Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

BMW 120d – Jeden na wszystkich

Pod względem konstrukcyjnym jest wyjątkowy i potrafi sprawić, że kierowca czuje się kimś wyjątkowym. BMW 120d to niewielkie auto z wielkim charakterem. Czy jest lepsze, niż zwyczajny kompakt?

Roman Popkiewicz 2008-05-26
BMW 120d Najmniejsze BMW hardo spogląda na świat, czerpiąc siłę z układów napędowego i jezdnego – na drodze, „jedynka” to prawdziwa maszynka do pokonywania zakrętów.

auto motor i sport 10/2004

Wizerunek marki krzepnie. A przecież docelową grupą nabywców "jedynki" jest setka najbogatszych Polaków. Tylko taki wniosek można wysnuć przeglądając cennik. Małe BMW ma być markową "ripostą" na Golfa i spółkę - tak przynajmniej jest na zachód od Odry, gdzie "1" jest o 10-20 procent droższa od Golfa. My idziemy przed szeregiem. U nas jest droższa o połowę.

Wielka szkoda, bo w skostniałym świecie coraz bardziej takich samych kompaktów "jedynka" to samochód z wielką ikrą. Wygląda jak na BMW przystało - jadowicie. Zadziorny pionowy przód, długa maska, charakterystyczne wklęsłości, kilka ostrych kantów, na bokach długie ostre krawędzie. Oryginalna, futurystyczna stylistyka na swój sposób wprowadza powiew świeżości. Podoba się czy nie, "jedynka" to jedno z tych aut, które trzeba zobaczyć na żywo, żeby wyrobić sobie zdanie.

Małe BMW jest skonstruowane zgodnie ze świętą zasadą, że przednie koła służą do skręcania, a tylne do napędzania. Tylny napęd to dla BMW manifest odrębności i już on sam sprawia, że wśród kompaktów BMW jest jedyne w swoim rodzaju. Układ kierowniczy jest całkowicie wolny od wpływów układu przeniesienia napędu. Kierownica nigdy nie daje się obracać zbyt lekko (nawet przy bardzo niskich prędkościach), zawsze stawiając akurat taki opór, że kierowca dokładnie wie, co się dzieje między przednimi kołami a asfaltem. Zawieszenie jest zestrojone dość sztywno, ale nierówności wybiera sprężyście i cicho. "Jedynka" ma fabrycznie montowane opony typu run-flat, które nawet jeśli mają negatywny wpływ na komfort jazdy, to jest on znikomy. Układ zawieszenia małego BMW ma natomiast awersję do kolein, na których auto nie może sobie znaleźć miejsca i potrafi nerwowo szarpać na prawo i lewo.

Na drodze, BMW 1 to maszynka do połykania zakrętów. Wolnych, średnich, szybkich - wszystko jedno, byle było ich jak najwięcej. Auto jest "przyklejone" do drogi jak pasy na jezdni, a kierunek jazdy zmienia bez zbędnych ruchów nadwozia. Podczas hamowania stabilne, niezwykle szybkie w reakcjach, a w chwilach przyspieszania "przysiada" w charakterystyczny dla tylnonapędowców sposób. Układ DSC (czyli ESP) można całkowicie wyłączyć, ale nawet wtedy niełatwo wyprowadzić małe BMW z równowagi, a w każdym razie trudno to uczynić na suchej nawierzchni. Zawieszenie jest znacznie "szybsze" niż silnik i bez problemu poradziłoby sobie ze znacznie większą mocą.

A właśnie 120d to najmocniejsza i najszybsza wersja, przynajmniej do czasu kiedy pojawią się odmiany z sześcioma cylindrami pod maską. W dwulitrowym turbodieslu 120d kotłują się 163 KM i 340 Nm, i tylko czekają na mocniejsze wciśnięcie gazu. Byle nie schodzić poniżej 1800 obr/min, gdzie - w porównaniu z tym, co zaczyna się powyżej - mocy jest jak na lekarstwo. Silnik nabiera obrotów jak dziki i w pełnym biegu wydaje z siebie surowy pomruk, chociaż podczas spokojnej jazdy jest świetnie wyciszony. Jednostka współpracuje ze znakomitą sześciobiegową przekładnią, z rodzaju tych, że wystarczy tylko ruszyć dźwignią w odpowiednim kierunku, a ta zostanie niemal "wessana" na właściwe miejsce. Dynamika silnika budzi uznanie i daje moc wrażeń, chociaż podczas pomiarów 120d nie było w stanie osiągnąć fabrycznie podawanego przyspieszenia 0-100 km/h (7,9 s), uzyskując wynik o 0,7 s gorszy.

Medal z tylnym napędem ma jednak drugą stronę. Umieszczenie silnika wzdłużnie z przodu i przenoszenie siły napędowej na drugi koniec auta wiąże się z kompromisami. Przedziału pasażerskiego "jedynki" nie ma co porównywać do kabin Astry, czy Golfa i spółki, bo BMW przegrywa z nimi w przedbiegach. Z przodu miejsca jest rzeczywiście sporo, można się nawet poczuć jak w większym aucie. Jak na wynalazki BMW z ostatnich lat, deska rozdzielcza jest konwencjonalna, z małą konsolą wychyloną ku kierowcy. "Okoliczności" wnętrza są dosyć plastikowe, ale nawet jeśli po niektórych tworzywach widać oszczędzanie, to ogólne wrażenie co do jakości materiałów jest dobre.

Pod względem ilości miejsca znacznie gorzej jest za przednimi fotelami. Jeśli za kierownicą zajmie miejsce osobnik o wzroście 180 cm lub więcej, to nie ma sensu nawet przeciskać się przez wąski otwór tylnych drzwi - lepiej od razu zacząć organizować sobie jakiś inny transport.

Werdykt? Jedyny możliwy - BMW jest na drodze tak ogniste, że wszystkie niedoskonałości kabiny pasażerskiej po prostu przestają istnieć. Każda zwykła przejażdżka może zamienić się w odcinek specjalny. "Jedynka" jest wśród kompaktów tym, czym Mini wśród aut małych - potrafi sprawić, że kierowca czuje się kimś wyjątkowym. I wcale nie musi być ubrany jak Montoya.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 10/2004
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common-rail, umieszczony wzdłuż- nie z przodu, cztery zawory na cylinder, wyposażony w turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego.
Moc kW (KM) 120 (163)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1995
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 340
Przy obrotach (/min) 2000
Przeniesienie napędu Napęd na koła tylne, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 5,14, II. 2,83, III. 1,80, IV. 1,26, V. 1,00, VI. 0,83, bieg wsteczny 4,64, przełożenie przekładni głównej 2,47:1.
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-osobowy hatchback
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu podwójne wahacze poprzeczne, wahacze wzdłużne, sprężyny śrubowe, amortyzatory; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1484 mm, z tyłu 1497 mm. Zębatkowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem, przełożenie przekł. kier. 14,3:1; 3 obroty kołem kierownicy. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem, z przodu i z tyłu hamulce tarczowe wentylowane, korektor siły hamowania, układ ABS. Hamulec ręczny działający na koła tylne. Rozmiar kół 7 J x 17, rozmiar opon 205/50 R17 W, Bridgestone Potenza RE 050.
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Powierzchnia czołowa [m2] 2,09
Dł/szer/wys [mm] 4227/1751/1430
Rozstaw osi [mm] 2660
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,2/10,5
Poj. zbiornika paliwa [l] 50
Masa własna [kg] 1444
Rozkład masy przód/tył [%] 51,5/48,5
Dopuszczalne obciążenie [kg] 396
Poj. bagażnika [l] 330-1150
CO2 (limit) [g/km] 152
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne Układy ABS i DSC, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny, system alarmowy, elektrycznie opuszczane szyby przód/tył, opony typu run-flat z czujnikiem przebicia
0-80 km/h (s) 6,0
0-100 km/h (s) 8,6
0-120 km/h (s) 12,4
0-130 km/h (s) 14,4
0-140 km/h (s) 16,7
0-160 km/h (s) 22,4
400 m (km/h)/(s) 16,2
Prędkość maksymalna (km/h) 220
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 7,2/10,8
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 7,4/9,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,9
Maksymalne (l/100 km) 9,7
średnie podczas testu (l/100 km) 7,9
zasięg (km) 633
50 km/h | IV bieg 60
50 km/h | V bieg 59
50 km/h | VI bieg 58
80 km/h | III bieg 65
80 km/h | IV bieg 63
80 km/h | V bieg 62
80 km/h | VI bieg 62
100 km/h | III bieg 67
100 km/h | IV bieg 64
100 km/h | V bieg 64
100 km/h | VI bieg 63
120 km/h | III bieg 70
120 km/h | IV bieg 68
120 km/h | V bieg 67
120 km/h | VI bieg 67
130 km/h | IV bieg 72
130 km/h | V bieg 70
130 km/h | VI bieg 69
140 km/h | IV bieg 73
140 km/h | V bieg 70
140 km/h | VI bieg 70
160 km/h | IV bieg 74
160 km/h | V bieg 74
160 km/h | VI bieg 73
Podczas postoju 48
Maksymalnie na III biegu 70
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 125
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 155
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39
Wyposażenie dodatkowe Klimatyzacja automatyczna; reflektory ksenonowe; tapicerka skórzana; lakier metalizowany.


PODSUMOWANIE

BMW Seria 1 - 120d

Ocena:
4
(, )
BMW w klasie Golfa, czyli najbardziej dynamiczny kompakt o zaletach praktycznych małego auta. Urzeka świeżością i tym, co potrafi na drodze. Układ jezdny bez wad. Auto jest za to bardzo drogie i ma ubogie wyposażenie z zakresu komfortu.
Komfort
niski poziom hałasu wewnątrz
wygodne fotele
przejrzysta obsługa
sztywne resorowanie
Nadwozie
wysoka jakość wykonania
przestronne wnętrze z przodu
mała ilość miejsca z tyłu
przeciętny bagażnik
mały zbiornik paliwa
Napęd
bardzo dynamiczny silnik
dobra charakterystyka mocy
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie
skuteczne i odporne na fading hamulce
Właściwości jezdne
pewne zachowanie na drodze
dobra przyczepność
precyzyjny układ kierowniczy
stabilność podczas gwałtownych manewrów
Eksploatacja
niski przewidywany spadek wartości
bardzo wysoka cena
ubogie wyposażenie podstawowe z zakresu komfortu
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
bez filtra cząstek stałych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 121 671 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    mam taki model od kilku dni, niestety kupiłam uzywany i nie mam zadnej instrukcji obsługi ...to znaczy probem sprawia mi obsługa całej elektroniki, mimo ze nie ejstem blondynką...Nie wiem na przykład gdzie sie włacza podgrzewanie lusterek, czy to działa automatycznie ? czy moge prosic o pomoc ?
    ~btk, 2009-04-14 13:33:03
  • avatar
    zgłoś
    jeżdżę nią już 4 miesiąc i wciąż nie mogę się nacieszyć. Rewelacyjne auto:)
    ~ruchmistrz, 2009-02-05 10:40:14
  • avatar
    zgłoś
    mam, uzywam, rewelacja
    ~zyga, 2008-08-20 12:48:26
  • avatar
    zgłoś
    to jest piękny samochód. racja, trzeba go na żywo zobaczyć, najlepiej w ciemnym lakierze. a że kosztuje - dobre musi kosztować
    ~madsen, 2008-05-27 19:01:48
  • avatar
    zgłoś
    Pod względem konstrukcyjnym jest wyjątkowy i potrafi sprawić, że kierowca czuje się kimś wyjątkowym. BMW 120d to niewielkie auto z wielkim charakterem. Czy jest lepsze, niż zwyczajny kompakt?
    auto motor i sport, 2008-05-26 20:44:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij