Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

BMW X3 - Kim jest X?

BMW X3 chce udowodnić, że jest jedynym w swoim rodzaju dynamicznym autem z napędem na cztery koła - dobrym do zabaw na drodze i poza nią.

2003-12-02
BMW X3 X3 ma wprawdzie większość rozwiązań technicznych takich jak zwykła BMW trójka, ale nadwozie jest w pełni oryginalne.

Producenci samochodów cieszą się dziś najbardziej, gdy uda im się wynaleźć jakąś niszę rynkową, w której nie zagnieździł się jeszcze żaden konkurent. X3 ma być właśnie takim samochodem, o którym nikt wcześniej nie pomyślał, że warto by go stworzyć. Pierwsze wpadło na to BMW i dlatego może nazywać swojego X3 bezkonkurencyjnym. I zdaje się, że Bawarczycy nie są dalecy od prawdy. Bo też wszystkie inne rekreacyjne auta z napędem 4x4, jakie znajdują się na rynku są albo za duże, albo za słabe, albo obciążone tyloma kompromisami, że trudno porównywać je z nowym BMW.

Przyjrzyjmy się owym kompromisom: BMW plasuje swoje nowe auto w klasie SAV - czyli Sport Activity Vehicle. Skojarzenie ze znaną klasą SUV (Sport Utility Vehicle) jest oczywiste, a różnica między tymi kategoriami tak niewielka, że wymaga natychmiastowego wyjaśnienia.

SAV i SUV w zasadzie oferują to samo - posiadacze takich samochodów mają mieć dzięki nim wspaniałą zabawę w czasie wolnym i docierać do celu, nawet gdy ten znajduje się daleko od utwardzonych dróg. To drugie możliwe jest dzięki napędowi na cztery koła, który mają auta z obydwu grup.

Różnica między SAV i SUV polega na tym, że X3 na zwykłej drodze jest tak samo dynamiczne jak sportowe kombi, podczas gdy standardowe SUV-y, zdaniem BMW, są o wiele bardziej ociężałe i pod względem prowadzenia w znacznym stopniu przypominają terenówki.

Tymczasem w teren, według badań BMW, wyruszają tylko miłośnicy prawdziwych offroaderów. 98% posiadaczy BMW 5 nie fatygowało nigdy swojego czteronapędowca poza zwykłą drogę. Gdyby spróbowali, sami zdziwiliby się jak daleko taką "X5" można zajechać, bo w odnowionym właśnie modelu X5 instaluje się układ napędu na cztery koła X-Drive, w który wyposażono także najnowszego X3.

Centralnym punktem układu przeniesienia napędu jest skonstruowana przez Magna Steyr w Austrii, specjalnie dla BMW, przekładnia rozdzielająca moment napędowy na obie osie. Na drodze o dobrej przyczepności X3 wykorzystuje stały napęd na cztery koła, w którym osie przednia i tylna są napędzane w takim samym stopniu.

Gdy na którejś z osi wystąpi utrata przyczepności, elektryczny silnik załączy sprzęgło lamelowe, pozwalając w ten sposób odzyskać osi przyczepność dzięki dodatkowemu momentowi napędowemu przekazanemu na oś mającą lepszą przyczepność. Jednocześnie buksujące koła są przyhamowywane.

Ta wyrafinowana technika bardzo dobrze spisuje się na drodze. Ale jazda po błocie czy luźnym piasku też nie sprawia w X3 kłopotu - auto tak sprawnie wspina się pod górę, że zadziwi niejednego kierowcę. Gdy jednak któreś z kół straci przyczepność, do akcji wkracza elektronika sterująca rozdziałem napędu, nie czyni jednak tego tak szybko, jak obiecują konstruktorzy. Jeśli na dodatek pod- łoże będzie sypkie, grozi niebezpieczeństwo zakopania się kół.

Tak więc w terenie BMW X3 również okazuje się pojazdem wcielającym w życie kompromis, między tym co można, a tym co by się chciało. Swoje mocne strony pokazuje na asfalcie. Tutaj czteronapędowe BMW może się poszczycić zwrotnością typową dla samochodów tej marki, niemal nie spotykaną w innych autach tego rodzaju. Pod względem dynamiki jazdy, model X3 w ogóle nie daje odczuć, że ma coś wspólnego z pojazdami uterenowionymi, do których - chociażby ze względu na swoje masywne zderzaki - chciałby należeć.

Zakręty pokonuje z dużą precyzją, a nadwozie nie wychyla się na boki. Układ kierowniczy pracuje przy tym tak precyzyjnie, że jazda krętymi wiejskimi drogami dostarcza kierowcy niekłamanej uciechy.

Właśnie podczas pokonywania zakrętów daje się odczuć przynależność X3 do aut wagi ciężkiej. Wersja z trzylitrowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów waży aż 1840 kg. Nie da się więc X3 podróżować równie rączo, co lżejszym o 230 kg modelem 330i Touring. Niemniej komfort obu aut jest porównywalny, bo X3 dobrze tłumi nierówności jezdni, nieco gorzej spisując się jedynie na krótkich poprzecznych pofałdowaniach nawierzchni.

Szumy pochodzące od wiatru i opon właściwie nie występują, z solidnego nadwozia nie dochodzą żadne trzaski czy skrzypienia. Niski poziom hałasu, podobnie jak duża sztywność nadwozia, świadczy o dobrej jakości wykonania, a precyzyjnie spasowane elementy wnętrza potwierdzają to wrażenie.

Dobre samopoczucie we wnętrzu psują jedynie dość tandetnie wyglądające klamki i wyloty klimatyzacji - co gorsza, oszczędzano też na wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa.

Wysokości mocowania żadnego z pięciu trzypunktowych pasów bezpieczeństwa nie da się regulować. Skutek jest taki, że wysokie osoby są przytrzymywane przez pas zbyt nisko.

W tej sytuacji, zintegrowane z systemem DSC elektroniczny układ stabilizacji jazdy przyczepy i elektroniczny układ chroniący przed wywróceniem się auta okazują się słabą pociechą.

W porównaniu ze zwykłą "trójką" BMW X3 ma rozstaw osi i długość większe - odpowiednio - o 7 i 19 cm. Obszerniejsze jest zatem wnętrze - pasa żerom siedzącym z tyłu nie zabraknie miejsca na nogi. Z przodu, dzięki szerokiemu zakresowi regulacji foteli, przestrzeni też nie brakuje. Ergonomia jest bez zarzutu, a obsługa łatwa, bo zamiast systemu iDrive zastosowano poczciwe przyciski.

Tekst: Christian Bangemann
Zdjęcia: MPI

DANE TECHNICZNE

ModelX3 2.5iX3 3.0iX3 3.0 d
DANE TECHNICZNE
Model X3 2.5i X3 3.0i X3 3.0 d
Rodzaj silnika/liczba cylindrów R/6 R/6 R/6
Pojemność silnika cm3 2494 2979 2993
Moc kW (KM) 141 (192) 170 (231) 150 (204)
przy obrotach 1/min 6000 5900 4000
Maks. moment obr. Nm 245 300 410
przy obrotach 1/min 3500 3500 1500
Wymiary zewnętrzne mm 4565 x 1853 x 1674
Rozstaw osi mm 2795
Poj. bagażnika wg VDA l 480/1560
Ciężar własny kg 18151 18351 19251
Przysp. 0-100 km/h s b.d. 7,8 7,9
Prędkość maksymalna km/h b.d. 210 210
Śr. zużycie paliwa l/100 km b.d. 11,4 8,4
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 170 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    BMW X3 chce udowodnić, że jest jedynym w swoim rodzaju dynamicznym autem z napędem na cztery koła - dobrym do zabaw na drodze i poza nią.
    auto motor i sport, 2008-09-16 20:33:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij