Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

BMW X4 kontra Porsche Macan: Żeby lajf miał stajl

Lajfstajlowy SUV to, bardziej niż jakikolwiek inny typ samochodu, odpowiednik ubrania. A więc, które zakładamy na siebie – Porsche Macana czy BMW X4? W teście wersje napędzane trzylitrowymi turbodieslami.  

Roman Popkiewicz 2014-10-21

Poziom napuszenia jest absolutny. Jeden wygląda jakby Cayenne uwiódł Boxstera, drugi zaś jakby X6 zaciągnęło na bok X3. A może na odwrót. W każdym razie zarówno Macan, jak i X4 są tak przepoważne, że w piaskownicy lajfstajlowych SUV-ów powietrze stało się gęste.

Upraszczając nieco sprawę, wybór tak naprawdę kończy się na tym, w którym lepiej się czujesz albo którego chciałbyś oglądać przed swoim garażem. Zakładając, że miałby to być właśnie jeden z tej dwójki, żeby nie było tak prosto, do samopoczucia dorzucamy jeszcze dwie fundamentalne dla nas rzeczy – jakość silnika i osiągi oraz zawieszenie i właściwości jezdne. A o wszystkim i tak zadecyduje testowa punktacja. A więc po kolei.

Kabiny – dwa różne światy
Dwie kompletnie różne koncepcje wnętrza. Stylizacji nie oceniamy, bo gust to rzecz indywidualna. Znakiem szczególnym architektury wnętrza BMW jest scentralizowany system obsługi, z jednym wielofunkcyjnym przełącznikiem i z wysoko umieszczonym ekranem. Styl inżyniersko-logiczny, nowoczesny i mający tę konsekwencję, że deska rozdzielcza wygląda minimalistycznie.

Porsche ma swój pomysł na kabinę, który zresztą przewija się przez wszystkie modele marki, a polega na tym, że układ konsola/tunel środkowy tworzą coś w rodzaju lotniczego kokpitu najeżonego – takie można odnieść wrażenie – tak dużą liczbą przycisków, ile tylko da się zmieścić. Przy czym aby uzyskać ów „kokpitowy” Natomiast kiedy idzie o ilość miejsca w kabinie, o kilka groszy lepiej wypada Macan, nieco bardziej przestronny, w każdym razie tak stwierdzą pasażerowie jadący z tyłu.

Dynamika – silnik BMW górą
Silniki mają identyczną pojemność oraz liczbę cylindrów, tyle że jednostka BMW jest rzędowa (oczywiście), natomiast silnik Porsche to V6. Obydwa silniki mają identyczną moc 258 KM i prawie taki sam maksymalny moment obrotowy (580 Nm Porsche przy 560 Nm BMW) – i przy okazji są najlepszym dowodem na to, że nie samymi suchymi parametrami silnik żyje. Turbodiesel Porsche pochodzi oczywiście z magazynu Audi, ma do pary bardzo szybką przekładnię dwusprzęgłową, zapewnia niezłe osiągi – 6,2 s do setki to w aucie tego typu wszystko, czego na co dzień potrzeba – i ogólnie jest dobry, a chwilami nawet ociera się o bardzo dobry. Macan z tym silnikiem oraz jego połączeniem dynamiki i ekonomii to najbardziej przekonujące Porsche napędzane przez turbodiesla – znacznie bardziej niż jest to w wypadku Cayenne’a oraz Panamery.

Kabina BMW, czyli przełącznikowy minimalizm plus bardzo nowoczesna i ultrafunkcjonalna obsługa Zegary BMW to klasyka klasyki. Natomiast dolna część tablicy przyrządów to jeden szeroki wyświetlacz Możliwość wyboru trybów jazdy to jeden z najlepszych bajerów w BMW. W „eco pro” zużycie paliwa mocno spada

 

Problem tylko w tym, że silnik BMW jest doskonały, lepszy pod każdym względem, przy czym nieduża różnica 0,3 s w przyspieszeniu do setki (na korzyść X4) nie oddaje całej różnicy między tymi jednostkami. BMW jest bardziej dynamiczne, moment obrotowy ma rozłożony w wyraźnie szerszym zakresie obrotów, szybciej reaguje na gaz i, jeśli ktoś uprze się, by go tam zapędzać, okaże się też, że ma wyczuwalnie mocniejszą „górę”. Na dodatek silnik BMW jest też bardziej oszczędny, chociaż średnia testowa różnica 0,2 l/100 km nie jest specjalnie duża.

Na drodze – Macan bierze rewanż
Macan odgrywa się natomiast na drodze – i to z nawiązką. Nie jest dobry ani nawet bardzo dobry, ale bardzo zwyczajnie niewiarygodny. Wrażenie jest tym lepsze, że technicznie SUV Porsche został przecież oparty na konstrukcji Audi Q5, które pod względem właściwości jezdnych jest nie wiele więcej niż tylko kompetentne. Natomiast Macan wykonuje cuda. Owszem, testowy egzemplarz miał zestaw potężnych Michelinów Latitude Sport 3 o rozmiarze 265/45 R20 z przodu i 295/40 R20 z tyłu (opcja), ale poziom przyczepności jaki prezentował, nie mógł wynikać z samego tylko ogumienia. Największy sukces Porsche polega na tym, że można odnieść wrażenie, iż Macan robi wszystko bez wysiłku. Ostry skręt – proszę bardzo, duża siła boczna – tym lepiej, jeszcze większa – nie ma problemu.

Nawet kiedy wydaje się, że jedziesz za szybko i że za chwilę zostaniesz wypluty z drogi, okazuje się, że Macan nie tylko spokojnie trzyma się asfaltu, ale ma na tyle rezerwy, by, jeśli jest taka potrzeba, zacieśnić skręt. Jakie siły muszą przenosić opony, by temu podołać, trudno sobie wyobrazić, natomiast prawdopodobnie nawet najmniejszy ich skrawek nie pozostaje niewykorzystany.

Zaskakuje z kolei BMW X4, z zawieszeniem opartym przecież na znakomitym układzie jezdnym X3. Być może, gdyby nie było Macana w okolicy, X4 okazałoby się najlepsze w klasie, ale problem w tym, że zza zakrętu szczerzy zęby Porsche. BMW wciąż pokazuje świetną kombinację właściwości jezdnych i komfortu i w 70, może nawet 80 procentach przypadków okaże się tak samo ostre jak Porsche, jednak w tym najbardziej wyśrubowanym pod względem przyczepności obszarze Macan jest wyraźnie górą.

Na drodze role się więc odwracają. Układ jezdny X3 jest jak turbodiesel Macana – dobry, chwilami nawet bardzo, ale problem w tym, że ten z metką Porsche jest doskonały. Macan to najlepszy pod względem właściwości jezdnych SUV w naszej części układu słonecznego – kombinacja przyczepności, wyważenia, kiedy trzeba ostrych reakcji, a kiedy trzeba komfortu, jest w wypadku Porsche tip-top.

Cenowy remis
Różnicę w cenie wynoszącą 3 tys. zł pomijamy, bo na poziomie ćwierć miliona złotych ma ona symboliczne znaczenie. Bardziej zaskakują różnice w wyposażeniu, a dokładnie to, że są na korzyść Porsche. Swego czasu rekordy popularności pobiło BMW X6, ale X6 miało o tyle łatwiej, że na jego podwórku brakowało bezpośredniego rywala. X4 będzie mieć trudniejsze życie, bo praktycznie w tym samym momencie, na tym samym terenie wylądował Porsche Macan i ma zamiar zostać dłużej.

Deska rozdzielcza w stylu kokpitu samolotu ma swój urok. Za kierownicą zestaw zegarów taki sam jak w Boxsterze Liczbę przełączników klimatyzacji specjalnie rozmnożono, żeby zajmowały jak najwięcej miejsca Główna rola dla obrotomierza. Po jego prawej wielofunkcyjny wyświetlacz może robić za ekran np. systemu audio lub nawigacji

 

 

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne X4 xDrive30d Macan S Diesel
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R6turbodiesel, V6
Moc kW (KM)258 KM258 KM
Przy obrotach (/min)4000/min4000–4250/min
Poj. skokowa cm32993 cm32967 cm3
Rodzaj paliwaONON
Maksymalny moment obrotowy (Nm)560 Nm580 Nm
Przy obrotach (/min)1500–3000/min1750–2500/min
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów8-bieg. przekł. automatyczna7-bieg. przekł. dwusprzęgłowa
Dł / szer / wys (mm)4671/1881/1624 mm4699/1923/1624 mm
Rozstaw osi (mm)2810 mm2807 mm
Poj. zbiornika paliwa (l)67 l60 l
Masa własna (kg)1894 kg1980 kg
Dopuszczalne obciążenie (kg)516 kg595 kg
Poj. bagażnika (l)500–1400 l500/1500 l
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1490/1465 mm1530/1480 mm
Prześwit (mm)204 mmb.d.
Rozmiar oponPirelli P Zero, 245/50 R18Michelin Latitude Sport 3, przód 265/45 R20, tył 295/40 R20
CO2 (limit) g/km156 g/km164 g/km
Norma emisji spalinEuro 6Euro 6
OsiągiX4 xDrive30dMacan S Diesel
0-30 km/h (s)1,0 s1,0 s
0-50 km/h (s)2,0 s2,0 s
0-80 km/h (s)4,1 s4,3 s
0-100 km/h (s)5,9 s6,2 s
0-120 km/h (s)8,4 s8,8 s
0-130 km/h (s)9,7 s10,2 s
0-160 km/h (s)15,5 s16,5 s
0-180 km/h (s)21,6 s22,9 s
Prędkość maksymalna (km/h)234 km/h230 km/h
Zużycie paliwaX4 xDrive30dMacan S Diesel
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( w mieście) l/km6,5 l/100 km6,9 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC ( poza miastem) l/km5,6 l/100 km5,9 l/100 km
Zużycie paliwa wg normy NEDC (średnie) l/km5,9 l/100 km6,3 l/100 km
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,7 l/100 km6,9 l/100 km
Maksymalne (l/100 km)11,4 l/100 km11,6 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km)8,9 l/100 km9,1 l/100 km
zasięg (km)752 km659 km
Poziom hałasu (dB)X4 xDrive30dMacan S Diesel
przy 80 km/h dB(A)61 dB(A)64 dB(A)
przy 100 km/h dB(A)64 dB(A)65 dB(A)
przy 130 km/h dB(A)67 dB(A)69 dB(A)
przy 160 km/h dB(A)71 dB(A)70 dB(A)
Droga hamowania (m)X4 xDrive30dMacan S Diesel
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,7 m34,4 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m)36,6 m34,1 m
Ceny i wyposażenieX4 xDrive30dMacan S Diesel
Cena modelu podstawowego (zł)253 800 zł256 000 zł
Poduszki boczne/kurtyny- / tak1898 zł / tak
Radioodtwarzacz CD/MP3tak (z USB)15 180 zł (z nawigacją) zł
Klimatyzacjatak (automatyczna dwustrefowa)tak (automatyczna dwustrefowa)
Nawigacja GPS10976 zł15 180 zł
Reflektory biksenonowetak (LED 12 677 zł)8018 zł
Lakier metalizowany4259 zł4592 zł
Zestaw Bluetoothtak2051 zł
Obręcze kół z lekkich stopów tak (17’’)tak (18’’)
Czujnik parkowania z przodu/z tyłutak (tył)4223 zł (przód/tył) zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

X4 xDrive30d 394 (500) Dwie największe zalety X4 są niezaprzeczalne – to system obsługi oraz fantastyczny silnik. Pod względem właściwości jezdnych BMW nie ma wad, jednak podąża wyraźnie za Macanem.
Macan S Diesel 400 (500) Na drodze Macan jest znakomity i lepszy od BMW pod każdym względem. Natomiast silnik, który jest dobry w Audi, okazuje się poniżej poziomu Porsche. W porównaniu z BMW, mizerne jest też wyposażenie.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 196 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Poziom napuszenia jest absolutny. Jeden wygląda jakby Cayenne uwiódł Boxstera, drugi zaś jakby X6 zaciągnęło na bok X3. A może na odwrót.
    Jednym słowem - chyba właśnie o to chodziło -> :crazysex:

    airmatic, 2014-10-23 20:36:21
  • avatar
    zgłoś
    Luksusowe SUV-y to dziś nie tylko samochody, ale też styl życia. Porsche Macan i BMW X4 oferują podobne, ale jednak nieco odmienne style. W teście porównawczym wersje z 3-litrowymi dieslami.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-21 14:49:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij