Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

BMW X1, Volvo XC60 - pojedynek na przewagi

Mecz gwiazd. W wypadku rywalizacji na najwyższym poziomie, widowisko zawsze jest emocjonujące, a o zwycięstwie decydują pojedyncze punkty. Tak było w starciu nowicjusza BMW X1 z polskim bestsellerem Volvo - XC60.

2009-12-09
BMW, X1, xdrive 23d, Volvo, XC60, D5 Chociaż nadwozie Volvo jest o 18 cm dłuższe niż nadwozie BMW – obydwa mają podobną ilość miejsca. I podobną cenę

 

Segment małych SUV-ów - tych zwyczajnych i tych premium - kwitnie. Dzięki kryzysowi, albo mu na przekór, klienci np. Volvo - zamiast wielbić, jak dotychczas, model S40 - teraz upodobali sobie XC60: większe, lepiej wyposażone, bardziej wszechstronne i droższe. Pod względem wymiarów jego odpowiednikiem w BMW jest X3, ale z uwagi na cenę - X1. W testowanej wersji, xDrive 23d, BMW X1 i tak jest nieznacznie droższe niż Volvo XC60 D5 AWD. Różnica niecałych 5000 zł, przy kwocie zakupu wynoszącej ponad 150 000 zł, z pewnością nie przesądzi o wyborze. Są inne "detale", którymi różnią się X1 i XC60, chociaż znaczenie tych różnic też jest minimalne.

Dłuższe o 18 cm nadwozie XC60 oferuje podobną ilość miejsca, co X1. Na przednich fotelach pierwszorzędnie siedzi się i w BMW, i w Volvo. Co ciekawe, w niższym o blisko 17 cm(!) SUV-ie BMW miejsca nad głową zarówno z przodu, jak i z tyłu jest nawet minimalnie więcej niż w Volvo. Wszystko za sprawą znacznie niżej osadzonych foteli w X1. Z tego powodu jeszcze łatwiej niż do X1 wsiada się do XC60. Płasko przebiegający dach w obydwu autach sprawia, że dostęp do przednich foteli i tylnej kanapy jest równie łatwy, ale siedzenia i dach w Volvo znajdują się wyżej, przez co podczas wsiadania i wysiadania nie trzeba się zbyt mocno pochylać. Wyżej osadzone fotele plus nieznacznie większy rozstaw osi i o 9 cm szersze nadwozie najmniejszego SUV-a Volvo sprawiają, że na tylnej kanapie XC60 pasażerowie mają nieco więcej swobody dla nóg i na wysokości ramion niż w X1. Z miejscem na stopy też jest lepiej. Dłuższą podróż na środkowym miejscu tylnej kanapy, dzielonej w SUV-ach BMW i Volvo w proporcji 40/20/40, można polecać jedynie za karę albo w awaryjnych sytuacjach.

Pozycja za kierownicą w najmniejszym SUV-ie BMW jest niemal jak w limuzynie, nisko jak na auto tego typu położony środek ciężkości plus zawieszenie "made in BMW" oraz opony typu run flat o rozmiarze 225/50 R17 czynią z X1 najbardziej ostry samochód w klasie SUV-ów w kategorii właściwości jezdne. Razem z precyzyjnym układem kierowniczym, który bardzo dokładnie informuje kierowcę o tym, co dzieje się na styku przednich kół z podłożem, prowadzenie BMW X1 daje duże poczucie bezpieczeństwa. Stabilne zachowanie auta na zakrętach oraz szybkie i bezbłędne reakcje na polecenia kierowcy już od pierwszych metrów pozwalają zapomnieć, że prowadzi się SUV-a.

Na zaufanie kierowcy Volvo XC60 nie musi pracować dużo dłużej. Podczas jazdy na wprost różnice w porównaniu z prowadzeniem X1 są minimalne. Dopiero na zakrętach układ kierowniczy zaczyna wysyłać do kierowcy nieco mniej informacji zwrotnych o tym, co dzieje się na styku koła-nawierzchnia, a opony o rozmiarze 235/65 R17 i o wysokim profilu oraz dość wysokie nadwozie nie zapewniają XC60 aż takiej stabilności, jaką charakteryzuje się X1. Poręczność Volvo, którego średnica zawracania jest o 30 cm większa niż BMW, też jest nieco gorsza.

 

Sześć punktów, które XC60 traci do X1 w kategorii właściwości jezdne, co do jednego odzyskuje za lepszy komfort jazdy. Część z nich zdobywa za resorowanie w najczęstszych sytuacjach, czyli w czasie codziennej jazdy mało obciążonym samochodem. Zasługa w tym zarówno zawieszenia, zorientowanego nieco bardziej na komfort niż na dynamikę jazdy, jak i zwyczajnych opon o wysokim profilu - bardziej miękkich niż opony typu run flat, z których korzysta BMW. Dużych dziur i poprzecznych nierówności w postaci progów ograniczających prędkość nie lubi zawieszenie obydwu SUV-ów. Z tłumieniem długich nierówności zawieszenia BMW i Volvo radzą sobie bardzo podobnie i na dobrym poziomie. W kategorii "komfort" XC60 odrabia jeszcze punktową stratę do X1 za lepsze wyciszenie wnętrza.

Najbardziej wyrównany pojedynek BMW X1 i Volvo XC60 toczą w dziedzinie, w której różnią się najbardziej, a mianowicie napędu. Chociaż ich silniki mają bardzo różne pojemności - pod maską X1 pracuje jednostka napędowa o pojemności 1995 cm3, a w XC60 aż 2400 cm3 - mogą pochwalić się niemal identycznymi parametrami. Czterocylindrowiec BMW, wyposażony w dwie turbosprężarki o różnych wielkościach, osiąga 204 KM przy 4400 obr/min, natomiast 5-cylindrowy silnik Volvo, również wspomagany przez podwójne doładowanie - 205 KM przy 4000 obr/min. Nieźle jak na diesle. Pod względem momentu obrotowego osiągi wysokoprężnych jednostek napędowych BMW i Volvo są imponujące. W X1 maksymalną siłą napędową o wartości 400 Nm kierowca dysponuje już od 2000 obr/min. Prowadzący XC60 ma jeszcze lepiej - do jego dyspozycji jest 420 Nm w przedziale od 1500 obr/min do 3250 obr/min.

Obydwie jednostki napędowe odznaczają się wysoką kulturą pracy - pracują równo i bez wyczuwalnych wibracji, które zakłócałyby spokój w kabinie. Obydwie też rozwijają moc z taką lekkością, że od pierwszego wciśnięcia pedału przyspieszenia wiadomo, że trzeba się z nim obchodzić bardzo delikatnie. Silnik Volvo reaguje na gaz tak spontanicznie, że podczas pracy na biegu jałowym po wciśnięciu pedału przyspieszenia z trudem można utrzymać obroty na stałym poziomie. Mały SUV BMW, lżejszy o prawie 160 kg od XC60, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 s. Volvo w sprincie do setki jest wolniejsze o niecałą sekundę.

Mimo mniejszej pojemności skokowej, silnik BMW nie wykazuje zdecydowanie mniejszego apetytu na olej napędowy niż jednostka napędowa Volvo. Wręcz przeciwnie. Na testowej trasie, kiedy auta jechały tą samą drogą niemal zderzak w zderzak, X1 zużyło 9,4 l/100 km, natomiast XC60 - 9,3 l/100 km. Średnie zapotrzebowanie na paliwo w teście w wypadku BMW X1 wyniosło jednak o 0,5 l/100 km mniej niż w Volvo XC60 D5. Za sprawą większego o 9 l zbiornika paliwa dalej bez tankowania da się zajechać SUV-em Volvo. Teoretyczny zasięg testowanego XC60 wynosi 843 km, podczas gdy X1 można pokonać 782 km.

Od momentu wprowadzenia do sprzedaży, Volvo XC60 rządzi na polskim rynku w segmencie SUV-ów klasy premium. Za rok o tej porze będzie wiadomo, czy BMW X1 odebrało mu klientów czy tylko przyciągnęło nowych do segmentu, który nie zna słowa kryzys. W testach pojedynczych obydwa auta zasłużyłyby na taką samą ocenę, wyrażoną w gwiazdkach. W teście porównawczym, z detalicznymi punktami, wygrywa Volvo. Wygrywa mniej niż o włos czy o ułamek sekundy. Czy to wystarczy, aby utrzymać pozycję rynkowego lidera przez kolejny rok?

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne X1 xDrive 23d XC60 D5 AWD
Rodzaj silnika/liczba cylindrówdiesel, twinturbo, R4, 2.0diesel, twinturbo, R5, 2.4
Moc kW (KM)204 KM205 KM
Przy obrotach (/min)44004000
Poj. skokowa cm319952400
Maksymalny moment obrotowy (Nm)400420
Przy obrotach (/min)2000/22501500-3250
Przeniesienie napęduna wszystkie kołana wszystkie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. automatyczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4454/1798/15454628/1888/1713
Rozstaw osi (mm)27602774
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,8/11,812,1/12,1
Poj. zbiornika paliwa (l)6170
Masa własna (kg)16701827
Dopuszczalne obciążenie (kg)490678
Poj. bagażnika (l)420-1350495-1455
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1450/14501485/1460
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1045/10101020/1000
Długość siedziska z przodu/z tyłu (mm)545/450500/455
Rozmiar opon225/50 R17235/65 R17
CO2 (limit) g/km167183
OsiągiX1 xDrive 23dXC60 D5 AWD
0-30 km/h (s)1,41,7
0-50 km/h (s)2,83,4
0-80 km/h (s)5,76,5
0-100 km/h (s)8,08,9
0-130 km/h (s)13,014,6
0-160 km/h (s)20,522,3
400 m (km/h)/(s)142/15,9139/16,5
Prędkość maksymalna (km/h)205210
Zużycie paliwaX1 xDrive 23dXC60 D5 AWD
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km7,89,2
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,55,6
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,36,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,67,1
Maksymalne (l/100 km)9,710,0
średnie podczas testu (l/100 km)7,88,3
zasięg (km)782843
Droga hamowania (m)X1 xDrive 23dXC60 D5 AWD
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3939
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3840
Ceny i wyposażenieX1 xDrive 23dXC60 D5 AWD
Cena modelu testowanego (zł)157 900 zł153 000 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatyczna2608 złtak
Reflektory ksenonowe6565 zł5770 zł
Lakier metalizowany3074 zł3400 zł
Czujnik parkowania3493 zł3270 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

 

Ocena punktowa (maks. 500)

X1 xDrive 23d 384 Zdecydowanie najgroźniejszy z dotychczasowych konkurentów Volvo XC60. Jak na BMW przystało, kładzie nacisk na osiągi oraz dynamikę jazdy. Ale czy to jest w SUV-ie najważniejsze? O tym zadecydują już klienci.
XC60 D5 AWD 393 Punktuje równo i bardzo wysoko we wszystkich kategoriach. Nie ma słabych stron począwszy od jakości wykonania, przez bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa aż po komfort jazdy i mocnego diesla.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 159 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mecz gwiazd. W wypadku rywalizacji na najwyższym poziomie, widowisko zawsze jest emocjonujące, a o zwycięstwie decydują pojedyncze punkty. Tak było w starciu nowicjusza BMW X1 z polskim bestsellerem Volvo - XC60.
    auto motor i sport, 2009-12-11 13:38:00
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij