego hamowania czy system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu. Aby radość z posiadania Aveo była większa, warto rozważyć zakup mocniejszej wersji z 1,6-litrowym silnikiem o mocy 115 KM za 52 490 zł. Aż szkoda, że Chevrolet oferuje ją jedynie w połączeniu z najbogatszym wyposażeniem LTZ, które winduje cenę o 4 tys. zł w porównaniu z wersją LT, której niczego istotnego nie brakuje.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 10/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Aveo 1.4 LT Linea 1.4 Dynamic Thalia 1.6 All Inclusive
Rodzaj silnika/liczba cylindrówbenzynowy, R4, 1.4benzynowy, R4, 1.4benzynowy, R4, 1.6
Moc kW (KM)100 KM77 KM105 KM
Przy obrotach (/min)600060005750
Poj. skokowa cm3139813681598
Maksymalny moment obrotowy (Nm)130115148
Przy obrotach (/min)400030003750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4399/1735/15174560/1730/14944261/1640/1439
Rozstaw osi (mm)252526032473
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,111,010,7
Poj. zbiornika paliwa (l)464550
Masa własna (kg)11871160980
Dopuszczalne obciążenie (kg)470500525
Poj. bagażnika (l)502500506
CO2 (limit) g/km139148155
OsiągiAveo 1.4 LTLinea 1.4 DynamicThalia 1.6 All Inclusive
0-30 km/h (s)2,12,42,2
0-50 km/h (s)4,35,14,2
0-70 km/h (s)7,28,56,6
0-100 km/h (s)13,516,511,6
0-120 km/h (s)18,524,915,8
0-140 km/h (s)26,239,022,7
Prędkość maksymalna (km/h)177165190
Zużycie paliwaAveo 1.4 LTLinea 1.4 DynamicThalia 1.6 All Inclusive
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km7,78,29,2
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km4,94,15,2
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km5,96,36,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,95,85,9
Maksymalne (l/100 km)9,59,69,5
średnie podczas testu (l/100 km)7,77,77,5
zasięg (km)597584666
Droga hamowania (m)Aveo 1.4 LTLinea 1.4 DynamicThalia 1.6 All Inclusive
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)36,838,739,7
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)37,539,640,9
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,540,541,2
Ceny i wyposażenieAveo 1.4 LTLinea 1.4 DynamicThalia 1.6 All Inclusive
Cena wersji porównywalnych (zł)46 490 zł41 990 zł38 000 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ tak1250/1250 zł850 zł
ABS/ESPtak/ taktak/ braktak/ brak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacjaman. złman. złaut. zł
Reflektory przeciwmgielnebraktaktak
Lakier metalizowany1600 zł1900 zł1710 zł
Elektrycznie sterowane lusterkabraktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 1900 (pakiet LTZ (15-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, elektrycznie regulowane szyby z tyłu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz podłokietnik przy fotelu kierowcy)) zł1900 zł1280 zł
Tempomattakbrakbrak
Czujnik parkowaniabrak1100 złbrak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

Aveo 1.4 LT 348 Debiutował z opóźnieniem w porównaniu z hatchbackiem, więc jeszcze nie wiadomo, jakim cieszy się wzięciem, ale ma sporo asów w rękawie. W tym gronie – najwięcej, łącznie z wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa.
Linea 1.4 Dynamic 320 Wymiarami nadwozia i eleganckim wyglądem sugeruje przynależność do sedanów klasy niższej średniej. Sporo miejsca w kabinie, niezły komfort, ale tylko w spokojnym wydaniu. 77 KM to za mało, jak na auto o masie własnej prawie 1,2 t.
Thalia 1.6 All Inclusive 316 Najbardziej przekonuje stosunkiem ceny do wielkości. I to nie tylko bagażnika. Przekonuje komfortem resorowania i osiągami, jakie zapewnia 105-konny silnik, ale nie wyglądem.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Być może Linea, ale z innym silnikiem
    airmatic, 2011-10-19 08:33:23
  • avatar
    zgłoś
    1.Linea
    84styleFury, 2011-10-18 00:13:44
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe, bo w tabeli przoduje Renault, a punktowane są inne aspekty samochodu i Renówka ma już ostatnie miejsce. Osobiście najbardziej podoba mi się Fiat i chyba zastanawiałbym się między nim a Chevy'm. Thalia kompletnie do mnie nie przemawia, a przecież od designu się zaczyna.
    ~Samuraj, 2011-10-17 17:28:58
  • avatar
    zgłoś
    Mimo ewidentnych przewag, nie cieszą się takim wzięciem jak porównywalne cenowo lub nawet droższe małe hatchbacki. W teście porównawczym najmniejsze i jedne z najtańszych sedanów - Aveo, Linea i Thalia.
    auto motor i sport, 2011-10-17 09:41:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij