Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

BMW M2 - "M"ałe narowiste coupe

Nowe BMW M2 wśród pozostałych modeli "M" jest jak chuligan w rodzinie sportowców. Jest bardzo szybkie, świetnie wygląda i daje mnóstwo frajdy z jazdy. Receptą na sukces ma być silnik o mocy 370 KM, bardzo szybka dwusprzęgłowa przekładnia biegów, napęd na tylne koła, aktywny mechanizm różnicowy... i narowisty charakter.

Kacper Mucha 2016-09-07
BMW M2

BMW MPower zajmuje się przygotowaniem sportowych modeli BMW, to jasne jak słońce. Jednak w obecnej palecie modeli brakowało auta, które da kierowcy wszystko co najlepsze, by ten mógł skupić się jedynie na czerpaniu "funu" z jazdy. Model M6 to ultraszybkie granturismo, a nowe M3/M4 to jedynie usportowione (a nie wyczynowe) modele. Kierowcy oczekiwali lekkiego, zwinnego samochodu, który przy każdym wciśnięciu gazu do dechy odwdzięczałby się kierowcy kopniakiem w  żebra. Tak powstało BMW 1M oraz jego bezpośredni następca, czyli nowe BMW M2, które wielkością i osiągami zbliżone są do, kultowego już i stawianego za wzór dla aut "M", modelu M3 generacji e30.

Nie każdy zauważy na pierwszy rzut oka, że z tym autem jest coś nie tak. Może i ma wielkie obręcze kół, pocięty wlotami powietrza zderzak, szerokie nadkola oraz dwie podwójne końcówki wydechów, ale jako całość sprawia wrażenie zwykłego samochodu. Cywilizowanego. A taki nie jest, oj nie! Tylko przy pierwszym kontakcie BMW M2 wydaje się być przyjazne, bo podczas wsiadania nie ma problemu ze zbyt szerokim progiem czy ze zbyt nisko zawieszoną karoserią. Wsiadamy i wszystko ciągle wydaje się być zwyczajne, poukładane, logiczne. Siedzimy w fotelu kubełkowym, wprawdzie niezbyt głębokim ani efektownie wyglądającym, ale jednak sportowym. Kokpit skierowany jest ku kierowcy, deskę rozdzielczą stanowi kilka przycisków i panoramiczny ekran systemu multimedialnego a, co ciekawe, kierownica pochodzi z BMW M4. Podczas elektrycznej regulacji fotela natrafiamy jednak na istotny przycisk, dzięki któremu możemy "zacieśnić" boczki fotela, tak że ten idealnie dopasuje się do ciała kierowcy. To jasny sygnał, ten samochód jest śmiertelnie poważny.

Od razu widać, że nadwozie BMW M2 zostało poszerzone Hamulce są bardzo ostre - tarcze z przodu maja 380 mm średnicy

Pod maską BMW M2 kryje się znany już z innych modeli (m.in. z M235i) sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.0 z turbodoładowaniem, który generuje 370 KM. Jednostkę napędową wyposażono w turbosprężarkę z dwoma kanałami, dzieki czemu wspomaga ona jego pracę od najniższych, aż do najwyższych prędkości obrotowych. Maksymalna moc dostępna jest przy 6500 obr/min, a z maksymalnego momentu obrotowego 465 Nm można korzystać w szerokim zakresie obrotów od 1400 do 5560 obr/min - w dodatku, dzięki funkcji overboost, jego wartość może chwilowo wzrosnąć do 500 Nm. BMW M nie powinno mieć silnika z turbosprężarką? Jest to bezpodstawne. Na papierze wszystko wygląda bardzo dobrze, a z perspektywy kierownicy... tylko lepiej.

Dzięki takiej mocy i procedurze startu BMW M2 z przekładnią dwusprzęgłową rozpędza się do setki w 4,3 sekundy i jest w stanie pojechać maksymalnie 250 km/h - prędkość oczywiście ograniczono elektronicznie. W dodatku samochód stanął w szranki z innymi modelami na słynnym torze Nurburgring i z tego pojedynku wyszedł zwycięsko pokonując poprzednie Audi R8, Porsche Caymana S i tylko o 6 sekund ustępując mocniejszemu BMW M4.

Ale wracając na lokalne drogi. Silnik, jak każdy z turbodoładowaniem, daje kierowcy odczuć delikatną turbodziurę, moment w którym turbosprężarka nie jest w stanie dać z siebie tyle ile powinna. Jednak jest to niemal nieodczuwalne, a co ważniejsze, podczas szybkiej jazdy, gdy silnik utrzymywany jest w górnych rejestrach obrotów, auto fenomenalnie reaguje na każde muśnięcie pedału gazu. Brzmi przy tym fantastycznie, oczywiście do czasu, gdy uświadomimy sobie że dźwięk "podbijany" jest przez membrany i głośniki. Ale wcale nie przeszkadza to w trakcie jazdy.

Wnętrze wygląda dość anonimowo, ale dobrze trzymające ciało fotele kubełkowe i kierownica z BMW M4 mówią wprost - przygotuj się na ostra jazdę


Samochód nie jest nadzwyczajnie twardy, ale różnica pomiędzy ustawieniami "normal" i "sport+" jest bardzo odczuwalna. Za pomocą tego przycisku zmieniamy nastawy nie tylko amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia, ale także przepustnicy, mechanizmu różnicowego M, przekładni biegów oraz układu kierowniczego. Ten ostatni jest wspaniały, nie przesadzamy. Działa z niebywała precyzją, daje kierowcy wyczucie tego co dzieje się z przednimi kołami, a co najważniejsze, kierownica stawia bardzo duży opór co tylko podkręca sportowe wrażenia. To w połączeniu ze świetnie zestrojonym zawieszeniem (pochodzi ono niemal w całości z modelu M4) pozwala na niesamowicie precyzyjne wpisywanie samochodu w każdy zakręt. Lewy łuk, gładki asfalt i prędkość dochodząca do 100 km/h, lekkie muśnięcie hamulca wystarcza, żeby tylne koła na moment straciły przyczepność, a samochód dzięki układowi kierowniczemu i bardzo przyczepnym oponom Michelin precyzyjnie ułożył się w zakręcie - wszystko dzieje się szybko, ale z precyzją niespotykaną w cywilnych samochodach w tej cenie - BMW M2 kosztuje "jedynie" 267 000 zł.

Fenomenalnie spisuje się także opcjonalna dwusprzęgłowa przekładnia biegów (w standardzie otrzymujemy skrzynię mechaniczną!), która błyskawicznie redukuje biegi jeszcze przed zakrętem tak, że przy wyjściu z łuku kierowca ma do dyspozycji całą moc silnika, bo ten pracuje na optymalnych obrotach. Przekładnia daje radę także w trybie manualnym, ponieważ błyskawicznie reaguje na kliknięcie łopatką przy kierownicy - biegi możemy zmieniać także sekwencyjnie za pomocą dźwigni, i tutaj niespodzianka - żeby zredukować bieg ciągniemy ją do siebie, tak jak w samochodach wyczynowych.

Dzięki samoblokującemu się mechanizmowi różnicowemu BMW M2 z łatwością można wprowadzić w poślizg. Dyferencjał ma swoją chłodnicę, więc nie ma ryzyka przegrzania tego elementu

Podczas szybkiego ruszania z miejsca koła buksują przez co przyspieszenie nie powala na kolana, ale już zapięcie drugiego biegu poprzez zdecydowane szarpnięcie prawej łopatki przy kierownicy sprawia, że tył samochodu zaczyna tańczyć, to w prawo, to w lewo i tylko zdecydowane wciśniecie gazu do dechy i szybka kontra pozwolą opanować samochód bez zbędnego wytrącania prędkości. Ale z tego trybu należy korzystać z głową, ponieważ w nim samochód nie tyle pozwala na czerpanie frajdy z jazdy, co bywa narowisty w momencie, w którym w ogóle się tego nie spodziewamy - czasami nawet na 3 biegu tylne koła potrafią utracić przyczepność...

BMW M2 jest dokładnie takie jakie być powinno, ale tylko w trybie "sport+". Twarde, precyzyjne i szybkie, ale zarazem przyjemnie głośne i bardzo narowiste. W dodatku w tym ustawieniu uśpione są kontrola trakcji i ESP więc samochód pozwala na uślizgiwanie się tylnych kół podczas jazdy po zakrętach. Na szczęście, nawet jeżeli trzeba będzie awaryjnie zahamować żeby wyciągnąć samochód z opresji, z pomoc przychodzą ostre hamulce z czterotłoczkowymi zaciskami i tarczami o średnicy 380 mm z przodu i 370 mm z tyłu.

Zegary to na pierwszy rzut oka czysta klasyka, ale na dole wpisano w nie czytelne wyświetlacze Cztery końcówki wydechów wyglądają świetnie i dają basowy pomruk

Na pokładzie znajdziemy masę nowomodnych wynalazków, jak choćby wspomniany wcześniej selektor trybów jazdy, czy system Launch Control (procedura startu), Smokey Burnout (system ułatwiający "palenie gum") oraz aplikacje pokazujące telemetrię i czasy okrążeń. Ale szczególnie w podstawowej wersji to pojazd zbudowany wedle starej dobrej zasady tworzenia samochodów sportowych - niewielka masa (1520 kg), silnik umieszczony z przodu, napęd na tylne koła i mechaniczna skrzynia biegów. Idealną mieszankę doprawiono garścią pieprzy cayenne, czyli niewielkim rozstawem osi i samoblokującym się mechanizmem różnicowym, dzięki czemu to niewielkie coupe zamienia się na życzenie w 370-konnego narwańca. I właśnie ten narowisty charakter jest w BMW M2 najważniejszy.

Dane producenta BMW M2 Coupe
Cena 267 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R6 turbo
Pojemność skokowa 2979 cm3
Moc maksymalna 370 KM
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
465 Nm*
1400-5560/min
Rodzaj napędu na tylne koła; 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 4,3 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 8,5 l/100 km
Emisja CO2 199 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowe, 4-miejscowe coupe, długość x szerokość x wysokość 4468 x 1854 x 1410 mm, rozstaw osi 2693 mm, masa własna 1540 kg, pojemność zbiornika paliwa 52 l.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 121 671 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Nowe BMW M2 wśród pozostałych modeli "M" jest jak chuligan w rodzinie sportowców. Jest bardzo szybkie, świetnie wygląda i daje mnóstwo frajdy z jazdy. Receptą na sukces ma być silnik o mocy 370 KM, bardzo szybka dwusprzęgłowa przekładnia biegów, napęd na tylne koła, aktywny mechanizm różnicowy... i narowisty charakter.</p><br /><br /><a href="/testy/BMW-M2-M-ale-narowiste-coupe,22907,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-09-07 18:19:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij