Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

BMW X3 – Sportowiec mimo woli

Miała być kolejna pseudoterenówka, a jest auto sportowe. BMW X3 najlepiej czuje się albo na asfaltowych górskich serpentynach, albo na najdroższej ulicy w mieście. Do brudnej roboty niezbyt się nadaje.

Maciej Ziemek 2004-02-16
BMW X3 Sprawność z jaką BMW X3 przyspiesza na śliskiej nawierzchni robi spore wrażenie.

W niemal wszystkich folderach reklamowych traktujących o nowych samochodach pojawia się stwierdzenie, że oto na rynku debiutuje auto absolutnie niepowtarzalne, jedyne w swoim rodzaju, wyznaczające nowe trendy. Tak o modelu X3 mówi również BMW. Wyjątkowo, można się z tą opinią zgodzić. "X3" nie jest jednak żadnym SAV-em (Sport Activity Vehicle), jak życzyłoby sobie tego BMW, ale - po prostu - kolejnym, klasycznym BMW. Czyli autem od urodzenia i z natury sportowym, tyle że znacznie wyższym niż inne.

Jakie zatem jest najwyższe sportowe BMW? Fakt, że nie wyposażono go ani w reduktor, ani w ręcznie załączane blokady wszystkich mechanizmów różnicowych nie oznacza jeszcze, że nie ma ono z autami terenowymi nic wspólnego. Ma przecież całkiem bojowy wygląd. Oprócz niego za przydatnością "X3" w terenie przemawia również napęd na wszystkie koła, spory prześwit, który wynosi 20 cm oraz układ kontroli jazdy ze wzniesień. Mimo terenowych atrybutów, w terenie ani auto, ani kierowca nie będą czuć się jednak tak dobrze, jak na drogach utwardzonych. Im bardziej krętych, tym lepiej.

Na drodze BMW X3 zachowuje się bowiem niczym zwykła "trójka" - odznacza się precyzyjnym układem kierowniczym i trzyma się drogi jak przyklejone. Ponadto, dzięki napędowi na wszystkie koła, zaskakuje trakcją. Bardzo dobrą nie tylko na suchym asfalcie, ale przede wszystkim na śliskiej nawierzchni.

Podobieństw między "X3" a "trójką" jest zresztą więcej. Nie tylko pod względem wymiarów zewnętrznych i pojemności przedziału bagażowego (szczególnie, gdy porównać X3 z "trójką" w wersji Touring). Podobieństwo to jednak ujawnia się przede wszystkim przy analizie wyników testów sprawnościowych. Slalom czy test łosia BMW X3 pokonuje bowiem nie tylko z gracją limuzyny, ale nawet z niemal takimi samymi prędkościami, z jakimi zalicza je zwykła "trójka".

Osiągi BMW X3 - wyposażonego w znakomity silnik, najlepszy na świecie w swojej kategorii - również są niczego sobie (kolejny argument, aby nie zbaczać w teren). Od 0 do 100 km/h auto, które waży ponad 1800 kg przyspiesza w 7,8 s. Nie mniejsze wrażenie na kierowcy robi równie ż elastyczność BMW X3 3.0i na poszczególnych biegach, których jest aż sześć. Z 60 km/h do 100 km/h na IV biegu 231-konne auto przyspiesza w 8,3 s. Na piątce manewr ten trwa o niecałe 3 s dłużej, natomiast na VI biegu - już blisko 15 s. Pozytywne wibracje towarzyszą także hamowaniu. Z prędkości 100 km/h, przy nierozgrzanych hamulcach, obciążona "X3" na zatrzymanie się potrzebuje tylko 40 m.

Jako bardziej limuzyna niż samochód terenowy BMW X3 daje się poznać jeszcze zanim uruchomi się silnik i wyruszy w trasę. Do wysokiego auta wsiada się - owszem - wygodniej, bo fotel jest umieszczony wyżej niż w modelach serii 3, 5 i 7, ale znajduje się nisko nad podłogą, co już daje do myślenia. Po ustawieniu wygodnego fotela w odpowiedniej pozycji - w testowanym egzemplarzu ułatwiała to elektryczna regulacja (dopłata około 6 700 zł) - okazuje się, że za kierownicą BMW X3 siedzi się niemal tak samo jak za kierownicą zwykłej "trójki".

Reszta również wygląda znajomo, gdyż jest utrzymana w tradycyjnym dla aut marki BMW kształcie, a nie w stylu znanym z "5" czy z "7". Na tablicy rozdzielczej "X3" znajdują się najzwyczajniejsze - rzeczowo opisane i poukładane - przyciski, a nie wielofunkcyjny dżojstik, który w BMW serii 5 i 7 służy do obsługi rozbudowanego i zawiłego systemu iDrive. Fakt, że w modelu X3 BMW z niego zrezygnowało nie jest wadą.

Znacząco od "trójki" BMW X3 różni się jedynie komfortem jazdy i podróżowania. Sporą ilością miejsca cieszyć mogą się nie tylko kierowca i jego najbliższy pasażer, ale także osoby podróżujące z tyłu. Niski poziom hałasu oraz zawieszenie, które dobrze tłumi nierówności dopełnia wizerunku auta wygodnego nie tylko na co dzień, ale zwłaszcza na długie podróże.

Jak na prawdziwe BMW przystało, niewiele jest powodów, aby rozczarować się "X3".

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 2/2004
Silnik Rzędowy, sześciocylindrowy, chłodzony cieczą, zamontowany wzdłużnie z przodu; dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder, wielopunktowy wtrysk paliwa.
Moc kW (KM) 170 (231)
Przy obrotach (/min) 5900
Pojemność skokowa [cm3] 2979
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 300
Przy obrotach (/min) 3500
Przeniesienie napędu Napęd na wszystkie koła ze sprzęgłem wielopłytkowym, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 4,35, II. 2,50, III. 1,66, IV. 1,23, V. 1,00, VI. 0,85, bieg wsteczny 3,93, przełożenie przekładni głównej 3,64:1.
Nadwozie 5-drzwiowe, 5-osobowe auto terenowe
Układ jezdny Niezależne zawieszenie wszystkich kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu wahacze poprzeczne i wzdłużne, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Rozstaw kół z przodu 1524 mm, rozstaw kół z tyłu 1542 mm. Układ kierowniczy ze wspomaganiem, 3,5 obrotu kołem kierownicy, przełożenie 18,9:1. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy, wentylowane hamulce tarczowe z przodu i z tyłu. Rozmiar kół 8 J x 18 z przodu, 9 J x 18 z tyłu; rozmiar opon 235/50 R 18 z przodu, 255/45 R 18 z tyłu.
Dł/szer/wys [mm] 4565/1853/1674
Rozstaw osi [mm] 2795
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,8/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 67
Masa własna [kg] 1832
Rozkład masy przód/tył [%] 50,6/49,4
Dopuszczalne obciążenie [kg] 428
Poj. bagażnika [l] 480-1560
Średnica kierownicy [mm] 385
Przeglądy – serwis [km] co 50 000 km
CO2 (limit) [g/km] 276
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 6
Wyposażenie seryjne Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, airbagi boczne, kurtyny powietrzne, ABS, wspomaganie nagłego hamowania, układ stabilizacji toru jazdy, układ kontroli zjazdu ze wzniesień, automatyczna blokada mechanizmu różnicowego, asymetrycznie dzielona kanapa, automatyczna klimatyzacja
0-80 km/h (s) 5,2
0-100 km/h (s) 7,8
0-120 km/h (s) 10,9
0-130 km/h (s) 12,6
0-140 km/h (s) 15,0
0-160 km/h (s) 20,4
Prędkość maksymalna (km/h) 210
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 8,3/11,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 8,4/11,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 9,1
Maksymalne (l/100 km) 16,8
średnie podczas testu (l/100 km) 14,4
zasięg (km) 465
50 km/h | IV bieg 59
50 km/h | V bieg 60
50 km/h | VI bieg 62
80 km/h | III bieg 61
80 km/h | IV bieg 62
80 km/h | V bieg 62
80 km/h | VI bieg 63
100 km/h | III bieg 62
100 km/h | IV bieg 66
100 km/h | V bieg 65
100 km/h | VI bieg 64
130 km/h | III bieg 72
130 km/h | IV bieg 71
130 km/h | V bieg 71
130 km/h | VI bieg 70
160 km/h | IV bieg 75
160 km/h | V bieg 74
160 km/h | VI bieg 73
Podczas postoju 41
Maksymalnie na III biegu 72
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 125
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 155
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 41
Wyposażenie dodatkowe Airbagi boczne z tyłu; reflektory ksenonowe; lakier metalizowany.


PODSUMOWANIE

BMW X3 3.0i

Ocena:
4
(, )
Jak na BMW przystało, model X3 charakteryzuje się sportowymi właściwościami jezdnymi, bardzo precyzyjnym układem kierowniczym i znakomitymi osiągami, które zapewnia mu supersilnik. Komfort – dobry, zużycie paliwa – wysokie.
Nadwozie
dobra widoczność
wygodny dostęp do wnętrza
sporo miejsca z przodu i z tyłu
łatwo pobrudzić się o wystające progi
Napęd
wysoka kultura pracy
bardzo elastyczny silnik
precyzyjna zmiana biegów
wysokie zużycie paliwa
Komfort
wygodne fotele
funkcjonalna obsługa
niski poziom hałasu we wnętrzu
gorszy komfort resorowania na krótkich poprzecznych nierównościach
Właściwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
znakomite trzymanie się drogi
bardzo dobra poręczność
bardzo skuteczna trakcja
Bezpieczeństwo
wydajny układ hamulcowy
bogate wyposażenie seryjne
Eksploatacja
długie okresy między przeglądami
wysoka cena zakupu
wysokie koszty utrzymania
Środowisko
silnik spełnia normę Euro 4
wysoka emisja CO2
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 170 100 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Miała być kolejna pseudoterenówka, a jest auto sportowe. BMW X3 najlepiej czuje się albo na asfaltowych górskich serpentynach, albo na najdroższej ulicy w mieście. Do brudnej roboty niezbyt się nadaje.
    auto motor i sport, 2008-09-06 12:13:13
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij